[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 18:47

De meeste veematten hebben ribbels. Die ik heb hebben aan de ene kant smalle ribbels en aan de andere kant brede. Ik heb ook nog matten met V-vormige ribbels. Dat zijn imo de beste.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:03

geerke schreef:
even een hele blonde opmerking...om de darmflora te herstellen en te verbeteren wordt ook wel de mest van een gezond paard gebruikt.
Even in een beetje water spoelen,et voila....miljoenen goede bacterien....of het paard het wil eten is een tweede...

Zo deden ze dat vroeger tenminste.

Niks blonds aan deze opmerking ;) ,
veulentjes eten ook van de mest van hun moeder om de darmen goed op gang te brengen

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:07

janouk schreef:
Heel interessant; hele korte samenvatting natuurlijk van een avond 4 uur informatieverstrekking.
Ze gaan zo'n avond nog 2 keer doen op andere plaatsen in het land. Heel interessant.

Ik heb gevraagd aan Dr. Van Weezel om Formula 4 feet naast equilinmotion te leggen voor mij en uit te rekenen voor Image wat voor haar het beste supplement is. Ik zal haar straks een email sturen met informatie over Image en haar voer. Wordt vervolgd.

Interessante avond lijkt me ;) , was er ook mogelijkheid tot het in het openbaar stellen van vragen welke dan besproken werden ?

@JP
Is Luttenberg niet dichterbij voor jou ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:10

capopjekop schreef:
De smid is net geweest, hoefjes van Amber en grietje zien er goed uit. Grietje loopt nu wel weer ietsjes voorzichtiger, maar ik moest vooral doorgaan met de schoenen.

Hans hoeft zoals gewoonlijk niet veel aan gedaan te worden, alleen zijn achterhoeven slijten te snel. Ik heb beton voor de stal liggen en Hans draait heel vaak om met zijn achterhoeven nog op de grond. Dus ik mag van de smid niet zonder hoefschoenen de weg op. Als het zo doorgaat moet hij ijzers en daar werd de smid niet blij van (Hans kan vrij springerig zijn). Dus ga ik maar op zoek naar goede hoefschoenen voor hem die hij eventueel ook op stal aankan.

Hoe gaat het met de uitgroei van de resectie van Grietje haar voeten ?
En hoe was de witte lijn nu bij Amber ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 21:57

De witte lijn is bijna weer smal, de voet is iig goed aan het herstellen. De hoef van Grietje is zo hard gegroeid dat de resctie vrijwel helemaal weg is. Ook Grietjes hoeven gaan de goede kant op. De witte lijn is nog wel breder, maar volgens de smid is de boel ook bij haar de goede kant op gegaan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 07:10

lolclub schreef:
janouk schreef:
Heel interessant; hele korte samenvatting natuurlijk van een avond 4 uur informatieverstrekking.
Ze gaan zo'n avond nog 2 keer doen op andere plaatsen in het land. Heel interessant.

.

Interessante avond lijkt me ;) , was er ook mogelijkheid tot het in het openbaar stellen van vragen welke dan besproken werden ?

@JP
Is Luttenberg niet dichterbij voor jou ?

Ja, na elke presentatie was er ruim tijd om vragen te stellen 'en plein public'. Daar werd ook goed gebruik van gemaakt op een hele prettige manier. Na afloop was er tijd voor individuele vragen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 10:05

Ik zit er toch aan te denken om een paar Soft-rides te gaan bestellen.
Niet alleen voor de vorstperiode , maar ook voor het geval er een ijzer af raakt.
Ook lijken ze me handig voor in de trailer, ik stort nu iedere keer dat Hittie mee gaat een kruiwagen zand op de plek waar haar voorhoeven staan,
maar uiteindelijk is dit natuurlijk een heel gedoe en gesmeer.

Nou wil ik dus tevens de inlegzolen voor Laminitis meebestellen, wie heeft deze al en hoe is de ervaring met deze inlegzolen ?

