Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:46

Jeetje wat een tegenvaller jury. Hopelijk de volgende keer wel goed nieuws.
Mrijn, welkom.. helaas! Ik zou inderdaad ook een scan maken zodat je weet waar je aan toe bent. Loopt je paard ook onregelmatig?

Mijn paard heeft een paar dagen geleden flink achterlijk gedaan op de wei. Ze loopt niet kreupel, maar het been vult zich heel licht met vocht. Sowieso heeft ze last van stalbenen, maar ben toch bang dat het de pees weer is. Na een stukje stappen/de wei of rijden is het been mooi strak. Ze loopt niet kreupel verder. Als ik het been buig en ik knijp in de pees trekt ze wel iets met haar been. Heb dit al heel lang niet meer gedaan, dus weet ook niet of ze dit altijd al deed. Ben nu toch wel een beetje onzeker over hoe nu verder te gaan. Gewoon rustig doorgaan met opbouwen of een weekje hetzelfde schema aanhouden of toch een paar stappen terug? Been is overigens gewoon dezelfde temperatuur. En de verdikking is echt minimalistisch. Mensen op stal zeggen ook allemaal dat ik mij aanstel en niet zoveel moet controleren, maar ik ben dan misschien ook te voorzichtig..

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:58

jury schreef:
maar zonder scan kun je toch eigenlijk heel weinig zeggen van de beschadiging ad pees? Dus voor je je paard weer aan het werk zet dan zeker een scan maken lijkt me.

Hier was de va eigenlijk heel makkelijk in... het beeld was klinisch nu zo helder dat een scan geen toegevoegde waarde had en na de maand stappen kon mijn stalbaas (is niet praktiserend dierenarts) ook beoordelen hoe het ervoor staat met de pees. Daar ben ik het dus niet mee eens, vooral niet omdat ze zei dat ze niet kon garanderen dat het checkligament er ongeschonden af is gekomen... Ik wil dus zeker een scan en als ik geen goed gevoel heb bij die (voor mij nieuwe) veearts, ga ik naar Visdonk.
Het was ook niet relevant of mijn paard kreupel liep of niet, er zat gewoon een duideljik voelbare beschadiging op de pees dus rad of kruepel, ik moest toch stappen.

Ik ben met peesproblemen Maree gewend en die scant, fotografeert en sedeert alles wat hij ziet dus dit is wel een heel minimale manier van diagnoses stellen voor mij (maar wel lekker goedkoop ;) ). Ik weet zeker dat elke kliniek nu staprust voor had geschreven dus zover ga ik met deze va mee..

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:03

Balen Jury, dat isnet wat je niet wil horen na al het stappen... Naar welke kliniek ben je geweest?

Ik zou mijn eigen gevoel volgen, Noa. Vocht is vocht en dat komt toch ergens vandaan? Ik moet zeggen dat ik zelf noog knijp in pezen. Ik weet toch niet wat ik moet voelen en als mijn paard reageert weet ik niet of dat is doordat de pees gevoelig is of dat ik gewon te hard knijp :o

Geven jullie een supplement bij voor de peesopbouw? Mijn va en de stalbaas zijn daar erg over te spreken terwijl ik vroegah altijd hoorde dat dat enkel geldklopperij is. Datzelfde geldt voor smeren met compagel. heeft dat nu zin of niet?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:06

Ik heb eerst ook 6 weken gestapt zonder een DA diagnose omdat de peesblessure wel duidelijk was. Maar ik had natuurlijk geen idee wat de schade precies was.
Direct na het onstaan kan je de pees nog inspuiten, dat kan bij een oudere niet meer.

Bij sommige zou een shock behandeling nodig zijn.
Koelen is wel bij elke soort nodig, als ik het zo me heen hoor.
En niet kreupel zijn is het grootste gevaar van een peesblessure. Omdat er geen zenuwen zitten, heb je 9 van de 10 x ook geen kreupel paard. De verdikking levert vaak de gevoeligheid en evt. kreupelheid op.
Zelf heb ik geen suplement gekregen, van een kennis hoorde ik dat zij wel iets had gekregen, iets met zwavel (? weet ik niet meer helemaal zeker), maar die had ook ander soort blessure.
Ik ben weer naar Wassenaar geweest.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:10

