draven op straat ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:39

Zonder ijzers en toch ga ik vaak genoeg lekker hard draven over het asfalt :)
Pony heeft harde en gezonde hoeven en slijten helemaal niet té snel :)

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:40

annemariej schreef:
galop???? doe je dat echt?
hoe lang dan (Meter)

Poee dat weet ik niet, meestal ga ik namelijk gewoon het bos in :D
Soms heb ik weinig tijd en dan maak ik snel even een rondje om, en dan op het fietspad wil ze altijd in galop, en dat mag ze van mij als ze maar rustig gaat. Wat zal ik zeggen? 100 meter? Ik heb het nooit opgemeten :+
Het feit dat ze het zelf aanbied, geeft voor mij aan dat het kan. Heb het ook aan de da en mn bekapper gevraagd (omdat er hier op bokt nogal wat weerstand op is) en kan geen kwaad, mits je het niet overdrijft. Het is een paard dat heel duidelijk aangeeft wat wel en niet kan, kan het niet dan merk ik dat wel :+

Daarbij is het iets anders, of het nodig is. Want het is dus niet nodig, maar ze maakt nogal graag een galopje, en in de berm durf ik niet aan (kuilen, molshopen, rotzooi).

_BLOEMPOTJE

Re: draven op straat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:43

Een rustig galopje kan best :j

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:44

nou ik galoppeer toch liever niet hoor op de stenen :n

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:46

Ik kan persoonlijk een galopje op het asfalt afraden, zelfs zonder ijzers kun je lelijk onderuit gaan.
Het is voor mij inmiddels zo een 14 jaar geleden, het was een handgalopje, maar ik heb er een lelijk litteken op mijn enkel aan overgehouden. Hij maakte 1 mispasje en gleed uit. In galop heb je namelijk regelmatig belasting op 1 been, terwijl in draf je altijd 2 benen belast hebt. Vandaar dat je in galop een groter risico loopt om uit te glijden.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:48

Mijn paard heeft niets onder haar voeten.

In tegenstelling tot het paard van mijn stalgenootje, die in de berm draaft zoekt die van mij constant de weg op, vind zij zelf absoluut fijner draven.

Die van mij bied ook aan te galloperen op de weg, een hele enkele keer mag ze dat een stukje (lees, 2 keer per jaar) maar ik ben er geen voorstander van.

Feit dat mijn paard die harde weg steeds maar opzoekt doet voor mij wel aan dat ze er in iedergeval geen last van heeft. :)

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:50

Mijn pony zoekt het harde ook op :)
galopje doe ik zelf ook niet, maar het lijkt me wel dat dat zou kunnen :)
als ze het zelf aangeven, maar dan ook echt heel rustig. :)

Bas_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:48

heeelmaaal meeeeee eeeeens *D gewoon chill in draffie en ook beetje oppassen waar je loopt niet op van die afgebrokkelde wegen lopen.

maiks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:54

Draven met blote voeten op het harde kan prima als je het maar rustig opbouwt (denk in maanden) naar steeds iets langer/vlotter ivm belasting botten, pezen en banden.

Is ook afhankelijk van de bodem, lengte en groeisnelheid v.d. hoef en voorkeur paard. Combinatie van gezond verstand en luisteren naar je paard.

Makkertje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:57

Dat kan makkelijk.
ik draf ook zelf op de straat, alleen in de winter durf ik het niet echt
aan wegens gladheid.

Bas_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:19

Makkertje_87 schreef:
Dat kan makkelijk.
aan wegens gladheid.

aaa joh ben je gek kun je zo schaatsen onder aan de poten maken :P (
Citaat:
zie je het al voor je wahahaha
)

royalmirage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 22:21

zonder ijzers ben ik zelf grote voorstander, maar niet mét daar het ijzer een terugslag geeft op de pees en daarom minder geschikt. Met mate gaat dat natuurlijk wel, en ok, de tuigers doen het ook, maar ik heb het op een website van natuurlijk bekappen gelezen dus geloof het wel.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:32

Ook ik draaf gewoon op het harde, zonder ijzers en NIET natuurlijk bekapt maar gewoon door de hoefsmid.
En soms als hij in een gekke bui is zet hij ook wel eens een galopje in, dat mag hij dan een stukje doen van me, maar niet te lang, gewoon even voor de leuk.

