Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

N0a

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 14:48

Hopelijk valt het mee Liza!
Bij mij komt de DA binnen 2/3 weken nog een controle scan maken. Ben benieuwd!
Vandaag voor het eerst een halfuurtje mee gereden in de groepsles. Nog veel rechtuit waar de rest voltes moest rijden, en met galopperen niet heel lang achter elkaar, maar gewoon 4 rondjes galop. Gaat erg goed! Been zag er daarna super uit, paard was onwijs enthousiast en bijna niet meer te houden na de galop haha :+ Altijd leuk met zoveel vriendjes in de bak. Dus nu 1x in de week rustig mee rijden in de lessen op mijn eigen tempo en stoppen als ik denk dat het genoeg is. :)

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:31

Mag ik mij hier ook melden?
Mijn meneer heeft een blessure/irritatie aan waarschijnlijk de aanhechting. Gisteren is hij op ijzers met zooltjes en siliconen gezet en vanaf gisteren stalrust. Ik heb al een aantal pagina's doorgelezen met ervaringen, die erg wisselend zijn.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 20:31

vonneke schreef:
Hier gelukkig geen schiefel! Pees doet het tot nu toe prima. Maar het spannende komt vandaag of anders begin volgende week. De nieuwe weides zijn klaar en daar gaan ze weer in. 15x15 ongeveer. Houd mijn hart vast...

Oeee spannend... hopen dat je paardje zich gedraagd ;-)

Lizaa wat vervelend zeg,.. :(:)

Noa: leuk dat je weer lekker even mee gereden hebt in de les,..
ik denk dat ik per december ofzo ook weer eens een lesje mee ga rijden. nu eerst even kijken of ik hem iets soepeler kan krijgen ;-)

Maaikiemike: ah vervelend zeg,.. welkom hier. De ervaringen zijn inderdaad nog weleens wisselend,.. denk wel dat je veel info uit het topic kunt halen.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 21:00

Hier even gestopt met schieffel insmeren. Hij heeft heel zijn huid daar geirriteerd..... Dus maar even gestopt en dan na het weekend weer verder. Schieffel ziet er wel dunner uit. Heb niet opgemeten. Voor de rest heb ik hem nu 3 a 4 keer in de week ipv een half uur stappen een half uur aan de molen. Hij is weer enigzins molen mak.
Alleen zo apart. Vorige week met dat vriesweer was zijn been ook superkoel en nu het weer boven 0 is, is zijn been ook weer warm. Of het nou aan het weer ligt, of het eraan ligt dat hij nu aan de molen staat...... Geen idee. Ik moet over anderhalve week terug naar de DA, op 13 Oktober...... Dan gaan ze weer scannen en hopen dat hij goed is..... Was maar een kleine irritatie en het been kan ook warm zijn vanwege de actieve schieffel.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 22:44

ja die ellende heb ik nou ook,.. dat ze niet weten of het been warm was van de schiefel die actief was OF van de (oude) peesblessure,.. en ik ben vandaag ok gestopt met smeren aangezien het erg schilferde en daaronder was het ook geirriteerd,.. best heavy spul.

ik moet ook rond die tijd weer contact opnemen met de dierenarts. Volgens mij waren ook ongeveer gelijk begonnen als ik het goed heb. Ben erg benieuwd hoe het binnenkort is,.. neem aan dat ze weer een rontgen maken (bij jou ook?) de mijne was 5,9 cm op de rontgenfoto

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 22:51

Ik heb hem 25 augustus kreupel van de wei afgehaald en ben 28 en 31 augustus langs de DA geweest en 2 oktober weer.....
Ik weet niet precies hoe groot de schieffel op de foto was..... Maar ze hebben de 28ste uitverdooft en foto gemaakt en toen de 31ste ben ik terug geweest om te scannen. Toen zat er een bloeduitstorting en konden ze eigenlijk op de pees zelf niks zien. 2 Oktober hebben ze alleen gescant, want zou de pees niet goed zijn, konden ze ook niks met de schieffel. Nou pees niet goed dus ook geen foto en maar smeren. Hij heeft nu ook schilfertjes idd. Dus nu al 4 dagen niet gesmeerd dan en maandag begin ik weer. Zag er vandaag eigenlijk al goed uit, maar ben er morgen zelf niet dus wil ook niet andere laten smeren voor het geval het toch niet helemaal weg is. Dus maandag dan maar weer beginnen.
Als ik de 13e terug ga, dan gaan ze weer eerst scannen, is die goed op de foto en kijken in hoeverre die schieffel nog actief is en eventueel inspuiten. Is de pees nog geirriteerd, dan nog langer stappen...

