[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 09:04

Heb je enig idee hoeveel Snowdon weegt op dit moment?
Oh wacht: ik zie 't al, je schreef 1.60 - 700 kg.. werkelijk? Da's veel te zwaar! Is dit een geschat gewicht op is het paard op de weegbrug geweest, of is het gewicht gemeten via een meetlint?

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:16

hij is 3 jaar geleden gewogen en woog toen 660 kg
hij is zeker te dik, maar ook heel zwaar gebouwd. haha klinkt net als een excuus :P maar ik weet ook echt dat hij wel behoolijk moet afvallen!
Afbeelding

Afbeelding

ik gebruik geen meetlint, aangezien die alleen zijn buikomtrek meet en niets zecht over zijn benen, knieen en hoeven.
Laatst bijgewerkt door dekoezegtboe op 12-07-12 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:18

Afbeelding
op de paardenweegschaal

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 10:39

dekoezegtboe schreef:
hij is 3 jaar geleden gewogen en woog toen 660 kg
ik gebruik geen meetlint, aangezien die alleen zijn buikomtrek meet en niets zecht over zijn benen, knieen en hoeven.

Op benen, knieën en hoeven gaat dan ook meestal niet het overgewicht zitten.
Als je een meetlint niet vertrouwd, dan kun je de rekenmethode van de volgende link gebruiken - die is behoorlijk accuraat: http://www.tekstotaal.com/cpaardengewicht.html

De juiste 'afvalprocedure' is:

1,5% hooi van het huidige gewicht
of
2% hooi van het ideale ( gewenste) gewicht

Maar pas op! Als je naast hooi ook krachtvoer geeft, moet je de hoeveelheid krachtvoer van het hooirantsoen aftrekken: als je bepaald hebt dat je paard bv 12 kg over de dag verdeeld mag hebben, dan gaat er bij 1 kg krachtvoer, ook 1 kg hooi vanaf.
Hetzelfde geldt voor grasopname - staat je paard een hele dag op het land, dan ook minder hooi geven. Via google kun je vinden
wat een paard gemiddeld per uur aan gewicht gras opneemt. Via Youtbe zijn er overigens ook diverse filmpjes om je uit te leggen wat de juiste manier van 'fat scoring' of 'body scoring' is.

Uiteraard is een Tinker op het oog 'zwaarder' dan een KWPNer oid, maar dat betekent niet dat ze 'vet' horen te zijn.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:44

dank je :)
dat weet ik ik heb hem ook gescoort n.a.v. de filmpjes in het topic en daarom zei ik ook er moet ook echt veel af!

dus als ik 2% van het ideale gewicht geef is dat dan incl stro, dus ideaal is bijv 600 kg = 12kg hooi kan ik daar nog stro bij geven of moet ik dat ook van het hooi afhalen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 10:47

Stro aftrekken!
Heb je een weegschaal om het gewicht aan hooi/stro te bepalen? Altijd handig!
Zo'n hangweegschaal is voor een paar euro te krijgen. Wij vullen per dag 12 hooinetten en wegen deze per paard af. Om ervoor te zorgen dat het ene paard niet van het andere paard pikt ( en dus toch teveel krijgt) worden ze van elkaar gescheiden tijdens het voeren.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:45

iana schreef:
@Marlis, foto is 2 weken geleden ongeveer (ze stond HB in december)...ik hoop dat ze in betere vorm komt als we weer trainen, soberder als nu kan ik haar niet geven denk ik buiten graszaadhooi maar dat heb ik nog niet gevonden.

@capopjekop, wat een fantastisch resultaat met het graszaadhooi...ik ga nog eens rondhoren ;)
Op de eerste foto lijkt Amber net hetzelfde als Iana, de kenmerken zijn sprekend voor zich :j

@Marijuhhhhh, ik vind de hals wel goed meevallen eigenlijk

@roosa, gelukkig maar, dan valt de schade (als die er zou zijn) goed mee en ben je sneller weer op gang. Van de tandpasta heb ik ook eens ergens tegengekomen...het moet niet altijd gecompliceerd zijn :D Moet wel zeggen dat we bij Iana ook pas vier maanden erna de tekenen zagen in de hoeven zelf (de kringen) en bij het bekappen (de oude bloeduitstortingen) hier was ik wel van geschrokken! Het was de eerste keer dat ik dit zag, mijn hartje brak meteen |(

