Hoeven zijn in vreselijke staat *foto's*

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:16

wendietjuhhh schreef:
sommige paarden tot ong. 3 jaar komen nooit bij de hoefsmid en dit gaat ook wel goed...

Stomme opmerking vind ik dit.
Als je een goede eigenaar bent voor je paarden kun je jezelf en je dieren een hoop leed besparen door ze als veulentje al te laten bekappen en het heel goed bij te houden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:17

RandyOrton25 schreef:
als ik zo naar de foto kijk is die niet ontzettend lang vind hem eerder er stijl beetje bokhoef idee of zie ik het nou verkeerd?

Volgens mij zie je het wel goed, viel mij ook al op.
TS moet gewoon even de smid erbij halen en die zet haar zo netjes op de hoefjes. Erg lang zijn ze idd niet maar op de harde grond van afgelopen weken scheuren hoeven nu eenmaal sneller. Als je een paard hebt wat geregeld op asfalt loopt hoeft de smid er ook niet zo vaak bij omdat de hoeven dan een beetje bijgehouden worden maar met een foute hoefstand (zoals paard van TS) moet je toch geregeld een smid laten komen.

tamary

Re: Hoeven zijn in vreselijke staat *foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:22

Doet mij denken aan fors te grote steunsels, die vouwen dan over de zool heen. Hier moet inderdaad een hoefsmid bij komen.

reggie98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:24

De hoef die groeit door! Misschien kun je er beter een smid bij halen

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:30

ik heb even in je album gekeken, en ik vind de foto van zijn hoofd een beetje raar.
lijkt wel of het halster te strak gezeten heeft????????
de hoeven hebben inderdaad snel een opknapbeurt nodig, dat komt vast wel goed ;)

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:48

Inderdaad de hoefsmid er even bij halen.....zo te lezen had je al een afspraak gemaakt, dan komt het weer helemaal goed, ze zit nog lekker in de groei.
De 1 heeft het meer nodig dan de ander, mijn konikpaard is 8 jaar en de hoefsmid hoeft er bijna nooit wat aan te doen....van nature zeer goede en harde hoeven die optijd vanzelf slijten.
Terwijl mijn paard al na 4 weken de scheurtjes erin heeft zitten.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 22:11

hiphopje schreef:
ik heb even in je album gekeken, en ik vind de foto van zijn hoofd een beetje raar.

Halster zat niet te strak, er was zeker genoeg ruimte tussen, maar heb het om exact die reden toch maar uitgedaan. Een uurtje later zag haar vacht er weer normaal uit ;)

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:45

oh, gelukkig, ik schrok al een beetje, een foto geeft al snel een vertekend beeld. ;)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:47

Mijn merrie is 2 weken geleden bij de smid geweest, alleen bekapt, maar ook zij heeft alweer behoorlijke brokkels aan haar hoeven zitten. Waarom? De ondergrond is bevroren en onregelmatig en mijn paarden lopen de hele dag buiten. Ze zijn dus gewoon (inge)scheurd, door het lopen op de onregelmatige bodem. Zelf vijl ik de hoeven regelmatig bij, mooi rond en glad om dit te voorkomen en bij te werken.
Het lijkt mij bij jouw paardje ook het geval. Kan een combinatie zijn van hoeven die flink zijn gegroeid met de harde ondergrond van vorige week. Zo ziet het er voor mij tenminste wel uit. De smid even bellen voor een afspraak en laat hem meteen voordoen hoe je zelf zo'n scheur bij kunt werken. De meeste smeden hebben wel een "oude" vijl over voor dit soort dingen.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:53

ik vind ze eerder kort dan lang maar gelukkig kan je smid snel komen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 01:04

guanacotje schreef:
hiphopje schreef:

Halster zat niet te strak, er was zeker genoeg ruimte tussen, maar heb het om exact die reden toch maar uitgedaan. Een uurtje later zag haar vacht er weer normaal uit ;)

Dat halster heeft zeker wel te strak gezeten, de deuk op de foto is meer dan alleen platgedrukt haar. Hopelijk laat je haar in het vervolg zonder halster in de wei lopen dan loop je ook niet het risico dat het te strak gaat zitten.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 02:06

anneliesdj schreef:
Dat halster heeft zeker wel te strak gezeten, de deuk op de foto is meer dan alleen platgedrukt haar. Hopelijk laat je haar in het vervolg zonder halster in de wei lopen dan loop je ook niet het risico dat het te strak gaat zitten.

