Bobbeltje op/in de straal

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Re: Bobbeltje op/in de straal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:44

MysticTinker schreef:
czarina, probleem is dat ik nérgens een betere smid kan vinden. Vroeger heb ik eens een goede gehad, die heeft ook eens op stal een paard geholpen met een flinke hoefzweer, maar die kreeg toen een dubbele hernia..

Er zijn echt te veel gediplomeerde en ongediplomeerde smeden die werk leveren wat om te janken is
Nog nooit een jank-aanval gehad tijdens het bewonderen van het werk van de Doe-het-zelver na een bekapcursusje.
Duszzz. Knipoog Tong uitsteken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 22:51

Ik doe zelf ook regelmatig wat vijlen Ja heeft de smid me een beetje geleerd. Hoefrand rond houden, losse velletjes van de straal snij ik weg, en als de hoefwand wat boven de zool uit komt vijl ik die ook weer wat korter. Eerste jaar kwam de smid om de 6 tot 8 weken, tweede jaar om de 2 maanden, 3e jaar om de 3 maanden, en dit jaar duurde het meestal 4 maanden voordat het weer nodig was Lachen Maar als ik dan iets tegenkom wat ik niet ken, zoals nu ineens dat gat, dan bel ik toch meteen de smid Tong uitsteken Daar waag ik me niet aan!
Bekapcursusje is handig bij een gezonde hoef Ja Maar toch maar niet voor ziektes en probleemhoeven enzo. Maargoed dat is ook niet de bedoeling van zo'n cursus volgens mij he Lachen

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:56

Het is inderdaad moeilijk om goede smids te vinden. Heb ook weleens 2 "goede" smids gehad die ik nooit meer bij mijn paarden laat. Maar het is soms weleens verhelderend om eens een andere smid te laten kijken. Mijn ervaringen zijn dat 2 meer zien dan 1.
Tja zelf een gezonde hoef bijhouden lukt wel, maar zo gauw je inderdaad problemen tegen komt is het zaak om meteen goed na te laten kijken. Loopt je paard ook op zijn straal of dat niet?
Kan ook wel zijn dat hij daarbij zijn eigen straal kapot loopt en dat dat met een ijzer makkelijk opgelost kan worden.
Hebben de friezen ook weleens gehad, en toen hebben ze 2 maanden op ijzers gestaan en was het probleem over.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:22

rotstraal stinkt altijd. de lucht heeft nl niet te maken met vuil en dergelijke van buitenaf, maar met de bacterie die rotstraal veroorzaakt. de lucht is heel typisch voor de kwaal en dat maakt 'm goed herkenbaar. wat je in feite ruikt is de poep van de bacteriën. de zachte grijze rommel (met de structuur van nat cement) die er uit de hoef komt bij rotstraal is nl voor het grootste deel bacteriepoep.

als je die lucht niet ruikt is het in ieder geval geen rotstraal.

heb je enig idee hoe diep het blaartje zit?
ik zit eraan te denken of het niet 'gewoon' een blaar kan zijn. ik zie zoveel stralen waarbij er ruimte is tussen een oude en een nieuwe laag, heb het alleen nog niet eerder zo gesloten gezien. ik kan me echter goed indenken dat door een bepaalde druk en wrijving een blaarachtig iets zou kunnen ontstaan als er een groeilaagje is geweest van mindere kwaliteit. in feite heb je het dan over een 'gewone' blaar, zoals wij ze ook kennen. voordeel voor het paard zou dan zijn dat hij 'm niet voelt, en wij wel, hihi!

@ czarina, dat een paard niet op de straal moet lopen is een ouderwetse fabel, die je inderdaad nog regelmatig hoort van smeden die zich niet tijdig laten bijscholen. de straal heeft een belangrijke functie, door hem buitenspel te zetten neem je die functies weg. voorbeeldjes:

- stimuleren van bloedsomloop in de voeten
- tastorgaan
- hoefmechanisme
- demping
- doorgeven van info aan het lichaam, mbt tot groei en niet-groei. als de straal te lang wordt geeft deze het signaal door dat de hoef harder moet groeien. immers, de straal te strak aan de grond betekent dat de hoef teveel afslijt. andersom is het hetzelfde, als de straal de grond niet raakt geeft hij in feite steeds een signaal door dat de hoef minder moet groeien, aangezien er van nature sprake is van een te lange hoef als de straal de grond niet raakt.

