Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:08

Zit net met open mond naar die hackey voeten te kijken, echt V R E S E L I J K......

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:44

Ik heb gisteren ook weer wat foto's van Jap zijn voeten gemaakt

Jap heeft vorig jaar december een hele erge hoefzweer gehad, dit kun je nog duidelijk zien aan zijn hoeven.
Alle vier vertonen ze er nog de "littekens" van.
Hij heeft daardoor 6 wkn op ijzers gestaan, die ringen zijn er nu bijna uit gegroeit.

Ook zijn we sindsdien bezig zijn stand te veranderen, we zijn er bijna!!!!
Hoe het er nu uit ziet ben ik iig erg tevreden over.

Afbeelding
Voorvoeten.

Afbeelding
Achtervoeten

Afbeelding
Allevier (beetje slechte foto...)

Rechtsvoor, de hoefzweer voet.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wat mij aan deze voet erg opvalt is de 'streep' van links naar rechts en het nieuwe hoorn wat boven het hoefzweergat groeit, dat is 'platter' als de rest van zijn hoef
Op de tweede foto lijkt er een soort knik in zijn hoef te zitten, dit is niet zo hoor, komt door de hoek van de foto.

Linksvoor. Vindt hem op de foto niet zo mooi als ik het echt...hij 'plopt" minder dan hier lijkt....
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Achtervoetjes.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:58

MMMmmm misschien moet ik dat tuigpaarden concours maar laten vallen.
Soms vraag ik me wel eens af op paarden'sport' nou nog wel zo leuk is met al die ellende die voorbij komt. Paarden ophokken, het bar slechte rijden, hoefverzorging die gewoon niks voorstelt, mensen die slecht passende zadels rijden etc etc.
'Vroeger' vond ik alles wel best maar het gaat me steeds meer tegen staan.

Misschien sta ik al te lang naast mijn paard en zie ik nu veel(of nog) meer dingen die ik eerst niet zag.
Helemaal nu ik net begonnen ben het hele boek van van Nassau door te lezen.

Maar goed ik wijk af.
Ik vraag me af of regels zijn voor het beslag van tuigpaarden op concours. Als dit toegestaan is wordt het het hoogtijd dat dit verboden wordt. Ik zou nog wel kunnen leven met een dubbel ijzer wat er even ondergaat voor de wedstrijd maar die klompen....nee afschuwelijk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:00

Oef die hoefzweer heeft een flinke krater achtergelaten, gelukkig ben je binnen niet al te lange tijd van de krater af ;-) hij zit al helemaal onderaan.

Op sommige foto's vind ik dat er nog wel veel steunsel staat, het lijkt ook afsof het paard er ook op loopt?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:03

Cowgirl schreef:
MMMmmm misschien moet ik dat tuigpaarden concours maar laten vallen.
Soms vraag ik me wel eens af op paarden'sport' nou nog wel zo leuk is met al die ellende die voorbij komt. Paarden ophokken, het bar slechte rijden, hoefverzorging die gewoon niks voorstelt, mensen die slecht passende zadels rijden etc etc.
'Vroeger' vond ik alles wel best maar het gaat me steeds meer tegen staan.

ik was een kwartier gaan kijken op een regionaal paardenevenement, een kwartier bij de inrijbak staan was genoeg om kotsmisselijk weg te lopen; allemaal gefrustreerde amazones die het bit door de mond flosten om hun paard maar omlaag te trekken en tegelijkertijd vooruit te schoppen met hun sporen :r
http://www.youtube.com/watch?v=61Hf3vCtyU8
http://www.youtube.com/watch?v=0WtqzyimZ2M
http://www.youtube.com/watch?v=2hJw6lx6IuY
http://www.youtube.com/watch?v=HWl6X28IQv4
http://www.youtube.com/watch?v=e4SD3IUoZgc
http://www.youtube.com/watch?v=N9tSrwR1Edc

Tuigpaardenconcours? De landbouwdag in Opmeer of niet? :D Anky komt daar ook he las ik laatst 8-)

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:05

JaHHH we zijn er bijna!
De verwachting is dat het laatste stukje eraf gaat vallen/brokkelen, er zit namelijks niks onder, kan er een flinke spijker dwars doorheen duwen (stom gezicht)
Maar dat vang ik wel op door goed rond te blijven raspen.

Steunsel klopt, we halen het weg tot zoolhoogte, wordt er meer weg gehaald dan "vallen 'Jap zijn hoeven uitelkaar en gaan zijn hielen erg knijpen, hij krijgt dan ovale voorvoeten.
Op deze manier blijft zijn hoef mooi in vorm en loopt hij prima!

Hoop dat als het hoefzweergat eruit is weer gewoon zonder schoenen te kunnen ook!

Arabesk

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:06

nee verder weghalen dan zoolhoogte is nóóit een goed idee :\, maar op de één na laatste foto vind ik de steunsel aan de linkerkant wat aan de lange kant

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:12

Da's een achterpootje, daar is niks aan gedaan alleen rond gevlijt, we rijden nu veel buiten gaat vanzelf allemaal!!
Idd daar kan een randje af!