@dekoezegtboe, moeilijk hé, maar na het lezen van dat graszaadhooi zie ik toch weer een lichtpuntje :D

Ik vind de hals onder het stukje manen dat is gescheurd (komt door de hals van mijn winterdeken) nog iets verdikt. Maar over het algemeen mogen we niet klagen. Hij is mooi op gewicht gekomen tijdens zijn rantsoen van water en hooi.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:38

Vesceron schreef:
@dekoezegtboe, ik denk inderdaad dat je op meerdere porties uitkomt, maar heb je die mogelijkheid?
Zou ook kijken naar een net met kleinere mazen, dat kan je zo al een (paar) uur schelen :-)
Verder kan je kijken of je over kan naar graszaadhooi, dit is wat grover en als ik het goed heb zit er minder in. Die 2% die gerekend wordt is waarschijnlijk excl. stro, maar als jou paard een hele stal aan stro leeg eet zou ik het wel mee rekenen.

@Marlis, wow 1 juni HB en nu al aan het opbouwen... had die van jou geen kanteling? of heb je geen foto laten maken? Mijn merrie werd in oktober HB en zat er in februari voor het eerst 10 minuutjes op...

Geen kanteling, wel een verzakking. Maar ze spraken bij het maken van de rongtefoto's al van een positief verloop mits we haar niet te dik laten worden, brok voeren, op rijk gras zetten enz. Ze liep na 2 weken echt stukken beter, nog licht onregelmatig. Mochten toen erop stappen(rechtuit) voor beweging. Na de foto's bleek er een verzakking en is ze een paar dagen later rondom op ijzers gegaan en voor leren zolen en liep ze eigenlijk na een dag al zuiver. Toen na 1.5 week heeft de DA haar opnieuw beoordeelt op stal zelf en kregen groenlicht om op te bouwen.

Peeps staat nu met graasmasker, ook al staat er echt niets op de weide.
Voor mn eigen gevoel, nu laat ik haar met een gerust hart een hele dag op de weide.
Afbeelding
peeps is er echter niet zo blij mee :+

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:53

Marlis schreef:
Geen kanteling, wel een verzakking. Maar ze spraken bij het maken van de rongtefoto's al van een positief verloop mits we haar niet te dik laten worden, brok voeren, op rijk gras zetten enz. Ze liep na 2 weken echt stukken beter, nog licht onregelmatig. Mochten toen erop stappen(rechtuit) voor beweging. Na de foto's bleek er een verzakking en is ze een paar dagen later rondom op ijzers gegaan en voor leren zolen en liep ze eigenlijk na een dag al zuiver. Toen na 1.5 week heeft de DA haar opnieuw beoordeelt op stal zelf en kregen groenlicht om op te bouwen.

Voor mn eigen gevoel, nu laat ik haar met een gerust hart een hele dag op de weide.
[ Afbeelding ]

Zo zie je maar weer dat er altijd verschillen in methodes en meningen zijn :)
Die van mij had ook een verzakking, een Sincker.... Ze had op de rontgenfoto nog maar krap 1 á 2 millimeter zool over. Ze liep bij mij overigens ook binnen een paar dagen volledig goed, maar met zo weinig zool vond ik het een te groot risico om erop te klimmen. Ze heeft al die tijd in de paddock en aan de hand (idd rechtuit) beweging gehad. Mijn "geluk" was dat ze niet te dik was, nooit geweest, dus hoefde iig niet af te vallen.
DA adviseerde mij om zeker 3 maanden rust te houden en er naast te blijven omdat de lamellen de kans moeten krijgen om vast te groeien, door verzakken of kantelen zijn die "losgeraakt" en te veel belasting zou erger kunnen veroorzaken en gevolgen kunnen hebben voor de rest van haar leven. Vandaar dat ik 4 maanden gewacht heb :) Hoewel de bokken en sprongen om je oren vlogen in de paddock... mevrouw wilde wel "belasten" hoor.

Ik heb ook een tijdje geleden een graasmasker aangeschaft, een greenguard. Maar die van mij was er ook zeker niet blij mee :+
Het lukt haar nog steeds niet echt om er mee te eten en ze wordt erg gefrustreerd, arm paard! Konden we maar vertellen dat het voor hen eigen bestwil was..

