Hoeflandingfilmpje: hetzelfde paard met en zonder ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Re: Hoeflandingfilmpje: hetzelfde paard met en zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:53

Wat mij op het eerste gezicht vooral opvalt is dat het paard zonder ijzers veel ruimer loopt, meer ruimte creeert in zijn gang en dat is in mijn ogen een teken van prettiger lopen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 10:54

keeyzie schreef:
erg mooi gemaakt, ik vind het met die hoefschoen wel erg onprettig om te zien. Je ziet gewoon dat het paard zijn hoef niet graag wil neerzetten omdat die hoefschoen zo los ziet. Bij onbeslagen deeltje zie je dat het paard veel makkelijker loopt, het tilt de voeten veel fijner op. Met ijzers ziet het eruit alsof het veel moeite kost

Old Mac's zijn niet de beste hoefschoenen, maar wel de enige die wij hebben. Binnenkort hebben we ook easyboots en gaan we die filmen. Die zijn veel compacter en sluiten ook beter aan op de vorm van de hoef.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 00:00

Ik was even een paar dagen weg maar hier wat verduidelijking Lachen

Antwoorden staan er dik gedrukt tussen.

Hoeftniet schreef:
-Wordt het paard in exact hetzelfde tempo voorgebracht? ongeveer wel
-Zelfde voorbrenger? ja
-Paard net zo zwaar als de vorige keer? ja
-Zelfde straat waar hij op voorgebracht wordt? Ja, hetzelfde stukje
-Bodem gesteldheid hetzelfde? Zonder ijzers was het nat, met ijzers droog
-Zelfde afstand? zelfde stukje
-Beide keren rechtuit gelopen? zelfde stukje
-Hoe lang stond het paard beslagen toen hij gemonsterd werd? Hoelang stond hij zonder ijzers toen hij gemonsterd werd? Beiden ongeveer 3 weken.
-Voet as in beslagen toestand is anders dan in bekapte toestand, ook dit heeft effect op de beelden.
-Heeft het paarde opzet in het ijzer en heeft het opzet in bekapte toestand? Heeft inderdaad een opzet in het ijzer, op blote voeten heeft ze er zelf wat in gesleten
-Op de foto is er geen sprake van "slap hangend touw". Alleen het uiteinde is slap. Daadwerkelijk is de rechterhand zo'n 20 cm onder het hoofd van het paard. Zie foto

En nu mijn eigen kanttekeningen:
- zonder ijzers draaft ze beduidend minder graag op het harde. Oren naar achter en strak in de bovenlijn. Met ijzers loopt ze met de oren naar voren.
- zonder ijzers landt ze erg op de buitenkant terwijl ze met ijzers platter land
- zonder ijzers had ze een tactfout in de draf
- met ijzers lijkt ze korter te lopen maar dit kan ook komen omdat ze bij het filmen met ijzers niet rad was door een kroonrandbetrapping.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 14:19

Een paard wat niet rad is, is niet echt representatief voor zo een filmpje vind ik!
Verder zie ik geen opzet in het ijzer (of ieniemienie, maar geen opzet te noemen).

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 14:26

waar ik wel naar benieuwd ben, fransje, wat jij nu in de toekomst met de hoeven van jouw paard gaat doen. beslaan of niet beslaan?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:15

SpikyBlue schreef:
Een paard wat niet rad is, is niet echt representatief voor zo een filmpje vind ik!
Verder zie ik geen opzet in het ijzer (of ieniemienie, maar geen opzet te noemen).

Hier een foto genomen op ongeveer een dag voor het filmpje:
Afbeelding

Lijkt mij toch een opzet, zou misschien iets meer kunnen, of zie ik dat heel erg verkeerd? Lachen

Dat het filmpje niet representatief is ben ik met je eens

En wat ik in de toekomst ga doen met de hoeven van mijn paard? Hetzelfde als afgelopen jaar. Begin februari komt er weer beslag onder. Ik twijfel tussen Hippoflex of gewoon RIM-beslag met zooltjes. Dat laatste omdat ik in februari waarschijnlijk ga trainen in Zuid-limburg. Zonder beslag wordt ze op grote afstanden en paden met relatief veel steentjes te gevoelig.
Als het seizoen ten einde is komt ze weer op blote voetjes. Dan rijd ik veel minder en op die manier kunnen de nagelgaten etc er goed uitgroeien.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:20

Wat gaaf die filmpjes zo, en wat een verschil! Leuk om het zo onder elkaar te zien, je ziet echt een verschil qua schokken. Zelf heb ik er maar weinig verstand van, maar zonder ijzers ziet er een stuk fijner uit!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:28

Zeer interessant ja. Absoluut, maar niet representatief voor het Nederlandse (sport)paard.
Immers, merendeel van de paarden wordt niet getraind op asfalt maar of 1. in de bak of 2. in het bos
Dezelfde hoef op meeverend zand/modders levert een totaal ander beeld dan een hoef op asfalt.

