Is deze hoef in orde?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lord_Ik

Re: Is deze hoef in orde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 23:47

Ze had idd een blijn in haar hoef Lachen
De dierenarts heeft die uitgesneden en ze stond meteen al een stuk beter op haar hoef,, hoewel stappen nog steeds niet lukte Tong uitsteken maar dat is redelijk normaal nietwaar Clown

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 01:10

Een blijn is een hoefzweer toch?

Fijn dat het probleem gevonden is en dat het al beter gaat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 01:15

Lord_Ik schreef:
Ik neem vandaag mijn fotoapparaat mee (deze foto's zijn met een gsm getrokken) dus de foto zal sowiesow wel duidelijker zijn.

Hoefbevangenheid is geen optie want momenteel kan je door d'r dikke vacht heen mooi haar ribbetjes tellen en ze loopt ook nog eens met veulen Tong uitsteken. Ze heeft veel dikker gestaan zonder hoefbevangen te zijn.

Je weet dat hoefbevangenheid veel meer oorzaken heeft dan dan alleen dikheid?

Maar goed, fijn dat je weet wat het is! en gelukkig dat het ook verholpen is Lachen Zal er nu wel snel op vooruit gaan! Lachen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 08:05

Zat die hoefzweer (of zoals jij het noemt een blijn), nu op die plek? In de witte lijn in de teen?

Je kan voor de zekerheid de hoef nog eens in een oplossing van soda zetten, die trekt de rest van de troep eruit..

Fijn dat het iig weer aan de beterende hand is..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:39

Ik zou hem gewoon elke dag even in de soda zetten tot het gat mooi dicht is gegroeid.

Gelukkig is het maar een zweer en niks ergers.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:39

Een hoefzweer is idd niets ernstig, enkele dagen rust (nadat de zweer eruit is gesneden) en dan zou dat normaal helemaal in orde moeten zijn. Weken in soda-oplossing is ook altijd goed. Dat is wel typisch voor een hoefzweer, eerst lichtjes mank en de volgende dag bijna stokkreupel om het zo te zeggen.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 18:49

Welshcobfan schreef:
Lord_Ik schreef:
Ik neem vandaag mijn fotoapparaat mee (deze foto's zijn met een gsm getrokken) dus de foto zal sowiesow wel duidelijker zijn.

Hoefbevangenheid is geen optie want momenteel kan je door d'r dikke vacht heen mooi haar ribbetjes tellen en ze loopt ook nog eens met veulen Tong uitsteken. Ze heeft veel dikker gestaan zonder hoefbevangen te zijn.

Je weet dat hoefbevangenheid veel meer oorzaken heeft dan dan alleen dikheid?

Maar goed, fijn dat je weet wat het is! en gelukkig dat het ook verholpen is Lachen Zal er nu wel snel op vooruit gaan! Lachen

Is witte lijn die loslaat toch?
Zijn er meer oorzaken dan dikheid en te weinig beweging? (ze stond 24/7 op de wei,, nu pas op stal zodat d'r hoef wat properder zou blijven)

Neenz,, ie zat in de linkerkant (als je de teen als bovenkant bekijkt) van d'r hoef.

Ze loopt alweer helemaal goed,, zou ik morgen (zondag) alweer een wandeling mogen gaan maken met d'r of is dat nog wat te vroeg? (donderdag uitgesneden)
Ben vergeten vragen aan DA Koe ie zei wel 'een paar dagen' maar dat is nogal relatief Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 01-11-08 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 18:56

Hoefbevangenheid heeft te maken met de hoeveelheid fructaan in het gras, en die kan juist erg hoog zijn als het gras kort is en het buiten koud is, maar wel redelijk zonnig.

Maar dat is bij dit paard nu toch niet aan de orde? De DA heeft de oorzaak gevonden toch? Of wil je het gewoon weten?

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 19:01

Wou het gewoon weten Lachen
Op de wei staat er eerder gewoon geen gras momenteel haha XD

Natural_K
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 10:58

Lord_Ik schreef:
Het is niet mijn pony en ik bepaal dus ook niet welke hoefsmid erbij komt kijken. Ik heb al eens een NBer aangekaart maar dat vond de eigenaar geen goed idee. Die hoefsmid bekapt haar dus ook af en toe en hij heeft wel verstand van hoeven maar het is en blijft een smid naar mijn smaak en die kijken toch anders naar een hoef.
Veearts vond de eigenaar ook niet nodig en ik ga ook geen veearts betalen voor een verzorgpony ... als ze blijft manken zal de eigenaar er wel een veearts bijhalen.

Als je een beetje hoefsmid hebt heeft die echt wel verstand van hoeven, daar is ie immers voor opgeleid (tenzij het een beunhaas is)

Van de kwaliteit van de hoorn kan ik vanaf de foto niets zeggen, de stand van opzij gezien is redelijk (voor zover ik kan zien,.. zie niet het hele been) zou liever een foto zien van de voorkant (gehele been) en onderkant vanaf de hoornige ballen (dat je over de onderkant heen kijkt).

Ik vind de vorm niet mooi, als ik deze pony zou bekappen zou ik zorgen dat hij niet van die dellen zou krijgen,...

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 21:08

Ze is al een eindje niet bekapt geweest, maar deze week komt de hoefsmid voor de andere paarden te beslaan en dan gaat hij haar waarschijnlijk ook even bekappen Lachen
Ik zal zien of ik nog eens foto's kan nemen.

Ik moet wel erbij zeggen dat ze steeds met hetzelfde voorbeen naar voor staat als ze graast en je dat ook wel aan haar hoeven ziet, de ene is mooi rond,, de andere nogal breed en hoekig (geen idee welke deze is Tong uitsteken). En haar voorhoeven zijn ietsjes plat,, haar achterhoeven zijn driehoekiger van vorm maar zijn niet zo breed.