Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
dekoezegtboe schreef:hij is 3 jaar geleden gewogen en woog toen 660 kg
ik gebruik geen meetlint, aangezien die alleen zijn buikomtrek meet en niets zecht over zijn benen, knieen en hoeven.
iana schreef:@Marlis, foto is 2 weken geleden ongeveer (ze stond HB in december)...ik hoop dat ze in betere vorm komt als we weer trainen, soberder als nu kan ik haar niet geven denk ik buiten graszaadhooi maar dat heb ik nog niet gevonden.
@capopjekop, wat een fantastisch resultaat met het graszaadhooi...ik ga nog eens rondhoren![]()
Op de eerste foto lijkt Amber net hetzelfde als Iana, de kenmerken zijn sprekend voor zich![]()
@Marijuhhhhh, ik vind de hals wel goed meevallen eigenlijk
@roosa, gelukkig maar, dan valt de schade (als die er zou zijn) goed mee en ben je sneller weer op gang. Van de tandpasta heb ik ook eens ergens tegengekomen...het moet niet altijd gecompliceerd zijnMoet wel zeggen dat we bij Iana ook pas vier maanden erna de tekenen zagen in de hoeven zelf (de kringen) en bij het bekappen (de oude bloeduitstortingen) hier was ik wel van geschrokken! Het was de eerste keer dat ik dit zag, mijn hartje brak meteen
![]()
@dekoezegtboe, moeilijk hé, maar na het lezen van dat graszaadhooi zie ik toch weer een lichtpuntje
Vesceron schreef:@dekoezegtboe, ik denk inderdaad dat je op meerdere porties uitkomt, maar heb je die mogelijkheid?
Zou ook kijken naar een net met kleinere mazen, dat kan je zo al een (paar) uur schelen![]()
Verder kan je kijken of je over kan naar graszaadhooi, dit is wat grover en als ik het goed heb zit er minder in. Die 2% die gerekend wordt is waarschijnlijk excl. stro, maar als jou paard een hele stal aan stro leeg eet zou ik het wel mee rekenen.
@Marlis, wow 1 juni HB en nu al aan het opbouwen... had die van jou geen kanteling? of heb je geen foto laten maken? Mijn merrie werd in oktober HB en zat er in februari voor het eerst 10 minuutjes op...
Marlis schreef:Geen kanteling, wel een verzakking. Maar ze spraken bij het maken van de rongtefoto's al van een positief verloop mits we haar niet te dik laten worden, brok voeren, op rijk gras zetten enz. Ze liep na 2 weken echt stukken beter, nog licht onregelmatig. Mochten toen erop stappen(rechtuit) voor beweging. Na de foto's bleek er een verzakking en is ze een paar dagen later rondom op ijzers gegaan en voor leren zolen en liep ze eigenlijk na een dag al zuiver. Toen na 1.5 week heeft de DA haar opnieuw beoordeelt op stal zelf en kregen groenlicht om op te bouwen.
Peeps staat nu met graasmasker, ook al staat er echt niets op de weide.
Voor mn eigen gevoel, nu laat ik haar met een gerust hart een hele dag op de weide.
[ Afbeelding ]
peeps is er echter niet zo blij mee
Vesceron schreef:Marlis schreef:Geen kanteling, wel een verzakking. Maar ze spraken bij het maken van de rongtefoto's al van een positief verloop mits we haar niet te dik laten worden, brok voeren, op rijk gras zetten enz. Ze liep na 2 weken echt stukken beter, nog licht onregelmatig. Mochten toen erop stappen(rechtuit) voor beweging. Na de foto's bleek er een verzakking en is ze een paar dagen later rondom op ijzers gegaan en voor leren zolen en liep ze eigenlijk na een dag al zuiver. Toen na 1.5 week heeft de DA haar opnieuw beoordeelt op stal zelf en kregen groenlicht om op te bouwen.
Peeps staat nu met graasmasker, ook al staat er echt niets op de weide.
Voor mn eigen gevoel, nu laat ik haar met een gerust hart een hele dag op de weide.
[ Afbeelding ]
peeps is er echter niet zo blij mee
Zo zie je maar weer dat er altijd verschillen in methodes en meningen zijn![]()
Die van mij had ook een verzakking, een Sincker.... Ze had op de rontgenfoto nog maar krap 1 á 2 millimeter zool over. Ze liep bij mij overigens ook binnen een paar dagen volledig goed, maar met zo weinig zool vond ik het een te groot risico om erop te klimmen. Ze heeft al die tijd in de paddock en aan de hand (idd rechtuit) beweging gehad. Mijn "geluk" was dat ze niet te dik was, nooit geweest, dus hoefde iig niet af te vallen.
DA adviseerde mij om zeker 3 maanden rust te houden en er naast te blijven omdat de lamellen de kans moeten krijgen om vast te groeien, door verzakken of kantelen zijn die "losgeraakt" en te veel belasting zou erger kunnen veroorzaken en gevolgen kunnen hebben voor de rest van haar leven. Vandaar dat ik 4 maanden gewacht hebHoewel de bokken en sprongen om je oren vlogen in de paddock... mevrouw wilde wel "belasten" hoor.
