[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annelieke92

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:23

Ik heb geen verstand van maar goed lijkt het me niet. Maar ach ik ga ook wel eens door mijn enkel en mijn banden zijn ook niet kapot.

Ik denk dat je het hoe je het nu doet goed aanpakt met je paardje. Lekker veel naar buiten en werken wat hij kan.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:43

ik denk ook dat je er niet zoveel aan kan doen behalve misschien met rijden zorgen dat hij goed ondertreed en verder wat anneliek zegt gewoon door gaan met wat je nu doet..

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:54

conclusie alle paarden knikken na bi mij komt de artrose ook daar externe dingen zou het knikje daar nog aan gelinkt kunnen worden

marleen je hebt pb.

ik ben tegen fokken met erfelijke dingen
echter een merrie die door klap artrose gekregen heeft zou ook ik nog wel x veulen uit durven fokken mits voor rest correct. en geen last hebben van de artrose.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:48

Dat knikken heeft Lorenz niet wel struikelen vooral als de ondergrond ongelijk is.

merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:01

norton84 merrie is op haar knie gegaan na een sprong, artrose is dus ontstaan uit trauma en niet erfelijk :)

Struikelen deed mijn merrie ook op buitenrit vroeger bij verandering van de ondergrond (hoger,lager, ongelijk etc)

Hebben jullie trouwens al eens geprobeerd de plaats waar je paard artrose heeft warm te houden in de winter? Bij sommige zal dat natuurlijk niet evident zijn, hangt af van de plaats waar je paard artrose heeft.
Ik heb een tijdje een wollen beenverwarmer (van de mensen, zo soort sokken dat ballerina's ook wel over hun collants aan doen) over Mieke haar knie getrokken. Ik vouwde hem eerst dubbel, trok hem dan over haar hoef en zo naar boven tot aan haar knie. Jammer genoeg bleef hij natuurlijk niet zitten :/
Ik denk dat zoiets toch nog zou kunnen helpen bij paarden. Er moet iets uitgevonden worden dat niet afzakt :p

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:05

merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:11

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:19

rechtboven in kan je de taal instellen in nederlands :D

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:57

Ik heb het niet geprobeerd om de kogels van Danté warm te houden. Wel had ik haar een 300 grams deken met een wollendeken opgedaan en ze is ook niet geschoren geweest.

Als het speciale kniewarmers zijn voor paarden moet het denk ik wel houden hoor.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:19

ik doe dat ook niet want dan moet ik hem helemaal inpakken hahaha..hij heeft een gruwelijk hekel aan dekens dus in de winter 200 grams en nu staat hij onder een gevoerde regendeken omdat hij niet zo snel koud heeft en dat terwijl hij ook niet zoveel wintervacht heeft! nooit gehad ook trouwens altijd een redelijk dun velletje...

merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:46

Ohja in het nederlands is mss wel handiger :p
Er staat dat je best nog een bandage onder de kniebeschermer doet om afzakken te voorkomen... volgens mij zakt mijn bandage dan af en die beschermer niet :p heb al eens geprobeerd met bandage en die trekt mevrouw gwn los :p ze is huiverig tov vreemde dingen op haar lichaam! Toen de da wat vocht uit de knie wou laten lopen en ik even een seconde wegkeek, ging mevrouw al proberen de naald uit haar knie te trekken :p

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 09:59

Ik heb een 18 jarig paard met artrose. Ik vind haar de laatste tijd achteruit gaan. Zo heeft ze moeite om na het liggen in de benen te komen,en ze loopt dan de eerste meters erg moeizaam. Ik twijfel of ik haar de komende winter nog wel wil plagen,de winters zijn duidelijk zwaarder voor haar. Ik weet ook niet goed hoe ik het haar makkelijker kan maken,ze heeft 24 uur weidegang en een ruime inloopstal,dus beweging heeft ze genoeg. Koud kan ze het ook niet hebben,ze draagt al een goede deken om haar lichaam zo warm mgelijk te houden.Misschien een supplement toevoegen aan haar eten...Ik ben eigenlijk best bang dat ze een keer niet meer in de benen kan komen,dat heb ik al een keer meegemaakt met mijn oude ruin,en dat zal me niet weer gebeuren. Ik hoop eigenlijk dat ze het nog een tijdje uithoudt,maar ja...het blijft altijd moeilijk om de grens te trekken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:27

26 is een hele mooie leeftijd !
Je zou een ondersteuning kunnen proberen zoals glucohorse oid.
Helpt dit niet genoeg dan zou ik haar laten gaan .
Want als leven lijden wordt .....
Maar het voorjaar komt eraan ...