Ik weet niet of ik hier al wat had geplaatst, maar mijn lieve paardje kampt momenteel ook met een peesblessure. 2 weken geleden scan gemaakt, was direct duidelijk dat het de oppervlakkige buiger was. Exact in een midden zit een gat van bijna 40%.
Bij mij werd gezegd dat hij 8 weken boxrust moet hebben, met 2 keer per dag 10 minuten stappen. Verder veeeeeeel koelen.
Vind het wel wat vreemd, je hoort overal zoooo veel verschillende behandelingen voor een peesblessure. Mijn vorige paard heeft het, ironisch genoeg, 5 keer gehad en ik kreeg alle keren iets anders te horen wua behandelingen. Paard heeft al een keer 8 maand op de wei gestaan, heeft in een welnessbad gestaan, 8 maand volledige boxrust en heel rustig stappen uitbouwen. Ik zie momenteel door de bomen het bos niet meer.

Over een week of 8 wordt ik weer terug verwacht op de kliniek voor een scan. Dan weet ik ook meer over de prognose voor de toekomst. Die is momenteel nog steeds erg onzeker, aangezien het paard nooit pijn aangaf, slechts erg licht onregelmatig was en het been niet warm was.
Momenteel is paard zo jolig als een deur, hij snapt er ook niets van waarom hij zo lang op stal moet staan :(

Supplement wat zou moeten helpen is organische zwavel en antioxidanten, maar heb het vooralsnog niet gehaald...

N0a

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:27

Sterkte Roxxiejj. Hopelijk geneest het voorspoedig. Ik zag op een gegeven moment ook door de bomen het bos niet meer. Zoveel verhalen en zoveel verschillende adviezen. Sommige zeiden dat beweging het beste was en dat je na 6 weken het beste weer op kan pakken heel voorzichtig de pees steeds iets meer belasten zodat het lichaam ook getriggerd wordt om die pees te herstellen. Ik heb braaf naar mijn DA geluisterd, en mijn paard 15 weken op rust gezet. Mijn altijd brave en rustige paard veranderde in een bom en voor het minste of geringste ontplofte ze dan ook. Na controle bleek het nog niet goed, en heb ik naar mijn eigen gevoel geluisterd. Paard op de wei gezet en daarna ging de genezing een stuk sneller.

Het blijft altijd lastig wat je moet doen, uiteindelijk moet je naar je eigen gevoel blijven luisteren en goed het been in de gaten houden. Ik zet mijn paard nog niet hele dagen op de wei, maar zodra ze daar op stond was ze veel meer op haar plek en ging alle stress langzaam weg.

Als suppelement heb ik http://www.onlinehuisdierapotheek.nl/ek ... endon.html gebruikt. Naar mijn idee heeft dit suppelement wel echt heel goed geholpen. Na een kuur van 10 dagen was het been beduidend dunner en liep ze ook niet onregelmatig meer.
Zwavel heb ik ook nog overnagedacht, maar mijn DA zei dat dit de grootste onzin was om dat te voeren. Aangezien er maar een hele kleine hoeveelheid zwavel in zit waar de paarden nauwelijks iets aan hebben.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:42

Heb je daar toevallig de naam van Vonneke? Ik ben nog op zoek naar een suppelement. Die Puur Pees druppels lijken mij namelijk niks.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:54

Ik denk dat die verschillende behandelwijze ook te maken heeft met het type letsel. Een gat in een pees is weer heel anders dan een bloeduitstrorting op de pees, bijvoorbeeld. Ook de oorzaak van het letsel (dus overbelasting of een glijer op de wei) heeft daarmee te maken. En dan heb je natuurlijk no de vraag welke pees het precies is en wat die doet en de plek op de pees die beschadigd is... En dan nog de voorkeur per vee-arts, het karakter van je paard, nieuwe technieken en ontwikkelingen... Stomme dingen, die pezen!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:20

@marijn: helaas welkom. Ik vind het wel een aparte manier om te beoordelen en zou er ook niet gerust op zijn. Ik ben nu onder behandeling bij maree. Margriet behandeld hem en ben er zeer over te spreken! Fijne manier van werken en ze legt ook goed uit, kwa behandelwijze en wat ze ziet. De prijs is er ook wel naar, gelukkig heb ik een goede verzekering!

@jury: heel erg vervelend dat het been nu achteruit gegaan is!!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:31

Ik moet dinsdag weer op controle, nu al zenuwachtig.
Gezien meneer heeft uitgevonden wat Rodeo is. Dinsdag ging ik erop stappen en vond hij het nodig om rodeo te doen met mij. Dus als sinds dinsdag ontzettende last van mijn rug. Toen ook aan de hand en in de molen, bokken is leuk, vervolgens weggaloperen nog veel leuker! Af en toe weet ik echt niet wat ik met dat paard aan moet zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:13

Hopelijk is hij in orde Liedjuh en kun je weer flink aan de gang!