Vraag aan Ronald (mocht hij nog meelezen ;) ) , hoe denk jij over de soft-rides ter vervanging van styrofoam bij een (acute) laminitis periode ?
Hebben ze hetzelfde effect als styrofoam en/of zouden ze daadwerkelijk een bijdrage kunnen leveren aan het verminderen van de tractie vd buigpezen ?

http://www.softrideboots.com/PDFs/Lamin ... %20web.pdf

en de bladzijde over de inlages (het betreft de paars/blauwe versie) :
http://www.softrideboots.com/Which-Orth ... -boots.asp

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 10:55

Ik heb de site ook nog 's even bekeken. Grappig - er staat een filmpje op (Clinical Facts) wat refereert aan mijn eerdere vragen over het gezonder maken van de straal. Ik vraag me alleen af hoe het werkt met hoeven die beslagen zijn?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 11:23

Lolclub: Mocht je gaan bestellen, wil je mij dat laten weten? Ik zou graag nog wat zooltjes willen bestellen, maar dan is het in verhouding behoorlijk duur om het te laten verschepen. Dan kunnen we wellicht iets regelen en de verzendkosten delen. Ik heb nu overigens de paars/blauwe erin zitten. Grietje loopt er goed op, ik merk het meteen als ik de schoenen een paar uur uit heb gelaten, dan gaat ze toch weer wat gevoeliger lopen op het harde. Op het gras vindt ze het allemaal prima.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 12:07

Jannepauli schreef:
Ik heb de site ook nog 's even bekeken. Grappig - er staat een filmpje op (Clinical Facts) wat refereert aan mijn eerdere vragen over het gezonder maken van de straal. Ik vraag me alleen af hoe het werkt met hoeven die beslagen zijn?

Hetzelfde geld voor paarden met hoge hielen en diep liggende stralen, de verhoging in de pads die moet werken als straalsteun zal de straal dan mogelijk ook helemaal niet raken.
Ik kan me echter voorstellen dat, omdat je de achterkant van de hoef hoger plaatst met de paars-blauwe pads dat je wel enige ontlasting krijgt van de buigpezen.
Een optie zou misschien wezen om een kussen van (styro) foam uit te snijden in de vorm van de binnenkant vh ijzer en die op de inlages in de soft-rides te plaatsen, je moet er dan om denken dat je het gedeelte onder het hoefbeen vrij laat van druk.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 12:09

capopjekop schreef:
Lolclub: Mocht je gaan bestellen, wil je mij dat laten weten? Ik zou graag nog wat zooltjes willen bestellen, maar dan is het in verhouding behoorlijk duur om het te laten verschepen. Dan kunnen we wellicht iets regelen en de verzendkosten delen. Ik heb nu overigens de paars/blauwe erin zitten. Grietje loopt er goed op, ik merk het meteen als ik de schoenen een paar uur uit heb gelaten, dan gaat ze toch weer wat gevoeliger lopen op het harde. Op het gras vindt ze het allemaal prima.

Als ik ga bestellen laat ik het je weten ;)
Weet jij een site waar je vertrouwd kunt bestellen ?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 13:10

Ik zit ook nog steeds te denken over hoefschoenen, maar twijfel nog een beetje :o Wil je als je gaat bestellen het mij eventueel ook laten weten? :o :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 13:18

Ik heb al jaren hoefschoenen. Altijd Old Mac's gehad en nu aan de Easyboot Glove.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 14:58

Hier ook al jaren hoefschoenen.
Vorig jaar winter liep ze op de easyboots met daar gewone geitenwollen (heren) sokken overheen.
Alleen in de sneeuw was dat niet handig.
Vandaar dat ik afgelopen winter Cavallo's heb besteld.
Voordeel van deze schoenen is dat je daarmee ook kunt wandelen en rijden ... iets wat met de softrides niet kan.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 15:33

Isapaardje schreef:
Voordeel van deze schoenen is dat je daarmee ook kunt wandelen en rijden ... iets wat met de softrides niet kan.