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:01

PortRoyal Lorenz had hetzelfde kwam ook moeilijk weer op zijn benen bv na het rollen.
Nu ik joint comp geef niks geen last meer.
Tuurlijk zitten er weleens mindere dagen bij maar nu loopt hij echt weer super.
Het is altijd per dag bekijken en met rijden begit het stijf, je moet wat langer stappen maar als hij eenmaal opgewarmd is....Lorenz word dit jaar 20 jaar.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:16

PortRoyal ook ik zou het per dag bekijken. Gelukkig gaan we nu de goede kant op. Misschien kan je van suplement wisselen?

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:32

Ja, ik ben al wat aan het informeren en probeer het een en ander. Misschien kijk ik er de komende winter weer heel anders tegenaan. Ik heb ook een pony en die 2 zijn altijd bij elkaar..moet er nog niet aan denken om al afscheid te nemen van mijn paard. Toch kijk ik wel al rond voor een weidemaatje voor mijn pony,je weet niet hoe het loopt..

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 00:19

PortRoyal: mijn merrie had ook erg veel last met opstaan en terug in beweging komen. Nu ik haar een supplement bij voer gaat het veel beter met haar. Mss voor jou ook het proberen waard.

Ik lees hier vanalles over het warm houden van gewrichten... Ik vind het erg raar, maar meestal loopt Urka net beter in de winter! (het zou natuurlijk ook moeilijk zijn om een hoefgewricht warm te houden)
En ik heb geen deken op liggen ofzo.
Urka liep donderdag en vandaag trouwens echt super aan de longe! Ze loopt enorm vlot en geen knikje te zien *\o/* omdat ze net zo goed liep als donderdag heb ik haar zelfs even laten galopperen. Ze had er echt zo een zin in! Echt fijn om te zien. Ik was zo blij dat ik het zelfs even gefilmd heb :+ ik moest het thuis eens laten zien :o

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 00:38

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:03

annelieke heel veel succes vandaag.
wat fijn dat het zo goed gaat katje

horsie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:11

Mijn hoefsmid is geweest van de week en ook zij vermoedt dat er wel iets van artrose in mijn paard haar benen kan zitten.
Dat wordt dus waarschijnlijk een bezoekje aan de dierenarts.
Wat waren jullie in totaal kwijt om artrose vast te stellen, als ik vragen mag.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:38

Annelieke: heel veel succes!
Horsie1994: Ik heb foto's aan huis laten nemen van haar kroongewricht en hoefgewricht. Er zijn maar 2 foto's gelukt toen (maar er was duidelijk te zien wat het probleem was) en heb 100 euro moeten betalen (ik geloof dat het iets was van 45 euro voor de eerste foto en 17 euro voor de daarop volgende foto's). Dat viel erg mee! Ik kan me voorstellen dat dit normaal een stuk hoger ligt (hangt af van het aantal foto's die genomen worden). Ik spreek hier enkel over het vaststellen van de artrose. De kosten daarna zijn een pak hoger.

horsie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:17

Bedankt voor het antwoord!
Ik zit nog te twijfelen om zelf naar de kliniek te gaan of ze bij huis te laten komen.
Ik denk dat ik bel wat het goedkoopste is.
Meer ervaringen zijn altijd welkom!

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:52

ik zou persoonlijk naar de kliniek gaan..ze kunnen daar net even betere foto's maken dan thuis..ik was ongeveer 500 euro kwijt.. in totaal 17 foto's van zijn rechtervoor en achterbeen en voorhoeven en rug..scan van zijn pezen en sedatie..
ook is hij helemaal uitverdoofd nu heeft mijn DA me wel gemats en ik heb ook duidelijk aangegeven tot hoever ik wilde gaan..je zou kunnen vragen of je het in termijnen kan betalen als het hoog oploopt.

op het moment doe ik niet zo heel veel..vind het echt te koud om lekker in de buitenbak te rijden :o en sem vind het ook maar niks die harde kouwe wind..

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:22

ik was totaal incl 4 foto's plus inspuiten gewricht plus pot sublementen 325 euro kwijt. ook ik ben gematst de pot koste 100 euro inspuiten iets van 150 rest foto.

horsie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:19

Dat zijn fikse bedragen. Ik zal van de week even bellen naar een aantal praktijken hier in de buurt voor een prijsopgave.