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 14:15

Vesceron schreef:
Marlis schreef:

[ Afbeelding ]

Zo zie je maar weer dat er altijd verschillen in methodes en meningen zijn :)
Die van mij had ook een verzakking, een Sincker.... Ze had op de rontgenfoto nog maar krap 1 á 2 millimeter zool over. Ze liep bij mij overigens ook binnen een paar dagen volledig goed, maar met zo weinig zool vond ik het een te groot risico om erop te klimmen. Ze heeft al die tijd in de paddock en aan de hand (idd rechtuit) beweging gehad. Mijn "geluk" was dat ze niet te dik was, nooit geweest, dus hoefde iig niet af te vallen.
DA adviseerde mij om zeker 3 maanden rust te houden en er naast te blijven omdat de lamellen de kans moeten krijgen om vast te groeien, door verzakken of kantelen zijn die "losgeraakt" en te veel belasting zou erger kunnen veroorzaken en gevolgen kunnen hebben voor de rest van haar leven. Vandaar dat ik 4 maanden gewacht heb :) Hoewel de bokken en sprongen om je oren vlogen in de paddock... mevrouw wilde wel "belasten" hoor.

Ik heb ook een tijdje geleden een graasmasker aangeschaft, een greenguard. Maar die van mij was er ook zeker niet blij mee :+
Het lukt haar nog steeds niet echt om er mee te eten en ze wordt erg gefrustreerd, arm paard! Konden we maar vertellen dat het voor hen eigen bestwil was..

Dubbel is dat hé? Zelf denk je 'paard doe alsjeblieft een beetje rustig aan', maar zodra je ze in het land zet gaan ze toch flink uit hun plaat. Toen Bruut voor de eerste keer een uur naar buiten mocht had hij hier wel last van de volgende dag, hij maakt ze zo druk.
Ook nu nog staat hij te stuiteren in de stal als ik in mijn middagpauze kom om het buiten te zetten. Ik houd nog steeds vast aan ca. 6 uurtjes. Had deze week tentamen, dus heb er ook geen stukje land bij gedaan, het rijden kwam er gewoon even niet van.

Waren jullie voorheen recreatie-ruiters of reden jullie ook wedstrijden?
Je hoort vaak dat het, het beste is dat je rechtuit/rechtaan rijd. Ik heb dan zelf ook besloten om niet meer te gaan lessen. Mijn pony is in april 18 geworden. Heeft onder zijn eerste baasje wel wedstrijden gelopen. Daarna 5 jaar amper iets gedaan en ik heb er vanaf zijn 12e, 3 jaar mee gelest. Ik merk toch dat hij meer geniet van het buitenrijden en nu als ex-HB paard lijkt me dat ook beter.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 14:45

Ik ga het lessen weer oppakken met peep. We wouden wedstrijden rijden dit seizoen voor het eerst maar stellen dit nu een jaar uit. Dus volgend zomerseizoen starten. Peeps geniet van buiten rijden maar ook onwijs van het trainen in de bak.

Kreeg net een berichtje van een stalgenoot. Peep staat alleen maar zielig voor het hek vd wei. Vind t dus niks met masker om.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 17:03

Marijuhhhhh schreef:
Dubbel is dat hé? Zelf denk je 'paard doe alsjeblieft een beetje rustig aan', maar zodra je ze in het land zet gaan ze toch flink uit hun plaat. Toen Bruut voor de eerste keer een uur naar buiten mocht had hij hier wel last van de volgende dag, hij maakt ze zo druk.
Ook nu nog staat hij te stuiteren in de stal als ik in mijn middagpauze kom om het buiten te zetten. Ik houd nog steeds vast aan ca. 6 uurtjes. Had deze week tentamen, dus heb er ook geen stukje land bij gedaan, het rijden kwam er gewoon even niet van.

Je hoort vaak dat het, het beste is dat je rechtuit/rechtaan rijd. Ik heb dan zelf ook besloten om niet meer te gaan lessen. Mijn pony is in april 18 geworden. Heeft onder zijn eerste baasje wel wedstrijden gelopen. Daarna 5 jaar amper iets gedaan en ik heb er vanaf zijn 12e, 3 jaar mee gelest. Ik merk toch dat hij meer geniet van het buitenrijden en nu als ex-HB paard lijkt me dat ook beter.

