Kunstofbeslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Re: Kunstofbeslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:32

Ja, maar bij de Dynamix zitten de lippen niet vast aan het beslag, erg onhandig.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:34

De eerst keer was het idd wat onhandig omdat we eerst de lippen eraan wilde hebben en dan het ijzer eronder.
Maar je kan het ijzer er eerst onder slaan en dan de lippen erin duwen.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 12:35

Dat is wel handig van die bruggen. Dat wist ik niet en mijn smid ook niet denk ik. Hij zei dat kunstof onhandig is omdat je het niet goed op maat kunt maken. Maar dat kan dus met de bruggen Vork

Wil deze week kunstof beslag gaan bestellen. Scoxxx helpt mij even aan de maten, handig Pling Maar ze zullen wel geplakt moeten worden. Mijn smid zegt dat er op dit moment echt geen ijzer onder genagelt kan worden. Dus het word de normale kunstoffen ijzer eronder plakken met mischien 2 nageltjes als dat past. En anders de glue on shoe. Zal iig weer even overleggen met de smid. Volgens mij komt de glue on shoe op 100 euro als je ze besteld en dan nog de hoefsmidkosten Clown

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:37

je hebt PB Glossi.
Plakken zou ik niet zo 1-2-3 doen. Over het algemeen houdt de lijm nooit zo goed en ligt het ijzertje er te vroeg weer vanaf (zonde van je portemonnee)
Kunststof is 1/3de van het gewicht van een gewoon RIM-ijzertje; dat maakt dat kunststof er niet zo snel van afvliegt. Kunststof wel tot het breedste gedeelte van de hoef nagelen, anders krijg je een slipper-effect en ligt ie er wel snel vanaf.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:48

hoe weet je welke maat je nodig hebt?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:49

@ Arabesk: je betoog is zeker weer zeer inspirerend Knipoog
Ik heb 8 jaar bekapt exact volgens de white-line-strategy van Pete Ramey, en dezelfde felle overtuiging als jij nu hebt... begeleidt door NB-er die de cursus bij Ramey zelf had gevolgd. Vele andere professionele NB-ers geraadpleegt. Ik herken mezelf in jou zoals ik vroeger ook was.

En met schaamrood op mijn kaken heb ik moeten bekennen, dat de NB-theorie te kort schiet. Niet op 1 paard, niet op 2 paarden, maar op 100den paarden hier in NL en Belgie.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:53

mellamoshan schreef:
hoe weet je welke maat je nodig hebt?

Beste is om net na een correcte bekapping de maat van de hoef op te meten op het breedste gedeelte van de hoef met een rolmeter/liniaal.
Doe daar een paar mm bij optellen om een mooi garnituurtje te krijgen.
Maak het bedrag over aan de Duitse leverancier + een mailtje waarin je de gewenste maat doorgeeft
En voila... binnen 3 dagen in huis

In een paar posts eerder heb ik een link van een maattabel neergezet.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:57

oh sorry, daar heb ik dan overheen gelezen. Op het moment heb ik nog geen ijzers aldan kunststof of niet nodig, maar in het zomerseizoen is het geen overbodige luxe en gaat mijn interesse zeker uit naar kunststof. Lachen

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 15:51

scoxxx schreef:
je hebt PB Glossi.
Plakken zou ik niet zo 1-2-3 doen. Over het algemeen houdt de lijm nooit zo goed en ligt het ijzertje er te vroeg weer vanaf (zonde van je portemonnee)
Kunststof is 1/3de van het gewicht van een gewoon RIM-ijzertje; dat maakt dat kunststof er niet zo snel van afvliegt. Kunststof wel tot het breedste gedeelte van de hoef nagelen, anders krijg je een slipper-effect en ligt ie er wel snel vanaf.

Bedankt voor je pb! Als jij er niet was.. Clown
Over kunstof, ik ben dus bang dat hij het er niet onder wil slaan omdat hij bang is de nagels er niet goed in te krijgen. En mischien met lijm dat hij er wel een paar in durft te slaan omdat er dan niet 6 nagels nodig zijn. Maar zal hem vandaag even bellen en dan maar even overleggen wat we gaan doen.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:01

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 22:52

Die sites had ik al gevonden, maar toch bedankt OK dan!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 00:53

jesse_rulez schreef:
Volgens mij bedoelde onze DA inderdaad deze, want hij had het over die plakkertjes die je een voor een moest plakken. Ja Ben benieuwd wat onze hoefsmid ervan gaat zeggen als we 'm vragen dit voor ons te bestellen..

