draven op verharde weg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MSophie

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:28

ja ik dacht namelijk altijd dat ze ijzers onder deden tegen het slijten op de weg WHAHA..
sorry moet hier enorm om lachen want idd blote voetjes zijn zoooveel bter voor je paard.. ik heb met mijn poyn zelfs een vreselijk natte cross gereden ! en ging perfect..

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:29

Er weer gaat het om wel of niet ijzers, dat was de vraag toch helemaal niet?
Tegenwoordig is het een trent om paarden zonder ijzers te laten. Het lijkt me ook beter als je paard zonder ijzers kan, maar de meeste paarden kunnen dat nu eenmaal niet. Waarom mijn paard kwelen om kreupel te lopen omdat ik zonodig zonder ijzers wil rijden? Ja ik weet het in de natuur hebben ze geen ijzers, maar in de natuur lopen ze ook niet over asfalt, trekken ze geen kar en zit er niemand op.

Nog steeds is mijn ervaring dat draven op het harde prima kan, mijn mening is zelfs dat een ongelijke bak veel slechter is voor de pezen als dat wanneer je op asfalt draaft.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:09

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:53

De meeste paarden die ik ken (en dat zijn er heel wat in ruim 30 jaar tijd Haha! ) kunnen prima zonder ijzers, hoor. Knipoog
Mocht mijn paard ooit ijzers 'nodig' hebben, met andere woorden, mocht de slijtage te hard gaan, dan krijgt hij hoefschoenen. Ik wil absoluut geen ijzers . Begin dit jaar heeft een DA me een keertje proberen te overtuigen, omdat hij een hoefzweer had. Clown
Yeah right, dat is de oplossing. Verward Verward Verward
Inmiddels is hij allang weer genezen zonder hoefijzers natuurlijk. Haha!
Wat een onzin was dat, zeg.... Je zou ze de kost geven die dat 'advies' wel ter harte hadden genomen. Koe

Overigens doet mijn paard het super op de weg zonder ijzers. Lachen

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 17:34

Ja en daarbij vind ik ijzers vreselijk duur en in de winter periode in de blubber dan kunnen ze er ook nog eens heel snel afgaan !

mijn beide pony's lopen hun hele leven al op blote voeten.. voor de een is dat 1,5 jaar(zo oud is ze) en de ander ruim 8 jaar
en die van 8 jaar is daarbij ook al eens 4 jaar lang niet bekapt

goed dat je je niks door de dierenarts hebt laten aanpraten ! ik vind hoefschoen ook erg mooi.. mocht mijn veulen ook nodig hebben ga ik ze zeker aanschaffen !! maar tot nu toe heeft ze dat niet nodig we komen nog weinig op de weg en ze mag lekker uitgroeien:)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:45

Nou moet ik zeggen dat het natuurlijk bekappen me ook aardig wat kost (ik laat het doen door een goede NBer), aangezien ik daar ook de reiskosten van die NBer moet betalen. Kan ook de traditionele hoefsmid uit het dorp nemen, maar ik vind zijn werk niets en zijn benadering naar paarden toe ook niet.
Dat ik dan meer betaal, het zij zo, dat heb ik er wel voor over.

MSophie, ik vind het wel belangrijk dat een paard regelmatig bekapt wordt, hoor. Ik ken ook paarden die nooit bekapt worden, omdat het wel goed zou slijten op de weg (volgens die eigenaren), maar ik zie geen goede voetjes (onregelmatige hoeven e.d.). Ik vind het heel belangrijk dat mijn paard goed op zijn voeten staat. Daarbij ziet een expert altijd meer aan de voeten dan ik (als leek Knipoog ).

Nee, ik laat me niets zomaar wijsmaken, ook niet door een DA. En dat is maar goed ook, want begin dit jaar heeft de DA een enorme fout gemaakt bij het wegsnijden van die hoefzweer, maar ook bij haar diagnose. Toen nog eens er bovenop dat gezeur over ijzers en ik was er helemaal klaar mee. Ik luister naar ze, kijk heel goed naar mijn paard en ga dan op mijn gevoel en intuitie af. En daarmee zat ik altijd juist. Lachen

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:10

Twiggy2008, heb ook niet gezegd dat er geen bekapper bij haar komt.. maar hij kijkt altijd erg zorgvuldig (heb ook natuurlijk bekapper) maar hij is iedere keer weer tevreden:) ze staat helemaal kaats recht en super hoeven..

nou ik geloof niet zo meer in dierenartsen.. Mijn pony had mok ! zegtie ohh krijg je dit bla bla .. bleek dat voor honden en katten was.. daarbij hielp het niet eens en kwam de bekapper zegtie vaatwastablet in lauw water 30 min ongeveer Lachen komt het helemaal goed
nou het is bijna helemaal weg;)

bij mij komt trouwens marco krull uit drenthe.. hij doet al onze paarden van de wei (5 paardjes)

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:37

Arabesk schreef:
dan neem je toch hoefschoenen? Dan is de schokdemping wel optimaal, soms zelfs beter dan blootsvoets.

