Paard is half jaar helemaal goedgekeurd, maar nu blijkt....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard is half jaar helemaal goedgekeurd, maar nu blijkt....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:41

Ariebren schreef:
Toch jammer dat er mensen zijn die nog steeds geloven in de oude penny verhalen.
Insmeren van de hoef met een vettig bestanddeel is uit de boze.
Juist het vet of olie houdt het vocht tegen wat de hoef nodig heeft.
De enige manier om de hoeven sterk te krijgen is:

BEWEGING !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

En vocht, en een goede smid, en goede voeding, vooral bij paarden die van nature slechte voeten hebben.

Heb je hem op zaagsel of vlas staan Nanneke?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:42

www.hoofcare.nl

Bel die jongens maandag maar eens op met je verhaal en vraag advies.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:44

Precies!(Beweging)
Bewegen.
Máár; Rainmaker is wel een goed middel om de groei te bevorderen.
Het sluit de hoef niet af zoals de meeste vetten.
Wij hadden een paar jaar geleden een fantastische merrie voor de keuring met enorm slechte voeten.
Van alles geprobeerd,heel het land afgereisd voor de beste smeden,veel beweging etc etc.
Uiteindelijk kreeg ik deze tip en ben het gaan proberen.
Na een maand zag je al een duidelijk resultaat en had de smid weer meer voet om het ijzer er beter onder te krijgen!
Gebruik het nu regelmatig bijpaarden met slechte voeten!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:57

Hetzelfde als Sammie en Ariebren.

- Kijk naar de voeding die hij nu krijgt. Verandert dit gedurende het jaar? (weidegang enz enz) Dat heeft nl ook invloed.
-Beweging, is erg belangrijk voor de hoef en hoefkwaliteit. En ja ijzers belemmeren de doorbloeding (@Sammie dat heb ik geleerd van mijn hoefsmid Knipoog )
-En brokkelen de hoeven omdat ze te zacht zijn of juist te hard??? Daar zit ook verschil in. Hoeven te hard veel en vaak met water afspuiten, of paard een uurtje per dag in de modder zetten Wow! Ja ik heb lef Haha! Ook een paard van 13000 euro kan en mag smerige voeten krijgen. En in dat geval zijn vetten idd uit den boze. Hoeven te zacht zul je moeten overleggen met je hoefsmid, daar zijn verschillende middelen voor te krijgen.
-geef een toevoeging ala Biotine. Of heel simpel gedroogde brandnetels, die zorgen voor een betere doorbloeding en reinigt het lichaam.
Brandnetels geef ik al het hele jaar aan een van mijn eigen paarden die hoefbevangen is geweest. En die door vorige eigenaar op ijzers was gezet (en wel op een manier dat je de tranen in de ogen sprongen Boos! ) Geheel onnodig op ijzers en haar doorbloeding was dus ook hopeloos. Slechte hoefkwaliteit, en brokkelen verschrikkelijk. Die heb ik nu na een jaar weer heel aardig op de goede weg. Maar het duurt heel lang voordat je zulke problemen kwijt bent.
- En kijk idd een kritisch naar je hoefsmid. De tip om Hoofcare eens te bellen vind ik een hele goede. Ik ken de heren van Hoofcare niet persoonlijk, maar hoor alleen maar goede berichten van hun.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 23:14

0Nanneke0 schreef:
Ikima schreef:
Biotine helpt goed, het duurt alleen wat langer voordat je er iets van merkt. Je moet rekenen op 4-5 maanden, dus niet echt een korte termijn oplossing.

Bedankt voor de tips.

Dit heb ik ook nog geprobeerd ong. 5 maanden lang.

Bij 4-5 maanden ga je er iets van merken maar dat wil niet zeggen dat je dan moet stoppen. Je ziet langzaam verbetering maar meer verbetering dan zonder Biotine.
Mijn paard had vroeger ook slechte hoeven, scheuren, brokkelhoeven en zeer langzame groei. De biotine heb ik ongeveer 2 jaar gegeven, toen waren de hoeven pas weer goed. Het herstel duurt lang, reken maar op een jaar, maar de biotine helpt zeker mee. Daarna hoefde ik het nooit meer te gebruiken, inmiddels 9 jaar zonder problemen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 23:17

Mijn hoefsmid zei dat het minimaal een half jaar duurt voordat je wat biotine merkt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 23:28

veel bewegen, ook op harde grond, en het liefst zonder ijzers, als het bij je paard mogelijk is, want dat houdt het hoefmechanisme tegen.

