[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annelieke92

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:30

Hee hee
Hier is alles goed. Danté heeft helemaal last van de lentekolder. Ik heb vandaag bijna 2 uur gereden (half uur stappen naar de bak en weer naar huis) en bijna 1,5uur in de bak. Pff paardje is niet moe te krijgen en heeft een paar hele mooie bokkensprongen gemaakt. Maar ze loopt echt heel goed :D.

mvermeulen wat fijn dat zijn hoeven steeds mooier worden. Fijn dat het rijden ook goed gaat na wat doorzetten. Heerlijk he dat je effect ziet van je lessen.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 00:00

van de week had sem de kolder in zijn kop..hij was erg obstinaat en baldadig kon niet eens fatsoenlijk zijn paddock uitmesten of meneer had me muts al te pakken of stond me uit te dagen door te steigeren..

heb hem maar los in de bak gedaan en man wat ging hij af.. 10 min bokken rennen gillen enz hij wil vooral hard rennen! jammer dat de bak dan net effe te klein is voor voluit..maar na 10 min likte hij zijn lippen schudde effe flink en sem weer mister relaxed himself..:-) zo af en toe een gekke bui haha..

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 00:03

Haha de lente is in aantocht *\%/*

Zelfs mijn andere paardje (nou ja eigenlijk van de buurvrouw) die is altijd enorm rustig. Echt het braafste en liefste paard dat ik ken had vandaag met het longeren de kolder in de kop :)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 08:13

hoi meiden!

hier gaat het ook zijn gangetje. Mister heeft afgelopen woensdag gelukkig weer een voorijzer gekregen, die had hij op het strand afgetrapt met een sprintje :o
heb het met de smid ook nog gehad over het idee van springschoenen aan te doen, maar toch ben ik er een beetje huiverig voor. nu trapt hij op de balk aan de achterkant van het ijzer en het ijzer trekt hij daarmee volledig los, maar ik heb het idee dat wanneer hij springschoenen aan zou hebben hij daarop staat en dit dus niet los krijgt, met als gevolg dat zijn voorvoet niet naar voren meer kan en we over de kop vliegen.
en met de snelheden die wij bereiken gaan we dat allebei niet na kunnen vertellen denk ik :n dus ik durf het eigenlijk ook niet uit te gaan testen.
wel ga ik eens andere manieren proberen om te gaan sprinten dan hoe we het nu doen, misschien helpt dat een beetje.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 10:37

Bij mij gaat ook alles erg goed.
Gisteren weer een hele fijne les gehad.
Loopt super.
Leuk als paarden lente kriebels hebben.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 10:51

ik heb sem ook altijd springschoenen om gedaan omdat hij ook zijn ijzers er af tikte in het land omdat meneer 2 hectare had om van voor naar achter te rennen en anders om..en hij gaat dan echt hard maar nooit geen probleem geweest en ook nooit een ijzers verloren..ik denk dat als hij op zijn springschoen gaat staan dat die wel kapot trekt..of los schiet

merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 10:59

Heeft iemand hier ervaring met een drachtige merrie met artrose?
Het is namelijk zo dat mijn merrie het goed doet op duivelsklauw en af en toe wil ik wel eens ekyflogyl aan haar knietje smeren maar dat zijn beide dingen dat een drachtige merrie niet meer mag hebben.
Nu geef ik haar glucosamine in de plaats van de duivelsklauw maar wat als dat op een dag niet voldoende werkt? Kennen jullie nog supplementen die de pijn wat verlichten en een drachtige merrie mag hebben? Of een zalfje dat je erop kan smeren ofzo?
Overigens staat ze 24/7 buiten op de weide :)

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:14

sorry geen ervaring hier in..ik weet wel dat duivelsklauw niet gegeven mag worden idd dus ik denk dat glucosamine het enige is wat zou kunnen helpen..dat ze de hele dag buiten staat is wel fijn..misschien kan je kijken op internet of er een merriebrok is wat kan helpen?

en misschien overwegen dat dit haar laatste veulen is?

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:46

Dames wat fijn dat het bij jullie ook zo lekker gaat.
Mister ik rij Danté al ruim 2,5 jaar met springschoenen ook voluit in het bos maar heb nog nooit gehad dat we over de kop zijn gevlogen heb er ook nog nooit wat van gehoord. Toen ik Danté net had trapte ze om de dag haar ijzer eraf en toen heeft de smid de uiteindes (takken geloof ik) wat korter gemaakt.