Lekkere filmpjes trouwens.......
Die vos met die brede bles doet hij elke trek zijn oogjes dicht moet je maar eens opletten....arm dier.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:13

Heb jij nou ook dat het hol klinkt als je op de wand tikt vlakbij de ex hoefzweer?

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:15

Yep, het is ook hol!
Jap had een behoorlijk erge, van de kroonrand tot onderaan toe.
Het is nu vorver uitgegroeit dat het erboven weer mooi wordt.
Maar idd vlakbij het gat klinkt het behoorlijk als HOLLE BOMEN, hihi

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:19

Aimee schreef:
Zack schreef:
@BJ05
Ik zit ook niet in de tuigpaarden.. dus nee ik ken het ook niet.
Dressuur is ook mijn ding niet, dus nee nog nooit van mn leven gezien..
(gelukkig maar zullen we zeggen)

Dat is wel heel erg overdreven.
Dat dressuurpaarden SOMS in de schoenen worden gezet, maakt die hele sport niet verziekt.
Als een dressuurpaard schoenen omkrijgt, is dat ook zonder alle touwen en toeters en bellen eraan. Ik heb dat tot nu toe twee keer gezien en dat was bij het verbeteren van de piaffe. In feite krijgt zo'n paard de schoenen om als springschoenen, echter nu maken de ringen steeds geluid waardoor de benen meer opgetrokken worden.

Dat is dus niet te vergelijken met de praktijken in de tuigpaardsport, bovendien heb ik nog nooit een dressuurpaard zo op de voeten zien staan als de tuigpaarden. Zou ook vrij onlogisch zijn, aangezien je in dressuur een soepele bewegingsafloop wil en die hoge hoeven zorgen ervoor dat het paard gaat lopen als een nietmachine. Een tuigpaard mag dat, krijgt daar meer spektakel van in de benen. Een dressuurpaard wordt daar keihard op afgestraft.........

Je leest duidelijk niet wat ik schrijf.
Dat dressuur mijn ding niet is, heeft er niks mee te maken of die paarden wel of niet op schoenen gezet worden oid.
Ikzelf wist dat namelijk niet dat dat gebeurde.
Dus waarom je nu zo uit de hoogte tegen mij gaat doen omdat dressuur mijn ding niet is vind ik een beetje vreemd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:24

Ik zie het kwaad niet zo in om een losse schoen, eventueel iets verzwaart zoals ook wel gebruikt wordt, te gebruiken tijdens een training.

Overigens is dat niet zoveel anders dan hoefschoenen. Die brengen ook gewicht aan de voeten waardoor ze zwaarder zijn dan normaal en zullen ook de gang beinvloeden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:03

Zack schreef:
Je leest duidelijk niet wat ik schrijf.
Dat dressuur mijn ding niet is, heeft er niks mee te maken of die paarden wel of niet op schoenen gezet worden oid.
Ikzelf wist dat namelijk niet dat dat gebeurde.
Dus waarom je nu zo uit de hoogte tegen mij gaat doen omdat dressuur mijn ding niet is vind ik een beetje vreemd.

Uit de hoogte :?
Je schreef meer dan alleen dat dressuur jouw ding niet is ;) Je schreef ook nog: gelukkig maar.
Dáár reageer ik op.
Ik houd er niet van als iemand ergens zo'n ongefundeerde kwalificatie aan hangt.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:13

Ja uit de hoogte..
je springt er meteen vol bovenop terwijl dat absoluut niet nodig is.
Ja gelukkig maar dat het allebij mijn dingen niet zijn, want ik kan er letterlijk door uit mn plaat schieten als ik mensen dat hun paard zie aandoen.
Ongeacht welke tak van de paardensport dat ook moge zijn.
Je maar daar best op reageren, maar lees dat wel beter WAAROP ik reageer.. en niet meteen een conclussie trekken dat ik het alleen over de dressuur sport heb.
Dat je daar niet van houd is terecht, maar ik hou er ook niet van als mensen een conclussie trekken die niet terecht is.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:13

fransje23 schreef:
Ik zie het kwaad niet zo in om een losse schoen, eventueel iets verzwaart zoals ook wel gebruikt wordt, te gebruiken tijdens een training.

Overigens is dat niet zoveel anders dan hoefschoenen. Die brengen ook gewicht aan de voeten waardoor ze zwaarder zijn dan normaal en zullen ook de gang beinvloeden.

Hoefschoenen zijn niet zwaarder dan ijzers!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:36

Zack schreef:
fransje23 schreef:

Hoefschoenen zijn niet zwaarder dan ijzers!

