veroorzaakt een zware rijbak beenproblemen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:12

Hinke schreef:
Citaat:
Kijk maar naar jezejf als je ineens in een zware. mulle ongelijke zandbak moet gaan hollen. Daar wordt je ook niet blij van...

Als ik 60 rondjes ga rennen in mul zand krijg ik geen peesblessures ;) Maar een paard kun je niet met een mens vergelijken imo.

Is er niemand met cijfers hierover? Of iemand die zelf ervaring heeft met mulle bakken?

Ik zeg ook niet dat je als mens een peesblessure krijgt ;)
Alleen dat je er niet blij van wordt ;)
En je paard ook niet...

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:30

saskia_g schreef:
hee miekekl,

Het is heel simpel: een paard hoort OP een bodem te lopen en niet ERIN. Dus niet een beetje of iets of veel; helemaal niet. De vraag is niet of je blessures krijgt maar 'wanneer'! En als je dan moet kiezen dan beter te hard dan te zacht. Het is echt funest voor het hele paard en je hele rijden. er komt teveel kracht op de pezen en het paard raakt steeds uit evenwicht. Kijk maar naar de bodems op de grote wedstrijden zelfs met springen komen er geen kuilen in en de paarden lopen OP de bodem.
Lastig als je afhankelijk bent van hun bodem. Willen ze geen houtchips of iets anders erdoor mengen zodat het stabieler word?

Okee ik ga weer heel vervelend doen :D maar... hoe weet je dat? Heb je er zelf ervaring mee? Of ben je dierenarts?

Dat een vlakke ondergrond beter altijd beter is dat vind ik logisch. Maar waarom vind je het funest voor het paard?

@Raja: als mijn paard dezelfde gevolgen ondervind van lopen in zwaar zand als ik, dan laat ik haar gerust werken in een mulle bak hoor ;) Ik word er alleen moe van maar het is niet schadelijk voor mijn benen oid.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:19

Wij hebben thuis geen rijbak dus ik mag gebruik maken vd rijbak vd buren.
Op zich een hele fijne losgooi bak en ook is de bak in de winter als het veel geregent heeft prettig om in te rijden.

In de zomer wordt het lastiger dan is de bak erg mul en zwaar, dat merk ik aan mn paard doordat ze veel sneller moe is en als ik er zelf in loop om alles gewoon even na te lopen bijvoorbeeld op stenen en om te kijken of de omheining nog helemaal heel is ook erg goed dan begin ik al snel te sloffen. (en als ik lang doorga ook te struikelen)
Naar mijn idee hoef je geen DA te zijn om te verzinnen dat deze bodem de ideale omstandigheid is om blessures te kweken, als je ze wilt dan moet je vooral iedere dag lekker intensief gaan trainen in deze bak.

Daarom rijd ik er alleen in de winter, in de zomer maak ik gebruik van de rijbak bij een pensionstalling verderop in de buurt daar moet ik wel voor betalen, maar die hebben een veel betere bodem die juist in de zomer weer ideaal en naar zeggen in de winter weer wat minder, maar ja dan rijd ik er nooit dus dat zal me een worst wezen.

Voordeel van een mulle zware bodem is wel dat je paard een super conditie krijgt, daar ben ik ondertussen wel achter.
Waar ik ondertussen ook achter ben is dat een buurtgenoot haar tdestijds 3,5 jarige paard er 2 jaar getraint heeft (dat wist ik natuurlijk wel, want we reden soms samen in de bak) heb haar destijds al gewaarschuwd voor de bodem aangezien zij veel vaker in de bak reed en ook veel intensiever.
Ik kletste maar wat en het was juist goed voor haar jonge paard, want hij kreeg een mega conditie en gooide bij buitenwedstr zo mooi hoog op (op het gras), ik dacht nog okee jou paard jou manier van rijden..succes!
Tot ik haar enkele weken weer eens sprak, maar toen met een ander paard (in dezelfde bak overgens), ik vroeg hoe het met haar andere paard ging....het bleef enkele sec. stil...ja die was niet zo goed in de dressuur als ze dacht dus had ze verkocht.
Oke dat kan dacht ik nog....maar onze DA die zij ook heeft vertelde een heel ander verhaal....jonge paardje had een overbelastings bles. aan een voorbeen en was waarschijnlijk alleen nog maar geschikt voor recreatie.
De eig. zegt dat het niks met de rijbak te maken heeft, ik weet natuurlijk niet wat er verder allemaal met dat paard gebeurt is, maar naar mijn idee kan iedere kip zien dat deze bodem echt tezwaar is voor intensieve dressuur trainingen, hoe dan ook het zal er niet echt positief aan bijgedragen hebben.