Zelfs de hardste zandpaden vol grind en grove stenen, veren mee. Maar slijt op ten lange duur wel de hoef.

Vergeet daarbij niet dan een presterende paardenhoef altijd gevuld is met modder/zand, hetgeen dient als natuurlijk en uiterst effectief zooltje. Een zooltje die schokken uitstekend en volledig opvangt en daarbij zorgt dat alle structuren van een beslagen hoef perfect ondersteund worden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 22:07

scoxxx schreef:
merendeel van de paarden wordt niet getraind op asfalt maar of 1. in de bak of 2. in het bos

waarom hebben ze dan nog ijzers? Sigaar

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:13

Arabesk schreef:
scoxxx schreef:
merendeel van de paarden wordt niet getraind op asfalt maar of 1. in de bak of 2. in het bos

waarom hebben ze dan nog ijzers? Sigaar

Om voor mezelf te spreken: omdat ik haar blote voeten niet kan trainen op alle ondergronden die wij tijdesn wedstrijden tegenkomen en omdat bij intensief trainen op welke ondergrond dan ook de hoeven meer slijten dan ze aangroeien.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 22:18

maar dat zou je evt toch ook kunnen oplossen met hoef-pantoffels? (hoefschoenen Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:27

Nou..........
het filmpje geeft echt een ontzettend vertekend beeld.
In het 'hoefijzer' deel zit er veel zonlicht op het been, waardoor de 'trilling' erg goed te zien is.

In het 'hoefijzer-loze' deel, zit er geen zonlicht op. Daardoor lijkt het alsof het paard daar een veel minder harde schok krijgt. Maar kijk eens naar de vetlok...... die beweegt toch net zoveel als bij het filmpje met het hoefijzer........
Als je goed kijkt zie je daar ook een trilling door het been gaan.
Naar mijn weten is er op dat gebied dus geen enkel verschil tussen........
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-11-08 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:27

Arabesk schreef:
maar dat zou je evt toch ook kunnen oplossen met hoef-pantoffels? (hoefschoenen Haha! )

Daar heb ik wel aangedacht maar die losse dingen lijken mij toch niets. Ik ken diverse mensen die ze geprobeerd hebben maar die zijn er uiteindelijk toch op teruggekomen. Het is moeilijk het juiste merk/ type te vinden die bij jouw paard past, je kunt ze verliezen of de ze slijten toch erg hard.

Dan liever beslag in de periodes dat ze het nodig heeft en zodra het kan weer op blote voeten. Lachen

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:43

pre schreef:
Wat mij op het eerste gezicht vooral opvalt is dat het paard zonder ijzers veel ruimer loopt, meer ruimte creeert in zijn gang en dat is in mijn ogen een teken van prettiger lopen!

En met die ijzers zit er nog geen eens een mens op.. moet je nagaan ;] Maar ik snap het ook wel want bij sommigen paarden is het wel nodig.

_M_arieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:10

zeker verschil!
zonder ijzers ziet het er indd veel vriendelijker uit Lachen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:18

Ziet er bijna eng uit met ijzers! Die schok die door die hoeven heen gaat.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:29

Bizzybijtje schreef:
Nou..........
het filmpje geeft echt een ontzettend vertekend beeld.
In het 'hoefijzer' deel zit er veel zonlicht op het been, waardoor de 'trilling' erg goed te zien is.

In het 'hoefijzer-loze' deel, zit er geen zonlicht op. Daardoor lijkt het alsof het paard daar een veel minder harde schok krijgt. Maar kijk eens naar de vetlok...... die beweegt toch net zoveel als bij het filmpje met het hoefijzer........
Als je goed kijkt zie je daar ook een trilling door het been gaan.
Naar mijn weten is er op dat gebied dus geen enkel verschil tussen........

Mee eens Bizzybijtje. Dat is een heel duidelijk verschil die een grote vertekening geeft wanneer beide filmpjes bekeken worden. Ik zie weinig verschil tussen beide filmpjes, ik vind het bovendien vervelend dat het alleen in slow motion te zien is.
Het idee is wel erg interessant en het zou best informatief kunnen zijn om hier eens goede beelden van te tonen. Maar ik ben van mening dat een goed beslagen paard hetzelfde (hoort) te lopen, dan een onbeslagen paard. Sommige paarden lopen zelfs beter met ijzer dan zonder, dus met dat betreft is het moeilijk om dat te vergelijken.

En Arabesk, waarom veel paarden op ijzers lopen hoor jij toch te weten. Zeker wanneer je poogt objectief film-materiaal te tonen om het verschil in lopen met én zonder ijzers aan te duiden.
Er zijn zat redenen en voordelen te noemen over ijzers. Maar het belangrijkste is om jezelf af te vragen of je paard daadwerkelijk ijzers nodig heeft. Zo ja, dan kan het heel voordelig uit pakken.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:29

Interessant topic! Thuis maar even zien hoe de filmpjes eruit zien,
aangezien dat hier op 't werk niet lukt!
Ben benieuwd...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:58

Dat de trillingen met ijzers groter zijn dan zonder is onderzocht en bekend. Die trillingen zijn echter te hoog om met het oog te zien en bovendien zullen ze ook meer in het been plaatsvinden dan aan de buiten. Schadelijke gevolgen van deze trillingen zijn zover ik weet metname aannames en geen feiten.

