[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Uriah

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:15

Hoe zag het eruit dan op de foto?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:57

Splash is staat nu op blote voeten. Sinds het moment van bekappen wilde ze ineens geen been meer optillen dus ten eerste kon er niet beslagen worden en er was daarvoor besproken dat ze dit jaar voor het eerst na 7 jaar in de winter op blote voeten moest staan omdat ze dag en nacht buiten staat en dat met vorst en sneeuw geen goede combi was vorig jaar. In het voorjaar mag ze weer op ijzers mits het nodig is. wil haar er liever af houden als dat lukt.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:00

Uriah dat klinkt goed zeg, jij durfde zonder zadel met halster met deze kou :P

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:07

Uriah schreef:
Hoe zag het eruit dan op de foto?

je uuhhh haha

tussen die botten moet je een treepje ofzo zien (kraakbeen denk ik ).
en tussen 2 botten was het open , stukje dicht en weer open .
was echt het begin zei hij .

en ik hoorde dat het een kwaaltje is die ijslanders juist wel meer hebben .
vond der wel sneu hoor , helemaal dizzie en aan het infuus .... arm ding .

gelukkig staat ze 24/7 buiten en ze was net weer helemaal der eigen .. lekker druk dus

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:55

gelukkig was ze dizzy aan het infuus. Echt fijn is het natuurlijk niet.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:02

'Het valt mij ook nog mee met deze kou dat hij nog hetzelfde loopt, je houd het toch extra in de gaten. Hij staat helaas niet 24/7 buiten, erg moeilijk hier in de deze regio helaas.

@Gaapje: Balen dat ze spat heeft, maar je ben er gelukkig optijd bij, nu hopen dat het infuus aanslaat!

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:13

ja ik hoop het ook

kan ik daar zelf ook iets van merken of het aanslaat ? en zo ja wanneer .
en duurt het zo lang voor dat dat spul aanslaat , of werkt het heel langzaam.
het is toch 8 weken rust (gelukkig ben ik een koukleum)
ze gaat wel nog op de foto over een paar maanden .

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 00:39

Gaapje: als het aanslaat lopen ze niet meer kreupel, daar merk je het aan. Ik vind het wel een beetje vreemd dat ze zeggen dat het na dit infuus over moet zijn en dat ze de aankomende jaren geen last meer zal hebben. Volgens mij werkt het bij spat niet zo. Er wordt een infuus gegeven als de ontsteking aktief is, de beste optie is dat het gewricht dichtgroeit, maar het proces kan ook zomaar weer stoppen. Vaak stopt het proces na dit infuus, maar zeker is dat niet. Soms moet het een aantal keer herhaald worden, omdat de kreupelheid weer terugkomt. Ik denk dat je gewoon moet duimen dat het infuus z'n werk doet en dan maar kijken hoe lang het goed blijft gaan. In dit topic staan heel veel verhalen over Tildren, met wisselende resultaten. Soms gaat het goed en blijft het lang goed gaan, soms maar even en soms doet het niks.

Maar laten we van het positieve uitgaan: ik hoop dat hierna weer goed gaat. Waarom moet je eigenlijk 8 weken rust houden? Meestal moet je ook met een infuus gewoon blijven stappen en als het goed gaat, mag je na een tijdje de boel weer oppakken. Al heb ik hier wel vaker gelezen dat er rust wordt voorgeschreven. Maar bij spat geldt juist: rust roest ! Oftewel, ze moeten wel wat blijven bewegen. Na het infuus een tijd rustig aandoen is natuurlijk prima, maar daarna mogen ze meestal gewoon weer stappen en als het goed gaat langzaam aan weer opbouwen. Zo is het mij in ieder geval van verschillende kanten uitgelegd.

Ik heb even een stukje gekopieerd waarin uitgelegd wordt wat Tildren doet:

Het totale botstelsel van mens en dier wordt iedere paar maanden volledig vervangen door een nieuw skelet. Dit is een natuurlijk proces dat plaats vindt doordat er in bot cellen zitten die botafbreken (osteoclasten) en cellen die juist nieuw bot aanmaken (de osteoclasten). Afbraak en aanmaak treden in de normale situatie tegelijkertijd op, en houden elkaar in evenwicht. Invloeden van buiten kunnen dit proces van botvervanging beinvloeden. Zo zullen ten gevolge van een zwaardere belasting (bijv. tijdens training) de osteoblasten meer bot gaan maken. Hierdoor wordt het bot zwaarder en sterker. Wordt de belasting te groot en treden er beschadigingen op van het botvlies, dan reageert het lichaam met een ontstekingsreactie die gedurende een langere periode het evenwicht tussen botaanmaak en afbraak kan ontregelen.
Tot nu toe konden wij dit gestoorde evenwicht alleen met ontstekingsremmende middelen beinvloeden. Reeds opgetreden veranderingen in het bot kunnen hiermee niet worden gerepareerd.