Zeker dubbel :j , maar inmiddels probeer ik te vertrouwen op mijn eigen gevoel en wat mijn paard aangeeft.
Ze gaat in ieder geval elke dag een halve dag de paddock op met vriendjes en als het weer het toelaat mag ze nog 2 á 3 uur het land op, meer nog niet. Wil dit wel uit gaan bouwen naar 4 á 5 uur per dag, zodat ze de ochtend in de paddock kan staan en dan de middag op de wei, als ik dan 's avonds ga rijden heeft ze haar beweging wel gehad denk ik zo.

Ik was en ben voornamelijk 'wedstrijd ruiter'.
Ik was volop aan het starten met mijn paard toen ze HB werd.
Het rechtuit rijden is voornamelijk als het net gebeurd is.
Eenmaal goed is goed, het blijft alleen oppassen denk ik.
Ik heb mijn merrie die oktober HB werd, in februari langzaam opgebouwd en ben nu weer volop in training. Rijd over het algemeen 5 of 6 dagen in de week, waarvan als het kan, eentje een buitenrit en de rest dressuurtraining, de bedoeling is deze maand weer te starten.
Mijn paard is wel 6 jaar, is ook weer anders dan 18 natuurlijk :)

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:59

Vesceron schreef:
Marijuhhhhh schreef:

Zeker dubbel :j , maar inmiddels probeer ik te vertrouwen op mijn eigen gevoel en wat mijn paard aangeeft.
Ze gaat in ieder geval elke dag een halve dag de paddock op met vriendjes en als het weer het toelaat mag ze nog 2 á 3 uur het land op, meer nog niet. Wil dit wel uit gaan bouwen naar 4 á 5 uur per dag, zodat ze de ochtend in de paddock kan staan en dan de middag op de wei, als ik dan 's avonds ga rijden heeft ze haar beweging wel gehad denk ik zo.

Ik was en ben voornamelijk 'wedstrijd ruiter'.
Ik was volop aan het starten met mijn paard toen ze HB werd.
Het rechtuit rijden is voornamelijk als het net gebeurd is.
Eenmaal goed is goed, het blijft alleen oppassen denk ik.
Ik heb mijn merrie die oktober HB werd, in februari langzaam opgebouwd en ben nu weer volop in training. Rijd over het algemeen 5 of 6 dagen in de week, waarvan als het kan, eentje een buitenrit en de rest dressuurtraining, de bedoeling is deze maand weer te starten.
Mijn paard is wel 6 jaar, is ook weer anders dan 18 natuurlijk :)

Blijft inderdaad oppassen. En je heb absoluut gelijk, 6 is iets heel anders dan 18. Heb begrepen dat oudere paarden nog wat extra vatbaar zijn. Heb vandaag de bedrading weggehaald, pony gaat weer bij de rest in het land. Hebben er een extra paard bij in, dus het land is schraal. Blijft toch een beetje 'proberen'. Al houd ik elke keer weer m'n hart vast.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:05

Het land bij Peep is zo
Afbeelding
Maar nog durf ik haar niet de hele dag erop te zetten zonder graasmasker ook al staat er vrijwel niks.
Graasmasker vindt ze maar niks maarja of buiten staan met masker of op stal.

Vandaag genoten met peeps. Ze loopt nog steeds helemaal zuiver en geniet volop.
Afbeelding

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:27

Laukje begint zaterdag aan haar 3de week magnesium en het werkt! Ze loopt een stuk soepeler nu alleen nog iets gevoelig op het harde. Maar het ziet er ontzettend positief uit ! Heb gisteren een 2de bestelling gedaan dit keer geen proefverpakking maar een kilo besteld :) k voer het nogsteeds met appelmoes al vind ze het niet echt lekker :')

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:34

Marlis schreef:
Het land bij Peep is zo
[ Afbeelding ]
Maar nog durf ik haar niet de hele dag erop te zetten zonder graasmasker ook al staat er vrijwel niks.
Graasmasker vindt ze maar niks maarja of buiten staan met masker of op stal.

