[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:04

@Idifix, ai toch, is niet leuk hé...ik hou mijn hart hier ook vast. Ze krijgt amper gras...3/4e hooi. Een mens doet zo zen best en dan heb je weer wat voor. Ik hoop dat je hem op een paddock kan zetten, je bent er wel snel bij...dat doet ook veel.
Is het al dikwijls gebeurd dat hij HB stond?

dekoezegtboe

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 07:19

goedemorgen allemaal,

ik heb een vraag.
Gisteren is de VA geweest voor het prikken van bloed. ik heb hem ook even naar snow laten kijken, omdat snow nadat hij do-vrij-zat 1 uurtje op de wei gestaan had, ineens kreupel liep. voor de VA was het duidelijk hoefbevangen. het is echt nog maar heel licht, maar er was duidelijk pols te voelen en ook de hoef was wat warm snow liep ook gevoelig.
Het advies was niet meer op het grast (gelukkig had ik dat meteen al gedaan toen ik zag dat hij niet lekker liep), afvallen en bewegen.
Snow hoefde geen pijnstillers te hebben, het mocht wel als ik dat wilde maar hoefde niet.
Mijn vraag aan de ervaringsdeskundigen is hoe ik het bewegen het beste kan opbouwen.
van de VA mocht ik zelfs rijden 8)7 op zachte ondergrond... maar ik houd het voorlopig maar bij wandelen.

hoelang duurt het ongeveer voor dat hij weer pijn vrij is?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 07:52

Ligt aan je paard.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 08:16

tja dat is het lastige :) hij loopt nog wel gewoon zelf, zowel door de zand paddock als over de straat. het gaat allemaal wat langzamer, maar hij loopt wel.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 09:18

Het verschilt echt per paard.
Roos is wel een poos onregelmatig geweest.
Beetje rondscharrelen in de natte paddock en stukjes wandelen aan de hand.
Meer kon ze niet,want dan had ze de volgende dag zere voeten.
Ik heb haar aan huis staan dus kon de hele dag observeren,en zien hoe ze s,morgens op stond met de voerbeurt.
Met zere voeten lag ze nog te ronken als ik s,morgens kwam.
Geen zere voeten staat ze me s,morgens al op te wachten.
Kon dus goed peilen want ik zag alles.
Ook mijn DA zei gewoon lichte arbeid vragen,heeeeel veel lopen.
Maar dat kon ze niet want ik zag de volgende ochtend met opstaan het resultaat.
Ook zag ik haar om en om de voorbenen ontlasten.
Heb het dus anders aangepakt.
En haar ruim 6 weken op rust gehouden,met wat kleine wandelingetjes.
En ben met haar 2x naar den hoek gereden,en heb hun raad opgevolgd.
Natte paddock,medicijnen,dieet,en rust.
En af en toe ff testen aan de long 2 rondjes.
Na het laatste consult kregen we groen licht.
En dat had ik zelf ook al gemerkt dat ze weer erg goed liep,en samen met haar vriendinnetje
een heerlijke ontploffing van bokke sprongen en gekdoenerij had gehad.
Dus hup opbouwen en aan het werk.

En een ander paard kan met een week weer als een kieviet lopen.

Het is dus echt aftasten,en heel goed kijken naar je paardje.
Hooi dieet,geen brok oid en als hij weer wil lopen en rad is opbouwen en an die arbeit.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:31

Inderdaad niet makkelijk om in te schatten. Mijn Haf loopt ook maar trager dan vroeger, ik zie het meteen als ik haar uit de stal neem.
Als ze achterblijft weet ik genoeg, doch ze mankt niet...is wat stijver.
Behalve als de kudde al helemaal uit het zicht bijna is, stormt ze erop af...dan heb ik ook mijn bedenkingen.
Ze heeft 5 maanden rust gehad en ik ga nu ook aan de hand wandelen, het is ook weer van af beginnen op gebied van netjes aan het touw lopen...daarom dat ik er nog niet ga opzitten.
Ze zit in volle ontwikkeling nu en test me gedurig uit hoever ze (weer) mag gaan :j .
Ik moet zeer consequent met haar omgaan, maar moest dit niet zo zijn dan zou ik ook eerst wel aan de hand gaan stappen.
Jij alleen kent je paard het beste, mij zeggen ze ook van: "allé, je moest er allang mee aan't rijden zijn"... ik luister alleen naar mijn paard, denk ik dan (figuurlijkgesproken hé :D )