Én kun je met een gerust hart over de weg draven. Pling

edit: voor hier wellicht ook interessant [BEH] Hoeflandingfilmpje: hetzelfde paard met en zonder ijzers opnames zijn gemaakt in draf

En dan moet ik haar de hoefschoenen telkens aandoen als ze buiten komt?
Mijn merrie wil haar stal nog niet meer uit zonder ijzers omdat haar voeten zo'n pijn doen dan. Heb het 3 weken geprobeerd, maar ze ging van wat onregelmatig hartstikke kreupel lopen, en zelfs op zachte ondergrond verzette ze geen stap meer en liet haar hoofd naar beneden hangen. Smid gebeld, hoeven waren te ver afgesleten dat ik 6 weken hoefschoenen heb uitgeprobeerd en ik vond het helemaal niks. Daartegen wilde me merrie dus niet eens na de wei lopen. Toen er na die 6 weken weer ijzers onder konden liep ze er zo weer mee weg. Haar hoeven groeien gewoon ontzettend langzaam, vooral in de winter dan doet ze minimaal 16 weken met ijzers en dan nog hoeven haar hoeven alleen wat bijgeschaafd te worden want meer is er niet gegroeid, maar de ijzers zijn dan zo dun als een dubbeltje. Dus waarom paard dan kwelen zonder ijzers, terwijl ze mét het prima doet?
Het aflaten van de ijzers was om eens uit te proberen, want ze heeft wel hele goed harde hoeven, ze verliest ook nooit een ijzers, tenzij het echt heel erg dun is maar meestal heeft de smid dan nog wat werk om de ijzers ervanaf te krijgen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:47

ik denk dat natuurlijk bekappen of traditioneel bekappen weer een eindeloze discussie gaat opleveren. Een paard blootvoets laten mits dat kan is natuurlijk wat iedereen graag zou willen en dan nog zou ik mn paard niet blootvoets op de weg laten draven! en mensen voeten met paarden hoeven vergelijken vind ik ook niet kunnen. Wij hebben ook bescherming nodig en dat stampt ook al uit een ver verleden (denk romeinse sandalen) De huidige omstandigheden laten het ons niet toe om blootvoets te lopen (of je moet de rest van je leven op schoon zand,aarde of gras kunnen leven en wandelen!) Zo is in mijn ogen een paard er niet voor gemaakt om op asfalt te draven met of zonder ijzers. Ik verkies de berm of ruiterpad vóór asfalt. By the way, ik heb trouwens ook hoefschoenen besteld!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:10

Citaat:
Haar hoeven groeien gewoon ontzettend langzaam,

en hier de oorzaak:

twinducklin schreef:
Mijn merrie wil haar stal nog niet meer uit zonder ijzers omdat haar voeten zo'n pijn doen dan.

geen beweging = geen doorbloeding = geen hoefgroei = zwakke hoeven

Misschien moet je de óórzaak van het probleem aanpakken ipv de gevolgen te verdoezelen. Pling

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:50

Arabesk schreef:
Citaat:
Haar hoeven groeien gewoon ontzettend langzaam,

en hier de oorzaak:

twinducklin schreef:
Mijn merrie wil haar stal nog niet meer uit zonder ijzers omdat haar voeten zo'n pijn doen dan.

geen beweging = geen doorbloeding = geen hoefgroei = zwakke hoeven

Misschien moet je de óórzaak van het probleem aanpakken ipv de gevolgen te verdoezelen. Pling

Wanneer paard niet wilt lopen kun je moeilijk erop blijven meppen totdat ze loopt he?
Paard werd die 3 weken elke dag op de wei gezet, maar liep met pijn en moeite.
Ik vraag me af waarom ik me tegenover jou verdedig, ik heb me paard liever zonder ijzers staan dit kost ook een stuk minder geld alleen werkt het bij mijn paard niet.
Jouw mening is me na al jouw topics wel duidelijk, maar dat wil niet zeggen dat jouw mening altijd goed is. Ik heb niks tegen jouw manier van paarden houden, maar ik houd mijn paarden zoals ik dat wil en zoals MIJN gevoel zegt dat het goed is.
Ga in dit topic niet meer hierover op je in, wil je je verhaal kwijt doe je dat maar via pm.

