Hoefkatrolontsteking

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:28

Jeetje dat zal schrikken voor je zijn geweest! Toch zeggen die gradaties ook niet alles. Mijn paard haar rontgenfoto's zijn door 2 verschillende dierenartsen bekeken, en de één gaf haar straalbeen een 4, de ander een 2-3. Nogal een verschil dus. Helaas heeft mijn paard er atrose bij en een inmiddels gerevalideerde peesblessure.

Als jouw paard het ijzerloos goed doet, zou ik hem lekker zo houden. En springen en longeren, tja ik zou het niet doen, ben het wel met Esther eens.

enniee

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:18

hee hee, ik meld me ook
gister naar de kliniek geweest na lang wachten, de een zei hij heeft niks de ander zei het zit in zijn schouder, en wij wouden zekerheid.
Nou ik ben me rotgeschrokken, de da die haar behandelde ook.. ze had hko en het was een 3/4 nu krijgt ze deze week speciaal beslag, en ze heeft een spuit gehad waardoor de pijn weg zo moeten gaan. En ik mag gewoon weer wedstrijden rijden straks (na rustig opbouwen) en natuurlijk niet springen, veel te belastend, wat ik erg jammer vind.. Ze kan zo goed springen

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:23

Hee Enniee,

Heeft je paard het in een voet of in beide?
Erg jammer zeg dat het bij je paardje geconstateerd is. Loopt ze verder niet kreupel dan, als je weer met wedstrijden gaat beginnen?

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:28

ik ben vannochtend lekker naar het bos geweest! wat een lekker weer is het zeg!! bliss loopt goed en is ook braaf
(gelukkig) het goede seizoen kont erweer aan!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:32

inge176 schreef:
Hee Enniee,

Heeft je paard het in een voet of in beide?
Erg jammer zeg dat het bij je paardje geconstateerd is. Loopt ze verder niet kreupel dan, als je weer met wedstrijden gaat beginnen?

in 1 been linksvoor, nee ze loopt lichtjes onregelmatig, maar de da zei al ik kan me voorstellen dat jullie het niet zien, ik zie het bijna ook niet. maar ze heeft een spuit gehad tegen de pijn waardoor ze weer wat soepeler enzo kan bewegen, en waardoor ik er gewoon nog wedstrijd op kan rijden, niet op hoog niveau natuurlijk (L1) Logisch dat ze aan het begin altijd zo wilt deed, we zijn belazerd want we hebben haar niet rontgenologisch laten keuren (dom natuurlijk) dus een wijze les voor de volgende keer!

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:38

Fijn dat je nog wel kleine wedstrijden kan rijden, hoe oud is je paard?
Hopelijk doet ze het goed op haar aangepaste beslag en kan je nog lang plezier van haar beleven.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:20

inge176 schreef:
Fijn dat je nog wel kleine wedstrijden kan rijden, hoe oud is je paard?
Hopelijk doet ze het goed op haar aangepaste beslag en kan je nog lang plezier van haar beleven.

ze is nog maar 7 , kan er zo boos om worden.. ik doe alles voor d'r en krijgt ze dit..

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:29

Tja meis....welkom bij de club...mn zwartje is ook nog maar 7......

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:51

Esther28 schreef:

ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar rijd jij ook nog wedstrijden of..?

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:57

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:28

enniee schreef:
Esther28 schreef:

Nee was wel de bedoeling maar is er dus nooit van gekomen..... ;(

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:40

enniee schreef:
Esther28 schreef:

Nee was wel de bedoeling maar is er dus nooit van gekomen..... ;([/quote]

oh dat is rot.. :(:)
ik dacht echt dat ik de enige was met zoveel pech met mijn pony! maar er zijn ermeer! :Z

NHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:16

Bermudaa schreef:
NHP schreef:
Paarden met hoefkatrol zijn gewoon verkeerd gereden paarden en da's durven dat niet te zeggen en maken er hoefkatrol van...........

Ik corrigeer deze paarden en ondersteun ze met homeopathie en producten, mijn site ga ik binnekort uitbreiden met cases en dergelijke voor meer vragen en tips mail mij gerust :)

Voordat mijn paard werd ingereden had hij al een 4 op zn straalbeen, stond alleen maar op de opfok. :)

Slechte straalbenen kunnen allerlei oorzaken hebben wil niet zeggen dat hij hoefkatrolontsteking heeft of krijgt :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:19

Nog een vraagje aan jouw, als een paard aan de linkervoorvoet hko heeft, op welke hand zou dat paard dan het liefste/lekkerste lopen?

NHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:27

cynthiar schreef:
Nog een vraagje aan jouw, als een paard aan de linkervoorvoet hko heeft, op welke hand zou dat paard dan het liefste/lekkerste lopen?

Dat ligt eraan lang welke kant hij scheef is :)
Een recht paard dat gewoon kreupel is linksvoor loopt liever rechtsom dan linksom omdat het gewicht van het paard op de binnenkant valt, bij hko loopt het paard liever over zijn korte zijde dan over zijn lange, dus jou paard loopt vermoedelijk linksom liever dan rechtsom.

Nu kan het net zo goed zijn dat het andersom is, dan komt de HKO vanuit de strekpezen en heb je een ander probleem, namelijk geen juiste bekkenkanteling of geen juist duwend rechter achterbeen etc etc etc zoals je leest is er voor HKO geen goede onderbouwing kan voor elk paard verschillen.....

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:29

NHP schreef:
Het proces dat ik wil versnellen is de ontstekingsreactie die de pezen maken verminderen om zo de pijn te verzachten zodat de paarden eerder hun probleem kunnen oplossen :)

HKO bestaat niet ieder paard heeft HK die ontsteking is gewoon een geirriteerde pees die ergens in de buurt van de HK zit, HKO is door dierenartsen bedacht omdat het een veel hoger liggende oorzaak heeft die ze niet kunnen vinden of oplossen, het is beter voor hun om jullie dure potjes aan te smeren en die hoefsmeden doen gezellig mee want wat kost speciaal beslag niet tegenwoordig...

Mensen met 'hko' paarden reageren altijd zoals jou, en ik ben het nog niet moe om ze te overtuigen :)
Moet dringend mijn site en filmpjes en referenties in orde maken :)

Het is jammer dat je zo ver weg woont anders zou ik je graag voorniks helpen :P

Schade?

Mijn pony slijt zijn voeten ook scheef af, dit is ws omdat hij zijn schouders samen knijpt.
Hierdoor kan het heel goed dat de doorbloeding van de voorvoeten slechter is waardoor er een ontsteking kan komen.
Als er een ontsteking lang genoeg is, dan wijkt het bot ook..
Schade dus..
Imo is het ook van belang om de oorzaak aan te pakken en ik durf te zeggen dat ik dat ook wel zo veel mogelijk als ik kon gedaan heb.
Toch liep hij na verloop van tijd slechter en is er een energetische therapeut bij geweest, zij vertelde dat het nu vanuit zijn rug kwam.
Doordat hij een tijd rust heeft gehad en op zijn voorhand loopt en scheef was, dit is nu allemaal een stuk beter.
Hij loopt op het moment ook goed en we zijn het rijden en bewegen weer aan het opbouwen.
Mijn pony loopt blootvoets, wordt natuurlijk bekapt en krijgt geen da middeltjes..
Dus vertel mij niet dat ik als een standaard iemand reageer met een hkopaard, want ik weet uit dit topic dat dat niet zo is.
Al word ik wel door hun allemaal gerespecteerd, laten we elkaar in de waarde en legt niemand iemand iets op.
Wij willen en proberen allemaal het beste voor ons paard :j

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:34

Je hebt gelijk. Mijn paard loopt inderdaad liever linksom, terwijl juist vroeger hij liever rechtsom liep.
Kan jij mij oefening oid aanraden om dit te verbeteren/ rechter te krijgen. Ik heb zelf wel het idee dat hij redelijk recht is. Hij is pas ineens kreupel geworden, en ben nu weer rustig aan aan het opbouwen, heb het idee dat hij nu rechtsom nog wat moeilijker/stijver loopt. Enige tips? Hij is wel al bijna 22, dus doe rustig aan.

NHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 00:39

cynthiar schreef:
Je hebt gelijk. Mijn paard loopt inderdaad liever linksom, terwijl juist vroeger hij liever rechtsom liep.
Kan jij mij oefening oid aanraden om dit te verbeteren/ rechter te krijgen. Ik heb zelf wel het idee dat hij redelijk recht is. Hij is pas ineens kreupel geworden, en ben nu weer rustig aan aan het opbouwen, heb het idee dat hij nu rechtsom nog wat moeilijker/stijver loopt. Enige tips? Hij is wel al bijna 22, dus doe rustig aan.

Een paard met hoefkatrol heeft altijd 1 duidelijk kenmerk en dat is het niet naar voren willen lopen voor het been, mijn eerste oefeningen zijn altijd voorwaarts draven met langere teugel zodat hij zijn eigen balans gaat hervinden, vanuit zijn achterhand duwend, als ik voel dat het paard zekerder begint te lopen pak ik mijn teugels iets korter met mijn handen naar voren en probeer ik hem vanuit mijn been vooruit tegen mijn teugels te rijden zonder dat mijn handen terug werken....

