[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 08:28

Jannepauli schreef:
Moet er een dierenarts bij komen? Ja!
Kun je zelf iets doen? Nee!
Alleen nog maar hooi en water geven..
Wandelen? Nee!
Lees de eerste pagina van dit topic eens door!

iets genuanceerder misschien? :D
Stel je eens voor dat als jij weer eens met je handen in het haar zit ook dit soort antwoorden zou krijgen?
Het meisje is 14 en gewoon in paniek...wat normaal is. :(:)

tjee

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 09:02

@wendy15
Ik heb evt een paar Easyboot bare voor je liggen die kan uitproberen. Maat 00 dacht ik, maar dat kan ik zo even kijken op stal. Ik verkoop ze niet omdat ik stille hoop heb dat tjee ooit weer zonder ijzertjes mag (een mens mag altijd hopen toch?) en dan zijn ze erg handig met buitenritjes. Maar van mij mag je ze best een tijdje lenen om te kijken hoe die van jou het erop doet.....
http://www.easycareinc.com/our_boots/ea ... izing.aspx

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 09:37

geerke schreef:
Jannepauli schreef:
Moet er een dierenarts bij komen? Ja!
Kun je zelf iets doen? Nee!
Alleen nog maar hooi en water geven..
Wandelen? Nee!
Lees de eerste pagina van dit topic eens door!

iets genuanceerder misschien? :D
Stel je eens voor dat als jij weer eens met je handen in het haar zit ook dit soort antwoorden zou krijgen?
Het meisje is 14 en gewoon in paniek...wat normaal is. :(:)

Ehm... ja.. sorry :o 'k vloog even uit de bocht :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 09:41

Ik zie dat we alweer naar een nieuw toppic moeten.

Met nigito gaat het goed maar soms zit er wel eens een dag tussen dat hij wat minder soepel loopt en dan zit ik alweer met mijn handen in het haar en als ik de volgende dag kom dan loopt hij ineens weer helemaal goed.
Ik snap er vaak niks meer van en kan ook hier weer niks aanwijzen waarmee dat te maken zou kunnen hebben.
Hebben jullie paardjes dat ook?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 10:16

Tja, het zijn net mensen, die hebben soms hun dag ook niet! :D

Maar ja, alle gekheid op een stokje, ik ervaar dat ook en soms schiet het door zoals even geleden dat Pauli bv opeens weer met een dikke nek staat. Het blijft passen en meten en in de gaten houden..
Op aanraden van LC ben ik de Yea-sacc gaan gebruiken - dat lijkt onmiddelijk effect te hebben.
Ik gebruik nu ook sinds een week Ultimate Balancer door de Lucerne (ze staan allebei nog op een start-hoeveelheid van ongeveer 2 ons pd) en ook dat lijkt goed te bevallen.

Een beetje off-topic: DD was toch bezig met een kuurtje Mariadistel? Ik heb daar inmiddels veel over gelezen en besloot het zelf eens te gaan gebruiken! (Pillen van Fit for Me "Detox") .. nou zeg.. dat kan ik iedereen aanraden! Het lijkt wel alsof je schoongemaakt wordt van binnen - voel me er top bij!
http://www.fitforme.nl/producten/detox?gclid=CM346a-gtqQCFUUy3god3wdczg
Ik denk dat Mariadistel ook een hele goede schoonmaakkuur voor paarden is ! (Niet met deze pillen maar in kruidenvorm oid)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:21

Ik voer nog steeds de f4f en wil toch eens een goedkoper alternatief gaan proberen.
Hij is nu niet echt bevangen, al een hele tijd niet meer.
Ik wil nu langzaam om gaan schakelen op de marstal force.
Verder wil ik eigenlijk zo min mogelijk voeren ook wat pillen en poeders betreft.
Hij moet gewoon wel zijn vitamines binnen krijgen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:23

Wendy15 schreef:
Die van Cavallo vind ik ook erg mooi er uit zien :j maar die soft rides zijn misschien voor hem fijner bij harde grond?