@ topicstarter. Zoals je ziet verschillen de meningen hierover nogal. Mijn ervaring is dat het qua uitglijden geen kwaad kan, draven op asfalt kan prima. Ijzers is iets onnatuurlijks en net zoals onze schoenen ons altijd wel belemmeren kunnen wij ook tegenwoordig niet zonder schoenen lopen, toch zijn er mensen die dit wel doen. Ook daar zijn voor en tegens over te zeggen en bij beide gevallen komen afwijkingen voor, zo is dat ook met paarden. Met testen gaan ze ervanuit dat de veerkracht minder is door de ijzers ( en dat bestrijd ik ook niet ) ik vind alleen dat ze overdrijven in welke mate het schadelijk is aangezien dat heel moeilijk te bewijzen valt. Zoals ik al eerder aangaf draaf ik gewoon op het harde en in de winter galopeer ik ook rustig op het harde een berg op omdat het op andere plaatsen te glad is. Heb mijn merrie al 7 jaar en op de benen heeft ze nog nooit 1 dag kreupel gelopen ( behalve zonder ijzers ). Succes met je keuze, volg je eigen gevoel.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:57

twinducklin schreef:
Er weer gaat het om wel of niet ijzers, dat was de vraag toch helemaal niet?
Go jij! Go jij!

Draven op de weg kan geen kwaad !

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:04

Draven op het asfalt doe ik ook niet . Ik stap wel zoveel mogelijk OP het asfalt als we buiten rijden, als we richting bos en hei gaan(en ga dus niet per definitie op iets zachts met hem stappen), omdat het prima is voor de hoeven van mijn paard. Lachen

MSophie; ah, ok, dan begrijpen we elkaar. Ik maakte eerder uit jouw woorden op dat ze gewoon niet bekapt werd (of gecheckt). Sorry dat ik je verkeerd begreep. Bloos

Ik geloof ook niet meer zo in traditionele DA's. Ik prefereer mijn holistische DA, omdat zij naar veel meer kijkt m.b.t. het paard, dan een traditionele DA. En ik hou gewoon niet van symptoombestrijding waar veel reguliere DA's helaas wel aan doen, zoals ik al regelmatig ervaren heb....
En dat geldt eigenlijk ook een beetje voor de mensen die de voetjes doen, he. Haha!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:14

Toen ik z'n 3 keer per week het bos in ging vroeger, maakte ik wekelijks een dikke 2 uur over het asfalt met mijn paard.
De hoefsmid "had niet vaak zulke gezonde hoeven", ook heeft mijn pony nooit kreupel gelopen.

Nu ik minder het bos in ga en ook minder op het asfalt kom, zijn haar hoeven... minder spectaculair te noemen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 00:46

Twiggy2008 schreef:
Draven op het asfalt doe ik ook niet .

ik galoppeer zelfs met de paarden over het asfalt Cool

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 10:21

Ara, dat moet jij natuurlijk zelf weten, het zijn jouw paarden. Clown

Ik stap gewoon over de weg (wat ik ook wat veiliger vind met een 4-jarig paard) en dat gaat prima. Ik zoek in elk geval niet de zachte bermen op om zijn hoeven te 'sparen', want dat is nergens voor nodig. Zijn voetjes zijn kerngezond en ijzersterk. Eigenlijk zijn ze zelfs beter geworden sinds we vaker de weg opgaan. Lachen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 11:08

Draven zonder hoefijzers kan prima! Draven met ijzers is wat minder, maar ook mogelijk. Hier hebben we de paarden altijd voro de wagen staan, en die draven lange ritten met dikkere ijzers op het asfalt. Al gaat dat niet meer bji mijn merrie gebeuren. De schokdemping is idd een heel stuk minder en met ijzers hebben gewrichten meer te voortduren.
Mijne blijft lekker zonder ijzers, en met blote voeten draaf ik wel stukken. Ik bouw het op, omdat ze nu een half jaar nog maar zonder staat. Ze had ook ERG korte hoeven omdat alles tot de nagelgaten was afgebrokkeld en mevrouw was ENORM gevoelig. Maar die periode hebben wij JUIST overbrugt door hoefschoenen. Als je elke keer dat je de het harde op gaat de hoefschoenen aan trekt, kunnen ze mooi bijkomen. Mijn merrie kreeg ik echt niet het erf af omdat we dan steentjes over moesten. Na een tijd met hoefschoenen heb ik ze nu ook wel eens niet aan, en stampt ze met veel minder gevoeligheid (wel iets voorzichtig blijft ze) over de steentjes heen.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:33

maggie schreef:
Hallo,

Ik heb een fjord van 3,5 jaar net ingereden.
Ik ontzie hem nog, ik longeer hem 1x in de week, 1x in de week 1/2 uur les en 1x in de week naar buiten, verder grondwerk.
Hij is heel braaf buiten, ik stap lekker veel, maar draaf ook een stuk over de weg, met veel stappen tussendoor.
Door de regen is de berm geen optie ivm uitglijden.
Ja mijn vraag is eigenlijk is draven over de verharde weg slecht?

