Cytek en Equi Librium hoefijzers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

steinstein

Re: Cytek en Equi Librium hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:36

AnneOmie schreef:
Bij cytek wordt inderdaad de hoef aan het ijzer aangepast!! Je wil niet weten hoe zo'n hoef er op een gegeven moment uitziet Boos! Mijn paard heeft er 8 maanden opgestaan en is er nu zo'n 13 weken vanaf gelukkig. Het gaat een jaar duren voor zijn hoeven weer helemaal gezond zijn!

Mijn paard staat nu ook op een soort van breakover ijzer Lachen

Het ziet er inderdaad niet. Het klinkt ook raar als de paarden ermee lopen. Het geluid bedoel ik dan. Ik kan aan dat geluid meteen horen welk paard er aankomt.

mariannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:03

Mijn paard loopt ook op equilibrium ijzers, alleen voor trouwens achter heeft ze het niet nodig. Ze is bevangen (geweest) aan haar voorbenen en de equilibrium ijzers helpen in het herstel van haar hoeven. Deze ijzers zorgen ervoor dat ze weer makkelijker kan afrollen. Ook dwingen deze ijzers de voeten niet in een bepaalde stand, wat ook beter voor de gewrichten is.
Ik ben niet per definitie een fan van ijzers, als mijn paard ze niet nodig had liep ze lekker op blote voeten. Mijn andere paard heeft dan ook geen ijzers. Maar dit paardje is er echt een stuk beter (of eigenlijk weer helemaal goed) van gaan lopen.

Misschien zou voor Max inderdaad een combinatie van equilibrium en een zooltje met siliconen eronder een goede optie zou zijn. Bewegingsvrijheid en demping! Maar inderdaad laat een goede hoefsmid ernaar kijken. Wellicht is dit nog een optie na de cyteks die er nu onder zitten.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:18

De mijne ook alleen voor trouwens op soort van breakover/equilibrium, achter staat hij op normale achterijzers.

valk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 01:08

dit gaat gek
Laatst bijgewerkt door valk op 25-10-08 01:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 01:12

@ valk: je verhaal is een beetje onduidelijk. Al begrijp ik er wel uit dat je erg tevreden bent over cytek, maar waarom zo aangevallen? De mensen hier vinden de cyteks ijzers gewoon slecht, zij mogen hier over hun mening geven. Je hoeft je niet meteen zo aangevallen te voelen Knipoog

Verder ben ik nu van mening dat een paard helemaal geen hoefijzer nodig heeft of moet hebben Lachen

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 01:20

Afbeelding

Als je deze foto ziet dan keert je maag toch als eigenaar van je paard.... Heb een ijzer zien liggen in Bodegraven en voor mij was al weinig uitleg nodig om te zeggen wat een raar systeem dit is... Als het al zo goed is, waarom wordt dit niet wereldwijds gebruikt?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 09:13

Eleonoor schreef:
Afbeelding

Als je deze foto ziet dan keert je maag toch als eigenaar van je paard....

Dit vind ik pure verminking!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 09:15

Zou strafbaar moeten zijn!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:17

Dat is nou dierenmishandeling!!!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:52

En deze foto komt van de site zelf af.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 12:07

NEEEE, hoe vertekend moet je beeld zijn wil je dit als reclame bestempelen???????????

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 12:13

http://www.paardenbenen.nl/Welkom.html

Komt van deze site. Het is echt om te huilen dat een smid dit al promo nog durft te laten zien. Zegt erg veel van het erge verkeerde beeld wat deze smeden hebben. Als je op de Cytek site kijkt, zie je nog een schokkend lang lijstje van smeden die dit mishandelende systeem toepassen (ok, een is al teveel). Ook heel opvallen dat het niet in Duitsland wordt gebruikt. Toch wel een zeer groot paardenland.
Bizar hoe het mogelijk is dat NL steeds weer van die rare systemen opduiken die mishandelend zijn voor de paarden. Het ergste is dat die gene die dat doet denken juist in voordeel van het paard te werken. Hoe erg kan je zijn...
In Engeland zijn bekap methodes afgekeurd, misschien moeten ze in NL ter bescherming van het paard dit ook gaan doen en dit beslag erbij nemen.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 12:16

Inderdaad om te huilen zeg.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:32

Om nog maar niet te spreken hoe slecht je een hoef schoon krijgt met het cytek beslag, ik weet dat 1 paard vaker last heeft van steentjes of iets dergelijks tussen het ijzer en de hoef.
Dat alleen al vind ik al drie keer niks.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:37

SpikyBlue schreef:
Heel grof gezegd, snap ik niet zo goed wáárom een -zichzelf en zijn/haar vak respecterend- hoefsmid achter Cytek staat, en het aanbrengt op levende paarden.

Het is niet persoonlijk bedoeld en ik zal er wel commentaar op krijgen, mag, maar dit is slechts mijn bescheiden mening.

Amen

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:38

unamie schreef:
Eleonoor schreef:
Afbeelding

Als je deze foto ziet dan keert je maag toch als eigenaar van je paard....

Dit vind ik pure verminking!

Welke normaal denkende smid doet dit Huilen

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:17

Het is toch vreselijk... ze moeten er echt iets aan doen hoor! Word er beroerd van als ik er naar kijk...

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:58

Eleonoor schreef:
Afbeelding

Als je deze foto ziet dan keert je maag toch als eigenaar van je paard.... Heb een ijzer zien liggen in Bodegraven en voor mij was al weinig uitleg nodig om te zeggen wat een raar systeem dit is... Als het al zo goed is, waarom wordt dit niet wereldwijds gebruikt?