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 22:55

Hopelijk is de scan/foto goed... zo vervelend he dit soort dingen,..

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 23:15

Hoop het ook zo!!!
Alleen hij is in de tussentijd nog een keer verkeerd beslagen en hoop van harte dat dat geen invloed heeft gehad nu op die pees....Maar vrees het ergste.
Ga nu ook met zo een gevoel naar de DA; hoop dat het goed is, maar ga er niet van uit. Kan het alleen maar mee vallen zullen we maar zeggen....

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 23:26

Hopelijk gedraagt je paard zich Vonneke!
Liedjuh: het kan ook zijn dat je je het verbeeld hoor :P. Zo heb ik wel eens helemaal in paniek naar de staleigenaar gebeld dat het been weer dik was en ik was lekker hard aan het huilen. Komt de staleigenaar kijken, was het net zo dik als 'normaal'. Maar omdat ik een soort ideaal beeld in mn hoofd had wist ik van gekkigheid niet meer wat nu normaal was en wat niet :') En wisseling in temperatuur veroorzaakt inderdaad meer vocht/verschil in temp. van het been. Maar dat heeft die van mij ook nog steeds af en toe. Als het nu in 1x 25 graden wordt loopt der been heel snel weer op denk ik.

Qizz: Het is inderdaad fijn om weer eens een les te rijden. Heb nu 7 maand niet meer fanatiek gelest, en dan merk je toch dat je in je oude gewoontes begint te vervallen. Voorover zitten, te streng met hand af en toe. Dus vond het wel weer super fijn, weer even richt lijnen hoe het ook alweer moet. Ben de laatste tijd echt een schijterd en veelste voorzichtig.. En in de les vandaag heb ik gewoon gereden zoals ik voorheen ook deed (wel met beleid) en merkte wel dat mn paard niet meer van elke zandkorrel schrok, der normaal gedroeg en dat ik eindelijk rechtuit durfde te galopperen ipv alleen 1 volte :') En been gaf geen kick, dus moet voortaan maar weer normaal rijden xD

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 00:02

@Noa: Heerlijk dat je weer lekker kan lessen met haar!
Sowieso zit er nooit/nauwelijks vocht in zijn been. Het enige is dat hij soms ineens weer heel warm aanvoelt..... Dat baart mij dan zorgen. Maar volgens de DA kan het ook zijn van die actieve schieffel ofzo..... Maar ben sowieso echt te geficseerd op dat been kwa warmte. Ben zelfs zo erg dat ik na een kwartier stappen ook even aan zijn been voel of die warmer is.... Vaak is die dan gewoon mooi koel en zo en zodra die op stal staat is die warm.... Maar durf hem niet zo goed in de paddock te zetten aangezien die heel zwaar is en hij er geen zak aan vind om heel de dag buiten te staan en een geschiedenis heeft met de wei/paddock uitspringen..... Dus dat doen we maar even gewoon niet. Maarja, ik wacht het gewoon allemaal af!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 00:20

Paard zijn been vandaag niks geleden op de wei!! Hopelijk houd hij vol!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 01:02

Gelukkig maar, hopen dat het zo blijft!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 09:30

Hoop het ook. Ze zullen waarschijnlijk veel fris blijven op de wei.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:51

Hier rekening nr. 2 gekomen. 354,67.....
Daarvoor is gerekend: consult, verdoving, scannen, entingen(rhino, influenza tetanus) en 2 busjes muisjes. Niet normaal zoveel en het erge is, over 4 weken ligt er een vergelijkbare rekening weer op de mat! Heel erg blij dat mijn poepie verzekerd is!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:43

nou zo maar eens gaan scannen als goed is voor de laatste keer
ben hier stille meelezer geweest paard heeft / had opgerekte tussen pees aan voorbeen
nu dus maar effe duimen of ik weer van start mag