dat verklaart ook gelijk waarom een paard dat eenmaal op ijzers heeft gestaan voor langere tijd er niet meer vanaf komt. heel de boel wordt ontregeld. wil overigens niet zeggen dat dat altijd gebeurt, paarden zijn nu eenmaal dieren die zich makkelijk aanpassen aan een situatie. ik zie ook paarden met traditioneel beslag waarbij het gewoon prima gaat. echter, de straal dus zonder verder nadenken buitenspel zetten is voor mij persoonlijk niet de keuze.

als het paard werkelijk de straal kapot loopt dan is er iets goed mis, of de hoef is te kort in verhouding met de straal waardoor de straal als het ware 'geplet' wordt, of het straalweefsel is van slechte kwaliteit. dat kan ook weer meerdere oorzaken hebben.

nou goed, persoonlijk vind ik een zo gezond mogelijke hoef erg belangrijk, en gezien het aandeel van de straal daarin kies ik in het geval van mijn paard voor een kunststofje met een straalbalk. deze maakt dat de straal gewoon meedoet zoals altijd, waardoor de doorbloeding en hoefgroei niet wordt verstoord.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:55

Merrieveulen met jou verklaring over de straal ben ik het normaal gesproken helemaal eens. Maar heb het dus zelf weleens meegemaakt dat het paard , ondanks dat hij nauwelijks op de weg kwam, toch zijn stralen stuk liep. Waarbij een tijdelijk ijzer verlichting bood en nu heeft het paard weer hele mooie en gezonde stralen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 10:12

Het 'blaartje' lijkt een beetje te krimpen, dus ik hoop dat dat goed nieuws is Lachen Misschien was het inderdaad toch een normaal blaasje of vochtophoping doordat de straal zo zacht was door de modder. Alles wordt nu ook wat harder.. Ik heb vandaag de straal goed schoongemaakt (al krijg ik de donkere kleur er niet vanaf, dat komt waarschijnlijk doordat ik dat donkere rotstraalspul zo vaak erop heb gesmeerd)
De straal raakt trouwens wel gewoon de grond, heeft ie ook altijd gedaan, en de andere stralen zijn nog prima, dus ik denk niet dat hij em stuk heeft gelopen.
Afbeelding
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... traal2.jpg

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:33

czarina schreef:
Merrieveulen met jou verklaring over de straal ben ik het normaal gesproken helemaal eens. Maar heb het dus zelf weleens meegemaakt dat het paard , ondanks dat hij nauwelijks op de weg kwam, toch zijn stralen stuk liep. Waarbij een tijdelijk ijzer verlichting bood en nu heeft het paard weer hele mooie en gezonde stralen.

precies, maar in dat geval was er geen sprake van een gezonde straal, maar van een verminderde straalweefselkwaliteit. dat lijkt me bij het paard in dit topic niet het geval.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:11

ik vind de straal er nog niet geweldig uitzien, en zou toch echt iets aanschaffen van hoef en zool of dryfeet. maar ik ben tegenwoordig ook een beetje para wat hoeven betreft Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 20:50

hoof&sool en dryfeet heb ik allebei al eens geprobeerd, maar dat spul is zo waterig, loopt er zo onderuit. Ook de hoefsmid vind dat niet echt geweldig.
Je moet hoofsolution van kevin bacons eens proberen, dat is echt een stuk beter Ja Wordt geïmporteerd uit engeland, en normale rotstraal is dan binnen een week weg Lachen

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:10

Dat ding wat jij een blaartje noemt, is het onderliggend straalkussen Knipoog
Je smid heeft het mooi opengelegd. Als hij aan dat zogenaamde 'blaartje' had gesneden, was het gaan bloeden.
Er heeft toch wel wat rotstraal onder gezeten. Gewoon goed schoon houden met water en een borstel, en je paard niet in de urine en mest laten staan, dan groeit er vanzelf weer een gezonde hoornige straal op. Wat je eventueel wel een keer kan doen, is er wat CTC spray opspuiten.
Je smid heeft goed werk geleverd.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:51

Ah! Het antwoord op het raadsel, dankzij Spikey.
Ik had ook geen flauw benul wat het was, nooit eerder gezien op deze manier.