Nee, maar aangezien ijzers gedurende de gehele tijd aan de voet zitten is het paard op dat moment aan het gewicht gewend. Op het moment dat je hoefschoenen aan doet is het paard niet aan dat gewicht gewend en zal daar dus aan moeten wennen, telkens opnieuw.
Die dubbele ijzers, verzwaarde schoentjes en wat je nog meer voor "hulpmiddelen" hebt worden ook slechts kort voor de training of prestatie aan- omgedaan om dat ze dan het gewenste effect geven.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:57

Doej e paard maar een keer springschoenen om de achtervoeten. Geeft ook een leuk effect de eerste keer :D
Ineens kon meneer ze wel optillen.

Arbask, wat betreft je filmpjes; die je had van die bitloze wedstrijd waren imo zeker zo sneu voor de paarden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:11

Zack schreef:
Ja uit de hoogte..
je springt er meteen vol bovenop terwijl dat absoluut niet nodig is.
Ja gelukkig maar dat het allebij mijn dingen niet zijn, want ik kan er letterlijk door uit mn plaat schieten als ik mensen dat hun paard zie aandoen.
Ongeacht welke tak van de paardensport dat ook moge zijn.
Je maar daar best op reageren, maar lees dat wel beter WAAROP ik reageer.. en niet meteen een conclussie trekken dat ik het alleen over de dressuur sport heb.
Dat je daar niet van houd is terecht, maar ik hou er ook niet van als mensen een conclussie trekken die niet terecht is.

Dat maak je er zelf van hoor, dat ik ergens boven op zou springen :+
Het is gewoon een openbaar forum en ik reageer op jouw bericht. Wil je geen reactie, moet je geen bericht plaatsen.
Kijk..... Nu doe je het weer..... Gelukkig maar dat het niet jouw ding is...... Weer die zelfde kwalificatie die nergens op gebaseerd is.
Je had ook kunnen zeggen: oh... dus zo erg is het niet gesteld in de dressuursport, gelukkig maar ;)

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:34

scoxxxx schrijft:

Citaat:
Wil je bijv je eigen nagels zo sterk als mogelijk krijgen, zal je deze zo kort als mogelijk af moeten knippen en netjes bijvijlen.
Te kort afgeknipt = in het leven = auw
Te lange nagels = scheuren en brokkelen snel tijdens het werk (bij de paarden) en zijn een stuk zwakker
Voel zelf maar aan een eigen te lange nagel aan het einde: wiebelt alle kanten op en is vrij zwak. Kort afgeknipt deze nagel = zit geen beweging meer in, is sterk en zal niet inscheuren of iets dergelijks.

aangaande de nagel heb je denk ik wel gelijk.
Fysiek zou je dat zo kunnen aanduiden.. maar een mensennagel heeft zoals een hoef geen draagfunctie.

Zo zie je maar weer, dat hoefsmeden verschillend denken.

Mag ik vragen waar je je opleiding hebt gedaan?
(gewoon interesse hoor, is geen afkatten of zoiets)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:51

Ik vind niet dat de gang echt heel erg beinvloed wordt door hoefschoenen:

zelfde paard, zelfde ondergrond, zelfde dag, zelfde voorbrenger

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:57

@needje
Heeft geen effect hiero al eens gedaan :+

@aimee
Ik hoef geen reden op te geven waarom dressuur mijn ding niet is.
Het is mijn ding niet klaar.
Ik heb nooit gevonden dat het dressuur verziekt werd, dat heb je zelf gezegd.
Heb je mij nooit zien typen, aangezien ik niet eens wist dat het gebeurde.
Ik heb nooit gezegd dat ik de dressuur sport veziekt vind,of afgezaagd of hoe je het ook wilt noemen.
Heb alleen gezegd dat het mijn ding niet is.
Dus zoals ik al zei, ik hoef niet uit te leggen waarom dressuur mijn ding niet is.
Niet aan jou iig.
Dus je leest helemaal langs me heen (grappige zin :+ )

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 16:06

Nou Zack
Kunnen we elkaar een handje geven, het is mijn ding ok niet
Althans als het gros van de dressuur ruiters model staat voor wat het eigenlijk inhoudt, nou dan bedankt ik vriendelijk voor de eer...

Ik cross nog wel een rondje door het bos en doe het lekker op mijn eigen manier!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 16:12

Figuurtjes breien op een postzegel is ook niet mijn favo sport ;-)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 16:15

Als iets je favoriete sport niet is, hoef je toch niet zulke kortzichtige conclusies te trekken op basis van een bericht van één persoon die het over het gebruik van schoenen heeft :?

Gelukkig heb ik geleerd verder te kijken dan mijn neus lang is. Kom regelmatig goed van pas.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 16:17

Hmmm, ik vind het echt heel moeilijk te zien op het filmpje, maar heb toch het idee dat hij met die hoefschoen toch wat hoger gaat... Vind dat niet slechter of beter ofzo, maar uit eigen ervaring weet ik wat een springschoen van 100 gram kan betekenen qua verandering in de loop...

Kunnen sommige mensen een discussie die trouwens ook nog eens weinig met paardenhoeven te maken heeft even ergens anders gaan uitvechten....