Belangrijk is het dat je vooral let op je stuur: een goed stuur is een stabiele buitenteugel met een binnenhand die altijd verder naar voren wijst, dus let op je handen, in het begin afblijven, als paard stabiel wordt biedt je hem een stabiele buitenteugel, maar niet door te trekken maar door van voor naar achter te rijden, je binnenhand hou je overdreven naar voor en probeer je niet aan te komen, ook je bochten maak je met je buitenteugel, als je paard dit snapt gaat hij vanzelf rechter en losser worden en kun je rustig beginnen met openingsteugels te geven met je binnenhand om lengtebuiging te vragen.

Let ook vooral op je eigen zit, leer recht en onafhankelijk van je paard te zitten.
Probeer dit eerst maar uit en pb dan voor meer uitleg anders ga je teveel tegelijk doen :P

NHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 00:54

Een paard dat niet voorwaarts loopt voor het been en daarbij vaak ook nog terug gewerkt wordt door een hand heeft altijd last van zijn onderrug. Dit komt omdat hij zijn rug wegdrukt ipv aanspant waardoor zijn bekken niet kantelt en verstijft.

Het vervolg op een stijve rug zijn stijve schouders door het lopen op de voorhand, waardoor deze paarden dus korter gaan lopen in de voorbenen (een typische uitleg van HKO) met als gevolg dat pezen gaan ontsteken omdat de spieren gaan verstijven, een heel logisch vervolg op mekaar.

Als dat HKO is wordt ik inderdaad rijk :P

Let hier wel op: een paard dat onder de ruiter wegrent drukt ook zijn rugspieren weg, dit moet hoe raar het ook klinkt opgelost worden door met losse teugel voorwaarts te rijden, maar dit is moeilijker omdat dit meer geduld vergt van de ruiter :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:16

@ NHP ik ben met je eens dat HKO paarden opknappen van met losse teugel gereden worden. Ik en ook met je eens dat de schade op het bokt niet de oorzaak van de pijn is, maar een gevolg en dat de oorzaak van 'HKO' een geirriteerde diepe buigpees is.

In mijn ogen is het een combi van verkeerd rijden, maar ook verkeerd beslag/bekapping en vooral ook huisvesting (veel op stal, weinig doorbloeding).

Beter rijden en de huisvesting aanpassen zijn wat mij betreft de oplossing naar een gezondere voet. Jaime Jackson, Pete Ramey en Strasser hebben alle paarden die ze ooit onder handen kregen met diagnose HKO weer aan de praat gekregen, zónder uitzondering. Dit kan niemand zomaar van tafel vegen.

Ik heb wel mijn vraagtekens bij wat homeopathie kan doen in dit geval. Homeopathie werkt met verdunningen; als ik hoofdpijn heb gooi ik ook niet een aspirine in een zwembad en neem ik daarna een slokje. Want dat zijn de orde van grootte waarmee homeopathie werkt met verdunningen.

Oja en water heeft geen geheugen, anders zou je telkens pis en poep drinken uit je eigen kraan. Aangezien al het water ook een keer door het toilet is gegaan en jouw poep en plas heeft aangeraakt. Dan zou een waterzuiveringsinstallatie geen zin hebben. ;-)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:10

Moderatoropmerking:
Ik heb offtopic berichten verwijderd. Graag weer ontopic verder.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:11

Morgen krijgt verina hoefijzers met zooltjes :D
kan ik eindelijk weer rijden na een half jaar !! :D

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:16

Oeh, spannend! Hopelijk gaat het helemaal goed!
Vandaag ook lekker gereden, heerlijk weer hier.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:22

Hier ook heerlijk weer! :D

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:25

Heyhey

Ik had even een vraag..
Ik heb een merrie van nu 19 jaar en ik zit eraan te denken om haar te laten dekken. Vorig jaar is er hoefkatrol bij haar geconstateerd. Ze is een tijdje niet goed geweest maar nu we op een totaal andere manier aan het trainen en is ze niet meer onregelmatig geweest. Ze ziet er ook echt super uit voor haar leeftijd.. dus ik denk dat het nog wel zou kunnen. Ik vraag me alleen af of hier mensen zijn die er ervaring mee hebben om hun merrie met hoefkatrol te laten dekken. Mijn dierenarts zei namelijk vorig jaar dat het moeilijk kan zijn omdat er extra gewicht bij komt. Hoe denken jullie erover?

Groetjes
Inge