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:56

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:58

Peeps hebben wij enkelt los gegooid in de paddock totdat ze uitzichzelf begon te rennen en gekke sprongen begon te maken, een paar dagen latr kregen we groen licht om op te bouwen.
hebben toen twee weken rechtuit gestapt en daarna groen licht gekregen om ook in de bak weer op te bouwen.
en dat gaat super. ze blijft zuiver lopen en staat ook twee uurtjes per dag op erg schraal land.
Peeps weer lekker aan t werk: Afbeelding

Iana, leuke had , leuk koppie! alleen wel errrrug dik :+

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:04

Is ze dat nu of toen ze bevangen werd? Vind der wel echt te stevig.
Verder wel een mooi beest,

Verschilt idd echt per paard. Peep der hoefbenen voor bleken verzakt door de bevangenheid. Hierna kreeg ze rondom ijzers met voor leren zolen en ze liep vrij snel weer zuiver. Na 1.5 week ijzers is de DA komen beoordelen en idd helemaal zuiver, groen licht om op te bouwen. Ze loopt nu 15 min draf/galop de rest stap en staat 2 uurtjes op schraal land. Mengen ook mooi droog kuil met hooi. Gaat super nog geen terugvak. Ze vindt t heerlijk om weer te lopen.

Edit: 1 juni hoefbevangen aangetroffen nu sinds vorige week maandag oif dinsdag weer aan het opbouwen/trainen. En zie dat me zus ne voor is geweest met posten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:09

Horsii en marlis, fijn dat peeps weer goed gaat, ziet er weer super uit.
Staan jullie op een andere stal nu?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:13

.
Laatst bijgewerkt door horsii op 11-07-12 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:17

jesito schreef:
Horsii en marlis, fijn dat peeps weer goed gaat, ziet er weer super uit.
Staan jullie op een andere stal nu?

Ja op een vereniging 10 min van huis. Hebben daar al 3/4 jaar gestaan maar gezien ik toen en school en elke dag savonds werken had redden we het niet de bardiensten, corvees, voerbeurt etc. Te doen. Nu studeren we ook nog maar werken/leren dus iets beter te combineren.

Swinters wel op stal en zomers mogelijkheid tot heel de dag weidegang en snachts op stal. Verder alles wat we nodig hebben, paddock om los te gooien, longeerring, overdekte spuitplaatsen, binnenbak en buitenbak, officiele wedstrijden 6 x per jaar volgens mij en groepsles zit erbij in, prive les op eigen kosten.

Ze staat nu gewoon in de kudde, na 2 uur halen we er binnen. Is een heel schraal land, maar wil der het liefst de hele dag lekker buiten hebben dus als het goed is komen me graasmaskers vandaag binnen, in de hoop dat ze rustig blijft daarmee en het past. Zo niet gaat ze maar beperkt en de rest op stal.

Helaas wel container box en ze heeft onwijze bonje elke x met der buurvrouw. Beide schoppen/bokken tegem de stal en bijten etc.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:19

:o kweet het....ik doe er alles aan, ze heeft IR...was laatste verdict naast zomereczeem en HB.
Gelukkig heeft ze geen pijn meer aan der hoeven.
Ze heeft sobere voeding en toch wordt ze dikker en dikker...het enige wat ik nog als oplossing zie is aan't werk zetten maar dan moet je heel veel km kunnen doen en aan de hand is dat niet haalbaar om genoeg vetverbranding te hebben.

Ik zit als het ware op mijn tandvlees, inspiratie is op :7

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:29

Wat krijgt ze op een dag? Die van mij vielen ook niet af, terwijl ik dacht dat ik sober voerde, toen ik het hooi woog schrok ik wel. Dat was toch wel wat meer dan ik vermoed had. Toen zijn ze op graszaadhooi gegaan en binnen een half jaar waren ze op een mooi gewicht zonder extra beweging (enkel het wandelen wat opbouwen). Zal eens foto's zoeken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:38

Amber in haar dikke tijd (appelkont, goot in de rug, dikke speknek)
Afbeelding

Hier na een half jaar graszaadhooi (wel gemengt met weidehooi, om niet te snel te laten afvallen). Ze viel erg in, dierenarts bloed laten trekken maar dat was in orde dus daarna wat meer weidegang en omegaolie over haar voer.
http://img651.imageshack.us/img651/2629/11062011013.jpg
En dit was ze 2 weken terug, hals is soepel, de ribben zijn te voelen en in beweging soms licht te zien, kontbot is het hoogte punt, schouder en heupbot zijn te voelen.
Afbeelding