Hier moet je ook heel goed over nadenken voordat je schoenen besteld.
Ikzelf wil ze uitsluitend gebruiken voor noodgevallen als bijvoorbeeld het ijzer eraf raakt, of voor een situatie waarbij de zool en straal extra ondersteund moeten worden en voor in de trailer

Wil je er echt mee gaan rijden cq zie je ze als vervanging van ijzers dan moet je de andere soorten hebben die veel mooier aansluiten aan de hoef.

Isapaardje, heb je de link nog naar jouw site over de soorten hoefschoenen die je hebt geprobeerd ?

Ik vind de Cavallo's erg mooi en ze lijken me ook comfortabel, zouden de inlegzolen van de soft-rides daar ook in passen ?
En zijn deze alleen geschikt voor paarden zonder ijzers ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:00

lolclub schreef:
capopjekop schreef:

Als ik ga bestellen laat ik het je weten ;)
Weet jij een site waar je vertrouwd kunt bestellen ?

Ik heb zelf gewoon via soft-ride.com besteld. Er ging was mis met betalen (ik deed dat met internetbankieren en de bank had met het verkeerd uitgelegd met swift en iban enz) dus ik had de schoenen eerder binnen dan ik ze betaald had.

Volgens mij heeft de smid toch wel wat van de zool afgehaald :\ Ik zie een lichte bolling, er staat dus nog steeds druk op en Grietje loopt toch wel wat minder :\

Ik denk trouwens niet dat de soft ride pads gaan passen in de cavello's, ze zijn namelijk een stuk dikker dan die gelpads van de cavello's. Althans zo kijk ik er tegenaan.

Cavello's
Afbeelding
Soft-ride
http://www.softrideboots.com/images/whi ... -chart.gif

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 21:58

capopjekop schreef:
Volgens mij heeft de smid toch wel wat van de zool afgehaald :\ Ik zie een lichte bolling, er staat dus nog steeds druk op en Grietje loopt toch wel wat minder :\

O jee,
is het zoolgedeelte voor de straal bol ?
Was dit al zo of is het nieuw ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 22:05

Wendy15 schreef:
Ik zit ook nog steeds te denken over hoefschoenen, maar twijfel nog een beetje :o Wil je als je gaat bestellen het mij eventueel ook laten weten? :o :)

Zoek je hoefschoenen om stukken mee te wandelen en/of te rijden ?
De soft-rides zijn hier niet geschikt voor namelijk.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 22:11

Ik heb niet het idee dat hij met wandelen op het harde meer last heeft van zijn voeten. En rijden doe ik (voorlopig) toch niet. Gaat me vooral om als de grond bevroren is en hobbelig. Maar ik twijfel nog. Want kijk, voorlopig zit rijden en lange stukken wandelen er toch nog niet in, maar wie weet komt dat toch wel weer en dan is het misschien wel handig om hoefschoenen te hebben waar dat óók mee kan. Vind het moeilijk :o Die van Cavallo vind ik ook erg mooi er uit zien :j maar die soft rides zijn misschien voor hem fijner bij harde grond?

(hij heeft nog steeds de pest aan z'n jolly bal overigens :7 En die blubber vindt ie ook niks, meneer wil geen vieze voeten :') Dus hij staat lekker op z'n tegeltjes rond te scharrelen en om het hoekje te gluren :)) )

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 22:37

Deze mevrouw zit weer 's even op rozen!
Pauli's hals is mooi geslonken inmiddels, ze loopt weer als het spreekwoordelijke treintje, is weer lekker brutaal en alert, mest is al heel wat beter, Jilske kan zo naar Kentucky omdat ze nóg mooiere capriolen kan springen dan Nadine en bij de eerste regeldruppel rennen ze gezusterlijk naar de schuilstal.. ah, life is good! :D

daraxhester

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 22:40

de verzorgpony van vriendin van me (staat bij mijn verzorgpony) is hoefbevangen ;s
moet er een dierenarts bij komen, en wat kunnen we er zelf aan doen. of moeten we juist niets doen.
ze staan nu al op stal, met alleen wat hooi, water en een liksteen.
is het ook goed om met haar te wandelen, zoja dan op de weg of in de berm ??