Mijn eigen paarden hadden bij mij nooit ijzers gehad, ook nooit nodig geweest, bij mijn arabier al vanaf veulen gehad en 8 jaren lang zonder ijzers, nooit problemen mee gehad.

Bij de draver dat ik toen kocht, die droeg altijd ijzers, ivm het koersen, en toen die bij me kwam, werden de ijzers eraf gehaald, en ook nooit problemen mee gehad, ook niet met buitenritten op harde grond, en inderdaad niet gaan vetten met hoefvet, dat houdt het vocht tegen.

Verder is goed voer belangrijk ook ik gaf zeezwier door het voer heen, verder dagelijks veel bewegen.

Verder vind ik het nogal wat, een duur paard en je hebt problemen met de hoeven, daarom durf ik het niet aan om heel veel geld uit te geven aan een paard, maar dat is mijn persoonlijke mening, want het blijven dieren die ook wel eens wat hebben.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 07:29

Ik ga mee met het gros, zet hem blootsvoets, en zet even je sportdroom uit je hoofd.

Ik vind het behoorlijk vreemd dat de dierenarts niks van de hoeven heeft gezegd. Dit zegt of wat over de dierenarts, of wat over jouw smid.

Een van beide moet een steekje hebben laten vallen.

Overigens is een goede smid , in mijn ogen , ook een smid die durft te zeggen dat die ijzers eraf moeten, zeker in dit verhaal.

Juist door te gaan liggen timmeren , en gaten te maken in die voeten, OM DE 4 WEKEN NOTABENE, maak je de hoeven juist slechter en poreuzer.

Dus vraag eens een second opinion van een goede smid.

Juridisch gezien heb je in elk geval geen poot om op te staan.
Er loopt nog ergens een topic over een paard dat later slechte voeten kreeg.

Dit komt veelal door de huidige eigenaar.
Huisvesting, voeding , beweging en smid zijn van groot belang hierin.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 07:36

na een half jaar zijn der problmemen,dus die hoeven waren met dubbellippig ijzer best goed(hij hield ze langer onder)
Nu na een half jaar zijn ze zo slecht dat ze er bijna dadelijk onderuit vallen: ligt aan de voeding huisvesting en beweging,dus aan jou grotendeels!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 07:47

crossmonster schreef:
Ik ga mee met het gros, zet hem blootsvoets, en zet even je sportdroom uit je hoofd.

Ik vind het behoorlijk vreemd dat de dierenarts niks van de hoeven heeft gezegd. Dit zegt of wat over de dierenarts, of wat over jouw smid.

Een van beide moet een steekje hebben laten vallen.

Overigens is een goede smid , in mijn ogen , ook een smid die durft te zeggen dat die ijzers eraf moeten, zeker in dit verhaal.

Juist door te gaan liggen timmeren , en gaten te maken in die voeten, OM DE 4 WEKEN NOTABENE, maak je de hoeven juist slechter en poreuzer.

Dus vraag eens een second opinion van een goede smid.

Juridisch gezien heb je in elk geval geen poot om op te staan.
Er loopt nog ergens een topic over een paard dat later slechte voeten kreeg.

Dit komt veelal door de huidige eigenaar.
Huisvesting, voeding , beweging en smid zijn van groot belang hierin.

Volledig mee eens! Hoe slechter de hoeven, hoe vaker je er een vijl over moet halen. 4 weken is goed, maar je kunt ook om de twee weken zelf even de randjes eraf vijlen (dus niet bekappen, maar gewoon de boel weer glad maken) dan is de kans op scheuren veel, veel kleiner. Ik heb een pony gehad waar ik jaren mee heb lopen modderen. Schimmels, enorme brokken.......die hoeven waren zó slecht. Dit is tot nu toe het enige wat ons heeft geholpen. En eigenlijk is dat ook heel logisch en verklaarbaar.

Zonder ijzers kun je toch ook goed trainen?

