Stalbenen wat er tegen te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissYvette4u

Re: Stalbenen wat er tegen te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:04

Op mijn vorige stal ging mijn paard tussen 9 en 10 uur 's ochtends de wei op en tussen 15 en 16 uur weer naar binnen.
Hij had constant last van stalbenen Verdrietig

Op de stal waar hij nu staat, gaat ie rond 8 uur de wei op en wordt ie tussen 17 en 18 uur weer op stal gezet.
Stalbenen zijn zo goed als weg Go jij! Go jij!

Het zijn maar een paar uurtjes maar schelen enorm.
En dat terwijl mijn paard op mijn vorige stal een veel grotere weiland tot z'n beschikking had en ik van alles had geprobeerd (meer rijden & wandelen & longeren, medicijnen, koelen etc etc).

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:13

Anne_GTI schreef:
Jesito; ik vraag me af of je weet wat einschuss inhoudt Nagelbijten / Gniffelen
Daarnaast lopen er heel weinig spieren in het gebied wat je bandageert. Hitte in de pezen krijg je echt niet op stal dus ik kan me alles voorstellen bij de keuze van ma_rie_tje.

Ik keur het niet af en zij geeft zel faan dat ze alleen in uiterste gevallen voor de bandage kiest, wijs besluit.
Naar mijn idee is die bandage alleen maar om het er slanker uit te laten zien als je gaat rijden.
Er lopen misschien weinig spieren maar het zijn er toch nog genoeg, de kogel wordt mee gebandageerd en staat dus volledig stil.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:08

Hier een 5 jarige met 4 stalbenen... Vooral tijdens de overgans periodes in de lente van stal naar weide, en in de winter van weide naar stal. Ja, ook van stal naar weide, terwilj ze dan juist meerdere uren buiten komt had ze het. Niet als ze buiten stond, maar als ze dan weer snachts binnen kwam.
Nu heeft ze het ook, maar ik heb het idee dat het dit jaar erger is. Ze is de eerste paar stappen ook best stijf, al zijn ze wel zo weer slank na 1 rondje erf stappen.

Wondjes zjin een crime, dan staat ze sochtends met flink dikke benen... Weet niet zo goed wat ik eraan moet doen, behalve dan zoveel mogelijk beweging, maar vind hier maar eens een stla waar ze het hele jaar door iig hele dagen buiten komen Verdrietig Die ook nog eens te bereiken zijn met een fiets, aangezien ik (nog) geen rijbewijs heb...

Zoveel mogelijk buiten proberen te houden idd, dat is het belangrijkst. Hier staan ze nog wel overdag een aantal uur buiten gelukkig.

Ik lees trouwens wel eens over 'drainage compositum' dat ervoor kan helpen, is dat ook echt wat?
En als het 4 stalbenen betreft met wat stijvigheid op jonge leeftijd (ze heeft het al zolang ik mij herinner als jong paardje), wat kan dat dan zijn, en wat zou de DA daar aan kunnen doen? Want ik las in dit topic dat je dan het beste je DA om advies kan vragen vanwege.... ?. Misschien toch maar eens daar raad vragen, want zoals ik dit lees zijn 4 stalbenen voor een jong paard niet echt gewoon.

Nu is mevrouw wel een trut en heeft op elk been wel kwetsuren zitten, oude diepe littekens, hechtingen gehad, schiefels, gallen etc omdat het een wildebras is, maar dat moet toch ok geen reden zijn voor 4 vetpootjes?
Ben benieuwd wat jullie hiervan zeggen.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:43

veel in beweging houden
en op stal coolingsgel op de benen
meer kan je er niet echt aan doen het blijft een ouder paard

GVR_Obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:48

Mijn paard had ook stalbenen. Staat overdag altijd buiten, maar na een uurtje op stal had hij echt knotsen van achterbenen. Vorig jaar kwam een osteopaat bij hem voor iets anders, maar sindsdien is hij ook van zijn stalbenen af! Het kan dus ook gewoon een blokkade in een rugwervel zijn...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 09:14

Mensen die bleekselderij geven, doen jullie dat dan iedere dag of 1x in de week?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:53

ik probeerde het elke dag, maar moest al blij zijn als hij 1 keer in de maand de fout maakte om het te eten.

Mijn paard at het dus echt NIET.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:55

ik heb die van mij inmiddels weer met graaskorf buiten, en gelukkig zijn de stalbenen al afgezakt tot een acceptabel niveau....

hopelijk is het volgende week helemaal over.....

ik ben blij dat het in ons geval gewoon door het gras kwam Ja

JML

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:02

Ik hou niet zo van tijdelijke lapmiddelen om eerlijk te zijn.
Ik maak me ook nooit zo druk over stalbenen, gewoon in beweging houden als er geen andere zaken spelen.
Mijn merrie heeft dikke benen van kuil. Met hooi heeft ze nergens last van, dus kijk eens naar de voeding die je geeft.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:04

@jml, ik ben ook niet van de lapmiddelen, en bij ons lag het dus inderdaad aan de voeding, aangezien madam alleen hooi krijgt, moest het dus in het gras zitten.....
ze heeft de hele zomer met graaskorf gelopen, en nu ze 's nachts naar binnen gingen, dacht ik dat die niet meer nodig was...
wel dus Clown

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 08:20

Nou ben ik wel benieuwd.. Mijn paard heeft last van stalbenen achter, nu ze weer meer op stal staat. Ik heb er nooit iets aan gedaan behalve lekker bewegen en het is ook altijd zo weer weg, maar nu heb ik van meerdere mensen gehoord dat brandnetelthee werkt? Paar stalgenoten geven het ook, en zeggen dat het werkt, dus ik heb het ook even geprobeerd.. Mijn paard vind het heerlijk, maar volgens mij helpt het helemaal niet tegen stalbenen Vork Dus, is het gewoon een fabeltje of werkt het bij het ene paard wel en bij de ander niet?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 08:27

Mijn paard had altijd stalbenen. Al vanaf dat ik haar kocht dat ze 4 jaar was. Paarden staan bij ons overdag op de wei zomer en winter. Sinds dat ik Lucerne voer is het probleem over...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:45

Mijn pony is drachtig (zit nu net over de helft) en heeft sinds een week dikke benen.
Heeft iemand een idee voor mij?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:50

Dana01 schreef:
@jml, ik ben ook niet van de lapmiddelen, en bij ons lag het dus inderdaad aan de voeding, aangezien madam alleen hooi krijgt, moest het dus in het gras zitten.....
ze heeft de hele zomer met graaskorf gelopen, en nu ze 's nachts naar binnen gingen, dacht ik dat die niet meer nodig was...
wel dus Clown

ook mijn paard reageert nu super op het gras met dikke benen ! Kennelijk zit er veel fructaan in.

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:03

Ik lees hier ook even mee, mijn 5-jarige heeft op het moment ook last van stalbenen, alleen achter. Ik probeer hem zoveel mogelijk beweging te geven. Na het rijden is het zo goed als over, maar de volgende dag is het weer terug. Ik ben dus ook op zoek naar de gouden tip. Meer naar buiten is op het moment geen optie, maar ben wel op zoek naar een stal waar dit wel mogelijk is (is vrij lastig hier zonder rijbewijs)... Het zou voor mij dus echt even een tijdelijke oplossing zijn.

BTW, ik las hier iets over dat stalbenen bij een jonger paard abnormaal zou zijn, kan iemand mij iets meer vertellen? In mijn omgeving deed iedereen er namelijk heel normaal over, dus ik zou het wel heel graag willen weten Ja