Vandaag genoten met peeps. Ze loopt nog steeds helemaal zuiver en geniet volop.
[ Afbeelding ]

Mooie foto die laatste. Begin met Bruut met vijf uurtjes op gehele land. Hele dag erop zie ook nog niet zitten, ook omdat ik nog niet volledig de tijd heb om meer te rijden.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:36

Blon_D schreef:
Laukje begint zaterdag aan haar 3de week magnesium en het werkt! Ze loopt een stuk soepeler nu alleen nog iets gevoelig op het harde. Maar het ziet er ontzettend positief uit ! Heb gisteren een 2de bestelling gedaan dit keer geen proefverpakking maar een kilo besteld :) k voer het nogsteeds met appelmoes al vind ze het niet echt lekker :')

Het stinkt ook echt! Ik denk bij Bruut in z'n hals ook wat verbetering te zien, maar gebruik het nog te kort om er echt iets over te kunnen zeggen. Meng het hier door twee handjes muesli en een beetje water, zodat het niet stuift.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:43

Fijn dat de magnesium zijn werj doet en het lopen beter gaat. Hier nooit een rare/harde nek gehad.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:56

Ik kom eventjes binnenvallen. Mijn pony zit ook tegen de HB aan, en ik word er echt kriegel van... nu heb ik alleen geowon hooi tot mijn beschikking en staan ze in een paddock, en ze heeft wel een handje van om te gaan wroeten in zand naar voer, met als gevogl dat ze veel zand binnen krijgt... Nu wil ik enorm graag graszaadhooi, maar waar halen jullie het??? Ik woon in Zuid-holland, opslag is beperkt helaas, maar het liefste zou ik dit ze wel willen voeren!! Iemand tips waar je dit zou kunnen krijgen?? Grote balen moeten worden gebracht, kan ik niet halen, en meer dan 1 afnemen zit er ook niet in helaas.... bestaat zulk spul ook in kleinere balen??

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:15

Goed mp in de gaten houden, volgens mij heeft stouten in bruinisse ook kleine pakken. Ze hebben iig goed hooi, over 2 weken komt er weer 9 ton richting ons. Mss kun je daarheen rijden als je niets kunt vinden. Voor een baal komen ze niet. Of iemand zoeken om mee te combineren, zo doe ik het ook. Een bokster koopt bij mij een paar balen en als ze er een op heeft komt ze de volgende halen.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:51

Ik vertrouw m'n peerdje niet helemaal de laatste tijd... in die zin...ze loopt wat trager en struikelt de laatste tijd iets te vaak naar mijn idee. Weet iemand of dit uberhaupt een symptoom kan zijn voor HB??

Verder geen warme hoeven, geen puls, geen harde manenkam...
Ze heeft in de afgelopen week totaal misschien 2 uur gras gezien terwijl ze met het mooie weer elke dag 2 of 3 uur op het land stond.
Verder krijgt ze dieetmix en hooi... dus zou niet weten waar ze eventueel HB van zou kunnen zijn, als dat uberhaupt is waar ze weer tegen aan zit :?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 10:04

Moeilijk te zeggen.. zelfs een slechte bekapping van de hoeven ( te lange teen, geen goede afrolling) kan al struikelen veroorzaken. Sloomheid kan tal van oorzaken hebben - ik ben het als symptoom voor HB niet eerder tegengekomen, tenzij je bedoeld dat het paard langzaam, voorzichtig,op eieren loopt..
Maar bij 'gewone' sloomheid, zoals in 'gebrek aan energie', denk je toch meestal aan het gegeven dat de voeding mogelijk niet op orde is ( vitamine- of mineralengebrek)

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:13

Hmm... het is niet echt op eieren lopen, vergeet er bij te zeggen dat het voornamelijk op het harde is. Voorheen was er geen verschil in lopen op harde/zachte ondergrond, ook niet na de HB.
Ze is pasgeleden nog beslagen en zover mijn kennis gaat, goed. De teen is weer kort gemaakt en ze heeft break-over beslag om het afrollen te vergemakkelijken. Heb niet het idee dat ze gebrek aan energie heeft, maar wellicht is toch de voeding niet compleet.
Is er een vitamine-mineralen brok (edit: of supplement o.i.d) die ik bij kan geven om te kijken of het effect heeft of moet ik sowiezo eerst bloed onderzoek laten doen dan?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 10:33

Een goed supplement is Dodson & Horrell, Daily Vits&Mins.
Ik heb net een aantal emmertjes gekocht, heb er één over ( niet gebruikt/geopend).
http://www.rwdh.nl/dodson-horrell-daily-vits-mins.html

De 2 kg emmer kost 27,50 plus verzendkosten ( circa 7 euro)- als jij mijn emmertje wilt overnemen mag je hem voor die prijs inclusief verzendkosten hebben. Scheelt in ieder geval wat!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:37

Nou graag dan! Zie PB :)
Hoeveel dien je er per dag van te geven? Oftewel hoelang doe je met een emmer van 2 kg? :)