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 08:15

Ik denk ook dat je hem eens een tijdje zonder ijzers moet zetten. Mijn vorige paard heeft ook lang op ijzers gestaan, maar na een tijdje ging het ook inscheuren en brokkelen. Ik heb er toen de ijzers onderuit laten halen en toen herstelde het ook vrij snel weer. Als je paard eenmaal blootvoets gewend is kan je toch ook gewoon wedstrijden rijden enz. De pony van mijn dochter had ook voor ijzers toen we die kochten. Ik heb ze er meteen onderuit laten halen en na twee weken was de pony het gewend, verder ook geen problemen meer gehad. Het is wel zo dat je ze de kans moet geven om te wennen, want ze lopen in het begin gewoon niet helemaal rad als de ijzers er net onderuit zijn.

Succes, want het is verschrikkelijk balen voor je.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 09:03

Mijn pony heeft ook enorme brokkelvoeten gehad, om de 3 weken lagen zijn ijzers eraf!
Hele stukken hoef was hij kwijt.

Een paard met zulke ernstige brokkelvoeten kan je wel zonder ijzers zetten maar dan vallen die hoeven helemaal uit elkaar vandaag omdat ze zo broos zijn. Taco heeft destijds 3 weken zonder ijzers gestaan en heeft in die 3 weken uit zichzelf geen pas gelopen!

Ik ben een aantal jaren geleden van smid en voer veranderd en nu zit er zelfs niet eens meer een scheurtje in zijn voeten.

Taco staat nu op Equilibriumijzers en hij krijgt veel beweging.
In de zomermaanden kan hij niet te lang op de wei.
Vooral de overgang van dag en nacht is funest omdat ze overdag super droog staan en in de nacht door de dauw super nat.

Ik heb hem heel lang biotine gegeven maar geen verschil van gemerkt.

Ik smeer zijn hoeven in met een mengsel van uit,suiker en water wat 2 weken moet staan. Het stinkt als haring maar werkt super Ja

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:24

Verplaatst van MD naar BEH.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:29

Ik heb maar eigelijk 1 vraag....wat is jouw bodembedekking?
Sommige zaagselsoorten drogen namelijk de hoefen ook heel erg uit..

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 07:07

Kelly_Taco schreef:
Mijn pony heeft ook enorme brokkelvoeten gehad, om de 3 weken lagen zijn ijzers eraf!
Hele stukken hoef was hij kwijt.

Een paard met zulke ernstige brokkelvoeten kan je wel zonder ijzers zetten maar dan vallen die hoeven helemaal uit elkaar vandaag omdat ze zo broos zijn. Taco heeft destijds 3 weken zonder ijzers gestaan en heeft in die 3 weken uit zichzelf geen pas gelopen!

Ik ben een aantal jaren geleden van smid en voer veranderd en nu zit er zelfs niet eens meer een scheurtje in zijn voeten.

Taco staat nu op Equilibriumijzers en hij krijgt veel beweging.
In de zomermaanden kan hij niet te lang op de wei.
Vooral de overgang van dag en nacht is funest omdat ze overdag super droog staan en in de nacht door de dauw super nat.

Ik heb hem heel lang biotine gegeven maar geen verschil van gemerkt.

Ik smeer zijn hoeven in met een mengsel van uit,suiker en water wat 2 weken moet staan. Het stinkt als haring maar werkt super Ja

Ja, zo'n paardje heb ik ook gekend (toevallig ook een Fjord). Die heeft tijdelijk dag en nacht met hoefschoenen aangestaan om de boel een beetje te laten rusten. Daarna konden ze rustig beginnen met de nagelgaten eruithalen etc. Op die manier kun je ze toch uiteindelijk een poos ijzerloos laten staan om met een schonen lei te beginnen Lachen

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:39

Inderdaad zonder ijzers zetten, als ijzers er steeds maar 'afvallen' krijg je alleen maar meer gaten in de hoeven en blijven ze brokkelen.
Regelmatig de hoefrand glad vijlen zodat het brokkelen niet erger wordt.
En veel beweging en regelmatig het paard op een harde bodem laten lopen staan, bijvoorbeeld harde weg, stenen of beton. Hierdoor worden de hoeven ook harder.
Hoeven die altijd op een zachte bodem staan worden zelf ook zacht. En een schone stal, urine en mest zijn funest voor de hoefkwaliteit, nattigheid in een wei is weer niet slecht (24/7 modder weer wel, niet gaan overdrijven natuurlijk).