Als hij nu goed loopt op harde grond hoef je je denk ik helemaal geen zorgen te maken.
Eerste waaraan je bevangenheid ziet is dat ze op eieren gaan lopen/schuifelen op harde bodem. Zeker als je daar ook nog een bochtje op wilt maken.
Juist Cavallo is geschikt voor harde bodem (en ook easyboot, en smit, en Marquis en al die anderen) omdat die ook van buiten slijtvast zijn.
Ze sluiten inderdaad goed aan, kunnen tegen een stootje.
Van binnen kun je ze eventueel zelf aanpassen.
Er zijn standaard zolen te koop, je kunt ook zelf wat maken.
Maar alle hoefschoenen zijn anders van model. Vandaar dat het best kan zijn dat jouw paard helemaal geen easyboots of cavallo's aankan. Meten is weten in dit geval en in geval van Smit schoenen moet je ze zelfs laten aanmeten.
Die fabrikant houdt trouwens ook rekening met de staat van de paardenzolen en past de schoen daar op aan.
Isabella had toen achter harde zolen en voor halfzacht.
Mijn kennis kreeg zachte zolen voor zijn bevangen dartmoor.

Voordat je 'zomaar' wat gaat kopen, verdiep je er echt even in voordat je een verkeerde keus maakt.
Ze zijn duur genoeg.

En ja ik heb door de jaren heen veel hoefschoenen gehad, mede ook vanwege de vergroeiingen van de bevangenheid. Heb dus aardig wat schoenen uitgeprobeerd en mijn bevindingen verzameld op een website (je):
http://www.home.versatel.nl/remcodo/isahoef.html

daraxhester

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:42

lolclub schreef:
daraxhester schreef:
de verzorgpony van vriendin van me (staat bij mijn verzorgpony) is hoefbevangen ;s
moet er een dierenarts bij komen, en wat kunnen we er zelf aan doen. of moeten we juist niets doen.
ze staan nu al op stal, met alleen wat hooi, water en een liksteen.
is het ook goed om met haar te wandelen, zoja dan op de weg of in de berm ??

Hoe lang is de pony al bevangen en beschrijf eens haar symptomen (hoe ze erbij staat qua houding, of ze zelf wil lopen of dat ze veel ligt, koorts enz)

Water en hooi is goed in de acute fase, het is wel verstandig om een dierenarts te laten komen.

De pony is het al ong. een week. Ze staat heel wijdbeens en leunt op de achterbenen, zelf lopen wil ze wel, het is normaal ook een supper drukke pony maar nu niet nu wil ze wel stappen maar meer doet ze ook niet. ze lag eerst wel best veel in de wei, ze staan nu binnen en heb ik haar nog niet zien liggen. koorts weet ik niet.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:45

jesito schreef:
Ik zie dat we alweer naar een nieuw toppic moeten.

Volgens mij mogen we tot de 500 pagina's ;)

jesito schreef:
Met nigito gaat het goed maar soms zit er wel eens een dag tussen dat hij wat minder soepel loopt en dan zit ik alweer met mijn handen in het haar en als ik de volgende dag kom dan loopt hij ineens weer helemaal goed.
Ik snap er vaak niks meer van en kan ook hier weer niks aanwijzen waarmee dat te maken zou kunnen hebben.
Hebben jullie paardjes dat ook?

Wat je eens zou kunnen doen is een soort logboek bijhouden, daarin vermelden wat de temperatuur was s' nachts en overdag, zonnig, bewolkt of regen.
Wat je gevoerd hebt die dag, hoeveel beweging hij heeft gehad enz.
Misschien kun je er dan over een bepaalde periode een lijn in gaan ontdekken waar Nigito gevoelig op is.

Bij Hittie probeer ik alles zo gelijkmatig mogelijk te houden wat voer betreft, ik wissel niet met supplementen en hoeveelheden Safe&Sound/F4F .
Afgelopen week hebben we hier al nachtvorst gehad, Hittie gaat dan niet op het gras de volgende dag.
Nu inmiddels mag ze wel weer een uurtje maar ik pas de hoeveelheid hooi dan wel weer aan naar beneden.
Ik geef dan rustig een kilo minder hooi per dag, ze schijnen 1 1/2 kilo gras weg te kunnen werken in een uur dus vandaar.

daraxhester

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:51

[quote="Jannepauli"]Welkom bij Deel 2 van het Centrale Topic voor Hoefbevangenheid

Hoe herken je de eerste tekenen van van Hoefbevangenheid?
Bij de eerste, zichtbare symptomen van hoefbevangenheid is de ziekte in feite al in het lichaam.