AnaisEnMieke ik heb geen ervaring hiermee. Mijn merrie krijgt naast een supplement ook homeopathische druppel en dat is hetgene wat echt helpt bij haar. Het supplement geef ik vooral om alles smeerbaar te houden. Volgens mij kan homeopathie ook bij dragende merries maar dat weet ik niet 100% zeker.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 12:19

AnaisEnMieke schreef:
Heeft iemand hier ervaring met een drachtige merrie met artrose?
Het is namelijk zo dat mijn merrie het goed doet op duivelsklauw en af en toe wil ik wel eens ekyflogyl aan haar knietje smeren maar dat zijn beide dingen dat een drachtige merrie niet meer mag hebben.
Nu geef ik haar glucosamine in de plaats van de duivelsklauw maar wat als dat op een dag niet voldoende werkt? Kennen jullie nog supplementen die de pijn wat verlichten en een drachtige merrie mag hebben? Of een zalfje dat je erop kan smeren ofzo?
Overigens staat ze 24/7 buiten op de weide :)

ik heb het gehad met mijn oude merrie, ik had haar drachtig gekocht en ze bleek van alles te mankeren, oa spat en artrose.
wij hebben via de kliniek in Moerbeeke een speciale soort glucosamine samenstelling gekregen die we wel aan haar mochten geven en die niet schadelijk zou zijn voor het veulen.
hoe het heet weet ik even niet meer, maar je kan altijd even contact opnemen met Moerbeke voor meer info.

edit: het was wel erg duur, dat weet ik nog wel ;)

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 12:50

hier gaat ook alles goed ondanks dat ik thuis zit te wachten op werk druk druk druk. van de week twijfelde ik heel erg of nort wel oke liep. mn zus had hem de dag daarvoor gereden en die had oo zo iets van hmm loopt niet geheel lekker. en ik dacht dat dus ook. toen stal eigenaar gevraagd hem te rijden zij had zo iets van is stijfheid. gisteren merkte ik het al veel minder dus we duimen maar dat dat het geweest is. nort wordt nu ook weer bijna elke dag dressuur matig gereden in de nieuwe bak. dus dat kan ook mee spelen de bak is nog vrij zwaar.

geen ervaring met het gevraagde.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 12:52

Ja dat zou best kunnen norton. Een nieuwe ondergrond is natuurlijk wel wennen. Ik duim met je mee!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:21

Drachtige paarden hebben vaak geen of weinig last van hun Atrose .
Maar waarom fok je met haar als ze artrose heeft ?
Lijkt me niet heel verstandig zowel voor merrie ivm gewichtstoename en voor t veulen ivm mogelijke erfbaar heid

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:34

Zinzi_jewel schreef:
Drachtige paarden hebben vaak geen of weinig last van hun Atrose .
Maar waarom fok je met haar als ze artrose heeft ?
Lijkt me niet heel verstandig zowel voor merrie ivm gewichtstoename en voor t veulen ivm mogelijke erfbaar heid

ik voel me niet aangevallen ofzo, maar wil graag even mijn ervaring hierin delen.

in mijn geval was de merrie al drachtig, en wist ik niet van al haar aandoeningen. ik ging er wel vanuit dat een 19 jarig paard wat al heel lang fokmerrie was wel iets zou mankeren, maar niet in die mate.
het is ook absoluut niet mijn eigen keuze geweest om dus te fokken met haar, want ik ben er absoluut NIET voor om te fokken met paarden die iets mankeren.

mijn ervaring is wel dat zij behoorlijke last had van de artrose en spat, en dat poeder supplement heeft haar tot een bepaalde hoogte wel geholpen. natuurlijk niet helemaal pijnvrij, maar wel een gedeelte.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 14:56

Het is niet mijn bedoeling om iemand aan te vallen . Vraag me gewoon af wat iemands redenen zijn om een dier met problemen als artrose nog drachtig te maken .
Ik heb een mini met chronische problemen . Helaas blijkt zij dragend te zijn .
Het is niet dat een veulen niet welkom is , maar had liever dat het meisje niet dragend was . Voor haar beter ....

