bak met zwaar zand , gevolgen paardenbenen ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: bak met zwaar zand , gevolgen paardenbenen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:48

ik quote mezelf even

Arabesk schreef:
zand diep of ondiep maakt niet uit, zand is gewoon slecht

zand kun je beschouwen als een soort 'ballenbak' met hele kleine knikkertjes. Als het paard zich afzet glijdt hij telkens eventjes weg. Dit is bijzonder belastend voor de diepe buigpees en kan HKO in de hand werken.
www.hoefkatrol.nl

x_fann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 20:45

@ arabesk : dit wist ik helemaal niet . iedereen heeft toch zand in de rijbak ? ik had altijd het idee als het zand licht ligt , beetje lastig uit te leggen , maar je snapt denk wel wat ik bedoel dat dit wel goed is .
vandaag was de da er voor de jaarlijkse entingen en ook zij bevestigde dat het echt slecht is voor de benen van een paard .

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:03

Als je er Filt door heen gooit word de bak hartstikke fijn

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:21

Het duurt een poosje voor het zand goed aangezakt is van een nieuwe bak. Bij ons was hij vorig jaar ook erg rul en zwaar, nu na anderhalf jaar begint hij goed aan te zakken en vaster te worden. Een paard moet er op kunnen lopen en niet erin.
Goed nat houden en aanrijden (met tractor of shovel) wil ook wel eens helpen. Beetje klei er door heen is ook een optie maar ligt er natuurlijk ook aan wat voor zand er in ligt.

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:26

Inderdaad, de zandbodem goed nathouden. Steeds als de bodem weer droog is opnieuw natmaken en veel "aanstampen" met trekker of shovel. Zo wordt de bodem op den duur wel vaster, maar ja, het duurt even ca. een paar weekjes... Verdrietig