Meningen/ervaringen met Natuurlijk Bekappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyourJarig

Re: Meningen/ervaringen met Natuurlijk Bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:50

Ja inderdaad... en noch de eerste noch de tweede bekapper heeft gezegd dat de natuurlijke manier van bekappen alleen kan als hij op weiland staat, immers beide waren ervan op de hoogte dat dat niet mogelijk is op de stal waar ik sta en alsnog is mijn paard bekapt op die manier. Zegt meer over die twee dan over mij.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:54

natuurlijk bekappen lijk mij helemaal niks. Je leert in 1 dag hoe je je paard moet bekappen. Er zijn hoefsmeden die jaren er voor geleerd hebben. Dus mij maak je niet wijs dat je binnen 1 dag alles van binnen en buiten weet over de hoef, stand, anatomie En ze zijn al helemaal tegen hoefijzer. Geef mij maar een goede hoefsmid i.p.v die natuurlijk bekappers die dat binnen 1 dag leren

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:02

Mmm, ik ken helaas meer slechte maar oh-zo gediplomeerde en rijksgediplomeerde hoefsmeden die er werkelijk een ratje-toe van maken... dan onbekwame NB-ers.
Er zijn zelf zwaar ;-) gediplomeerde smeden, die op een dierenkliniek werken... die werkelijk werk afleveren wat om te huilen is.

Kortom, zorg dat je zelf enige kennis hebt van bekappen in zijn algemeenheid en beoordeel het werk van bekapper c.q. smid met een vergrootglas.

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:05

Wij hebben er een van 20 jaar die naar HK ontsteking op haar 16e (na 10 jaar op ijzers te hebben gelopen) nu alweer 4 jaar super loopt zelfs veel over de harde weg en grint! (staat elke dag buiten)
En de andere van 17 jaar (ook na vele jaren op ijzers) (staat alleen zomers 24/7 buiten (dus het kan wel degelijk)) loopt ook super! Ze gaan om de 6 weken naar een beroeps. Ze staan op verschillende stalen.

Dit is onze ervaring, iedereen kan een andere hebben natuurlijk!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:08

Ik ben er heel erg over te spreken, maar ik laat het dan ook wel doen door iemand die daar een goede opleiding voor gehad heeft. Hoewel ik zelf een gedeeltelijke opleiding tot hoefsmid gedaan heb ga ik niet zelf (natural)bekappen. Het is heel anders dan ik geleerd heb. Het enige wat ik doe ik tussentijds de roll opnieuw aanbrengen.

_Canter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:01

Heeft iemand een goede referentie voor een NB-er met ruime kennis van hoef-en beenzaken of een traditionele hoefsmid die het NB-principe erkend in de regio Drenthe?

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:12

_Canter_ schreef:
Heeft iemand een goede referentie voor een NB-er met ruime kennis van hoef-en beenzaken of een traditionele hoefsmid die het NB-principe erkend in de regio Drenthe?

Ik heb je een PB gestuurd met iemand die ik je echt kan aanraden in Drenthe.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:30

Myour schreef:
Ja inderdaad... en noch de eerste noch de tweede bekapper heeft gezegd dat de natuurlijke manier van bekappen alleen kan als hij op weiland staat, immers beide waren ervan op de hoogte dat dat niet mogelijk is op de stal waar ik sta en alsnog is mijn paard bekapt op die manier. Zegt meer over die twee dan over mij.

Normaal gesproken is de eigenaar ervan doordrongen dat hoefverzorging een paard kan maken of breken. Ga je over op een alternatief voor de reguliere hoefsmid neem ik aan dat je VOORDAT je deze stap zet, je eerst behoorlijk op de hoogte stelt. Je paard is geen experiment :)*

Trouwens mijn paard is nu ook stalpaard en toch ben IK zo eigenwijs NB bij haar toe te passen. In deze periode is er weinig eer aan te behalen, maar omdat ze het gehele jaar door er goed mee uit de voeten kan, mijn motivatie -zolang het kan- ermee door te gaan.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:52

Zelf vind ik dat bekappen bekappen is en dit kan goed of slecht gebeuren. Waarom zou je als je 1 keer in de 2 weken een vijltje over je paard zijn hoefjes haalt, dit ineens natuurlijk moeten noemen? Het principe blijft hetzelfde, je kijkt naar je paard als geheel, naar zijn bouw, zijn gangen, de hoef- en beenstand en adh daarvan worden de hoeven bekapt. En dan moet het niet uitmaken of een bekapper traditioneel of natuurlijk bekapt.

