Ik twijfelde zelf ook over mn smid.. vond dr voeten er gewoon niet goed meer uitzien.
Daarom heb ik de smid van mn vriendin laten kijken maar die vond ze echt veeeels te kort (vandaar dit topic). Die wou er een ijzer onder zetten maar dat leek mij toch ook niet de oplossing.
Ga echt rondzoeken naar een andere goede! smid want in mn smid van nu heb ik toch niet echt vertrouwen..
Eternalty schreef:Ze staat altijd buiten op zand/ gras/ bestraat (bij dr drinkplaats en t hek met al die regen wat modderig..) en in de inloopstal ligt houtmot. Smeer eigenlijk nooit vet/olie/teer oid.En wat ik eigenlijk toch ook wel gezegd wil hebben is dat je er op moet passen wat je er op smeerd, en op de bodem van je stal. Je hebt tegenwoordig van die hypermoderne stallen met een vochtabsorberende grond (voor de urine) heel handig maar de hoeven drogen uit als een gek, en dat voor een dier dat in het wild dagelijks in vochtig gras staat... ook vette cremes kunnen de vochtopname van de hoeven tegengaan en uitgedroogde hoeven komt de kwaliteit niet ten goede
scoxxx schreef:Is een gebroken voetas nog wel 'goed' te maken door een goede hoefsmid?LV heeft een gebroken voetas, ondergeschoven verzenen en de "groeiringen" komen in dit geval (mijns inziens) door een foute bekapping met als gevolg wrictie op dat punt.
Hielen zijn te lang, gaan onderschuiven en groeien naar binnen (vaak zie je ze "omklappen"... maar dat doen deze hielen niet)
Al al die standveranderingen kunnen ook niet goed zijn.. van goed naar te lang, ondergeschoven enz enz naar hopelijk weer 'goed'.
scoxxx schreef:Ik snap niet precies wat je bedoeld? Omdat bij die nagelgaten alleen tegen de grond dr hoef zo 'brokkelt'? En komt een evt. bacterie ook door slecht kappen of kan dat nog andere oorzaken hebben?De manier van afbrokkelen... enkel de halve mm opperlaagje hoefwand... kan duiden op een bacterie. Een slecht bekapt hoefje, die afbrokkelt op de nagelgaten... brokkelt de HELE hoefwand tot het nagelgatje af. Niet enkel het opperlaagje, zeg maar.
merrieveulen schreef:Mn pony had ca. 1,5 jaar geleden een (lichte) peesblessure. Omdat de pees steeds maar weer dik bleef, dan weer goed was en dan weer dik, is ze in overleg met de dierenarts op een ijzer gezet 'met extra opzet'. Pees bleef inderdaad mooier dun. Ze is wel wat beter gaan lopen op kiezelpaadjes maar niet 100% goed. Ze bleef langzamer lopen, zocht de kant op maar ze had niet meer, zoals zonder ijzer wel, dan ze soms zo'n halve struikel of misstap heeft (misschien is dat ook een soort 'gewenning' automatisch de berm opzoeken?) Nu zonder ijzer gaat ze wel weer overduidelijk zelf de berm in.bij dunne of gevoelige zolen (mindere kwaliteit zoolweefsel) kunnen ijzers inderdaad verlichting bieden, je moet dan met ijzers een goede duidelijke verbetering zien op 'ongemakkelijke' ondergronden zoals kiezelpaden. is dat niet het geval dan is de kans aanzienlijk dat het hem niet alleen in de zool zit, maar in de hoefstand (druk van binnenuit door lange toon).
verder hoeft een probleem met de symptomen die je beschrijft niet per definitie in de hoeven te zitten. de pezen en gewrichten in het been spelen vaak een rol bij gevoeligheid of lichte kreupelheid. het kan dus ook zijn dat het probleem elders uit het been zijn oorsprong vindt.
Begin deze maand heb ik dr ijzer eraf laten halen. Ze heeft ca. 8 maanden een ijzer gehad.
Eternalty schreef:Met dr peesblessure toen heb ik veel meer over de weg gestapt dat dan ik voorheen altijd deed. Had het idee dat dr hoef zich inderdaad wel iets aanpastte en niet maar af bleef slijten en slijten tot er niets meer over was. Toch blijf ik zo bang dat ze wel té kort slijt zodat ze echt gevoelig is. Maar na jullie reacties hier ben ik daar al minder bang voor..ik heb verder geen ontzettende tip maar wil wel even tegen de ts zeggen dat meer op het harde stappen niet slecht is!
Echt superbedankt voor alle reacties, het heeft me er alleen maar meer van overtuigd dat mijn smid nu toch zeker niet de juiste is!
Vanmiddag komt de dierenarts dr tanden doen dus ik vraag gelijk even zijn mening.
fijn dat we je hebben kunnen helpen!