[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

abcxx

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:26

Waar kopen jullie eigenlijk getest voordroog. Ik ben op zoek naar voordroog laag in suiker, maar het lijkt zoeken naar een spelt in een hooiberg. Gaat in principe om hooiseizoen 2020, maar als ik nu al wat kan vinden zou het helemaal mooi zijn.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 19:37

Vragen aan een lokale boer/buurman of hij op tijd op de dag voor je wilt maaien?

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:05

Hoi allemaal,

Hopelijk kunnen jullie me helpen.
Mijn paard is 3 weken geleden bevangen geraakt, gelukkig waren we er snel bij dus hij had alleen het moeilijk lopen als symptoom.
Dierenarts is er bij geweest en hij is toen op de novacam gegaan, dit sloeg snel aan waar door hij na 2 dagen al een stuk beter liep.
Novacam heeft hij 2 weken gehad en toen moest ik stoppen om te kijken wat hij deed, helaas terug val en toen besloten hem op de buut te zetten. Hier staat hij nu op vanaf donderdag hij loopt wel weer goed alleen is zijn mest nu heel slecht en hij eet slecht zijn hooi (normaal laat hij geen sprietje liggen).
Net dierenarts gesproken en die wil dat ik gelijk stop om te kijken hoe het gaat, alleen lees ik negatieve berichten over gelijk stoppen.
Wat zouden jullie doen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:23

Slecht eten en slechte mest kunnen goed maagproblemen zijn door de buut.
Dus zou zeker wel stoppen, goed in de gaten houden en als het nodig is alleen met maagbeschermer weer pijnstiller/onstekingsremmer opstarten.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:24

Terug novacam geven?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 14:34

Met zo een slechte eetlust zou ik isd zsm de buut stoppen om te zien of de eetlust weer terug komt
Slecht/niet eten is een no go

Eventueel weer terug op de novacam als dat wel hielp
En die wat langer geven
Bij stoppen ook daarmee rustig afbouwen

Baticorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 14:35

Ik moest een paar maanden geleden ook per direct zonder afbouwen stoppen met buut na een slechte reactie (hij reageerde slecht op buut en kreeg daarom een maagbeschermer waar hij vervolgens een allergische reactie op kreeg), dat is prima gegaan gelukkig. Daarna ging het eigenlijk snel een stuk beter dus als de veearts zegt dat je meteen kan stoppen zou ik dat gewoon doen!

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:59

Oké bedankt allemaal voor jullie reactie.
Dan stop ik per direct met de buut, kijken hoe het gaat anders weer op novacam. En hopen dat die dan nog wel werkt want de laatste dagen werkte dat niet meer daarom gekozen voor de buut.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 17:32

Hier vind ik het toch eventjes spannend: heb een merrie die zo'n 2 jaar geleden licht HB geweest is, sindsdien gelukkig geen terugval gehad. Ze ging al na enkele weken weer beperkt op de wei, en na enkele maanden zelfs weer hele dagen. Nu zou ik toch eens willen proberen of ik haar ongeveer 24/7 op de wei kan houden, maar heb er toch wat schrik voor. Vorige nacht mocht ze op de wei, van 19u tot 10u vanmorgen, dus toch zo'n 15 uur, en toen ik vanmorgen om half zes de kat uitliet, zag ik door mijn dakvenster dat ze toch rustig stond te dutten, dus niet meer aan het vreten. Ze zijn maar met 2, en eet wel rustiger nu er minder "concurrentie" is (rangorde tussen haar en weidegenoot is niet helemaal duidelijk: zij verjaagt hem als het op krachtvoer aankomt, voor ruwvoer is hij de baas). Voordeel is ook dat ze nu weer hengstig wordt, dus staat nu ook regelmatig te hinniken en te dromen naar de hengst die in een wei 6 meter verderop staat (enkel een track ertussen).

Gisteren zei een ex-pensionklante nog dat ze niet zo dik meer oogt (al vind ik haar manenkam nu wel iets harder dan toen ze HB was), en ik vind het wel fijn als ik ze niet constant moet verplaatsen, de hengst wordt daar erg onrustig van en gaat dan lopen ijsberen - en hij is al moeilijk op gewicht te houden - terwijl hij nu vredig loopt te grazen.

Zou ik het aandurven om haar nu de hele nacht op de wei te laten? Ze heeft vanmorgen 3 uur mogen "uitbuiken" op de paddock, zit nu sinds half één weer op de wei. Ik zal sowieso haar Gluco Balance weer opstarten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 17:48

Pfoe het zou mijn keus niet zijn. Hier is de bodem erg droog en het gras groeit niet hard. Dus waarschijnlijk bevat het veel fruktaan. Zeker als het dan weer even regent. Het kan een tijd goed gaan maar je weet nooit wanneer de emmer over loopt

Een harde manenkam is voor mij een teken om ze juist soberder te voeren. Toen die van mij op het gras stonden voelde ik dagelijks daaraan. Was ie dik dan bleven ze even van het gras af

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 19:29

Ik zou het ook niet durven/ik doe het ook niet. Misschien dat het wel zou kunnen, af en toe heel even en ik voer ook Gluco Balance bij, maar nee...ik waag de gok gewoon niet.
Ze krijgen alleen maar hooi (van eigen land, waarvan één van de weilanden wel een gecultiveerd weiland is - dat 1x per jaar wordt bemest en het andere weiland is meer een 'natuurweiland'. Dat laatste weiland heb ik het liefste mn hooi van natuurlijk, maar dat is niet te controleren voor mij. Daarom voer ik Gluco Balance bij; ter compensatie van dat mogelijk rijke hooi).
Overigens krijgen ze 2x per dag ook nog 100 gr Ultimate Balancer van Dodson & Horrel.