Hoeven hebben een jaar nodig om van boven af tot onderaan te groeien, voor een gezonde hoef moet je dus even geduld hebben.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:44

Bij die van mij hielp MSM geweldig. Ik kon met mijn blote handen de ijzers eraf krijgen zo slecht waren ze. Na 6 weken zag ik al bovenaan een veel betere hoef groeien.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:47

Zoals hier al vaak gezegd is: beweging!
Daar worden de voeten sterk van. En dan het liefst op harde ondergrond.

Volgens mijn hoefsmid helpt invetten ook helemaal niet, is voor de sier zegt hij.
Over Biotine heb ik goede verhalen gehoord, net als over de site van Hoofcare.

Dat het paard slechte hoeven heeft, heb je dat niet kunnen zien toen je hem kocht. Het is volgens mij geen koopontbindend iets.
En waarom nog op ijzers? Als zijn voeten zo slecht zijn dat zou ik geen ijzers meer onder doen.

Ik hoop wel dat je een oplossing vindt. Het lijkt me een lastig probleem!

MSM, is dat niet iets met zwavel??

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:53

Ik zou hem inderdaad ook zonder ijzers zetten en zoiezo een andere smid raadplegen aangezien hij er ijzers onder zet die helemaal niet goed zijn. Zie site van Hoofcare daar staat een heel stukje over de dubbele lippen.
Succes!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:53

staat het paard de hele dag op stal?
dat word hier meerdere malen gevraagd en het antwoord ben ik nog niet tegengekomen....of misschien erover heen gelezen?
beweging is het enige wat helpt,daar kan geen smeersel tegenop,om te zorgen voor een optimale doorbloeding moeten hoeven bewegen.....

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:01

Ik mag van mijn hoefsmid alleen insmeren met natuurlijke producten zoals schapenvet of manenvet.
Mijn paard heeft gelukkig goede voeten maar ze groeien enorm snel. In de zomermaanden elke 5 weken waar een ander paard wel 8 tot 9 weken over doet...
Mijn hoefsmid zegt altijd dat hoefvet de hoef afsluit, het is te beschermend. Eigenlijk wel logisch want je maakt je leren producten er ook waterafstotend mee... Dus dat zal voor de hoef ook wel zo werken.
Bij ons op stal staat ook een pony met zeer slechte hoeven, ze groeien amper, brokkelen bij het leven. Hij krijgt ook biotine en selenium en dan is nog net te doen. Dit krijgt hij al een paar jaar elke dag..
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 08-12-08 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:09

idd bewegen sinds mijn paard elke dag op de wei komt heeft hij geen brokkel hoeven.je kan ook hoefschoenen proberen heeft mijn paard ook voor achter en op het land gaat hij zonder hoefschoenen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:13

De prijs zegt niks over de toestand van je je paard?

Omdat de hoeven bij de keuring wel in orde waren, heb je dus waarschijnlijk geen poot om op te staan juridisch gezien.
of heb je hem laten keuren door hun eigen dieren-arts?

Ik heb hier veel onzin advies gezien Ja Ja
enige wat ik zou doen is je hoefsmid tijdelijk opzeggen, want wie zegt niet dat HIJ de VEROORZAKER is, paard had tenslotte goede hoeven voordat ie bij jou kwam.

Ik zou contact op nemen met de gebroeders Nassau en bij hun mijn paard oplaten knappen.
www.hoofcare.nl

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:16

ook dit paard is waarschijnlijk niet met slechte voeten GEBOREN.
deze "slechte" voeten zijn GEMAAKT.
en nu niet in de stress schieten Haha! , want het voordeel van zo'n conclusie is dat ze ook weer gezond kunnen worden.
ijzers eraf, paard veel laten bewegen, het liefst, gedoseerd in het begin, op harde ondergrond, 24/7 uur buiten, en een regelmatige trim (zo vaak als mogelijk en nodig is) en je zult absoluut genezing zien.
lees, ter ondersteuning bij het nemen van een beslissing, eens wat over de ervaringen van mensen die ook op dit regime zijn overgegaan: http://www.paardnatuurlijk.nl en http://www.hoefnatuurlijk.nl.
je hoeft niet roomser dan de paus te worden, maar als je het grootste gedeelte van deze manier van paardenhouden overneemt, zul je ervaren dat het alleen maar voordelen heeft voor jullie beide.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:18

Ik zou dus niet hoefnatuurlijk gaan doen... eerst beter worden met dat paarden en niet zelf gaan poedersuiker zoals veel mensen wel doen onder mom van natural je paard gaan houden Lips are sealed