Als ik mijn paarden longeer in deze bak gaat dat vaak 30 min goed, daarna beginnen ze wat te sloffen en wordt het beengebruik minder waardoor ze sneller gaan struikelen, hier merk ik niks van in de andere bak bij de pensionstalling, daar kan ik met een gerust hart wat langer longeren.
Met andere woorden, ik nem het zekere maar voor het onzekere en train niet teveel/telang in de mulle bak, mijn paarden hebben er tot op heden nog geen blessures aan over gehouden, maar eerlijk gezegt wil ik dat ook niet uit gaan proberen, want ik ben er niet gerust op en zou het mezelf nooit vergeven, mocht dit wel gebeuren, daarom huur ik gewoon de bak van de andere stalling en dat gaat prima.

garny95

Re: veroorzaakt een zware rijbak beenproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:30

mijn paard krijgt 100% warme en volle kogels in een te zware bak, mij krijg je niet meer in een zware bak, dan maar wat minder conditie.
Ik vind het heel mooi gezegd dat een paard OP een bodem moet lopen ipv ERIN. Ik ga donderdag naar wassenaar en zal navraag doen daar, ik zal het plaatsen hier.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:38

Neem aan dat Wassenaar een kliniek is o.i.d? Denk dat iedere DA je kan vertellen dat een erg zware/mulle bak niet goed is voor het beengestel van je paard.

Als je een paard laat keuren bij de DA moet hij vaak op een harde vlakke ondergrond en in een soort longeercirkel enkele rondje lopen na de buigproef, bij alle paarden die wij hebben laten keuren zij de DA altijd niet telang laten draven in die zware bak, het paard moet nog wel even mee na deze keuring, gewoon als geintje zei hij dat dan wel, maar er zit naar mijn idee natuurlijk een dikke kern van waarheid in.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:59

garny95 schreef:
mijn paard krijgt 100% warme en volle kogels in een te zware bak, mij krijg je niet meer in een zware bak, dan maar wat minder conditie.
Ik vind het heel mooi gezegd dat een paard OP een bodem moet lopen ipv ERIN. Ik ga donderdag naar wassenaar en zal navraag doen daar, ik zal het plaatsen hier.

+:)+ Dat ze gaan zeggen dat een mulle bak peesblessures KAN veroorzaken, dat weet ik want ik heb precies dat nl ook van een stalgenootje gehoord die naar die dierenarts in wassenaar was geweest (raaphorst toch?) Maar misschien zou je hem eens kunnen vragen wat het risico is als je ongeveer 3 keer per week een half uur in zo'n bak rijdt, en dan alleen stap en draf?

Ik heb btw gelukkig nog nooit warme benen gevoeld bij mn haflinger ;) ik rij niet zo lang in de bak.

Ik ga het zelf anders van de week ook ff navragen bij mijn dierenarts (keerhoeve) ;) Ben benieuwd wat zij zeggen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:26

Zelf denk ik dat als je 3 k.p.w een half uurtje rustig aan doet in zo'n bak en rekening houd met de zware/mulle bodem dat er geen problemen hoeven ontstaan bij je paard, maar ik zou het inderdaad gewoon effe navragen bij je DA, die kent jou paard beter dan bijvoorbeeld ik.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:34

ik ben gisteren geweest en omdat het een andere wendig kreeg bij mijn paard hebben we het er niet meer over gehad, excuus omdat ik het wel zou doen, maar helaas.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:40

@garny: hopelijk geen slechte wending?

Ik ga het volgende week wel ff vragen ;) Zolang ik daar maar niet extra voor hoef te betalen tenminste :+

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:55

ja ik moet de rekening ook nog krijgen....ik hou waarschijnlijk weinig maand over aan het einde van mijn geld ;)
problemen in de rug en hals, er moet naar gekeken worden door een osteopaat...

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:14

Hier, ikikik! wij hebben een véél te zware bak! ook zeezand, een laag van 30 cm. Maar, doordat het nooit 'vast' komt te liggen blijft het ontzettend zwaar. Op onze stal hebben we tuigpaarden die met gemak een 2-3 uur lang over harde grond (wegen enz) kunnen draven. In onze bak houden ze het maar een kwartiertje vol en dan zijn ze echt kapot. Ook kwam er laatst iemand een aantal paarden longeren. een week later hebben 2 van de 3 fikse gallen op hun benen door te zwaar werk. Op m'n bijrijdpony die daar ook staat durf ik écht niet in die bak te rijden. een stevige stap, óké, maar meer dan ook niet. de paarden zakken er met gemak 10-15 cm in weg, zelfs na een fikse regenbui. echte peesblessures hebben we bij deze paarden (nog!) niet gehad, maar dus wel gallen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:02

mick75 schreef:
Het is voor ons een reden om veel buiten te rijden, en ook buiten op een grasveldje dressuur te gaan oefenen.

Inderdaad, perfect oplossing! Enkel op kort en nat gras is het af en toe glibberen... en is wat extra voorzichtigheid wellicht geboden.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:13

Onze bak was ook te zwaar en bestaat ook uit een dikke laag zeezand. Dit hebben we opgelost door hem, wanneer hij helemaal verzadigd is met wat (na langdurige regen) aan te rijden met een zware rupskraan. De onderlaag is nu stevig, de bovenste vijf centimeter wordt éénmaal per week gevlakt. Ideaal! Voordeel is dat de bak zomer en winter gebruikt kan worden.