Olifantenklompvoet?!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Lucy

Re: Olifantenklompvoet?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:49

gelukkig is het niet zo erg dat hij niet meer kan lopen, hopen dat hij snel weer goed loop.
sucses!

Hanna1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 20:11

L_bonsai_L schreef:
gelukkig is het niet zo erg dat hij niet meer kan lopen, hopen dat hij snel weer goed loop.
sucses!

Jaa idd, had ie eerst ook wel, toen wou die niet bij zn voer.. stond te ver weg.

ma_rie_tje schreef:
Scheelt dat het paard idd nog kan lopen!
Mijne kon dat dus echt niet, wat de dikte van zn been alleen maar erger maakte....

Wij zaten dus wel aan (dag en nacht) stalbandages vast voor een paar maanden.
Nu nog steeds welis een weekje. Zn been wordt gewoon heeeeeel moeilijk weer dun (lees na een uur stappen/rijden is het nog niet helemaal dun). Af en toe wordt het echt te dik, en wordt het helemaal niet meer dun, dan krijgt meneer weer een bandage om, soms alleen snachts, soms een weekje dag en nacht. Dan kan hij er weer even tegenaan Knipoog

Maar lang is het geleden bij jou paard dat je nu nog bandages om doet?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:16

Euhhh, komende februari 2 jaar geleden.

Maar omdat hij een tijdje met nare hoefzweren en rotstraal heeft gestaan (en daardoor niet op het land mocht het erf niet af kon, en hij ivm artrose niet in de bak gereden mag worden) heeft hij een tijdje veel te weinig beweging gehad.

Als hij een 1,5 week of langer niet een uur per dag heeft gelopen (dus 10 dagen achterelkaar maar 10 minuutjes per dag oid, of alleen in de paddock) dan wordt zn been veeeeeel moeilijker dun.
In dat soort gevallen krijgt hij dus een bandage om.
Ook toen hij een zweer had in zn andere achterbeen kreeg zn dikke been een bandage, terondersteuning. Zn dikke been zal altijd een zwak been blijven

Hanna1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 21:03

ma_rie_tje schreef:
Euhhh, komende februari 2 jaar geleden.

Maar omdat hij een tijdje met nare hoefzweren en rotstraal heeft gestaan (en daardoor niet op het land mocht het erf niet af kon, en hij ivm artrose niet in de bak gereden mag worden) heeft hij een tijdje veel te weinig beweging gehad.

Als hij een 1,5 week of langer niet een uur per dag heeft gelopen (dus 10 dagen achterelkaar maar 10 minuutjes per dag oid, of alleen in de paddock) dan wordt zn been veeeeeel moeilijker dun.
In dat soort gevallen krijgt hij dus een bandage om.
Ook toen hij een zweer had in zn andere achterbeen kreeg zn dikke been een bandage, terondersteuning. Zn dikke been zal altijd een zwak been blijven

Ooh okee, op zoon manier. Wat een narigheid heb je dan meegemaakt!

Mijn beesie krijgt nu elke dag beweging. Hij gaat vanaf 10u naar buiten tot ongeveer 4u. en savonds nog poosje stappen onder het zadel Lachen dus dat moet haast genoeg wezen.

Khoop zo dat het snel overgaat! kheb weer zin om actief te gaan rijden Bloos mijn conditie gaat er nu ook aan namelijk Clown

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:15

die van mij heeft ook een dik been, waarschijnlijk ingeslagen mok...
echt pech hebben want hij had helemaal niet veel mok en ik behandelde het gewoon goed.
heb ik eerst ontstekingsremmer gekregen...
En nog niet over... dus weer de dierenarts gebeld,
nu heeft ie hydrocortiderm, ik had al gevraagd naar de antibiotica...
maar dat was niet nodig Sigaar
Nou die hydrocortiderm helpt ook niet echt dus het is nog steeds dik,
na rijden wel weer dun maar na een nacht stal wel weer dik...
en het is alleen aan het mok been, dus denk geen stalbenen....

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:20

wij hadden een einschuss zonder mok gehad te hebben....
wij hadden (even rekenen) in 98 of 99 mok, daarna nooit meer gehad....

