Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
randie schreef:dit is ook niet waar, een weiland is beter, OOK AL is hij nat. In een weiland trekt namelijk de amoniak van de plas
en poep weg. In de stal blijven ze er in staan.
Ik kom nu misschien heel betweterig over maar ik heb er echt heeeel veel research naar gedaan aangezien mijn paard
eigenlijk opgegeven was
Citaat:Je moet zorgen dat je bij de infectie kan, en niet de straal in de wilde weg laten groeien.
Citaat:En tja, een stal die elke dag alleen opgestrooid wordt.. dat ligt dan ook eecht aan jezelf.
Mijn stal wordt inprincipe voor me uitgemest (ik stal all-in) maar omdat mijn paard snel last heeft van rotstraal zijn we naar de staleigenaar gegaan en hebben afgesproken dat we ZELF de stal mesten, en dat er meer stro als basis in zn stal ligt.
Het is maar net hoe je er zelf tegenover staat en hoeveel moeite je er ZELF voor wil doen.
Citaat:En ja, om de kans op rotstraal te verminderen moet je zorgen voor een schone stal, en zorgen voor een goede doorbloeding, maar om op die manier rotstraal te behandelen?
nee dan ben je in mijn ogen fout bezig.
Citaat:Om het te verhelpen heeft iedereen een andere mening en een ander middeltje en andere ervaringen en ik neem aan dat ze die opties graag wil horen. Vervolgens kan ze zelf weten wat ze ermee doet.
Niemand zit hier denk ik te wachten op felle discussies, het wel en niet met elkaar eens zijn, goed of fout en suggesties dat je je paard niet goed verzorgt!

Citaat:Nu vroeg ik me wel af.. een hoefsmit bij ons op stal zei ja als het hard is moet je het maar ff zeggen dan snij ik de straal mooi bij dat het weer mooi vlak is... is dit goed of juist niet?

Citaat:@randie: ja volgens hem kon je beter niet bijsnijden als het zo zacht was..
ma_rie_tje schreef:a_n_giee_ schreef:ja dan moet je van die proppen met teer er in stoppen, maar teer sluit af, dus dat betekent dat er geen vuil uit kan....
echt waar dryfeet is het wondermiddel
Nooit teer gebruiken!
de bacterien die rotstraalveroorzaken houden van donkerevochtige ruimtes.
Teer sluit af waardoor het vochtig blijft. Hou het goed schoon en zorg dta het droog wordt.
Jekan eerst weken met soda/biotex om het schoon te maken, vervolgens goed drogen.
Daarna CTC of andere (uitdrogende) spray er op

Het is dus wel goede zaak alles schoon te houden, zoveel mogelijk uit te krabben etc. Op de uithof werd mij overigens verteld dat rotstraal besmettelijk is, omdat het een bacterie is..
Menino schreef:Mijn DA was zo slim om te zeggen dat ik teer op Yvke's hoeven moest smeren, maar uiteindelijk had ze dus wel straalkanker![]()
Stond toen op een volpension waar niet zo geweldig goed gemest werd idd
Sta inmiddels op een andere stal, en heb het nu zelf in de hand.. Ze heeft nu zelfs geen rotstraal meer..Het is dus wel goede zaak alles schoon te houden, zoveel mogelijk uit te krabben etc. Op de uithof werd mij overigens verteld dat rotstraal besmettelijk is, omdat het een bacterie is..

Martine_m schreef:Wat ik weer zo dubbel vind...
De eene zegt je moet het goed schoonmaken met de hoevenkrabber dan goed uitspuiten met water zodat al het vuil er uit gaat en dan drogen en dan spray er op... nu zeggen anderen weer dat je niet moet spuiten met water omdat het dan steeds nat wordt en dat dat dan ook weer niet goed is.. HELUP... nou weet ik ook niet meer wat goed is.. ik zal als ik er aan denk straks ff foto's maken van zijn stralen.. zal ik ff laten zien..
ma_rie_tje schreef:Menino schreef:Mijn DA was zo slim om te zeggen dat ik teer op Yvke's hoeven moest smeren, maar uiteindelijk had ze dus wel straalkanker![]()
Stond toen op een volpension waar niet zo geweldig goed gemest werd idd
Sta inmiddels op een andere stal, en heb het nu zelf in de hand.. Ze heeft nu zelfs geen rotstraal meer..Het is dus wel goede zaak alles schoon te houden, zoveel mogelijk uit te krabben etc. Op de uithof werd mij overigens verteld dat rotstraal besmettelijk is, omdat het een bacterie is..
Moest je teer gebruiken toen ze last had van rotstraal, of teer gebruiken als de rotstraal over was?
Als het over was, dan was teer wellicht wel goed geweest. Het sluit af waardoor de bacterie niet meer er inkan.
Tijdens de rotstraal is het gevaarlijk omdat het afsluit en de bacterie dan vrijspel heeft
Nadiaaa schreef:Moet je paard wel met z'n been in een emmer water DURVEN staan....anders wordt het wel erg lastig en nat
die daarna durfde
)z0rr0 schreef:Nadiaaa schreef:Moet je paard wel met z'n been in een emmer water DURVEN staan....anders wordt het wel erg lastig en nat
haha dat is zo.
nou die van mij wou ook niet en trok elke keer der been op dus ik met de emmer mee omhoog.
ben blij dat ik een dapppere knol hebdie daarna durfde
maar met me vp van 5 zou ik het niet zeker weten