Ik hoop zo dat het snel eind december is!!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:14

Die van jou is toch goed?? Ook goed gebleven nu?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:17

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:20

Volgens mij heb ik die.... Van die witte zijn dat toch?? Ik heb daar nu in 2 maanden tijd ook al 2 moeten vervangen, maarja, paardlief die trekt ze uit het coolpack en smijt ze door stal. Dus die staat verplicht 20 minuten aan de muur als het coolpack omzit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:23

Dat weet ik nog niet! Hij was heel ver genezen in oktober mocht op gaan bouwen maar dat is geen doen na 9 mnd geen zadel erop gehad te hebben bij een jong dier. Maar hij staat sindsdien nog 3 maanden op de wei. En hij kan heel dol doen hihi.
We zullen zien, hopelijk is hij nog verder genezen en gewoon 100% en kan hij gewoon gereden worden!

Nog een 7 weken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:23

Een coolpak koelt echt lang niet zo goed door dan koud water!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:28

maar water had DA liever niet ivm mok etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:29

Ja dat is natuurlijk ook een groot risico!

Bij mij is het heel bijzonder. Paard met 4 witte benen... Heeft hij mok aan het been welke nooit afgespoten werd hihi

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:32

Ik ben met mijn paard op stage en stap hem 's morgens een keer, dan staat hij met coolpack om. Als ik 's avonds nog een keer stap, dan koel ik met water, dus wat dat betreft een beetje van beide. Het is meer dat ik al 45 minuten per keer aan het stappen ben en dan ook nog een keer 10-15 minuten koelen, wordt wel een beetje te gek.

Hopen dat hij goed gebleven is!
Kwa "zadelmak" zijn, herkenbaar. Ik mocht hem onder het zadel blijven stappen omdat we al een vermoeden hadden dat het geen doen zou zijn als ik dan na een tijd er ineens weer op zou gaan, nou dat is maar goed ook! Had dinsdag dus rodeo. Toen had ik er pas 2 weken niet opgezeten. Gelukkig gaf het been na de uitspatting verder geen reactie in dikker zijn of warmer als normaal.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:33

en ik moet ook wel zeggen dat ik blij ben dat ik niet 2 x 20 min (x 2 x per dag) of met 2 waterslangen 1 x moet gaan staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:34

Maar ieder dier is na twee weken boxrust fris!

Ik geloof niet dat ik de mijne nu nog een zadel accepteerd

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:37

Hij is anderhalve maand onder het zadel keibraaf geweest. Stapte ongeveer 3x per week erop. Toen dus 2 weken niet en dan nu na zijn uitspatting eigenlijk alweer een week niet omdat ik nauwelijks rechtop kan zitten vanwege de pijn in mijn rug.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:26

Die van mij was na 4 maanden ook helemaal gek. Dus ben er pas weer op gegaan vanaf het moment dat ze weer in de wei haar ei kwijt kon. Daarna werd ze weer een stuk makkelijker. En toen ik langzaam begon met een paar keer een lange zijde draven was mevrouw helemaal in haar element.

Op dit moment gaat het echt heel goed. Been geeft geen kick, ze loopt loep zuiver en het rijden gaat beter als ooit te voren. Rijden nu zo'n 20/25 minuten mee met de draf in de les. En galopperen beide kanten op 4x een rondje door de bak. En dat gaat erg goed tot nu toe. 1x per week les doen we nu nog maar, hopelijk kunnen we vanaf februari weer de ring in. Mevrouw heeft erg veel looplust, dus moet der nog regelmatig tegen haarzelf beschermen. Helaas is ze buiten echt niet leuk meer, dus kan zelfs niet aan de hand buiten stappen. Ze wordt helemaal gek.. Maar associeert het misschien wel met de tijd dat ze op boxrust moest. Dus hopelijk kunnen we het steeds verder uit bouwen qua buiten wandelen/ buitenritje maken.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:31

Fijn Noa dat ze weer goed is en beter loopt als ooit te voren!!! Ben heel blij voor je!!!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:32

Ja ben ook echt super blij. Ze is veel meer ontspannen tijdens het rijden, die vakantie heeft der wel goed gedaan hihi :) Hopelijk krijg jij dinsdag goed nieuws! Zal voor je duimen!!