[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:13

Ik heb ook een keer gezien dat er over zo'n scheur een plaatje werd gedaan en met 2 schroefjes werd vastgezet.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:30

De scheur is in eerste instantie ontstaan in het dode, loszittende stuk hoef. Mede door het dunvijlen van de hoefwand om een goede afrolpunt te maken.
Ik had alleen gehoopt dat hij uit zou groeien. Hij zat eerst tot aan het hoefzweer gat, maar dat zit nu ook beneden en de scheur blijft van dezelfde lengte.

Over 14 dagen komt de bekapper weer (hij kon niet eerder) en tot die tijd hou ik het zelf bij met de wand daar niet dragend maken. Op zich doet ze het er goed mee, maar vanmiddag heeft ze met haar schoenen al snel door een plas water geplonst en het water in de schoenen hebben de hoeven denk ik zo week gemaakt, dat de scheur echt open stond. Rechts nog wat meer dan links.
De scheur loopt tot halverwege het hoefje. Rechts iets minder ver.
Hij is wel door, dus niet alleen een barst in de bovenste laag.

Ik moet met deze scheur steeds aan Image denken eigenlijk. Dat interne euvel van die ontsteking van het hoefbeen is waarschijnlijk ook ontstaan door een altijd blijvende scheur in de wand.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:05

Geloof dat van Nassau daar een ijzeren band omheen doet en dan dekken ze de scheur nog af, met een of ander goedje. Staat ergens op hun site, hoornscheur. Die zag er op de foto's trouwens nog wel een stukje dramatischer uit, dan die van Isabella.

Update Tyra: die staat wegens tuin/paddock-renovatie op het verharde deel van de paddock. Nu kan ik heel goed zien dat ze eerst haar hielen neer zet. Was vanochtend even bang dat ze weer minder liep, maar in de loop van de dag trok 't weer bij, gelukkig. Ze heeft gisteren en eergisteren overdag bij de buurvrouw in de paddock gestaan, daar was ze toch wat onrustig, liep voortdurend heen en weer. Dus al met al hoop ik dat dit niet weer een te grote 'aanslag' op de hoeven is.
Morgenavond is het waarsch. klaar, en kunnen ze weer op het hele stuk.
Wel een toestand hoor, ons hele terrein leek wel een bouwput. Maar ja, als goed is krijgen we nu een keurig erf/tuin.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 00:10

Jammer, weer zo iemand die nietsvermoedende en goedwillende mensen aan iets probeert te helpen dat ze niet nodig hebben en wie weet zelfs niet eens goed is voor het paard...

Bedankt iedereen voor de opbeurende woorden. Het is fijn om te weten dat ik niet alleen ben in het zorgen maken. Vandaag geen kreupelheid gezien, manenkam was wel harder. Maar hij kon nog behoorlijk rondrennen met een bok erbij. Dus zolang hij zo vrolijk is, blijf ik hooinetten vullen en weken etc. Isapaardje, ik stuur je binnenkort een pb met wat vragen over Isabella toen. Nu nog even te druk in mijn hoofd.

Oo, die tweewieler is echt prachtig, die wil ik ook Ja Dat zwarte ding is idd vlut. Waar heb je die rode gekocht ?

Jeetje, enge scheur. Maar ze heeft dat al even ?

Myr, ik heb de foto's gezien, lijkt wel of je een heel bos verplaatst hebt Knipoog Nado liep dus ook 2-slag, maar nu niet meer, hoeven waren gewoon te lang geworden, vooral de hielen. Dus misschien binnenkort de hoefsmid erbij ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 09:54

je kunt een dun plaatje ijzer erop schroeven,geen lange schroeven gebruiken!kleintjes...zo'n plat stukje ijzer met gaatjes,een beetje krom slaan,erop schroeven als de hoef onbelast is,bij belasting wijkt de scheur,klinkt allemaal een beetje eng,maar het werkt wel,de hoefsmid vlakt het waarschijnlijk eerst uit en dan een plaatje erop....maar dan moet ze nog twee weken zo lopen!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 11:24

Die scheurt laat ik maar even aan de bekapper/hoefsmid over. Ik heb vertrouwen in zijn oordeel. Ze zitten er al zo lang, dan maakt 14 dagen ook niet meer uit denk ik zo. Daarbij valt het in het echt wel mee (wat Gemske morgen hopelijk kan beamen).

Overigens heb ik die man nog gevraagd naar WAT er precies in zijn voer zit. Ik kreeg nu een antwoord waarbij ik echt van mijn stoel afviel. En dat is dan een vakman??

Ik zal jullie laten meelachen en dan is het genoeg over dit voer en deze firma (het lijkt me wel duidelijk). Ik heb trouwens niets aan de tekst veranderd ... dit is dus letterlijk wat ik in mijn mailbox vond Haha!

