Goed uitgelegd Arabesk

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Iris_Z schreef:
Maartje1990 schreef:Iris_Z schreef:
dit heb ik al eens gelezen en ik heb ook beide kanten van die verhaal gelezen (wel al lang geleden hoor) heb je zelf beide kanten van dit verhaal gelezen? ik meen (maar pin me er niet op vast) dat ik de 'andere kant' van dit verhaal op http://www.hoefnatuurlijk.nl heb gelezen..
Maar goed zo heb je ook vele 'probleemgevallen' bij de traditionele kant wellicht wel meer maar dit kan ook komen doordat men nog steeds meer traditioneel bekapt/beslaat ivm natuurlijk bekappen maargoed iedereen daarover zijn bescheiden mening
Arabesk schreef:je ziet niet altijd een bredere witte lijn, hoe en waarom is een lang verhaal. Het beste zie je het aan een hoefwand waar ergens een 'knik' inzit.
De zool geeft aan waar het hoefbeen zit, dus het is belangrijk dat je de zool aanhoudt bij een bekapping (dus ook niet in de zool van de hielen vijlen), dan volgt een goede voetas automatisch.
Zullen we de hoofcare versus paardnatuurlijk discussie verder buiten beschouwing laten? De website over 'de gevaren van' betreft voornamelijk de effecten van een strasserbekapping en níet die van NB. Strasser is iets heel anders.
Shyla25 schreef:Dus dan kan het best eens zijn dat je er eentje met hogere hielen hebt?
Dat hoor ik dus eigenlijk nooit als ik iemand over NB hoordat vindt ik dus jammer.
Kan natuurlijk ook zijn dat ik net de verkeerde mensen heb gesproken
cremellogek schreef:Zeker als TS over de voedng begint slaat ze volledig de plank mis. Ik denk dat je even terug moet naar basale kennis tov van voedng. Voedingstoffen (=de nuttige bestandelen in de voeding) kunnen 4 functies hebben; brandstoffen, bouwstoffen, resevestoffen en beschermende stoffen. Koolhydraten (bv zetmeel, glucose) zijn DE brandstof voor zoogdieren. Zonder koolhydraten in hun voeding heeft een paard geen energie, geen fut om wat te gaan doen. Zetmeel is een uit glucose (=suiker) opgebouwde gekoppelde koolhydraat die door amylase (=enzym in speeksel) verteerd wordt.
Net als bij mensen is het zo dat je van pure suiker gaatjes in je tanden kan krijgen en dat als je er veel teveel van eet dat het opgeslagen wordt als reservestof (=vet). Paarden in het wild hebben in het begin van de winter ook een vetlaagje nodig ter bescherming voor de kou en als resevevoedsel als er weinig te eten is.
Een paard heeft dus sowieso koolhydraten oftewel suikers nodig om te kunnen functioneren, dat is zeg maar de benzine waar een paard op draait.
Arabesk schreef:Shyla25 schreef:Dus dan kan het best eens zijn dat je er eentje met hogere hielen hebt?
Dat hoor ik dus eigenlijk nooit als ik iemand over NB hoordat vindt ik dus jammer.
Kan natuurlijk ook zijn dat ik net de verkeerde mensen heb gesproken
Ja dat kan.
Van onze paarden zijn er twee die hogere hielen hebben dan de andere twee. Voor die paarden is dat de juiste hielhoogte.
Het bekappen van de hielen tot zoolhoogte zorgt er ook voor dat de hielen sterker worden en rechter worden. Gek genoeg kan het er uiteindelijk voor zorgen dat de hielen hoger worden! Met name als je paard last heeft van ondergeschoven hielen.
scoxxx schreef:Het verhaal wat Cremellogek beschrijft doet me sterk denken aan de humane spijsvertering, het verhaal wat Arabesk beschrijft is een spijsvertering van paarden.