Wat voor tips bij rotstraal.....?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

danneke80

Re: Wat voor tips bij rotstraal.....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 08:42

het is ook bij sommige ruitersportzaken te koop.
blauwspray werkt iig goed om de bacterien te doden.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 09:42

Ik weet niet of ik tusendoor ook even een vraagje mag stellen??
Mijn ruin heeft van die zwarte plekjes/gaatjes op/in zijn straal de rand langs de straal is ook gevoelig.
Nu is de hoefsmit vorige week geweest en heeft best veel weggesneden en als tip voor de gevoelige staal kreeg ik minder uitkrabben, maar nu komt het punt ze moeten dagelijks over een grindpad dus ik krab als ze uit als ze de stal uit gaan en als ze naar binnen gaan.
Ze lopen buiten vrij nat en hij is ook niet bepaald droog in zijn box daar heb ik al vanalles voor geprobeerd maar hij blijft nat.
Bij mijn merrie heb ik deze problemen niet.
Maar duiden deze plekjes ook op rotstraal?

Alvast bedankt voor de reactie.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 13:49

Waarschijnlijk wel!
Rotstraal is meestal zwart en stink in sommige gevallen een beetje, verder veroorzaakt het idd gaaten en gevoelige stukken in de hoeven.
Ik zou het dus gewoon wel blijven uitkrabben, alle vuil eruit, en behandelen met een antie rotstraal middel, zoals je leest is er leuze genoeg Knipoog

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:26

Het stinkt niet en als het weer uitgesneden is ziet het er goed uit, maar als hij wat natter heeft gestaan is het er zo weer.
Ik blijf het schoonmaken en behandelen voor de zekerheid als hij kreupel gaat lopen en dus meer last krijg ben ik verder van huis.
Bedankt voor de reactie.

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:39

Brainless schreef:
CTC spray, dat dood bacteriën en droogt uit.

Ja CTC dat blauwegoedje Knipoog Super jodium, dettol van alles geprobeerd, toen CTC geprobeerd en was binnen ander halve week weg ( was ook niet super erg )

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:09

Verder kun je de hoeven ook te hard uitkrabben en het daardoor alleen maar verder in de hoef duwen.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:13

Te diep en te vaak uitkrabben is niet goed. Ik maakte zelf liever gebruik van de spuit. Even goed uitspuiten en droogmaken, klaar.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 13:11

Ik merk dat zijn hoeven beter zijn nu ik 2x ctc spray heb gebruikt.
Alleen meot ik even kijken waar ik het kan kopen, heb het nu geleend en kan moeilijk de hele fles opmaken Knipoog

Vanavond ga ik nog even behandelen met hipposol, aangezien ikl dat ook nog heb liggen.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:29

oxytetra spray is naar mijn mening een betere spray dan de ctc dit omdat er ook Antibiotica in zit.
Deze is verkrijgbaar bij de veearts.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:34

ik deed altijd met wat oude votten het indopen met betadine en dan met de hoevenkrabber het tussen zijn straal doen.
paard had er geen last van en ik deed het alleen als hij op stal stond.
ook gebruikte ik ook blauwsel

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:41

Ik zie heel vaak blauwsel staan, maar wat is dat dan?
Oxytetra in namelijk blauw maar ook ctc is blauw en zo zullen er nog wel meer zijn.
Wat ook goed werkt is alu spray.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:04

ik maak de hoeven in zo'n geval goed schoon met een staalborstel, en de randjes en frutsels van de straal met een tandenborstel. en water natuurlijk. overtollige lipjes en rommeltjes straal weghalen, en dan dun inspuiten met violetspray. bij mijn pony (die het best heftig had) was één keer dit doen voldoende om de stank en grijze brij weg te houden. ik heb het toen dagelijks herhaald, enkele dagen lang, en toen was het ook écht over.

violetspray is een krachtig ontsmettend en bacteriedodend middel, sluit de hoef niet af en is voor rotstraal in ons geval erg effectief gebleken. ik had voor die tijd al meerdere middelen geprobeerd, ook speciale anti- rotstraal middelen. die werkten allemaal niet goed genoeg, met de violetspray was het dus eigenlijk in één keer gepiept.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:13

Vorig jaar had m'n hengstje er ook last van, hij staat samen met een leeftijdsgenootje in stal en die twee maken er een bende van waardoor de stal lang niet altijd droog is, plus hij heeft nog eens witte hoefjes. Heb er toen op advies van mijn hoefsmid kevin bacons hoofsolution opgedaan om de dag en houd het nu wanneer het erg nat weer is 1 x in de week bij, het helpt echt super. Een fles koste 14 euro, maar heb er wel de hele winter meegedaan. Hier een link naar de site http://www.kevinbacons.com/mf_hsnl.htm

Succes ermee

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:53

Er worden al veel sprays genoemd maar degene welke mijn hoefsmid aanraad (en zelf ook verkoopt) is Dryfeet
Ik weet eigenlijk niet of het ook in ruitersportzaken wordt verkocht... maar dat zal vast wel.
Het merk is dacht ik cavalor..