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 23:01

Moet er een dierenarts bij komen? Ja!
Kun je zelf iets doen? Nee!
Alleen nog maar hooi en water geven..
Wandelen? Nee!
Lees de eerste pagina van dit topic eens door!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 23:36

Wendy15 schreef:
Ik heb niet het idee dat hij met wandelen op het harde meer last heeft van zijn voeten. En rijden doe ik (voorlopig) toch niet. Gaat me vooral om als de grond bevroren is en hobbelig. Maar ik twijfel nog. Want kijk, voorlopig zit rijden en lange stukken wandelen er toch nog niet in, maar wie weet komt dat toch wel weer en dan is het misschien wel handig om hoefschoenen te hebben waar dat óók mee kan. Vind het moeilijk :o Die van Cavallo vind ik ook erg mooi er uit zien :j maar die soft rides zijn misschien voor hem fijner bij harde grond?

(hij heeft nog steeds de pest aan z'n jolly bal overigens :7 En die blubber vindt ie ook niks, meneer wil geen vieze voeten :') Dus hij staat lekker op z'n tegeltjes rond te scharrelen en om het hoekje te gluren :)) )

Voor zover ik er kijk op heb (voor advies moet je bij Isapaardje zijn, die heeft er echt verstand van ;) ),
zijn de Cavallo's een goed alternatief voor ijzers en worden ook gebruikt voor ritten.
ze hebben een dikke loopzool en er zijn gel-inlages voor extra comfort bij te krijgen.
De soft-rides zijn meer therapeutisch gericht, niet om veel mee te lopen en meer bedoeld om de zolen te ontzien en de straal steun te geven.

Voor mijn gevoel heb jij meer aan loopschoenen zoals de Cavallo's (of een van de andere merken) .

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 23:42

Jannepauli schreef:
Deze mevrouw zit weer 's even op rozen!
Pauli's hals is mooi geslonken inmiddels, ze loopt weer als het spreekwoordelijke treintje, is weer lekker brutaal en alert, mest is al heel wat beter, Jilske kan zo naar Kentucky omdat ze nóg mooiere capriolen kan springen dan Nadine en bij de eerste regeldruppel rennen ze gezusterlijk naar de schuilstal.. ah, life is good! :D

Zoooo.... JP is Blij :D

Dus de yea-sacc werkt ?

Hier nog een blije dame, Sinds gister kan ik de stapmolen weer gebruiken.
We hadden de bodem eruit gehaald omdat deze niet meer vlak lag en afgelopen week is er nieuwe bestrating ingekomen.
Vrijdag is het zand gebracht voor de toplaag en nu kunnen de heren en dames weer hun dagelijkse extra rondjes lopen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 23:50

daraxhester schreef:
de verzorgpony van vriendin van me (staat bij mijn verzorgpony) is hoefbevangen ;s
moet er een dierenarts bij komen, en wat kunnen we er zelf aan doen. of moeten we juist niets doen.
ze staan nu al op stal, met alleen wat hooi, water en een liksteen.
is het ook goed om met haar te wandelen, zoja dan op de weg of in de berm ??

Hoe lang is de pony al bevangen en beschrijf eens haar symptomen (hoe ze erbij staat qua houding, of ze zelf wil lopen of dat ze veel ligt, koorts enz)

Water en hooi is goed in de acute fase, het is wel verstandig om een dierenarts te laten komen.