ijzers eraf --> kreupel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pipo123

Re: ijzers eraf --> kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 23:23

ja ik vind drie weken ook te lang zou er weer een ijzertje onderzetten zeker als ze een platvoetje heeft anders zakt die nog verder door.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 23:34

Arabesk, gelukkig word er in de natuur ook zeker op gereden.
Ik vind -mijn mening- dat je als je op je paard rijd moet zorgen dat de stand van de benen/hoeven zo optimaal mogelijk is dat de benen er zo min mogelijk onder te lijden hebben.
En daar ga ik persoonlijk mijn paard -als ik die zou hebben- niet een lange tijd op een verkeerde stand laten lopen om dat op te lossen, dat kan imo meer kwaad als een ijzer.

Verder: Je geeft het antwoord zelf al: de ondergrond is héél anders, dus helemaal niet te vergelijken met wilde paarden in verweggistan.
Over de schokken die ijzers geven hoef je mij niet te vertellen, -over het algemeen- werkt een paard op een zachte bodem dus dat maakt imo niet veel uit, blootvoets of met ijzer.
Zover ik begrepen heb snijd een hoefsmid ook niet aan een straal als het niet nodig is en een ijzer wat er goed is opgezet met de goede maat knijpt de hoeven imo niet af.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 23:58

en om welke wilde paarden gaat t dan?

ik hoor van alle wilde paarden dat er dus geen natuurlijke vijand is...... maar goed iemand hier koop een mustang ( ze schieten ze toch af omdat er teveel zijn) en dan gaan we kijken of ie dan HKO krijgt of niet

ik geloof er allemaal niet zo in mijn paard loopt dan op blote voeten maar ook alleen maar omdat ie het zonder goed doet als mn smid zegt doe dr maar een ijzertje onder dan krijgt ie dat

in dit geval zou ik ook lekker een ijzertje eronder doen, onze paarden staan nou eenmaal ver van wilde paarden af en dan zou ik toch kiezen voor sneller pijn vrij met een ijzertje als langer pijn en verschillend voer tot huisvesting gaan proberen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 10:19

Arabesk schreef:
Gek genoeg dat bij een grootschalig onderzoek onder verwilderde paarden geen enkel kadaver werd aangetroffen waarvan het paard slechte hoeven had.

Dat is een beetje simpel geredeneerd Arabesk. Zoals ik zei heeft het paard waar ik bijv. over sprak met die platte voetjes die gevoelige zolen blijken te hebben dezelfde voetvorm als haar moeder. Erfelijk dus. In het wild worden zulke voeten niet vererft, want die paarden redden het niet. De paarden die onderzocht zijn, zijn de uitlopers van generaties lange natuurlijke selectie. Wij als mens selecteren niet meer zo streng op voetvorm, want wij laten voetjes die afwijkend zijn normaal gesproken van veulen af aan al corrigeren dus voor ons is dat niet zo'n issue.

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 10:23

tatjalove schreef:
Hallo allemaal,

Een tijdje geleden heb ik een nieuw paard gekocht..
Ze stond voor op ijzers en toen was er niks aan de hand.
Nu heb ik een weekje of 3 geleden haar ijzers eraf laten halen en sindsdien loopt ze links voor kreupel, ik dacht eerst dat er met het bekappen iets mis gegaan was (ze bleek niet zo rustig bij de smid) maar dan had het volgens mij al wel over moeten zijn?
Ze heeft links voor wel een platvoet, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?
Ik heb eerder een paard met een platvoet gehad maar die had nergens last van..

heeft mijn paard ook last van, maar dit komt omdat hij normaal gesproken ook met zooltjes staat omdat zen voetjes al vrij gevoelig zijn

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 10:35

mijn fjordje heb ik al van veulen af aan, heeft altijd al gevoelig gelopen op haar hoeven (verder geen scheuren of brokkel hoeven)
die heeft al vanaf de 3e ijzers ze is nu ruim 9
ik heb meerdere malen haar zonder ijzers geprobeerd te laten lopen in tijden dat ik amper over de weg kwam, maar ze blijft gevoelig lopen, ook zat ze gelijk helemaal weer vast in haar lijf (fysio komt elke 3 maanden)

dus ik heb besloten na meerdere pogingen dat ik haar gewoon op ijzers houd.... dan loopt ze lekker, ruimer en heeft ze nergens last van!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:10

Urielle schreef:
Arabesk schreef:
Gek genoeg dat bij een grootschalig onderzoek onder verwilderde paarden geen enkel kadaver werd aangetroffen waarvan het paard slechte hoeven had.