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:39

misschien was het bij AnaisEnMieke ook niet de bedoeling maar als ze eenmaal drachtig zijn kan je daar niet zoveel aan veranderen behalve kijken of je het makkelijker/dragelijker kan maken..

merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:06

Het is idd haar laaste veulen en nee, ik heb er bewust voor gekozen. De merrie heeft echt bijna geen last van de artrose, is gewoon waargenomen op foto dat er artrose zit en geef preventief iets bij. Ik wil gewoon voorbereid zijn moest ze tijdens de dracht opeens toch kniepijn krijgen, snap je :)
de artrose in haar geval is niet erfelijk maar ontstaan uit een blessure.
Da heeft haar grondig onderzocht en er is goed over gesproken en nagedacht voor ermee te fokken :)
overigens praat ik in toekomstige tijd want ze word pas in mei gedekt ;)
Mister01 ik denk dat je de artri sport bedoelt van global medics? meesten klinieken werken hiermee en is idd zeer prijzig, heb hier idd al aan gedacht! :)

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:56

Hey meiden,

Graag zou ik een vraag willen stellen in de hoop dat iemand misschien weet wat het zou kunnen zijn.
Mijn jonge paard van bijna 6 heeft helaas klasse 2-3 artrose in de kogelgewrichten voor.
(Wat gelukkig tot nu toe nog harstikke goed gaat.)
Hier kwam ik achter toen ik haar net had gekocht toen ze 4 was (ze bleek na aankoop bij het aanmelden
bij de verzekeringsmaatschappij onterecht te zijn goedgekeurd. Ik heb een hele rechtszaak achter de rug
en ik heb haar besloten te houden).

Ze heeft in 1,5 jaar nog geen dag kreupel gelopen en ik merk er tot nu toe gelukkig weinig van.
Volgende maand verhuis ik naar een HIT actief stal zodat ze de hele dag in beweging is.
Ik geef haar glucohorse en doe geen gekke zware trainingen met haar.

Nu is het mij de laatste tijd wel opgevallen dat ze vaker /alleen in stap/ af en toe door haar 'enkel zwikt'.
Alsof ze erdoor zakt. Niet in de zin van struikelen want dat is niet het geval.
De ene dag heeft ze dit niet en de andere dag kan het een aantal keer zijn.

Zou dit een verband kunnen hebben met artrose of herkend iemand dit bij iets anders?

Ik hoor het graag,

Groetjes Marleen

merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:03

dat heeft mijn merrie ook dus ik link het idd aan de artrose maar misschien moet je nog even ervaringen van andere bokkers afwachten :)

Melody94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:17

Ik heb het idee dat mijn merrie de afgelopen dagen wat meer last heeft van dr artrose,
hiervoor niets gemerkt, maar nu begint ze aan het begin van het rijden wat met dr hoofd
te schudden, daarna merk ik weinig meer. Ze heeft artrose in de hals. Iemand anders hier ervaring mee?

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:42

Dat door het been zakken herken ik wel. Boy doet dat af en toe in de achterbenen, soms in stap, soms in galop. Verder merk je er weinig van en loopt hij vervolgens gewoon door. Boy heeft artrose in de si-gewrichten, maar begint momenteel weer lekker te lopen. :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:52

Dat door zakken of weg schuiven doet mijn merrie ook in haar achter een . Heel soms .
Met name als de bodem veranderd , bv tijdens buiterit .
Zij heeft artrose door en trauma van buitenaf .
Geef haar ( nog) niks bij omdat ze er in normale omstandigheden geen zichtbare last van heeft .
Sinds september 2012 loopt ze ook 24/7 buiten met schuilstal in clubje van 4

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:04

Het knikje komt mij ook wel bekend voor al moet ik zeggen dat Danté al lang niet meer heeft geknikt. Danté heeft artrose in alle 4 de kogels. Ze staat nu 's nachts nog wel op stal maar als het dadelijk echt voorjaar is blijft ze ook 24/7 buiten met schuilstal en haar vriendinnetje.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:15

sem zwikt ook af en toe met zijn achterbeen..en idd waar de atrose zit..

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:20

Maar kan dat knikje nog kwaad voor banden oid?
Verder loopt mijn paard namelijk nooit onregelmatig,
Maar echt goed lijkt het me niet...?