En Grietje, even een foto van op haar dikst (ze heeft overigens ook IR, maar dat zal niemand verbazen na deze foto :') (Dit is trouwens jaren geleden hoor, ze was voor haar eerste hb al flink afgevallen, alleen met een gewoon dieet kreeg ik net die laatste kg's er niet af)
http://img842.imageshack.us/img842/3751/img0001fv.jpg
Na dat dieet zag ze er zo uit, hier werd ze 3 a 4 keer per week flink aan het longewerk gezet als voorbereiding op het mennen. Haar conditie was echt super, maar afvallen deed ze niet.
Afbeelding
Toen werd ze weer bevangen en wist ik het echt niet meer, van mijn smid moest ze toch nog zeker 50 kg afvallen schatte hij. Toen ben ik op graszaadhooi overgestapt en na een half jaar was dit het resultaat
Afbeelding

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:14

Brutus heeft uiteindelijk twee maanden echt stil gestaan. Rond 20 april hebben we onze laatste clubles gereden en de dagen daarna liep hij niet helemaal lekker. Niet kreupel, maar ook niet rad. Vervolgens twee weken niet gereden, maar ik was niet tevreden. Heb toen de DA laten komen en die ging ervan uit dat hij zich verstapt had. Hij kreeg pijnstillers en moest met een week opgeknapt zijn.
Twee dagen daarna kon hij de stal niet meer uitkomen. Ik had bij mijn DA al gepolst of het geen hoefbevangenheid kon zijn, maar dat was volgens haar niet het geval. Op 6 mei kreeg ik van de DA te horen dat Bruut toch HB was.
Vervolgens gestart met de Metacam, bloedverdunners en hij moest van het land af. We hebben helaas geen paddock, dus hebben het vlas in de stal vervangen voor nat zand. Na anderhalve week begon dit erg te stinken (absorbeert natuurlijk niks) en vervolgens de stal leeggeschept en er weer een kuub zand in gestort. Anderhalve week kreeg hij de aangegeven dosering Metacam en vervolgens gingen we afbouwen. Na 3 weken ging hij ook weer voor de eerste keer een uur naar buiten. Hij ging natuurlijk elke keer flink uit z'n plaat en had daar dan ook de volgende dag last van. Eerst maar weer terug op stal en toen hij weer goed liep weer proberen een uur naar buiten.
Inmiddels staat Bruut 6,5 per dag buiten (op een schraal stukje land) en rijden we weer rondjes van ca. 6 km (uiteraard langzaam opgebouwd).

Bruut straalt weer:
Afbeelding

Alleen z'n manenkam is nog iets opgezet. Ik geef hem nu Magnesium en had vandaag voor het eerst het vermoeden dat hij wat afgeslankt is.
Recente foto's van voor de HB heb ik niet. Maar hier was hij toch wel erug vet :=
Afbeelding

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:18

Peeps ziet er goed uit!
Bruut ook trouwens.
Niet meer zo opgeblazen.

Vandaag kwam de smid.
Zo vaag weer,maar ik heb een vaag paard :o
Geen spoortje te vinden van bevangenheid.
Geen dikke witte lijn,geen bollingen,geen bloed uitstortinkjes.
Hij kon echt niks aan die voeten zien.
Nog niet in iedergeval.
Stand was prima,hoefjes waren wel lang maar verder gewoon prima.
De rotstraal viel ook 100%mee na wat weg gesneden te hebben,dus die smeren we in met tandpasta :D

Afbeelding

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:32

roosa schreef:
Peeps ziet er goed uit!
Bruut ook trouwens.
Niet meer zo opgeblazen.

Vandaag kwam de smid.
Zo vaag weer,maar ik heb een vaag paard :o
Geen spoortje te vinden van bevangenheid.
Geen dikke witte lijn,geen bollingen,geen bloed uitstortinkjes.
Hij kon echt niks aan die voeten zien.
Nog niet in iedergeval.
Stand was prima,hoefjes waren wel lang maar verder gewoon prima.
De rotstraal viel ook 100%mee na wat weg gesneden te hebben,dus die smeren we in met tandpasta :D

[ Afbeelding ]

Nou, dat is toch super nieuws? *\o/*
Hoefsmid was dus erg tevreden?
Insmeren met tandpasta, daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik ben dan ook nog nooit in aanraking gekomen met rotstraal.
Toch altijd handig die tips van de smid.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:02

Fijn dat Peeps goed gaat!