Ik heb ze gebruikt omdat mijn Fjordenman na hoefbevangenheden geen hoefnagels kon verdragen, ben ERG blij dat het bestaat. Bij deze is trouwens wel de HELE straal ondersteund.
Afbeelding

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 01:04

Mijn ijsie heeft ook plakbeslag en ik ben er zeer tevreden over.
Ik plak ze er zelf weer onder..... geen probleem. De eerste keer bleven ze net zo lang zitten als gewone ijzers en waren nog niet versleten! Mijn hoefsmid heeft bekapt en ik heb ze zelf er weer onder geplakt.
Ze zitten zeer stevig en als er een "lipje" los laat kan je hem na wat schuren en ontvetten zo weer aanzetten.
Wat ben ik blij dat dit bestaat!! Super ! Ik doe er langer mee dat gewone ijzers. Ze zijn er nu af en ik plak ze er nog een keer onder dan wordt het tijd voor nieuwe. Ik raad het in ieder geval aan als je paard/pony het nagelen niet kan verdragen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:37

afram schreef:
Mijn ijsie heeft ook plakbeslag en ik ben er zeer tevreden over.
Ik plak ze er zelf weer onder..... geen probleem. De eerste keer bleven ze net zo lang zitten als gewone ijzers en waren nog niet versleten! Mijn hoefsmid heeft bekapt en ik heb ze zelf er weer onder geplakt.
Ze zitten zeer stevig en als er een "lipje" los laat kan je hem na wat schuren en ontvetten zo weer aanzetten.
Wat ben ik blij dat dit bestaat!! Super ! Ik doe er langer mee dat gewone ijzers. Ze zijn er nu af en ik plak ze er nog een keer onder dan wordt het tijd voor nieuwe. Ik raad het in ieder geval aan als je paard/pony het nagelen niet kan verdragen.

Dat is goed nieuws! Welk merk plakbeslag had jij Afram? Geen föhn nodig om de hoeven & lijm te drogen dus?
Ik zou dolgraag willen weten welk merk plakbeslag jou zo goed bevallen is!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 19:10

Ja daar ben ik ook heel benieuwt naar! Bij mijn ijslander bleef het nl voor geen meter zitten! Na 2 weken lag het er al af. Maar dit was met een normaal ijzer dus dat is wat logischer. Ken er iig meer die dit geprobeert hebben en het ijzer er ook na 2 weken af lag. Ook dit deden we met ontsmetten, fohnen, drogen, plakken.

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:30

Je moet idd de hoef wat ruw maken (deed de smid) en ontvetten.Maar fohnen en drogen? Je moet het lipje even 10 sec blijven vastdrukken, meer niet Bij deze man heb ik ze de eerste keer eronder laten zetten. Je moet de site maar eens bekijken.De foto hier boven is precies hetzelfde, ik had ze alleen in het blauw.
http://www.paardenservice.nl/plakbeslag.htm
Op deze site staan ze ook, deze heb ik nu besteld (easy glue)
geen idee of deze ook zo lang blijven zitten
http://www.mustad.nl/nl/homepage.html
Als je even door de site neust kom je een hele pagina tegen waarin ze vertellen hoe je ze moet aanbrengen.

succes! Ik wil niet meer anders!!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 19:52

Afram, wij bedoelden met het normale beslag plakken dat je het moet fohnen en drogen. Dit blijft ook niet langer dan 2 weken zitten. Maar jij hebt dus de glue on! Wel fijn om te horen dat het goed bevalt. Dus het is het geld wel waard? En als je het besteld is het inclusief lijm etc? Hoe liep jou IJslander kwa gangen met dit beslag? Merkte je veel verschil?

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:22

Glossi schreef:
Afram, wij bedoelden met het normale beslag plakken dat je het moet fohnen en drogen. Dit blijft ook niet langer dan 2 weken zitten. Maar jij hebt dus de glue on! Wel fijn om te horen dat het goed bevalt. Dus het is het geld wel waard? En als je het besteld is het inclusief lijm etc? Hoe liep jou IJslander kwa gangen met dit beslag? Merkte je veel verschil?

http://www.paardenservice.nl/plakbeslag.htm deze heb ik nu en de andere zijn besteld (easy glue) hoe deze zijn weet ik niet.

Het is zeker het geld waard. Hij kwam vanuit Zoetermeer naar Leusden, daar rekende hij 10 euro voor, en incl plakbeslag en eronder zetten, kwam dat ( alleen voor) totaal op 100 euro.
Is inderdaad een hoop geld maar ze hebben er ruim 7 weken onder gezeten, tis dat de smid moet bekappen anders hadden ze er nog wel langer onder gezeten.
Toen ze eraf kwamen was er nauwelijks slijtage te zien, dus ik heb ze bewaard en schoongemaakt. Ooit met het idee om ze er weer onder te zetten. Proberen kan geen kwaad en ze waren op maat gemaakt. Nieuwe lijm gekocht en proberen maar. Toen hebben ze ook weer ruim 6 weken gezeten.
Nu is er twee geleden eentje afgekomen en nu heb ik de ander er ook af gehaald. Je ziet nu wel wat slijtage op de toon, maar voor een week of 2 a 3 moet het nog wel kunnen. Slijtage is erg weinig, hij loopt veel voor de speedy dus veel op het harde, denk zelfs dat gewone ijzers meer slijtage zullen vertonen.
Hij loopt er super op en merk geen verschil met de tölt en de andere gangen.
Ben benieuwd naar je verhalen als jij het ook een keer zou doen.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 21:38