@ tessi: goed blijven bewegen, liefst niet 24/7 op stal maar buiten zetten in een paddock als het kan. Veel stappen, en goed blijven tempen. Wordt je paard lusteloos bel gewoon weer de da. Als ze komen zeggen dat je vermoed dat het paard einschuss heeft....

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:20

owja, hij heeft dr nooit kreupel op gelopen,
en heb 3 weken rustig aan gedaan, eerst een week gestapt, toen tustig dr op gestapt en weer rustig opgebouwd.
Nu gisteren weer gesprongen, nou hij was heet en rennen, rennen, ws het vandaag wel weer dikker.
vandaag wel weer losgegooit in de paddock, rennen, rennen, en bokken etc.

Over 2 weken heb ik kerstvakantie en gaat ie wel weer de wel op van 8 uur 's ochtends tot 12 uur 's nachts.
Nu staat ie op stal, omdat ie nu in dronten staat waar ik studeer.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:22

ma_rie_tje schreef:
@ tessi: goed blijven bewegen, liefst niet 24/7 op stal maar buiten zetten in een paddock als het kan. Veel stappen, en goed blijven tempen. Wordt je paard lusteloos bel gewoon weer de da. Als ze komen zeggen dat je vermoed dat het paard einschuss heeft....

omdat het mok is, is het dus lastig om heb in de paddock te zetten,
want dan gaat ie rollen en is het allemaal weer vies en nat, en dan moet ik het weer wassen en goed afdrogen.
en dat doet m echt pijn, dus blijft het dus vochtig en dat is ook niet de bedoeling.

Ik ga het wel proberen met een Föhn.

Zit ook een beetje te dubben wat ik met die hydrocortiderm moet doen, ene DA zegt dat ik het 2 weken dun dr op moet smeren,
andere zegt dat ik er mee moet stoppen...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:25

Fohn gaat niet werken, misschien is groene leem iets voor je ?
is poeder (waar je pasta van moet maken) of kantenklare pasta, erop smeren savonds, dan is het smorgens een flinke harde "koek".

Groene leem is zeer goed voor op wonden en ontstekingen enzo. Daarbij als het als dikke laag opdroogt kan je wel indeken hoe het eruit ziet. Het gaat wat barsten, maar het been zelf wordt niet meer echt nat of vies. Groene leem gaat er niet heel gemakkelijk af (flink wat lauw water en veel gedult) maar kan je er gewoon op laten zitten.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:27

Groeneleem gebruikte ik ook als "bandage". Iets dunner maken onderlappen er in nog wat poeder aan de binnekant strooien en om doen.
Ideaal voor als je paard echt met dikke benen staat en een bandage om moet

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:48

hoezo gaat een fohn niet werken?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 10:57

omdat veel paarden daar niet goed opreageren, het een vrij groot oppervlak is, je je paard dus goed vast moet zetten en moet zorgen dat je niet ined knoop raakt met benen en het snoer.

Vaak een gevaarlijke combinatie, daarbij werkt het drogen met een handdoek sneller (en veiliger) dan met een föhn

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 11:18

Okee, het probleem is dat het pijn doet met de handdoek dus krijg het nooit goed droog,
ik kan wel het hele been drogen, maar dat stukje waar de mok zit niet, dus dat ga ik denk toch proberen met een föhn,
niet geschoten is altijd mis.

Hanna1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 14:59

tessii1991 schreef:
Okee, het probleem is dat het pijn doet met de handdoek dus krijg het nooit goed droog,
ik kan wel het hele been drogen, maar dat stukje waar de mok zit niet, dus dat ga ik denk toch proberen met een föhn,
niet geschoten is altijd mis.

Gevaarlijke combi ja.

toen mijne mok had, deed ik gewoon met de handdoek om zn been en dan met 2 handen heen en weer "schuuren".. doet wel zeer.. maar word wel droog Lachen

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:49

heb het met een fohn geprobeerd maar is toch niet zo handig, snoer is zoiezo veel te kort en hij vindt die lucht op z'n benen maar raar...

Ja snap wat je bedoeld dat heb ik ook al geprobeerd, maar dat werkt ook niet