Fjord kreupel beide voorbenen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

Re: Fjord kreupel beide voorbenen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:28

toen mijn paard aan beide voorbenen kreupel was, was er ook niets duidelijk te zien. Wel dacht hij (en was goed gedacht) dat ze last had van overvulde sluimbeurzen. Dit is behandeld en sinds dien nooit meer last van gehad.

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 23:10

ik heb besloten dat ik ook niet met de second opnion dierenarts doorga, maar morgen weer een andere ga bellen die ik via via heb.... en morgen maar zien hoe kreupel ze is (of niet, waar ik toch stiekem op hoop, maar dat is zeker en vast valse hoop).
op de naar de 3e dierenarts, schiet niet op die. maar goed we zoeken door!!!

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 22:03

dinsdag komt de 3e dierenarts! ben benieuwd wat eruit komt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:08

Ik duim gewoon stug voor je door.

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:21

Ik heb er misschien overheen gelezen maar hebben ze al foto's van haar hoeven gemaakt? Bij mijn merrie kwam na maanden sukkelen met kreupelheden en stijfheid overhoef naar boven.

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 12:33

er zijn foto's gemaakt van de hoeven, daarop was allemaal niks te zien.
morgen wil die andere dierenarts de foto's ook bekijken, dus ben benieuwd... morgen weer een verdere update!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:39

Zet even een stipje. Ik ben heel benieuwd wat er nu uitkomt.
Ik hoorde net dat mijn 18-jarige merrie ook weer erg kreupel is Boos!
Ze heeft een peesblessure. Vaak heeft ze erg geen last van maar soms speelt het weer eens op.

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 23:56

nou het is duidelijk, de 2e arts heeft iets totaal over het hoofd gezien, er zit dus een fragment aan het straalbeen! en een vrij groot stuk ook, als ik het allemaal goed onthouden heb. nu heb ik een kuur met pijnstillers en ontstekingsremmend van 40 dagen en ze krijgt speciaal beslag voor (morgen bellen). dan is het afwachten hoe ze het doet, beter of niet... maar genezen doet het niet. kan hoogstens 1 of 2 keer per week (met geluk als het aanslaat) een rustig stapritje in het bos maken met wat draf erbij...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:53

maar wat is het dan voor diagnose? ontstekingsremmer voor 40 dagen? dat is wel vrij lang hoor. heeft ze dan nog pijn eraan en is er verder niks anders aan te doen? waarom heeft de andere arts dat niet gevonden? aangezien het vrij groot was. heftig hoor succes ermee.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:48

het komt er op neer dat het dus hoefkatrolontsteking is. De enige optie die de pijn wellicht minder kon maken is dus die 40 dagen pijnstilling en ontstekingsremmer en ijzers voor laten zetten die aan de achterkant dicht zijn (dus met een brug).

Als we geluk hebben dan heeft haar fjord hierdoor stuk minder last / pijn en kan ze 2 x in de week rustige stap-draf ritjes maken. Als het niet aanslaat is de enige optie een zenuwsnede en daar is de TS niet voor.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:35

kijk goed rond. tegenwoordig kunnen ze er heel veel mee. ken meerdere hoefkatrolontsteking paarden die nog prima lopen. een zelfs in de endurance in klasse 4.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:03

Dus toch hko... balen hoor meis!
Een van mijn paarden heeft het ook, heb nog met veel plezier kunnen rijden (buitenritten, maar niet meer op harde bodem draven maar alles in de berm) en in de bak (lang in en uit stappen, rechtrichten en niet meer springen) totdat hij last kreeg van andere blessures. Ik hoop voor je dat het allemaal mee gaat vallen!

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 23:47

helaas, wat de eerste (mijn eigen) dierenarts dus al vermoedde, en ikzelf ook al, is helaas dus echt zo. nu maar zien hoe de kuur aanslaat en hoe ze het met de ijzertjes gaat doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:42

He jakkes, HKO. Toch raar dat de anderen dat fragment over het hoofd gezien hebben. Ik hoop voor je dat de kuur aanslaat en dat je nog heel lang heel veel plezier van je paardje gaat hebben. HKO HOEFT het einde absoluut niet te zijn...

Petraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:17

ik weet hier niks van maar ik vroeg me af wat een zenuwsnede precies is en wat
het doel hiervan is?

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 21:38

dan heeft het paard geen gevoel meer in het deel wat onder ze zenuw is die onderbroken is. de zenuw wordt doorgesneden en een stukje tussenuit gehaald. ook als bijv. het paard in een spijker of steentje trapt, zal het paard dit dus niet voelen...

Petraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:53

Zelke schreef:
dan heeft het paard geen gevoel meer in het deel wat onder ze zenuw is die onderbroken is. de zenuw wordt doorgesneden en een stukje tussenuit gehaald. ook als bijv. het paard in een spijker of steentje trapt, zal het paard dit dus niet voelen...

Okee bedankt!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:04

verder komt het ook wel eens voor dat de zenuwen weer aan elkaar willen groeien. je moet je paard extra goed in de gaten houden of hij zich niet helemaal kapot loopt. verder zou ik dat pas als laatste redmiddel gebruiken.

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 20:43

morgen krijgt zelke speciaal beslag. ben benieuwd hoe ze ermee gaat lopen...