Hallo Ingrid
ingrediënten staan op de zak blauwe stikker
groetjes Ge Huibers

Hi Hi Hi flauw He
ingrediënten zijn zemelen iets ecologiese grasbrok ongeveer 34 soorten kruiden zwarte haver blanke haver gerst en 2 L zonnebloemolie per 1000 kg
Vriendelijke groeten Ge Huibers

PS maar als je echt je paard in orde wild hebben moet je afspraak maken dan onderzoek ik hem en dan krijg je hem echt weer goed wand dat is eigenlijk mijn beroep wat ik al 25 jaar doe

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 11:27

Is dat voer ECHT in de handel??? Help! Scheve mond

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 11:30

is dit echt de letterlijke tekst???ik denk dat ik hem maar roep om pablo nog beter te maken...ik wil zijn reis ook nog vergoeden hier heen,wanneer kan hij komen denk je??WAND het is hard nodig!!!!!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 11:35

ja je WILD hem tenslotte beter maken Ja

Overigens Hugho Granenmix en Kruidenmix, hij kent z'n eigen voeders nog niet helemaal uit elkaar. En er stond bovendien, las ik in de eerste post, ook geen etiket op de zak...

Ik vind het echt extreem verontrustend dat dit in de handel is...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 11:39

By-the-way ... zonnebloemolie is helemaal niet zo goed, want je verstoort zo de omega 3/6 verhouding in het lichaam. Daarmee kun je juist ontstekingen in de hand werken (hoeft dus niet, maar kans is wat groter).

En dan zemelen !!! Haver !!! Het stikt van het zetmeel. Gelukkig zit er ook iets van grasbrok in Clown

Maar ja het is dus wel in de handel als HugHo Kruidenmix.
Met blauwe stikker op de zak.
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 29-03-08 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 11:45

Isapaardje schreef:
Gelukkig zit er ook iets van grasbrok in Clown

Iets ecologiese Ja

Overigens volledig gelijk wbt de olieën, het wordt aangeprezen (op een zak chips bijvoorbeeld: extra zonnebloemolie), maar zo gezond is het niet Lachen
Gelukkig zit er maar 2 liter per 1000kg in Knipoog maar dan nog is het niet iets om aan te prijzen...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 11:47

Oops ja ... ik vergipste mij Clown

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 11:50

die van mij krijgen 2x daags een scheutje zonnebloemolie over hun voer,zit vitamine e in,goed voor huid en spieren..dat is dus niet goed?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 11:52

Ik lach me rot hier vandaag!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 13:54

geerke schreef:
die van mij krijgen 2x daags een scheutje zonnebloemolie over hun voer,zit vitamine e in,goed voor huid en spieren..dat is dus niet goed?

Ik geef Isabella ook zonnebloemolie door het voer.
Maar mede naar aanleiding daarvan op een ander forum, werd ik gewezen op het feit dat alleen zonnebloemolie eigenlijk niet zo goed is. Ik heb daarom Omega Olie gekocht, maar dat vindt ze niet lekker en nu laat ze al haar eten staan ... tja ... daarom maar weer zonnebloemolie door het voer.
Hierbij de link naar dat andere forum:
http://www.natuurlijk-ruiterschap.nl/fo ... g18151#new

Ook is mij vorig jaar gevraagd wat voor water ik Isabella geef. Ik geef leidingwater. Beter zou zijn om regenwater of schoon grond water te geven, werd mij toen verteld. Zeker omdat ons leidingwater hier enorm hard is (veel kalk). Het grondwater vertrouw ik niet zo, hoewel onze konijnen het wel krijgen (en zelf drink ik het ook wel eens).

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 17:53

Wow! nou zo iemand hoef ik niet in de buurt van mijn paardjes te hebben, en ik kan nu al voorspellen wat hij vindt dat het beste voer is, de duurste plus natuurlijk een paar prijzige supplementjes Pling
Wat een prutsers zijn er toch op de markt, je zou je eigen voer nog zelf gaan maken.

Wat is het verschil tussen schoon grondwater en leidingwater trouwens? Daar geloof ik eigenlijk geen bal van Bloos

Aurora hinkt nog steeds een beetje Scheve mond Maar buiten het scheurtje kan ik toch echt geen warme plekken vinden. Ik heb d'r nu toch maar weer even een paar dagen op de bute, eens kijken of dat helpt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:43

gelukkig heb ik eigen bronwater,we hebben wel leidingwater maar die hebben we dichtgedraaid,er zit veel chloor in,in het verleden dacht ik dat pablo daar ziek van werd.....veel chloor vernietigd vitamine e schijnt....maar daar werd hij niet ziek van...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:38

Geerke, waar woon je dan dat er nog chloor in het water zit? Ik dacht dat inmiddels in het hele land was gestopt, het water wordt nu dmv UV-licht behandeld, niet meer met chloor.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:45

Wow! Bizar zeg, dat mailtje van die voerkerel. Die heeft iets gemist als je het mij vraagt. Misschien kun je hem een aantal links van wetenschappelijke artikelen terugmailen, wie weet leert ie er iets van Knipoog Prutser!