Dat is een beetje simpel geredeneerd Arabesk. Zoals ik zei heeft het paard waar ik bijv. over sprak met die platte voetjes die gevoelige zolen blijken te hebben dezelfde voetvorm als haar moeder. Erfelijk dus. In het wild worden zulke voeten niet vererft, want die paarden redden het niet. De paarden die onderzocht zijn, zijn de uitlopers van generaties lange natuurlijke selectie. Wij als mens selecteren niet meer zo streng op voetvorm, want wij laten voetjes die afwijkend zijn normaal gesproken van veulen af aan al corrigeren dus voor ons is dat niet zo'n issue.

er bestaan geen wilde paarden meer
wel verwilderde paarden, die nog niet zo heel lang geleden verwilderd zijn

en er komen er nog steeds bij, want in de VS is het heel gewoon om je kreupele paard in het wild te 'dumpen'

het komt regelmatig voor dat bij het vangen van wilde paarden, gedumpte paarden worden teruggevonden met chip en dat de eigenaar wordt opgebeld 'we hebben je weggelopen paard gevonden' en dat de eigenaar verbaasd is dat het beest nog leeft Koe

goede hoeven worden niet aangeboren, maar ontwikkeld

élk veulen is nog steeds geprogrammeerd op mee moeten lopen met de kudde en kan dat ook aan. Ben je nét ter wereld, jammer joh, je moet tóch meelopen, zo'n 20 -80 km per dag.

in gedomesticeerde vorm, lopen veulens heel weinig, omdat we bang zijn dat ze smelten, dus ontwikkelen ze ook geen goede hoeven, en waarom zouden ze, ze hoeven toch nergens heen. Binnen 50 meter is alles wat ze willen hebben, eten drinken en gezelschap.

Wat er tegenwoordig rondloopt aan wilde paarden zijn de nakomelingen van gedomesticeerde paarden die de afgelopen paar honderd jaar zijn ontsnapt of losgelaten. Ze zijn dus prima vergelijkbaar met onze huidige gedomesticeerde paarden. Eenmaal vrij in de natuur krijgen gedomesticeerde paarden dezelfde gezonde hoeven als de echte wilde paarden. Er is dus geen enkele reden waarom jouw paard ook niet van die gezonde hoeven kan krijgen.

veulenvoetje van een veulen van drie dagen oud:

Afbeelding

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:17

@arabesk maar wat nou als je net zo'n paardje hebt die verkeerde hoeven heeft ontwikkeld?

En dat als je ze weer in de vrije natuur zet dat het weer goed gaat? Ik heb hele beroerde hoeven gezien van in vrijheid geboren paarden (en veulens) alleen omdat wij erop willen rijden worden de hoeven (en benen) meer belast.
Ik heb een 2 a 3 jarige (in vrijheid geboren) gezien met bokhoeven, maar omdat wij er niet mee willen rijden redt zo'n beestje zich ermee. Ook (erge) scheuren in de hoeven heb ik gezien.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:20

dan is daar wel wat aan te doen, een hoef vernieuwd zich steeds weer. Door langzaam aan de hoef weer te stimuleren, met name de straal, dmv hoefpads in hoefschoenen, kan elk paard weer redelijk normale gezonde hoeven krijgen Ja

Dat wij er op rijden is maar van beperkte invloed, wij zijn net zo zwaar als een veulen. Maar een veulen wordt 24 uur per dag gedragen door de merrie en wij zitten er maar heel even op, een uurtje per dag gemiddeld., het is vooral de manier van huisvesten die de meeste invloed heeft.

Hier in de duinen staan wilde paardjes. Hun hoeven zijn zonder uitzondering allemaal perfect geschikt voor de ondergrond waar ze op leven. Echter niet allemaal zouden ze probleem loos over asfalt kunnen gaan. Zou je dat willen met zo'n paardje, dan zal de manier van afslijten van de hoef moeten worden aangepast op hardere ondergrond. Dat kan je doen door de ondergrond aan te passen, of door regelmatig te vijlen. De hoef 'ziet' het verschil namelijk niet, mits je maar regelmatig vijlt en niet eens in de zes weken. Knipoog

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:06