Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Arabesk schreef:Gek genoeg dat bij een grootschalig onderzoek onder verwilderde paarden geen enkel kadaver werd aangetroffen waarvan het paard slechte hoeven had.
tatjalove schreef:Hallo allemaal,
Een tijdje geleden heb ik een nieuw paard gekocht..
Ze stond voor op ijzers en toen was er niks aan de hand.
Nu heb ik een weekje of 3 geleden haar ijzers eraf laten halen en sindsdien loopt ze links voor kreupel, ik dacht eerst dat er met het bekappen iets mis gegaan was (ze bleek niet zo rustig bij de smid) maar dan had het volgens mij al wel over moeten zijn?
Ze heeft links voor wel een platvoet, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?
Ik heb eerder een paard met een platvoet gehad maar die had nergens last van..
Urielle schreef:Arabesk schreef:Gek genoeg dat bij een grootschalig onderzoek onder verwilderde paarden geen enkel kadaver werd aangetroffen waarvan het paard slechte hoeven had.
Dat is een beetje simpel geredeneerd Arabesk. Zoals ik zei heeft het paard waar ik bijv. over sprak met die platte voetjes die gevoelige zolen blijken te hebben dezelfde voetvorm als haar moeder. Erfelijk dus. In het wild worden zulke voeten niet vererft, want die paarden redden het niet. De paarden die onderzocht zijn, zijn de uitlopers van generaties lange natuurlijke selectie. Wij als mens selecteren niet meer zo streng op voetvorm, want wij laten voetjes die afwijkend zijn normaal gesproken van veulen af aan al corrigeren dus voor ons is dat niet zo'n issue.