- Het paard ontlast de hoeven om en om. dit doet ze.
- Het paard loopt in de eerste instantie stijf dit ook
- Er is een stuwende polsslag te voelen bij de slagader bij de kogel. weet ik niet zal vanmiddag voelen
- De hoeven en de kroonrand zijn warm. zal ook vanmiddag even kijken
- Bij korte wendingen is te zien dat het paard pijnlijke voeten heeft. ja klopt
- Het paard loopt duwend of maakt korte stappen. uhhm, wat word hier precies mee bedoeld
- Het paard gaat kreupel lopen. ja
- De straalpunt is gevoelig en warm. weet ik niet
- Vaak is de manenkam van het paard opgezet en hard. weet ik ook niet

ik zal vanmiddag tegen de eigenaar zeggen dat de DA moet komen !!!!
Chronische Fase:

- Het paard neemt het gewicht van de voorhand af door de benen naar voren te plaatsen vóór het lichaam en de achterhand wordt wat onder het lichaam gezet en die neemt het gewicht over. Dit wordt herkend als de typsiche, hangende bevangenheidsstand. dit doet ze
- Het paard is rusteloos en voelt zich zichtbaar niet lekker. ook, normaal is ze heel druk en nu niet zo
- In deze fase kan het hoefbeen kantelen, druk op de zool uitoefenen en daar zelfs door heen prikken. uhm geloof het niet

Oorzaken:

er is een hele grote kans dat het door haar overgewicht komt.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:54

daraxhester schreef:
De pony is het al ong. een week. Ze staat heel wijdbeens en leunt op de achterbenen, zelf lopen wil ze wel, het is normaal ook een supper drukke pony maar nu niet nu wil ze wel stappen maar meer doet ze ook niet. ze lag eerst wel best veel in de wei, ze staan nu binnen en heb ik haar nog niet zien liggen. koorts weet ik niet.

mmm klinkt als behoorlijk bevangen dus.
Ik zou in ieder geval de dierenarts even laten komen, waarschijnlijk krijg je medicijnen.
Verder geen verplichte beweging geven,
hebben jullie een zandpaddock waar ze wat in kan staan overdag ? (niet haar dwingen te bewegen hoor, als ze niet wil lopen gewoon laten staan)
Water en hooi is in deze fase het enige wat je kunt voeren, wat voor hooi hebben jullie ?
Verder vlas of zaagsel in de box en geen stro.
Zit je vriendin zelf ook op bokt ?

ps. de pony uit je profiel, is dat de jouwe ?,
misschien raadzaam om deze gelijk mee te laten lijnen en op zand te houden, als ik die hals zo bekijk is jouw pony ook te dik.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:56

@daraxhester
Helaas welkom in dit topic.
Klinkt inderdaad als behoorlijk bevangen. Natuurlijk moet de veearts de diagnose stellen, want er kan ook sprake zijn van hoefzweren, etc.
In de eerste 48 uur kan je met medicijnen en goed beslaan heel wat schade voorkomen in de hoef, als hoefbevangenheid geconstateerd wordt.. Hoefbevangenheid is een spoedgeval, dus snel de veearts bellen.
Laatst bijgewerkt door janouk op 03-10-10 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:57

@daraxhester, gaat het om de pony in je profiel? Die is echt heel erg dik!! Ik denk dat het heel verstandig is als de dierenarts komt ( vandaag nog!)haar ook te laten testen op insulineresistie. Voor nu is het beste om paard van het gras te halen en het hooi een uurtje te weken voor je het hooi geeft. Heel veel sterkte.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:59

EstherHegt schreef:
@daraxhester, gaat het om de pony in je profiel? Die is echt heel erg dik!! Ik denk dat het heel verstandig is als de dierenarts komt ( vandaag nog!)haar ook te laten testen op insulineresistie. Voor nu is het beste om paard van het gras te halen en het hooi een uurtje te weken voor je het hooi geeft. Heel veel sterkte.