Vorig jaar heeft mijn paard ook heel erg rotstraal gehad... elke dag een watje met wat dryfeet in de straal en t was snel over!
Nu doe ik af en toe uit voorzorg een watje.. en heb nog geen rotstraal gehad deze winter!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:57

je bent al op de goede weg volgens mij. je kunt de hoef aantal keren wassen in een emmer water met betadine (tip van mijn hoefsmid)
zuurstof erbij is belangrijk en beweging !
goede doorbloeding van de hoeven is echt zo belangrijk, dus lekker die stal uit.

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:06

ik gebruik hoof and sool hardner en dat werkt perfect mijn paard heeft er echt veel last van, heb ook van alles geprobeerd maar dit spul werkt perfect

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:10

Afbeelding

deze

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:13

ik had een goedje tegen rotstraal gekregen van de hoefsmkid werkte echt super..
zag binnen paar maanden de straal weer helemaal bijkomen

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 07:38

pre schreef:
Ik merk dat zijn hoeven beter zijn nu ik 2x ctc spray heb gebruikt.
Alleen meot ik even kijken waar ik het kan kopen, heb het nu geleend en kan moeilijk de hele fles opmaken Knipoog

Vanavond ga ik nog even behandelen met hipposol, aangezien ikl dat ook nog heb liggen.

Die heb ik op advies van mijn smid bij de veearts gehaalt afgelopen zomer, en om de dag een
soda badje, dat maakt schoon, om daarna de ctc erop te sprayen, binnen een week is het weg.
(uhm, mijn smid sneed ook regelmatig de rotte stukken weg, de bacterieen die rotstraal veroorzaken gaan dood doo zuurstof).

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:11

Advies van onze hoefsmid :
Mengsel van 90 % water met 10 % formaldehydride = verkrijgbaar bij apoteek maken.
Spuit, zonder naald, met diameter +/- 2 cm vullen met dit mengsel.
Plaats de spuit vanuit de achterkant van de hoef tussen de straal en spuit het mengsel door de straal.
Zo kan je de binnekant van de straal ontsmetten.
Om de twee a drie dagen herhalen.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:19

Sandra_v_B schreef:
Een goedkoop en goed werkend middel is tandpasta; gewoon de goedkoopste tandpasta die je kan vinden erop smeren, een paar dagen achter elkaar. Dit droogt de hoef en lost het probleem op

En als je dat dan combineert met biotex (de blauwe) dan is het zo weer weg..
Even biotex aanmaken met water, hoeven schoon maken met behulp van een borstel+biotex water.
Zorg er voor dat je ook echt in de kleine hoekjes komt.

Tenslotte even een beetje tandpasta er in spuiten en een watje er in stoppen.
Watje gaat er meestal vanzelf uit.
Alle producten zijn bacterië dodend en daarnaast ga je niet rotzooien met gif oid. Bij mijn paard heeft het tot nu toe erg geholpen, de hoefsmid was zelfs verbaasd dat het zo snel weer weg was.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:24

Mijn hoefsmid raadt ook DryFeet van Cavalor aan. Mijn paard heeft er op dit moment ook last van, maar ik probeer nog even zonder middeltjes op te lossen. De hoefsmid heeft het ergste weg gesneden, en ik probeer zijn hoeven droog te houden en zijn stal ook.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:09

Ik heb ook dryfeet geprobeerd, dit werkt prima! Wel elke dag hoeven goed schoon maken, droog maken en propere stal ook natuurlijk.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:50

danneke80 schreef:
teer is superslecht bij rotstraal!!!!
het sluit de bacterien op in de hoef.
Om rotstraal te voorkomen is het wel goed spul.

Mijn fjord heeft rotstraal gehad en teer heeft toen wel geholpen hoor Knipoog

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 21:31

Hmm, formaline gebruikte ik vroeger bij mijn pony, liever niet dat is me te agressief.
Heb nu verschillende keren ctc spray en hipposol gebruikt maar ben nog niet veel wijzer.
Het lijkt wel rustiger te zijn nu hij meer buitenstaat met zijn buitenstallen, ook staat hij nu op stro inplaats van vlas.
MEst iedere dag het echte vieze eruit en doe dan schoon eroverheen.

Ga zo nog maar even door, denk dat ik pas echt goed kan zien of er resultaat is als de smit de volgende keer komt en kijkt hoever hij het weg moet snijden.....