Gelukkig is er een geregistreerd diergeneesmiddel voor paarden verkrijgbaar (Tildren®) dat specifiek de osteoclasten (de botafbraak) remt. Het middel is afkomstig uit de humane geneeskunde en is bedoeld om ziekteprocessen waarbij meer bot wordt afgebroken dan aangemaakt, gedurende langere tijd te remmen of zelfs te stoppen. Met name de beginstadia van spat en bepaalde vormen van hoefkatrolontsteking lijken goed op dit middel te reageren. Maar ook artrose (slijtage) in andere gewrichten in het lichaam reageert goed op dit medicijn.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 07:49

@ netje dank je wel

en hij zei omdat ze dus gewoon op het land staat, krijgt ze der stap beweging wel .

ik denk ook dat elke DA andere ervaringen heeft .
die van mij is er heeeeel erg positief over , misschien zegt hij daarom dat het wel goed komt .

we zullen zien .
ben gelukkig zo van ik zie het wel , is er meer nodig merken we het wel .
en leuk is het niet , maar het had ook veel erger kunnen zijn hoor

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 09:59

tja, die van mij is zo positief dat ze straks weer in de endurance kan lopen, dus wat dat betrefd. alleen geloof ik dat nog niet, of durf ik niet te geloven. splash staat ook alleen buiten. toch bewoog zij in de eerste instantie niet uitzich zelf. nu wel, moest stappen en draven, alleen soms springt ze zelf in galop aan.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:53

Gaapje: ik zeg ook niet dat het niet goed komt hoor ! Maar spat is echt zo'n 'koffiedik-kijken' aandoening. Er is eigenlijk niet heel veel over bekend. Voorspellen hoe het zal verlopen kan eigenlijk niemand (ook geen DA). Maar we duimen hoor :D

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:39

@ gaapje mijn paard heeft afgelopen maandag het Tildren infuus gehad en ik moet elke dag met hem stappen . over een week moet ik al bellen om te vertellen hoe het gaat.

Hier sneeuw!!! heb mn paard met zn spatbeslag maar gewoon buiten gezet , het gaat goed tot nu toe geen sneeuw ballen onder zn voeten.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:18

Hier sneeuwt het ook, echt leuk :D

Wij mochten na het infuus vrij gauw weer beginnen met alles op te pakken(stap en later buiten draf), na aantal weken liep hij toch weer kreupel toen hebben we besloten hem een klein jaar op rust te zetten 24/7. Dit heeft hem goed gedaan.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:19

Die van ons zei ook dat we wel weer Endurance kunnen doen met de tijd, maar durf dit toch voorlopig nog niet aan. Het gaat nu zo goed, wil het niet verpesten omdat ik graag wedstrijd wil rijden, maar voor mij is het gelukkig geen must dus dat scheeld.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:28

ik rij gelukkig geen wedstrijden , ja 2 keer per jaar ofzo .
ik wacht het wel af meer kan ik toch niet doen .

heb net wel de hoefsmid gebeld , ijzers moeten eraf voor ....mevrouw loopt op hakken van sneeuw nu haha

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:29

ik heb er ook vrede mee als het niet meer lukt hoor, dus in dat op zicht heb ik alle tijd van de wereld.

Vandaag heerlijk in de sneeuw gereden. Ze heeft nu geen ijzers en jeetje wat is dat leuk zeg. We genoten met volle teugen. en liep superrrrrr rad. geweldig.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:37

Die van mij heeft ook ietsjes ijsklompen maar die vallen er ook elke keer weer af , ik ga er ook van uit dat de sneeuw van korte duur is . Niet gelopen of gereden in de sneeuw met paard , alle auto's reden hier stapvoets en het sneeuwde zo erg dat je geen had voor ogen zag , paardje heeft gewoon lekker in de wei gespeeld .

Als jullie rijden hoe merken jullie dat je paard last heeft van zijn of haar spat been?

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:58

Met draven voel ik dat dan wel, dat het gewoon niet zuiver is.

Hier een foto van onze knappe Tiger
Afbeelding

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:39

nee, kreupel heeft ze niet gelopen maar ze heeft het ook nog eens aan 2 bene. Hooguit in het begin erg stijf meer niet.

leuke foto hoor.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:56

Bij ons is er niet zoveel sneeuw gevallen, vannacht waarschijnlijk wel.
Nu maar hopen dat het land een beetje begaanbaar blijft voor onze paardjes :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:50

Victor heeft ook Tildren gehad. Dat heeft op zich wel geholpen, van zijn sprong heeft ie volgens mij nooit meer last gehad.
Jammer van zijn scheve bekken en SI-gewricht maar ik ga hem komend voorjaar toch weer oppakken want hij zit wel lekker in z'n wel nu. Het is alleen dat ik hem al zo vaak heb opgepakt en het dan toch weer mis ging. Daardoor durf je op een gegeven moment niet meer, tenminste dat heb ik dan. Zo bang voor de zoveelste teleurstelling. Maar ik heb met Victor geen wedstrijdambities, dat scheelt.

Leuke foto Tiger :D

Ik heb er gisteren ook wat gemaakt in de sneeuw, Victor ging helemaal los, die vond het geweldig. :D Effe opzoeken....

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:52

Vic besluit Maik te gaan vervelen:
Afbeelding

Afbeelding

In de sneeuw kun je ook gek doen ookal is het glad :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:53

Afbeelding

Afbeelding

O:) O:) O:)

Afbeelding

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:54

@ maikeltje dat lijkt mij nou ook , bang voor de teleurstelling .

ik ga zelf maar nergens vanuit , weet ook echt niet wat ik moet verwachten ervan .

en die muts van mij tolt altijd , dan zie je niks aan der .
in draf wel maar dat doet ze dus bijna nooit haha.

heb ook foto van aan het infuus, zal is even opzoeken

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:55

maikeltje schreef:
Afbeelding

Afbeelding

O:) O:) O:)

Afbeelding

geweldige foto's en een shet !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

dochter heeft ook shetje , in april krijgt ze een veulentje , als alles goed gaat .