Hee Esther, alles goed ?

Het betreft de pony van haar vriendin, ik gaf net ook al een waarschuwing voor haar eigen pony vanwege die enorme hals ;)
Weer de rijke Frieze kleigronden... mmmm

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:09

Ja hier alles goed, deze week kan de vloer er in!!
Met Björkie is ook alles goed, na de hooianalyse hebben we een goed afgestemd dieet laten berekenen en daar gaat ze heel erg goed op. Gelukkig nog nooit bevangen geweest maar ik wil dat zo lang mogelijk uit zien te stellen gezien die PPID van haar loopt ze gewoon een groter risico.
Wat wel een groot probleem is dat is dat extreme zweten, we hebben wel haar boeg en hals geschoren maar zweten blijft ze echt heel erg doen, uit de hooianalyse bleek ook dat er weinig natrium in het hooi zit, dat vullen we wel gericht aan ( in de luzerne) maar was kennelijk even niet voldoende in de overgang van het mixen van oud en nieuw hooi is er een liksteen in een week doorheen gegaan. Het zweten kunnen we niet voorkomen omdat ze echt moet lopen om haar conditie en gewicht onder controle te houden, na 5 minuten stappen is ze al nat. Haar thermostaat staat volgens mij echt in de hoogste stand.

aaanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:25

Ik ga dit topic maar volgen denk ik,
mag ik me voorstellen;

De verzorger van de pony waar daraxhester het over had.. :\

daraxhester

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:29

lolclub schreef:
daraxhester schreef:

mmm klinkt als behoorlijk bevangen dus.
Ik zou in ieder geval de dierenarts even laten komen, waarschijnlijk krijg je medicijnen.
Verder geen verplichte beweging geven,
hebben jullie een zandpaddock waar ze wat in kan staan overdag ? (niet haar dwingen te bewegen hoor, als ze niet wil lopen gewoon laten staan)
Water en hooi is in deze fase het enige wat je kunt voeren, wat voor hooi hebben jullie ?
Verder vlas of zaagsel in de box en geen stro.
Zit je vriendin zelf ook op bokt ?

ps. de pony uit je profiel, is dat de jouwe ?,
misschien raadzaam om deze gelijk mee te laten lijnen en op zand te houden, als ik die hals zo bekijk is jouw pony ook te dik.

Ja ik ga vanmiddag vragen aan de eigenaar of die de dierenarts wil laten komen, we hebben we een bak waar we in rijden. Maar die is van andere mensen dus kan ze niet dag en nacht in staan. Maar dus ook niet wandelen, als ze zich niet verzet?? Uhmm wij hebben hooi van het land zelf af. Vlas of zaagsel hebben we niet, ze staat wel op stro. zal ook even vragen of dat anders kan. ja die zit zelf ook op bokt ; aaanouk . En ja die pony op me profiel is mijn verzorpony, ja die is nu ook streng aan het mee lijnen. en ja ze is veel te dik. maar daar zit een lang verhaal achter. Bedankt.

daraxhester

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:30

lolclub schreef:
EstherHegt schreef:

Hee Esther, alles goed ?

Het betreft de pony van haar vriendin, ik gaf net ook al een waarschuwing voor haar eigen pony vanwege die enorme hals ;)
Weer de rijke Frieze kleigronden... mmmm

Nee het gaat niet om die pony, maar die is nu ook streng aan de lijn. :D

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:34

EstherHegt schreef:
Wat wel een groot probleem is dat is dat extreme zweten

Isabella zweet op dit moment ook heel snel. Maar haar vacht is erg lang en de temperaturen zijn nog niet extreem koud. Dat is denk ik toch het nadeel van shetlanders en ijslanders.
Ze maken zich snel klaar voor de winter met teddyberenvacht en vette onderlaag, maar dan schieten die Hollandse temperaturen weer richting de 20 graden of meer ... :o

Trouwens nu je zo schreef over die liksteen.
Hier valt op dat sinds ik nieuw hooi voer, de liksteen er mega hard doorheen gaat.
Deed ze eerder 13 jaar over 2 likstenen, heeft ze nu binnen een maand er al een gat in gelikt en zelfs vannacht heeft ze extreem staan likken.
De waterbak was vanochtend ook helemaal leeg.