_Canter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:05

Je hebt helemaal gelijk, maar...bij traditioneel bekappen gebeurt dat eens in de 8 weken, da's te lang. Maar bekappen dient inderdaad 'gewoon' bekappen te zijn. Denk wel dat de kracht van NB erin zit dat er rekening wordt gehouden met het feit dat een hoef natuurlijjk behoort af te slijten, dus zo natuurlijk mogelijke huisvesting/beweging. En alles wat daarmee niet voldoende slijt, moet je bijwerken.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:23

Ik heb drie paarden die alle 3 natuurlijk bekapt werden. Helaas is een van mijn paarden steeds schever gaan lopen (ze kreeg door dracht last van losse kniebanden), en ondanks herhaald gevraagd van mijn kant of dit niet erg was kreeg ik een ontkennend antwoord. Maar door de scheve beenstand/hoef herstelden de kniebanden niet. Ik geef de bekapper niet de schuld, ik was er zelf toch bij, maar heb wel mijn paard nu op ijzers moeten zetten. Ik vind dus ook wel dat ik beter advies had moeten hebben.
Het was erg lastig voor mij, m'n VA gaf al weleens aan dat het eigenlijk iets anders moest, en heeft haar nu idd gecorrigeerd.
Ze staat nu dus voorlopig op ijzers, om langzaamaan in de goede stand te komen staan.

Ik zou dus heel graag ook wel van iemand een hele goede bekapper in Gelderland willen weten...
Mijn andere twee paarden worden nog steeds natuurlijk bekapt en gehuisvest en dat gaat prima!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:34

_Canter_ schreef:
Je hebt helemaal gelijk, maar...bij traditioneel bekappen gebeurt dat eens in de 8 weken, da's te lang. Maar bekappen dient inderdaad 'gewoon' bekappen te zijn. Denk wel dat de kracht van NB erin zit dat er rekening wordt gehouden met het feit dat een hoef natuurlijjk behoort af te slijten, dus zo natuurlijk mogelijke huisvesting/beweging. En alles wat daarmee niet voldoende slijt, moet je bijwerken.

Hoe kom jij er bij dat eens in de 8 weken te lang is? Als je paard regelmatig op het harde komt, dan slijten de hoeven ook af. Mijn paard wordt iedere 10 weken bekapt. En dat gaat prima.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:44

grrr schreef:
Ik zou dus heel graag ook wel van iemand een hele goede bekapper in Gelderland willen weten...
Mijn andere twee paarden worden nog steeds natuurlijk bekapt en gehuisvest en dat gaat prima!

Heb altijd wel een bekapper gehad die me goed beviel, maar die is er inmiddels mee gestopt. Heb nu een andere natuurlijke bekapper. Als je een naam wilt, kan ik je die wel PB-en hoor. Maar ik heb mijn paarden nog maar 1x door die bekapper laten doen, dus kan er nog niet zo heel veel over zeggen natuurlijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:52

Flosje446 schreef:
Hoe kom jij er bij dat eens in de 8 weken te lang is? Als je paard regelmatig op het harde komt, dan slijten de hoeven ook af. Mijn paard wordt iedere 10 weken bekapt. En dat gaat prima.

Hoeven groeien gemiddeld 1 cm per maand. Natuurlijk slijten ze ook, maar meestal niet net zo veel als ze groeien, en dan zijn er ook nog hoeven die scheef slijten. Na 8 weken heb je dus een hoef die bijvoorbeeld een halve cm te lang is bij de hielen, maar nog niet te lang bij de tenen. Wat gebeurt er dan als een smid komt? Precies, die haalt een halve cm van de hielen af en niets van de tenen, waardoor de stand in een keer een klein beetje veranderd. Het paard zal er niet kreupel door worden, maar het is ook zeker niet ideaal ;) Als je zo'n hoef in dat geval elke week een beetje bijhoudt, en elke week iets van de hielen vijlt, dan is dat verschil in stand na een paar maanden ook niet zo groot :)
Natuurlijk zijn er ook paarden die perfect recht afslijten en evenveel slijten als dat de hoeven groeien. In zo'n geval zul je dus minder hoeven te bekappen :)
Maar het grootste deel van de paarden slijt niet helemaal recht af en komt niet vaak genoeg op asfalt om de hoeven genoeg te laten slijten.