Als je deze foto bekijkt, dan zie duidelijk dat de wittelijn 2 a 3 centimeter is verbreed en dat dit paard dus chronisch hoefbevangen is geweest.
Vaak eindigen dit soort paarden bij de slager of worden ingeslapen.
Vroeger werd zo'n paard beslagen met een openteen ijzer waarin een stalen plaat was gelast.
De plaat moest voorkomen dat het hoefbeen door de zool zou roteren.
Ook werd de toon helemaal weggevijld, om verdere vervorming van de hoefschoen te voorkomen.

Cytek hoefbeslag geeft ook een goede ondersteuning van de zool en de toon wordt ook ingekort.
Dus eigenlijk is er niets nieuws, alleen nu is het een ander soort ijzer.

Kijk eens op de website www.paardenbenen.nl naar de geschiendenis van het hoefijzer is zijn algemeen. http://www.paardenbenen.nl/Geschiedenis.html
Hier zie je dat de hoefijzers uit de schiedenis bijna dezelfde vorm hebben als het cytek ijzer en deze vorm is bijna 600 jaar hetzelfde gebleven.

kijk eens naar het verhaal van het poolse trekpaard Bohousek eens.
Hier kan je zien dat het cytek hoefijzer het leven heeft gered van een paard dat naar de slacht moest. http://www.cytek.cz/index_soubory/Page1233.htm
klik ook eens op de pagina updates in de website, hier kan je zien dat het paard weer wordt bereden.

Cytek is een hoefijzer wat voor sommige hoefproblemen een oplossing is en als het cytek ijzer niet de oplossing biedt, dan kan je altijd weer terug naar een gewoon ijzer.
Het verhaal dat het meer dan een jaar duurt, voordat een paard weer gewoon beslagen kan worden is de reinste kolder en wordt door stemming makende lieden rondbazuint.
Er is geen hoefsmid die met opzet een paard verminkt.
Elke hoefsmid heeft wel eens een paard vernageld of een verkeerd ijzer gebruikt.
Maar als hij dit met opzet doet dan hoeft hij ook niet meer bij zijn klanten terug te komen, dus hij wint hier niets aan.
De hoefsmeden die cytek gebruiken naast het gewone beslag, zijn juist ruimdenkender dan de traditionele hoefsmeden die niet durven te vernieuwen.
Het is makkelijk om op een website je ongenoegen te uiten, inplaats je in de materie te verdiepen.

Op de vraag of het ijzer wereld wijd wordt gebruikt kan je zelf kijken op de site http://www.cytekhorse.com
Daar kan je zien in welke landen het cytek ijzer wordt gebruikt.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:06

Mijn hoefsmid heeft geen cytec's in zijn assortiment en waarom niet
Omdat hij het vreselijke dingen vind die helemaal niets toevoegen..

@Bart6699
Dat poolse trekpaard met verwaarloosde hoeven had ook met normale bekapping/beslag kunnen verbeteren...
Daar zijn geen Cytec's voor nodig!!

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:11

cyteks veranderen iets fundamenteels voor zover ik het begrepen heb. Een paard staat niet net als wij op zijn voeten, daarom kunnen ze ook zo lang staan, ze hangen in de hoefschoen... bij gebruik van cyteks gaan ze op de zool en straal staan, lijkt mij niet handig bart.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:15

Mijn hoefsmid heeft ook geen cytec`s

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:25

Dat het bij een paar uitzonderingen goed gaat maakt het geen goed beslag zeg... Als het werkelijk goed was zouden Dierenartsen het ook wel aanraden en zou je het beslag in de sport ook tegen moeten komen denk ik zo..

Vind er niks ruimdenkends aan maar meer een rage .. dat ijzer bestaat al 600 jaar en wordt nooit veel gebruikt ...

Dus je zou denken dat men na 600 jaar wel zou weten dat het geen goed beslag is????? maar blijkbaar zijn sommige mensen echt heel erg hardnekkig en blijven in sprookjes geloven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:33

Ik zou dat beslag alleen in overleg doen met Hofland van Bodegraven doen. Niet zelf gaan proberen met alternatieven van beslag.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:53

Het antwoord van Bart wordt zeker gewaardeerd.
En inderdaad ik zag de eerste 3 a 4 maanden ook verlichting bij een van mijn paarden op Cytek. HKO en atrose mankeert dit dier.

Totdat, na 4 maanden pas, dit dier een hackney-achtige gang ontwikkelde, dewelke ik bij 3 andere Cytek-beslagen paarden ook zag. Erg onwenselijk, omdat het toch duidt op een balansverstoring van deze paarden.
Ook begonnen de hoeven van dit paard te vervormen. Een vervorming die ik ook bij andere Cytek-paardjes zag.

Uiteindelijk hadden de Cytek-paardjes die ik heb meegemaakt allen een balansverstoring en vervorming van de hoef. Voor mij een teken dat Cytek niet goed kan zijn.

Beslag mag, mijns inziens, geen struikelende en/of raar lopende paarden opleveren.
Beslag mag, mijns inziens, geen vreemde en a-typische hoefgroei opleveren.
Kenmerkend aan Cytek is, dat de hoef gaande weg de tijd steeds ietsjes meer misvormd/ vervormd. Op een gegeven moment went een eigenaar een beetje aan de klompvoetjes, denk ik.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:56

zo zeg!!!!

ik vind deze manier van beslaan pure dierenmishandeling.

als het nodig is om de hoef aan te passen aan het ijzer moet je toch al wel doorhebben dat het niet goed is voor je paard.

zowiezo zie ik een paard veel liever op "blote" voeten lopen dan op ijzers, maar dat is mijn menig