Is voor mij toch een reden om even alert te zijn op dit moment en toch nog eens even door het voer te 'wandelen' voor eventuele tekorten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:42

aaanouk schreef:
Ik ga dit topic maar volgen denk ik,
mag ik me voorstellen;

De verzorger van de pony waar daraxhester het over had.. :\

helaas welkom...dit klinkt vrij serieus en de pony heeft echt medicijnen nodig om de ontsteking te remmen.
Dieet is belangrijk,maar de pony echt moddervet is kun je hem niet zomaar op niets zetten.(vervetting van het bloed)
Kleine plukjes hooi,meerdere malen per dag.
Een klein handje vochtige zemelen om de medicijnen in te mengen.
Medicijnen moet ze zo snel mogelijk hebben,ik weet niet of jullie in de mogelijkheid zijn om die op te halen bij een dierenarts?
Sterkte iedergeval!

aaanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:45

Omdat ik er zelf vandaag niet heen kan (zit 45 kilometer verder op) gaat Dara vragen aan de eigenaar om een dierenarts te bellen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:45

Isapaardje schreef:
EstherHegt schreef:

Isabella zweet op dit moment ook heel snel. Maar haar vacht is erg lang en de temperaturen zijn nog niet extreem koud. Dat is denk ik toch het nadeel van shetlanders en ijslanders.
Ze maken zich snel klaar voor de winter met teddyberenvacht en vette onderlaag, maar dan schieten die Hollandse temperaturen weer richting de 20 graden of meer ... :o

Hier valt op dat sinds ik nieuw hooi voer, de liksteen er mega hard doorheen gaat.
Deed ze eerder 13 jaar over 2 likstenen, heeft ze nu binnen een maand er al een gat in gelikt en zelfs vannacht heeft ze extreem staan likken.
De waterbak was vanochtend ook helemaal leeg.

Is voor mij toch een reden om even alert te zijn op dit moment en toch nog eens even door het voer te 'wandelen' voor eventuele tekorten.

likt ze niet zoveel omdat ze zouten kwijtraakt door het zweten?
En dan drinkt ze door het zout meer.
Hier was het gisteren 30 gaden :( ....belachelijk.Ik zie geen zwetende paardjes nog,ze hebben het wel warm volgens mij want ze staan niet in de zon.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:47

Isapaardje schreef:

Bij mij kan ik het gelukkig wel aanwijzen wat de oorzaak is van het likken omdat bij mij in het hooi echt weinig natrium zit, ook weinig eiwit trouwens. Het erge likken was in de overgang van het mixen van oud en nieuw hooi, nu krijgen ze gewoon wat zout door de luzerne. Liksteen gaat er uit omdat ze dan weer teveel gaat krijgen van andere mineralen die wel voldoende zitten in mijn hooi.
Mijn andere IJslander die zweet helemaal niet zo extreem en is ook niet geschoren.
Voor jou zeker wel een probleem het hooi te laten testen wegens kleine partijtjes hooi?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:11

EstherHegt schreef:

Hier ook en die van mij is bijna helemaal geschoren (op buik, benen, sjabrakje en hoofd na).

De mijne krijg nu een paar dagen rust om bij te komen van de vakantie. Zeker in 3 dagen tijd 56 km gereden in het bos in ongeveer 8 uur totaal. ~~}> ~~}>

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 13:40

Ik heb even een vraagje over graasmasker. Wat ik mij afvraag is of de tanden hierdoor niet anders af gaan slijten.? Bij mijn pony hoor je constant gepiep over het rubber heen, wanneer ze er mee eet.. Zou haar 'kauw' en 'hap' bewegingen ook anders zijn dan wanneer ze zonder zo'n ding om haar mond gras eet.. Zat me dit zo af te vragen..
Iemand een idee..?