Ik heb ook een tijdje geleden een graasmasker aangeschaft, een greenguard. Maar die van mij was er ook zeker niet blij mee![]()
Het lukt haar nog steeds niet echt om er mee te eten en ze wordt erg gefrustreerd, arm paard! Konden we maar vertellen dat het voor hen eigen bestwil was..
Marijuhhhhh schreef:Dubbel is dat hé? Zelf denk je 'paard doe alsjeblieft een beetje rustig aan', maar zodra je ze in het land zet gaan ze toch flink uit hun plaat. Toen Bruut voor de eerste keer een uur naar buiten mocht had hij hier wel last van de volgende dag, hij maakt ze zo druk.
Ook nu nog staat hij te stuiteren in de stal als ik in mijn middagpauze kom om het buiten te zetten. Ik houd nog steeds vast aan ca. 6 uurtjes. Had deze week tentamen, dus heb er ook geen stukje land bij gedaan, het rijden kwam er gewoon even niet van.
Waren jullie voorheen recreatie-ruiters of reden jullie ook wedstrijden?
Je hoort vaak dat het, het beste is dat je rechtuit/rechtaan rijd. Ik heb dan zelf ook besloten om niet meer te gaan lessen. Mijn pony is in april 18 geworden. Heeft onder zijn eerste baasje wel wedstrijden gelopen. Daarna 5 jaar amper iets gedaan en ik heb er vanaf zijn 12e, 3 jaar mee gelest. Ik merk toch dat hij meer geniet van het buitenrijden en nu als ex-HB paard lijkt me dat ook beter.
Vesceron schreef:Marijuhhhhh schreef:Dubbel is dat hé? Zelf denk je 'paard doe alsjeblieft een beetje rustig aan', maar zodra je ze in het land zet gaan ze toch flink uit hun plaat. Toen Bruut voor de eerste keer een uur naar buiten mocht had hij hier wel last van de volgende dag, hij maakt ze zo druk.
Ook nu nog staat hij te stuiteren in de stal als ik in mijn middagpauze kom om het buiten te zetten. Ik houd nog steeds vast aan ca. 6 uurtjes. Had deze week tentamen, dus heb er ook geen stukje land bij gedaan, het rijden kwam er gewoon even niet van.
Waren jullie voorheen recreatie-ruiters of reden jullie ook wedstrijden?
Je hoort vaak dat het, het beste is dat je rechtuit/rechtaan rijd. Ik heb dan zelf ook besloten om niet meer te gaan lessen. Mijn pony is in april 18 geworden. Heeft onder zijn eerste baasje wel wedstrijden gelopen. Daarna 5 jaar amper iets gedaan en ik heb er vanaf zijn 12e, 3 jaar mee gelest. Ik merk toch dat hij meer geniet van het buitenrijden en nu als ex-HB paard lijkt me dat ook beter.
Zeker dubbel, maar inmiddels probeer ik te vertrouwen op mijn eigen gevoel en wat mijn paard aangeeft.
Ze gaat in ieder geval elke dag een halve dag de paddock op met vriendjes en als het weer het toelaat mag ze nog 2 á 3 uur het land op, meer nog niet. Wil dit wel uit gaan bouwen naar 4 á 5 uur per dag, zodat ze de ochtend in de paddock kan staan en dan de middag op de wei, als ik dan 's avonds ga rijden heeft ze haar beweging wel gehad denk ik zo.
Ik was en ben voornamelijk 'wedstrijd ruiter'.
Ik was volop aan het starten met mijn paard toen ze HB werd.
Het rechtuit rijden is voornamelijk als het net gebeurd is.
Eenmaal goed is goed, het blijft alleen oppassen denk ik.
Ik heb mijn merrie die oktober HB werd, in februari langzaam opgebouwd en ben nu weer volop in training. Rijd over het algemeen 5 of 6 dagen in de week, waarvan als het kan, eentje een buitenrit en de rest dressuurtraining, de bedoeling is deze maand weer te starten.
Mijn paard is wel 6 jaar, is ook weer anders dan 18 natuurlijk
Marlis schreef:Het land bij Peep is zo
[ Afbeelding ]
Maar nog durf ik haar niet de hele dag erop te zetten zonder graasmasker ook al staat er vrijwel niks.
Graasmasker vindt ze maar niks maarja of buiten staan met masker of op stal.
Vandaag genoten met peeps. Ze loopt nog steeds helemaal zuiver en geniet volop.
[ Afbeelding ]
Blon_D schreef:Laukje begint zaterdag aan haar 3de week magnesium en het werkt! Ze loopt een stuk soepeler nu alleen nog iets gevoelig op het harde. Maar het ziet er ontzettend positief uit ! Heb gisteren een 2de bestelling gedaan dit keer geen proefverpakking maar een kilo besteldk voer het nogsteeds met appelmoes al vind ze het niet echt lekker