Nu staan die 2 van mijn samen op de paddock, dus ze zijn niet eenzaam. Toen de "patiënt" nog bij zijn vorige eigenaar stond, stond hij op een paddock in het hoekje van de wei. Dus de andere paarden stonden dan er wel 'bij' , maar hij was toch best wel allenig hoor.

Is ze drachtig van die hengst? Kunnen ze dan niet samen in "quarantaine" :') of is dat voor de hengst, qua te mager worden, helemaal geen optie?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:26

24 uur op de wei lijkt me zeker niet slim, vergis je niet in de voedingswaarde van gras. Kun je ze 's nachts niet in de paddock zetten? dat scheelt weer veel uren gras.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:13

Bedankt voor de adviezen, heb haar en de ruin weer op de paddock gezet voor vannacht, met beperkt mager hooi, de hengst op stal met een rijk gevulde hooinet voordroog, daar is ie rustig.

Had zopas wat grondwerk gedaan op de wei, en ik vond haar niet loepzuiver draven (vast geen HB, kan gewoon aan onstabiele of harde bodem liggen, en mijn touw was ook maar 6 meter) dus het niet geriskeerd. Ze mag sowieso al blij zijn met zo'n 10 à 12 uur weidegang per dag, is niet veel ex-HB'ers gegeven. Ze heeft gelukkig geen onderliggende problemen zoals IR of ppid of cushing of zo, ze was acuut bevangen door in te breken in een vette wei en zich daar vol te vreten.

@MamaMiesje, nee, ze is niet drachtig, en is ook niet de bedoeling. :) Ze staat samen met een 10-jarige ruin (zoon van de hengst) die anders alleen staat. Was fijn geweest als er een ruin bij de hengst kon, maar helaas, hij vecht met ruinen, en zijn eigen zoon haat ie blijkbaar nog het meest. Hij is nu 23 en staat sinds zijn 2 jaar alleen, wel altijd met andere paarden in het zicht, dus ja, lijkt me veiligst om dit zo te houden tot het einde van zijn dagen.

dre1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 09:06

Hallo Allemaal,

Ik kom binnenvallen na het lezen van heel veel van jullie berichten. Mijn merrie van 8 is nu hoefbevangen. Ze is altijd al dikkig en n wat harde manenkam maar nu door n blessure staat ze al vanaf half Jan stil dus hebben we vier en weidegang aangepast. 3 wkn geleden begon ze rechtsvoor te kreupel en de dierenarts dacht verdraaid hoefgewricht. Nu blijkt gister dus hoefbevangen. Gelijk boxrust, op de buut en op arm hooi. T weekend goed op haar letten en maandag weer bellen. 3 wkn geleden was er wel n foto vd hoef gemaakt en niets te zien.
Ik ben helemaal niet bekend met hb, wat is het verloop etc? Ik lees over glucosam, kan ik dat nu al gaan geven?
Groetjes Andrea

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:27

Helaas hebben wij de strijd verloren tegen deze vreselijke aandoening. Afgelopen week helaas weer bevangen,ook gelijk foto's laten maken hoe het er voor stond. Helaas niet heel gunstig, maar we wilden nog kijken of we hem er weer bovenop konden krijgen. Helaas kregen we hem niet pijnvrij en werd hij eigenlijk alleen maar slechter, dus gisteren toch besloten dat het genoeg was. 13 jaar is hij geworden, waarvan 9 jaar mijn maatje.....wat ga ik hem missen! Ik troost me met de gedachte dat hij nu geen pijn meer heeft.

Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:49

Heel veel sterkte..

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:50

Wat heftig sterkte!

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:34

Heel veel sterkte, nog zo jong |( |(

Andrea, het verloop is bij elk paard weer anders, het enigste wat vaak overeenkomt is dat het een kwestie van lange adem is, dus geduld moet zeker je hebben.
Geen gras, arm hooi en medicatie, dat doe je al. En laten afvallen dus, en laten bewegen wat ze zelf willen, boxrust is geen aanrader, en let op dat ze geen maagklachten krijgt van de buut.
Succes en als je specifieke vragen hebt, stel ze hier, er zit hier veel kennis over hb.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:11

Heel veel sterkte blackberry!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:13

Jee, Blackberry.... Sterkte ... ;(

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:29

Heel veel sterkte!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:42

BlackBerry, helaas weet ik precies hoe je je voelt. Onwijs veel sterkte

Na 1,5 week op de universiteitskliniek in Utrecht te hebben gestaan, heb ik vandaag Banjer weer opgehaald. Hij heeft chronische laminitis en insuline disregulatie. Met de berg medicijnen kijken of we hem voor een langere termijn comfortabel kunnen krijgen. Mocht het niet lukken, dan weten we in ieder geval hoe dat komt en dat geeft mij al veel rust. Ook is banjer 15 kg afgevallen, nog slechts 30 te gaan

dre1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:15

Heel veel sterkte blackberry!

Vandaag dierenarts weer geweest, extra metacam bij gegeven en nu ook bloedverdunners. Verder is al t stro uit haar box en hebben we er zand in gedaan en nat gemaakt. Eerst vond ze het heel raar en ging ze uit haar plaat maar na 5 min werd ze rustig en daarnet lag ze rustig te liggen en haar ogen waren zacht dus leek minder pijn te hebben.
Morgen komt de dierenarts weer kijken..

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:31

Sterkte blackberry veel te jong ook.......

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:38

Heel veel sterkte blackberry