Kreupel of ijzertjes?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Kreupel of ijzertjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:19

wupke schreef:
@ Arabesk: Ik ben het niet met je eens. De hoeven slijten echt wel af als je kilometers over het asfalt loopt en niet de tijd hebben om te herstellen. Daar is een hoef niet voor gemaakt.
Maar jij ziet het gewoon anders als ik en ik denk niet dat wij elkaars standpunt delen en denk niet dat dat ooit gaat gebeuren Tong uitsteken
Mijn paard heeft trouwens genoeg beweging, staat veel buiten en heeft super voeding! Ze staat van 8 uur 's ochtends tot 9 uur 's avonds buiten en ik weet dat jij dat nog te weinig vind Sigaar

Een hoef is niet gemaakt voor asfalt, hij is zelfs berekend op nog ruwere ondergronden: rotsachtige bodems. Daarbij vergeleken is asfalt slechts schuurpapier.

Vrijwel zonder uitzondering kunnen paarden die natuurlijker gehuisvest worden en bekapt, na een overgangsperiode, probleemloos lange stukken over asfalt.

Van 8 tot 21 uur buiten is nog altijd van 21h tot 8h binnen, da's elf uur lang geen beweging, elf uur lang nagenoeg geen hoefmechanisme. Ja van zo'n paard kan je ook niet verlangen dat de hoefgroei op z'n best is en dat hij dus probleemloos over asfalt gaat.

IJzers zijn uitgevonden in een tijd dat paarden in stallen werden gezet (binnen de kasteelmuren zonder weilanden en met weinig ruimte), om de schadelijke gevolgen van de slechte huisvesting proberen te compenseren sloeg men ijzers onder de hoeven. De hoeven zijn nou eenmaal hetonderdeel dat het 't eerste begeeft bij nietpaardgerichte huisvesting.

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 11:40

Ik kan alleen maar zeggen dat ik het totaal niet met je eens ben Knipoog
Ik denk ook niet dat het zin heeft om hierover verder te gaan.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:59

Ik denk dat het "zwabberen" komt vanwege de onbeslagen (eveneens gevoelige) achterhoefjes; is immers ook een vorm van proberen te ontlasten, zal maar zeggen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:05

Arabesk schreef:
Een hoef is niet gemaakt voor asfalt, hij is zelfs berekend op nog ruwere ondergronden: rotsachtige bodems. Daarbij vergeleken is asfalt slechts schuurpapier.

Vrijwel zonder uitzondering kunnen paarden die natuurlijker gehuisvest worden en bekapt, na een overgangsperiode, probleemloos lange stukken over asfalt.

Van 8 tot 21 uur buiten is nog altijd van 21h tot 8h binnen, da's elf uur lang geen beweging, elf uur lang nagenoeg geen hoefmechanisme. Ja van zo'n paard kan je ook niet verlangen dat de hoefgroei op z'n best is en dat hij dus probleemloos over asfalt gaat.

IJzers zijn uitgevonden in een tijd dat paarden in stallen werden gezet (binnen de kasteelmuren zonder weilanden en met weinig ruimte), om de schadelijke gevolgen van de slechte huisvesting proberen te compenseren sloeg men ijzers onder de hoeven. De hoeven zijn nou eenmaal hetonderdeel dat het 't eerste begeeft bij nietpaardgerichte huisvesting.

Hier ben ik het dan wél mee eens. Ik merk duidelijk dat de hoeven van mijn paard, in de winter veel langzamer groeien als in de zomer.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:03

Wupke, jij zecht dat je pony na het bekappen slecht loopt... Tjah dat heeft je bekappertoch echt iets fout gedaan...

En iemand zei dta hiet 10 jarige meisjes mee lezen... Tjah 10 jarige meisjes zullen ook best ouders hebben die ze dingen verbieden... ik maak me daar niet zo'n zorgen over hoor...

Wupke, liep je paard alleen maar over grind slecht of over alle ondergronden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:09

Diegene was ik, Peelie en ouders zien niet alles wat kun kinderen doen!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:15

tjah dan toch nogal onverandwoordelijk van de ouders om 10 jaar oud kind alleen te laten met een pony...

maar weer on topic want hier ging het helemaal niet om :S

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 21:37

@ Peeli: Als je goed leest staat het der al Tong uitsteken
Ze loopt alleen over grindpaden en op de straat in de bak is er niks te merken.
En nog steeds vind ik zelf dat mijn hoefsmid niks heeft fout gedaan Clown

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 15:18

De hoefsmid heb ik gisteravond gebeld en hij komt donderdag om er ijzertjes onder te zetten Haha!
Ik hoop dat het zo is opgelost!

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 15:18

Gister is de hoefsmid langs geweest. Ze staat nu op achterijzertjes en ze loopt weer super Haha!