Roosa, hier kon je pas na een tijd iets in de hoeven zien ondanks dat ze heel zwaar HB was.

Die van mij was nog niet ohz toen ze HB raakte.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:09

Dyonne schreef:
Fijn dat Peeps goed gaat!

Roosa, hier kon je pas na een tijd iets in de hoeven zien ondanks dat ze heel zwaar HB was.

Die van mij was nog niet ohz toen ze HB raakte.

Dat is dan ook per paard verschillend denk ik. Bij Bruut kon je de oude ontsteking wel zien zitten en in dezelfde hoef was de witte lijn iets verbreedt.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:12

Een paar maanden later zag je het wel duidelijk in de hoeven hoor. Maar niet direct.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 07:57

ik heb een voedingsvraag, misschien kan hier iemand mij helpen.

Ik heb de uitslag van snow zijn IR test nog niet, maar hij moet toch afvallen.
een aangezien jullie daar ook ervaring mee hebben....
Ik lees op internet gelijkmatig afvallen, dat leek mij ook wel logisch.
Snow heeft eigenlijk altijd op onbeperkt hooi gestaan, maar daar werd hij te dik van aangezien hij echt 23 uur van de 24 stond te eten in tegenstelling tot de rest van de kudde.
de laatste maanden stond hij al wel op beperkt hooi, maar nog wel behoorlijk wat stro zodat ze wat te doen hadden. het afvallen ging eerst goed, maar is nu gestop.

Ik wil snow (1.60 - 700kg) niet te snel laten afvallen
Op internet stond het volgt
1. 2% van het huidig gewicht aan ruwvoer --> 14kg/pd
2. 1.5% van het huidig gewicht aan ruwvoer --> 10.5 kg/pd
3. 1.5% van het gewenste gewicht aan ruwvoer. --> (600?) 9kg/pd

nu krijgt snow denk ik ongeveer 2% maar daarnaast ook nog stro. is dat ruwvoer incl of excl stro.
en daarnaast wat kan hij dan de rest van de dag eten aangezien hij dit waarschijnlijk binnen 2 uur op heeft :\ en dan kom je automatisch in porties...
hij krijgt het voer trouwens in een net met mazen van 30x30mm

Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 08:14

@dekoezegtboe, ik denk inderdaad dat je op meerdere porties uitkomt, maar heb je die mogelijkheid?
Zou ook kijken naar een net met kleinere mazen, dat kan je zo al een (paar) uur schelen :-)
Verder kan je kijken of je over kan naar graszaadhooi, dit is wat grover en als ik het goed heb zit er minder in. Die 2% die gerekend wordt is waarschijnlijk excl. stro, maar als jou paard een hele stal aan stro leeg eet zou ik het wel mee rekenen.

@Marlis, wow 1 juni HB en nu al aan het opbouwen... had die van jou geen kanteling? of heb je geen foto laten maken? Mijn merrie werd in oktober HB en zat er in februari voor het eerst 10 minuutjes op...

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 08:36

@Marlis, foto is 2 weken geleden ongeveer (ze stond HB in december)...ik hoop dat ze in betere vorm komt als we weer trainen, soberder als nu kan ik haar niet geven denk ik buiten graszaadhooi maar dat heb ik nog niet gevonden.

@capopjekop, wat een fantastisch resultaat met het graszaadhooi...ik ga nog eens rondhoren ;)
Op de eerste foto lijkt Amber net hetzelfde als Iana, de kenmerken zijn sprekend voor zich :j

@Marijuhhhhh, ik vind de hals wel goed meevallen eigenlijk

@roosa, gelukkig maar, dan valt de schade (als die er zou zijn) goed mee en ben je sneller weer op gang. Van de tandpasta heb ik ook eens ergens tegengekomen...het moet niet altijd gecompliceerd zijn :D Moet wel zeggen dat we bij Iana ook pas vier maanden erna de tekenen zagen in de hoeven zelf (de kringen) en bij het bekappen (de oude bloeduitstortingen) hier was ik wel van geschrokken! Het was de eerste keer dat ik dit zag, mijn hartje brak meteen |(

@dekoezegtboe, moeilijk hé, maar na het lezen van dat graszaadhooi zie ik toch weer een lichtpuntje :D

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 08:41

hier dit jaar helaas geen graszaad hooi... volgend jaar wel! de wei staat nu in bloei en de boer gaat pas over 3 weken maaien! dus dat is ideaal!

hij staat trouwens niet in een stal, maar het stro voeren we bij in een hooinet om ze bezig te houden