Maggie,

Met of zonder ijzers blijft mijn antwoord op jouw vraag hetzelfde.

Draven op het harde is geen probleem. Bij jonge paarden moet je dit opbouwen, net zoals bij renpaarden loop je anders het risco op "sore shins".

Ivm verkeersveiligheid vind ik dat je het bij arbeidsdraf moet houden. Hard draven en galoperen moet men maar gewoon in het bos/land/enz doen.

De schokken die de hoefijzers, in het been, zouden veroorzaken blijken erg mee te vallen volgens een onderzoek/scriptie welk door een afstuderende paardenarts gedaan is. Deze scriptie/onderzoek is overigens al lang en breed verdedigd tegenover zijn mentoren en profs.

Hoeftniet

AnoukB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:39

Dani62 schreef:
Ja, ik sluit me ook aan bij Arabesk. Zolang je paard ijzers heeft zou ik even helemaal niet meer op het asfalt komen. Ijzers veroorzaken teveel trillingen in de benen. Ik geloof dat de klap van een beslagen hoef 10 tot 33 keer harder neerkomt op de weg dan een onbeslagen hoef, maar dit weet ik niet zeker meer Bloos . Ik zou met een paard met ijzers niet eens durven stappen op de verharde weg.

Wel een heel klein beetje ver gezocht, vind ik!
Paarden met slechte hoeven kunnen vaak niet anders dan met ijzers. Ennuh, dan neem je toch kunstof 'ijzers'. Die vangen de schokken veel beter op!

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 20:35

Jeej:D ik kan sinds enkele dagen ook galopperen op de weg en me pony vind het nog leuk ook..

Ik vind de reden om te zeggen mijn pony heeft slechte hoeven en daarom staat hij op ijzers hihi.. nogal slechte reden sorry..
ik denk toch echt dat 9 van de 10 paarden ijzers heeft en niet om die reden.. maar wat ik tot nu toe altijd hoorde ja anders slijte de hoeven te snel op de weg.. maar dit moet je overigens ook trainen het rijden op de verharde weg..
ik ben nu bezig met mijn 1,5 jarige om 1 of 2 keer in de week over het astfalt te lopen:) zo kunnen haar hoefjes goed wennen..

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 22:45

Ik loop een marathon op speciaal uitgebalanceerde loopschoenen. Ik schaats op klapschaatsen en ik voetbal op voetbalschoenen Tong uitsteken

Kortom, paarden die intensief in training staan hebben gewoon ijzertjes nodig. Zand schuurt: hoef kan in zand sneller slijten dan de hoef aangroeit.
Het is niet eerlijk om een paard dat intensief in training staat, deze noodzaak (te weten ijzers) niet te gunnen.

Staat een gezond paard minder intensief in training, dan zijn ijzertjes niet zo snel nodig.

Draven op asfalt is, indien goed opgebouwd, een goede manier van trainen: het draagt zorg voor een dichtere botstructuur, sterkere pezen en een goed bodemvast paard.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 23:27

doch...

je loopt je marathon niet op de klapschaats, maar op een flexibele schoen

Sigaar

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 23:35

MSophie schreef:
ja ik dacht namelijk altijd dat ze ijzers onder deden tegen het slijten op de weg WHAHA..
sorry moet hier enorm om lachen want idd blote voetjes zijn zoooveel bter voor je paard.. ik heb met mijn poyn zelfs een vreselijk natte cross gereden ! en ging perfect..

Mijn paard had ook ijzers omdat haar hoeven snel slijten!
Eerst liep ze op bloten voeten en toen waren ze zelfs te kort om er een ijzer onder te slaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 23:36

de hoeven werden korter, maar liep het paard ook slecht?

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 23:39

Op de verharde weg wel.
Ze mog toen ik geloof iets van 3 weken niet op de stenen.
Want ze waren veel te kort.
Had toen nog geen bak dus reed echt altijd buiten.