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 08:32

Makkertje_87 schreef:
Dat kan makkelijk.
aan wegens gladheid.

ik draaf juist vaak in de winter op het fietspad omdat het daar gestrooid is :)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:50

Verplaatst: GVL --> BEH

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:40

Zonder ijzers kun je draven en zelfs galopperen over straat. Mits je dit opbouwt natuurlijk en je paard goede en sterke hoeven heeft. Hoeven worden ook sterker door het bewegen op verschillende soorten ondergrond, het liefst harde.

Met ijzers over de verharde weg draven is zeer onverstandig. Ijzers veroorzaken een trilling in het been (verwoestend voor pezen en gewrichten), een schokgolf wanneer het paard neerkomt zeg maar. Geen fijn gevoel en onder andere een oorzaak van arthrose. Met een stuk ijzer onder zijn eigen hoef kan het paard ook niet/minder goed voelen waar en hoe hij zijn hoef neerzet. Zodra hij zijn hoef neerzet glijdt zijn voet (door gladheid van het ijzer) nog een klein stukje door over de grond en geeft zo telkens een rukje aan de diepe buigpees, wat onder andere een oorzaak is van vroegtijdige slijtage aan de pezen (wat zelfs weer kan leiden tot HKO).

Lees dit anders eens over schokdemping.

En hier kun je twee filmpjes bekijken, de één van een paard mét ijzers, dravend op de verharde weg en de ander zónder ijzers onder dezelfde omstandigheden.

Kijk en vergelijk :j.

Bridget24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:14

Ik draaf (zonder ijzers) ook gewoon op het verharde. Maar natuurlijk niet kilometers aan een stuk. Toen de ijzers er net af waren, zocht hij zelf telkens de berm op. En nu een half jaar later is het net andersom.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:17

Draven op straat is juist goed! :j
Tis goed voor de botten en pezen en voor de bloedsomloop.
Ik ga geregeld buitenritten maken en dan draaf ik ook een groot gedeelte op het verharde. Je kan op het verharde ook heel goed spieren kweken.
Ik heb trouwens wel ijzers

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:22

Annemiekbram: waar baseer je dat op? Mét ijzers over de weg draven is juist zeer belastend en slecht voor de botten en pezen.

Maartje_kmd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:25

Ik vind niet dat het kwaad kan. kijk dan wel wat voor hoeven je paard heeft als die erg zachte heeft kies dan toch voor de berm.
Maar paarden met harde hoeven kunnen makkelijk draven op straat

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:14

Dani62 schreef:
Annemiekbram: waar baseer je dat op? Mét ijzers over de weg draven is juist zeer belastend en slecht voor de botten en pezen.

waarom drafen al die paarden/pony's voor de kar dan wel grote stukken over het verharde dek weg??? Met ijzers.

ik rijd zelf ook met ijzers. ik draaf geregeld een stukje over straat.

Freekjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:17

kan prima,
ook met ijzers kan het wel maar dan wel goed uitkijken en alleen bij goed wegdek zonder al te veel putten e.d.
galopperen op straat zou ik nooit doen..

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:28

ik draaf vaak hele stukken over het asfalt en heb hier nog nooit peesblessures gehad ofzo, geen probleem denk ik dus... ook galop doen ze vanzelf op het asfalt als je ze niet tegenhoudt, maar dat heb ik liever niet... de kracht die op de pezen komt bij de landing van de hoef bij een galoppas, is toch nog heel wat groter dan in draf denk ik.
geen ijzers hier trouwens ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:29

Waar denk je dat de term straatbenen vandaan komt bij stadspaarden? Dat zijn paarden die versleten zijn van het vele op straat lopen met ijzers.

Laanbanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:34

royalmirage schreef:
het probleem met ijzers is dat ze een extra terugslag geven bij het raken van de beton, dus nefast voor de pezen.
Dat is de reden waarom stappen op beton MET ijzers heel slecht is maar blijkbaar weten maar heel weinig mensen dat.

Hoe zit dat dan met paarden die aangespannen lopen en ijzers hebben?