Die van mij drinken Maaswater. Heb heel lang een bak leidingwater in de wei gehad, maar dat vinden ze niet zo lekker...

Ik wil jullie nog wat vragen. Mijn pony is juli vorig jaar bevangen geraakt, toen vrij snel opgeknapt, en nu maakt hij het eigenlijk prima. Er zijn geen foto's gemaakt, dus wat de schade in de hoeven is weet ik niet precies. Wel had hij aan alle voeten een verbrede witte lijn, en zijn de hoeven iets vergroeit. Er zit een soort knik in, die er inmiddels al een heel eind uitgegroeit is.

Nu zit ik met het volgende. Mijn pony is gek op vrijspringen. Er zijn weinig dingen die hij leuk vind, maar dit vind ie feest. Zou ik hem voorzichtig af en toe weer een beetje kunnen laten vrijspringen, of is de belasting op de voeten te groot? Ik durf het eigenlijk niet zo heel goed aan, daarom ben ik benieuwd naar jullie mening en eventuele ervaringen Knipoog

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:12

promptertje schreef:
Geerke, waar woon je dan dat er nog chloor in het water zit? Ik dacht dat inmiddels in het hele land was gestopt, het water wordt nu dmv UV-licht behandeld, niet meer met chloor.

frankrijk,bij bergerac in de buurt...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:32

Jaaaaa, dat verandert de zaak Knipoog. Ik ben blij dat ze hier van dat chloreren afgestapt zijn, het water smaakte echt smerig daardoor Scheve mond

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 00:12

Ja, maar in Fr. heeft bijna iedereen op het platteland zijn eigen bron, volgens mij. En dat is heerlijk water!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:21

gemske, er is weldegelijk veel verschil tussen grondwater en leidingwater. Niet alleen qua bacteriele waarden, maar ook qua zware metalen ea. Ik heb de cijfers nu niet bij me liggen maar het kan toch sterk verschillen. Natuurlijk kan je wel gewoon een onderzoekje laten doen en zolang de waardes van beide waters binnen de perken blijven kan je het gewoon geven als drinkwater.

Wij drinken hier zelf meestal gewoon leidingswater, na een controle natuurlijk. Smaakt niet raar imo (drink ook nog weleens flessenwater Haha! ).

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:44

Isapaardje schreef:
Ook is mij vorig jaar gevraagd wat voor water ik Isabella geef. Ik geef leidingwater. Beter zou zijn om regenwater of schoon grond water te geven, werd mij toen verteld. Zeker omdat ons leidingwater hier enorm hard is (veel kalk). Het grondwater vertrouw ik niet zo, hoewel onze konijnen het wel krijgen (en zelf drink ik het ook wel eens).

Die van mij krijgen gewoon leidingwater, maar als het veel geregend heeft en er ligt een plas (zeg maar gerust een meertje... Knipoog ) in de paddock dan drinken ze liever daar uit.
Ik heb zelf geen bron, dwz wel een bron maar geen pomp, maar m'n ouders wel. Die is -geloof ik- 15 meter diep en geeft vooral in het begin van dat vieze bruine water. Het wordt gewoon in de natuurvijver gepompt en de vissen blijven leven. Clown Ik heb het nooit aan de pony's gegeven, durfde het niet aan. Ik ben altijd bang dat het gif wat de buurboeren spuiten nog steeds in dat grondwater blijft zitten. Bloos

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 14:42

Wij hebben zelf nooit het grondwater laten testen, maar naaste buren wel. Was goed bevonden voor de (af)was en voor het drenken van dieren, maar niet voor mensen. Hmm; wat is het verschil ?
Ons water is wel helder en smaakt erg lekker. De stroming komt uit het Zuiden en daar is nu nog alleen maar bos. Echter staat er een industriegebied categorie 5 gepland; dus ik weet niet hoe schoon het blijft. Voor de zekerheid krijgt Isabella gewoon leidingwater. Maar als ze de kans krijgt, drinkt ze liever uit de regenton.

Wat dat vrijspringen betreft ... om eerlijk te zijn: geen idee Bloos
Schiet je dus niet veel mee op.
Ik laat Isabella wel balkjes lopen en in het bos laat ik haar wel eens over een omgevallen boom springen. Zolang ze zelf aangeeft dat de te kunnen en vooral te willen (ik kies wel altijd wat waar ze kan kiezen; eroverheen stappen of springen), maakt het denk ik niet veel uit.

Wel opletten voor geen uitgerekte teen, waardoor bij de landing de witte lijn kan "opwippen" of hoe ik dat ook moet uitleggen (denk aan die losse vingernagel als het ware).