Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

) kunnen prima zonder ijzers, hoor.
. Begin dit jaar heeft een DA me een keertje proberen te overtuigen, omdat hij een hoefzweer had.
).
komt het helemaal goedArabesk schreef:dan neem je toch hoefschoenen? Dan is de schokdemping wel optimaal, soms zelfs beter dan blootsvoets.
Én kun je met een gerust hart over de weg draven.
edit: voor hier wellicht ook interessant [BEH] Hoeflandingfilmpje: hetzelfde paard met en zonder ijzers opnames zijn gemaakt in draf
Citaat:Haar hoeven groeien gewoon ontzettend langzaam,
twinducklin schreef:Mijn merrie wil haar stal nog niet meer uit zonder ijzers omdat haar voeten zo'n pijn doen dan.
Arabesk schreef:Citaat:Haar hoeven groeien gewoon ontzettend langzaam,
en hier de oorzaak:twinducklin schreef:Mijn merrie wil haar stal nog niet meer uit zonder ijzers omdat haar voeten zo'n pijn doen dan.
geen beweging = geen doorbloeding = geen hoefgroei = zwakke hoeven
Misschien moet je de óórzaak van het probleem aanpakken ipv de gevolgen te verdoezelen.
twinducklin schreef:Er weer gaat het om wel of niet ijzers, dat was de vraag toch helemaal niet?
. Ik stap wel zoveel mogelijk OP het asfalt als we buiten rijden, als we richting bos en hei gaan(en ga dus niet per definitie op iets zachts met hem stappen), omdat het prima is voor de hoeven van mijn paard.
Twiggy2008 schreef:Draven op het asfalt doe ik ook niet.
maggie schreef:Hallo,
Ik heb een fjord van 3,5 jaar net ingereden.
Ik ontzie hem nog, ik longeer hem 1x in de week, 1x in de week 1/2 uur les en 1x in de week naar buiten, verder grondwerk.
Hij is heel braaf buiten, ik stap lekker veel, maar draaf ook een stuk over de weg, met veel stappen tussendoor.
Door de regen is de berm geen optie ivm uitglijden.
Ja mijn vraag is eigenlijk is draven over de verharde weg slecht?
Dani62 schreef:Ja, ik sluit me ook aan bij Arabesk. Zolang je paard ijzers heeft zou ik even helemaal niet meer op het asfalt komen. Ijzers veroorzaken teveel trillingen in de benen. Ik geloof dat de klap van een beslagen hoef 10 tot 33 keer harder neerkomt op de weg dan een onbeslagen hoef, maar dit weet ik niet zeker meer. Ik zou met een paard met ijzers niet eens durven stappen op de verharde weg.
MSophie schreef:ja ik dacht namelijk altijd dat ze ijzers onder deden tegen het slijten op de weg WHAHA..
sorry moet hier enorm om lachen want idd blote voetjes zijn zoooveel bter voor je paard.. ik heb met mijn poyn zelfs een vreselijk natte cross gereden ! en ging perfect..