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:51

ik mag woensdag weer om te kijken hoe het komt dat pees nu toch zo oploopt

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:01

jippie ik mag weer gewoon gaan opbouwen en hoef niet weer tekomen is weer goed!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:26

Jeeh gelukkig!!!!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:28

Ik ben gewoon nu alweer aan het stressen dat ik volgende week dinsdag terug moet...... Niet normaal. Maar ik heb hem nodig om mijn examens einde dit jaar te halen. Dus is hij niet goed komende dinsdag, moet ik opzoek naar een paard om school mee te doen. Wil gewoon graag met hem mijn examens doen en daarbij, zit het kostenplaatje er ook nog bij. Want Tor incl. dierenartskosten heb ik dan sowieso. Daarnaast nog huur en stalling van paard 2..... Wordt wel een klein beetje heel veel....

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:41

Wat fijn snorkel! Gefeliciteerd! :)
En hopelijk valt het bij jou ook mee Jury.

Ik snap je probleem Liedjuh, is het niet mogelijk om, stel dat het niet goed is, hem lekker ergens neer te zetten voor een tijdje waar die lekker in de wei kan de hele dag en misschien een paar keer per week recreatief gereden wordt?
Overigens moet je niet van het ergste uit gaan, komt vast wel goed!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:00

Mijn paard is totaal geen weipaard, en dan in de winterperiode. Niet zo een goed plan ben ik bang.
Daarnaast is het een combi van pees met schieffel. Dus ik houd hem lekker bij mij! Hij houd van aandacht van mensen. Dus we knuffelen lekker wat af.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:33

Vandaag maar vervroegd weer naar de kliniek gegaan.
Beide benen waren na 2 weken stappen dikker geworden.
RV is verbeterd maar LV verslechterd. Nu dus zalfje voor verdikking en terug naar 2 x 20 min. stappen.

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:15

Hm oke, Balen zeg dat er 1 achteruit is gegaan! Hopelijk gaat het snel beter!

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:36

Ik vind het jammer, maar ik mag me ook een tijdje bij jullie aansluiten...

Mijn paard heeft nu 2 weken geleden een glijer gemaakt in de (spekgladde) paddock. Toen ik haar 's avond ging rijden, zag ik een verdikking bovenaan de binnenkant van het linkervoorbeen. Het was een kleine verdikking, maar ik had meteen het idee dat het mis was en ben gaan stappen en koelen. De volgende dag was het dik en warm en de dag daarna nog dikker... Ik was toen al bezig om met spoed een andere stal te vinden en daar ben ik diezelfde dag nog naar toe verhuisd.
Op die stal heeft ze voorlopig een grote box met een grote verharde uitloop en daar houdt ze zichzelf goed in beweging. Diezelfde middag kwam de veearts bij haar kijken en die bevestigde mijn vermoeden. Gelukkig heeft ze een heel milde blessure, maar op de opervlakkige buiger kon ze echt een deuk voelen en op de diepe buiger zat vocht. Checkligamenten heeft ze niet naar gekeken, er is sowieso geen echo gemaakt. Het devies is nu 4 weken stappen op het harde (2 x 10 min), dag en nacht op de harde uitloop en koelen. Verder geef ik Primeval door het voer.

We zijn nu bijna 2 weken onderweg en haar geblesseerde been was eigenlijk al heel snel weer slank. Het vervelende is wel dat nu afwisselend haar andere voorbeen en een anchterbeen dik is rond de kogel. Ik ga er maar vanuit dat dit komt door de verandering van de stal, het weer en onbeperkt hooi. Over 2,5 week maak ik een afspraak met de kliniek en wil dan wel laten scannen (ook al heeft de va aangegeven dit niet nodig te vinden).

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:44

maar zonder scan kun je toch eigenlijk heel weinig zeggen van de beschadiging ad pees? Dus voor je je paard weer aan het werk zet dan zeker een scan maken lijkt me.