Dat is de glue on shoe die je gebruikt. Dacht dat je die ging bestellen, welke bestel je nu? Ben ik wel nieuwschierig naar, heb je daar een afbeelding van? Denk dat ik het toch maar een keer moet proberen. De glue on shoe is toch wel het meest ideale voor me paard op dit moment. Verder wacht ik nog op de hoefsmid tot hij terug belt om te overleggen wat we nu gaan doen. Dat het kunstof word is 1 ding wat zeker is. Hou je op de hoogte.

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 22:29

Glossi schreef:
Dat is de glue on shoe die je gebruikt. Dacht dat je die ging bestellen, welke bestel je nu? Ben ik wel nieuwschierig naar, heb je daar een afbeelding van? Denk dat ik het toch maar een keer moet proberen. De glue on shoe is toch wel het meest ideale voor me paard op dit moment. Verder wacht ik nog op de hoefsmid tot hij terug belt om te overleggen wat we nu gaan doen. Dat het kunstof word is 1 ding wat zeker is. Hou je op de hoogte.

Afbeelding
deze worden het en ze zijn van mustad.
Ze lijken erg op die andere maar hier zit wel aluminium in.
quote:
EASY-GLU is gemaakt van een aluminium beslag met, afhankelijk van de maat, één of twee lippen en wordt geheel omgeven door polyurethaan en tongen.

Ben erg benieuwd hoe deze bevallen, ik laat het je weten.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:19

Zulke 'glue ons' zoek ik voor mijn pony, alleen is het probleem dat haar hoeven erg klein zijn (90mm) en de meeste 'glue ons' dus niet in haar maat zijn Scheve mond

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 16:29

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 18:05

jesse_rulez schreef:
Zulke 'glue ons' zoek ik voor mijn pony, alleen is het probleem dat haar hoeven erg klein zijn (90mm) en de meeste 'glue ons' dus niet in haar maat zijn Scheve mond

Op de site van Mustad staan ook hele kleine, zelfs voor minipaardjes. Dus er zal ook wel iets voor jou pony zijn.
Je moet even kijken bij producten, dan bij hoefverzorging en dan bij verlijmbaar beslag (kon ze eerst niet vinden maar nu wel)
Dit lijkt me ook wel wat. Mijn smid beslaat ook mustad ijzers dus dan zou hij ze mischien zelf kunnen bestellen. Toch spreekt
de glue on shoe me meer aan op een of andere manier.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:34

Dank je wel voor de links!

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:42

Beste allemaal!

Een vraagje voor de ervaringsdeskundigen: Zou kunststof beslag iets voor mijn paard (Bol, vos in profiel) kunnen zijn?!

De situatie is als volgt:
- Bol is nu ruim 4 maanden geblesseerd en we hebben nog zeker een maand of 3 te gaan
- Stapt dagelijks 1 uur tot 1,5 uur op het harde / klinkers
- Nog zeker 2 maanden 'staptherapie' te gaan: niet (of eigenlijk zeer zelden) los; alleen wandelen aan de hand, stapmolen of 20 minuutjes onder het zadel in de bak
- Bol heeft - naar mijn weten en zeker bij ons - nooit op ijzers gestaan
- Hoeven voor worden nu toch echt wat (te) kort / slijten te snel
- DA (waren we vandaag voor tussentijdse controle) ziet m toch graag (tijdelijk) op een ijzertje voor
- Onze stapmolen (waar hij dagelijks - met veel plezier overigens - toch wel 30 minuten in doorbrengt) is sowieso glad en met dit weer nog veel gladder (klinkers)
- Ik 'doe' liever niet aan ijzers
- hoefschoenen lijken me niks
- Mijn vaste hoefsmid heeft er - naar mijn weten - geen ervaring mee

Met name om deze redenen: tijdelijk, nooit ijzers gehad, gladde stapmolen / minder grip overweeg ik er voor die paar (2 - 3) maanden bij Bol kunststof onder te laten zetten. Is dit een goede redenatie of sla ik finaal de plank mis? En welk beslag is in deze situatie dan het beste?

Mijn smid komt maaandag en heb hem vandaag per sms gevraagd of hij voor Bol wilde kijken naar goed kunststof beslag. Ben benieuwd of hij dit doet / kan en waar hij dan mee aankomt.

Ik hoor heel graag van jullie!