Hoe kan het dan te strak gaan zitten doordat ze in de weide loopt? Dat begrijp ik even niet.
Nu, even voor de duidelijkheid, ik maak er geen hobby van om de mond van mijn paarden dicht te snoeren hoor ;)
Anyway, hier gaat dit topic niet over...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 02:10

Omdat zij groeit? Haar hoofd wordt groter dus gaat het halster strakker zitten.
Ik snap dat je er geen hobby van maakt, was enkel als waarschuwing bedoelt ;)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:35

SV-->BEH

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:22

Die hoeven smeken om onderhoud. Nu het laten verwaarlozen, is vragen om problemen in de toekomst.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:05

Smid is 4 weken geleden geweest toch?
Volgens mij zit dit paardje in haar overgang veulen-hoefjes naar grote-paarden-hoefjes: het ontdoen van de veulenhoefschoen.
Veulenhoefjes, zeg maar, zijn "anders" dan grote-paarden-hoefjes.

Volgens mij ziet dit er erger uit dan het in feite is. Maar goed, weerhoudt de goede paardenmensch er natuurlijk niet van om de hoefsmid binnen nu en gisteren weer even langs te laten komen om de restanten van het veulenhoefmateriaal netjes weg te kappen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:10

Is dit niet iets van White line disease?
De hoefwand lijkt los te komen van de rest en krult op, zou echt niet wachten en er een goed smid bij halen!

En ik moet ook zeggen dat die deuk in het hoofd ook niet iets is om trots op te zijn, hoop dat het alleen vacht is maar zo ziet het er niet uit!

Tjsa, exames zijn helaas in mijn ogen ook geen reden om je paard niet te verzorgen maar goed, je bent er nu nog hopenlijk optijd bij!

Succes en ben benieuwd wat de smid zegt?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:32

Jammer dat iedereen zo over die hoofdfoto valt. Als je goed kijkt kun je duidelijk zien dat precies op de plek waar die flinke deuk volgens jullie zou moeten zitten een waterspetter oid op de lens zit. Een bles houdt toch ook niet zo acuut op :roll: Bij mijn paarden die de hele dag een halster dragen op de weide kun je ook zien waar het halster zit door het lange winterhaar, dat is niets ernstigs!!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-IA663E7A.jpg

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:40

De bles loopt duidelijk in een puntje en als dit enkel ingedeukt haar zou zijn zou de neuslijn wel recht lopen maar hier zit duidelijk een deuk, spetters op de lens zijn nergens te zien.

Veulens groeien nu eenmaal snel en oa daarom is het ook onverstandig om een halster om te laten. Dit is iets wat simpel te voorkomen is dus ja, dat vind ik best ernstig.
Er zijn nu 2 mensen geweest die er wat van gezegd hebben dus ik zie niet waar jij vandaan haalt dat 'iedereen' er zo over valt.
En zoals ik in mijn laatste post heb gezegd kan ik me niet voorstellen dat TS dit expres doet dus de posts waren enkel als waarschuwing bedoeld.

Wbt white line disease, daarbij gaat de witte lijn brokkelen en dat zie ik niet op de foto's.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:59

heb je een hoefsmid of een hoefbekapper?

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 13:04

Teuntje111 schreef:
heb je een hoefsmid of een hoefbekapper?

smid volgens mij... Wat is het verschil precies?
Hoe doet iig meer dan kappen alleen en heeft de volledige opleiding tot smid gevolgd.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:19

De smid heeft een volledige (erkende) opleiding gedaan, de bekapper niet,
de smid kapt, snijdt en vijlt en een bekapper vijlt vaak alleen de wand weer in model (een goede bekapper haalt wel de steunsels weg), zonder de straal en de zool schoon te snijden.

dan zou ik vragen of hij de volgende keer de zool wat beter schoon wil snijden, want die lijkt me een stuk te dik op de foto en de steunsels zijn veel te lang en omgeklapt. De straal ziet er wel mooi uit.

Als ik dit zo zie, lijkt het veel langer als 4 weken geleden dat dat voor het laatst de zool gebeurd is. Bij mij komt elke 8-9 weken de smid en na die 8-9 weken ziet de onderkant van de hoeven van mijn paarden er nog beter uit..

De hoeven hebben vast ook wel van het koude weer geleden, maar dit mag niet zo erg zijn dat ze er zo uit zouden zien..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:07

*schrik*

Ik zie hoeven die er zo ernstig aan toe zijn, eigenlijk altijd alleen maar terug in onze vriezer met dode hoeven die we gebruiken voor de bekapcursus.

Ik maak vaak foto's van voor en na de bekapping. Ik heb er eentje voor je opgezocht die er een beetje op lijkt:

AfbeeldingAfbeelding

en dit is dezelfde hoef ná bekapping

AfbeeldingAfbeelding

Ook bij jouw paard zijn de steunels ernstig overgroeid en is eigenlijk gewoon de hele hoef te lang. Ik denk zo maar dat als de hoef goed bekapt is, dat er dan van de scheuren weinig meer te zien is :j

Maar laat het alsjeblieft nooit meer zo ver komen!

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:13

het ziet er inderdaad uit, naar mijn idee, dat de steunsels te lang zijn. Inderdaad wat hierboven gezegd is.
Succes ermee, een smid kan dit verhelpen! ;)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:20

Neem aan dat TS de smid inmiddels wel op bezoek heeft gehad?