_Canter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:51

Citaat:

'Als' een paard regelmatig op harde ondergrond loopt, inderdaad 'als'. Ik denk niet dat dat voor de meeste paarden opgaat, jammer genoeg voor die van mij niet.

Dus lijkt mij de ideale situatie: eens per 2 à 3 maanden een professionele bekapper (kan me eigenlijk niet meer schelen of het nu een NB-er is of een traditionele, als ie maar góed is), tussendoor slijten de hoeven hun natuurlijke slijtage en zonodig zelf in de tussentijd bijhouden.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:54

Misschien eens de zoekfunctie gebruiken aangezien er al meerdere topics over zijn geweest en nog zijn :)*

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:05

Ik leer momenteel ook zelf bekappen (maar niet van een NBer) en doe dit alles behalve via een 1daagse opleiding. Ik heb een bekapper die mij onder toezicht het zelf laat bijhouden om de 3 a 4 weken todat ze ziet dat ik het helemaal zonder hulp kan. Dat kan dus best een half jaartje duren wat mij betreft.
Ik vind deze manier heel erg prettig omdat je toch steeds weer met nieuwe vragen zit, zoals wat te doen met een afgebroken stuk, of mag je een kneuzinkje wel of niet uitsnijden etc.
Deze bekapper komt ook niet aan de zool en minimaal aan de straal (haalt enkel de losse flappen eraf) trouwens.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:33

_Canter_ schreef:
'Als' een paard regelmatig op harde ondergrond loopt, inderdaad 'als'. Ik denk niet dat dat voor de meeste paarden opgaat, jammer genoeg voor die van mij niet.

Dus lijkt mij de ideale situatie: eens per 2 à 3 maanden een professionele bekapper (kan me eigenlijk niet meer schelen of het nu een NB-er is of een traditionele, als ie maar góed is), tussendoor slijten de hoeven hun natuurlijke slijtage en zonodig zelf in de tussentijd bijhouden.

Daarom zeg ik toch ook als. Als je paard regelmatig op het harde komt dan is 8 weken niet bekappen echt niet te lang. En ik denk dat het voor best een groot deel van de paarden op gaat.

Ik vind het nabootsen van hoefslijtage bij paarden een heel goed iets. Maar ik vind dat mensen die een dagcursus of een andere korte cursus hebben gedaan niet zomaar even tussen de bezoekjes van een bekapper door, zelf aan de hoeven moeten gaan prutsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:39

Ik vraag mij regelmatig af waarom reguliere hoefsmeden over het algemeen zo tegen NB zijn? Iets wat goed is, is toch goed? Dan pas je NB toe bij dat paard waar het bij hoort en bij die levensomstandigheid die er bij past. Dan hoeft het toch geen discussiepunt te zijn.

Net zoiets als je beslist om een eggbar te gebruiken ipv een standaard ijzer, ook daar heb je dan een reden voor.

Juist omdat er zo veel te doen is rondom NB, heb ik nog steeds zoiets van, de meeste toch wel gerenomeerde hoefsmeden zijn er tegen. Ze doen bekappen en beslaan, verdienen hun brood er mee, what the heck om het niet toe te passen als het paard dat ze voor zich hebben dat juist nodig heeft...is er dan toch iets niet goed mee?

Of komt het omdat NB het imago heeft dat iedereen het gewoon even kan na een dagje cursus en heeft het daardoor een slechte naam??

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 00:19

russel schreef:
Ik vraag mij regelmatig af waarom reguliere hoefsmeden over het algemeen zo tegen NB zijn? ,,,,,,,

Of komt het omdat NB het imago heeft dat iedereen het gewoon even kan na een dagje cursus en heeft het daardoor een slechte naam??

ik denk dat dit laatste opgaat Russel. Iedereen die slechte ervaring heeft met een NB komt vaak toch weer bij een (traditionele) hoefsmid terecht om er weer iets van te laten maken, meestal gedwongen om met hoefbeslag (tijdelijk) verder te gaan, omdat de hoeven niet meer een goede stand hebben of omdat het te gevoelig is geworden. Waardoor NB een slechte naam krijgt. Dat wordt ook in de hand gewerkt door die dagcursussen denk ik. Het gaat een eigen leven lijden ten koste van het paard. 1 keer in de 8 weken laten bekappen door een TH is helemaal niets mis mee, er zijn zoveel paarden die zo gelukkig en pijnloos rondlopen.

MyourJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 09:18

russel schreef:
Ik vraag mij regelmatig af waarom reguliere hoefsmeden over het algemeen zo tegen NB zijn?

Mijn huidige hoefsmid zei gewoon: paarden zijn niet meer natuurlijk, en daar moet je aan aanpassen. Stalpaarden staan
op stal vaak in hun poep, dat betekent veel bacterien, met een hobbelige straal kunnen die bacterien zich veel beter
vastgrijpen dan in een gladgesneden straal. Evenals in de zool. Ik vind het op zich best logisch klinken. Maar mijn paard
staat nu ook gewoon op zijn straal, al is hij gladgesneden en de rand is ook gewoon (al dan wel iets minder) rond
geveild.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:10

Myour schreef:
Mijn huidige hoefsmid zei gewoon: paarden zijn niet meer natuurlijk, en daar moet je aan aanpassen.

Als je je daaraan aanpast zal NB inderdaad niet zo goed werken. Mijn NB'er vertelt zijn klanten wel dat ze hun paard anders moeten huisvesten en moeten voeden wanneer ze willen dat het werkt. Dus in dit geval draait hij het een beetje om en probeert hij wel weer een stukje natuur terug te brengen bij onze paardjes (voor zover dat kan). Ik zeg hiermee niet dat de jouwe het fout doet en de mijne goed, hoor ;), ik geef gewoon het verschil weer.

En paarden kunnen wel 'natuurlijk' zijn, ze zijn niet zoveel veranderd als wij denken. Het is maar net wat je ze aanwent. Wanneer ik mijn jaarling met haar kudde in de wei zie grazen, spelen, doezelen, rollen in de modder etc. doen ze niet onder voor de koniks hier in Noord-Holland :D. Bij deze groep paarden is NB dan ook echt een uitvinding en werkt prima.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:58

russel schreef:
Ik vraag mij regelmatig af waarom reguliere hoefsmeden over het algemeen zo tegen NB zijn? Iets wat goed is, is toch goed? Dan pas je NB toe bij dat paard waar het bij hoort en bij die levensomstandigheid die er bij past. Dan hoeft het toch geen discussiepunt te zijn.

Dat is inderdaad de vraag die je jezelf kan stellen ;)
NB gaat ervan uit dat hoefsmeden 'tegen' zijn omdat het geldwolven zijn die door de mand vallen en 'het geheim van de smid' in pacht willen houden.
TB gaat ervan uit dat niet iedereen weet waar hij/zij mee bezig is, en 'no feet, no horse' is een oud gezegde ;)
TB past NB al jaar en dag toe, want er wordt per paard, per ras, per leefomstandigheden, per ruiter etc gekeken wat er nodig is voor een hoef en hoe deze bekapt dient te worden. Daar gaat het om: dat er GOED en individueel bekapt wordt, geen eenheidsworst. TBers geven hun klanten ook wel eens een vijl om tussentijds brokkels weg te vijlen.

Ik ben nergens voor of tegen, het is gewoon een kwestie van logisch nadenken.

Dan hoeft het toch geen discussiepunt te zijn.
Nee, inderdaad, ik word er ook wel eens moe van.

Mijn eigen paard loopt veel over het harde, de hele dag door. Ik hoef hem bijna nooit te bekappen. Dát is pas NB :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:18

Dan is NB gewoon maar een verzinsel. Mensen die voor smid spelen en het een eigen woord hebben gegeven??

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:18

Dat is onzin Russel. Er zijn véél verschillen, misschien even inlezen ;) ?

Ik, persoonlijk, ken geen TB smid die volgens de NB methode bekapt en die zegt dat ik mijn paard in geen enkel geval een ijzer onder moet rammen en het paard wat vaker naar buiten moet gooien (bij wijze van spreken).

NB'ers kunnen sowieso niet voor smid spelen, aangezien een smid nog steeds een metaalbewerker is... Lijkt mij een ietwat vreemde combinatie ... :D :D