En nogmaals; op het filmpje met ijzers is mijn paard duidelijk niet rad door een kroonnrandbetrapping.

Vin dhet ook grappig dat mensen zo aan de voeten te beoordelen het zonder ijzers vriendelijk vinden. Als je het totaalbeeld ziet vind ik dat namelijk niet. Maar goed, dat totaalbeeld zien jullie natuurlijk niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 13:46

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:15

Arabesk schreef:
hier zijn nog twee filmpjes van een onbeslagen en een beslagen paard, op dezelfde dag gemaakt, op hetzelfde wegdek

http://www.hoefnatuurlijk.nl/cgi-bin/ni ... linkto=143

hier betreft het alleen 2 verschillende paarden

echter het beeld is vergelijkbaar met onze filmpjes

Dat kun je ook niet vergelijken..... Wéér is het filmpje zonder hoefijzer donkerder (de vacht).
Dus dit kun je ook niet gebruiken..... Bovendien loopt iedere pony anders, dus dan is dit nog steeds geen goed 'bewijs'.

EDIT: Bovendien lijkt het erop dat het linkse paard draaft, en het rechtse niet.... Al staat het er wel bij vermeld.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-12-08 14:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:15

fransje23 schreef:
Ik was even een paar dagen weg maar hier wat verduidelijking Lachen

Antwoorden staan er dik gedrukt tussen.

Hoeftniet schreef:
-Wordt het paard in exact hetzelfde tempo voorgebracht? ongeveer wel
-Zelfde voorbrenger? ja
-Paard net zo zwaar als de vorige keer? ja
-Zelfde straat waar hij op voorgebracht wordt? Ja, hetzelfde stukje
-Bodem gesteldheid hetzelfde? Zonder ijzers was het nat, met ijzers droog
-Zelfde afstand? zelfde stukje
-Beide keren rechtuit gelopen? zelfde stukje
-Hoe lang stond het paard beslagen toen hij gemonsterd werd? Hoelang stond hij zonder ijzers toen hij gemonsterd werd? Beiden ongeveer 3 weken.
-Voet as in beslagen toestand is anders dan in bekapte toestand, ook dit heeft effect op de beelden.
-Heeft het paarde opzet in het ijzer en heeft het opzet in bekapte toestand? Heeft inderdaad een opzet in het ijzer, op blote voeten heeft ze er zelf wat in gesleten
-Op de foto is er geen sprake van "slap hangend touw". Alleen het uiteinde is slap. Daadwerkelijk is de rechterhand zo'n 20 cm onder het hoofd van het paard. Zie foto

En nu mijn eigen kanttekeningen:
- zonder ijzers draaft ze beduidend minder graag op het harde. Oren naar achter en strak in de bovenlijn. Met ijzers loopt ze met de oren naar voren.
- zonder ijzers landt ze erg op de buitenkant terwijl ze met ijzers platter land
- zonder ijzers had ze een tactfout in de draf
- met ijzers lijkt ze korter te lopen maar dit kan ook komen omdat ze bij het filmen met ijzers niet rad was door een kroonrandbetrapping.

Hmmm, met de kanttekeningen van Fransje er bij komen de filmpjes toch in een ander daglicht te staan; met blote voeten niet graag op het harde willen draven en oortjes naar achter en strak in de bovenlijn....
Op het moment van het filmen met ijzers was het paard niet rad; dus is dat filmpje ook niet echt representatief voor dit vergelijk...

Jammer dat TS dit niet heeft vermeld in haar openingspost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:41

Idd.... Het is bijna onmogelijk om 'eerlijk' bewijsmateriaal te hebben.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:28

Laat een glas in het zand vallen.
Laat datzelfde glas op het asfalt vallen.
Onnodig om jullie uit te leggen dat het glas in 1000 stukjes valt Knipoog

Zand vangt schokken op zeg maar... op zodanige wijze dat iedere vorm van (na)schok(ken)/trillingen volledig nihil is geworden.
En aangezien het merendeel van onze Nederlandse paarden op zand c.q. zachte ondergrond werken, zijn de filmpjes niet representatief en jagen mensen onnodige en onredelijke angst aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:32

Voor mij toch wel de reden om niet op het harde te draven. Ik zal ook onbeslagen niet graag op het harde draven. Dus altijd in het zand of in de berm.

Ben wel benieuwd hoe het is als beslagen en onbeslagen in het zand is. Volgens mij goed te zien want in mijn bak is het zand vrij vast waardoor je de voet goed kan zien, vast wel plekken zat waar het ook zo is.

Dan pas heb ik een idee hoe het beslagen en onbeslagen zal zijn.