Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:39

scoxxx schreef:
Oh? Ik zelf zet de paarden ook altijd zo klein als mogelijk op de hoeven, eerlijk gezegd. :D
Hoe groter de hoef, hoe groter de kans op flare's, ijzerverlies, flaky material, het enkel dragen van gewicht op de hoefwand, disbalans, ondergeschoven verzenen, te lange tenen, slechte witte lijn, brokkelen, blamen, rotstraal...

Kortom, ikzelf ben een groot fan van kleine hoefjes... ook onder grote paarden.
Mijn 1.67-paard heeft ook bijzonder kleine hoefjes voor zo'n grote jongen.

Maarrrr.... gevoelig lopen nadat de smid is geweest is natuurlijk een absolute-not-done-foutje, dat wel.
Ik maak alle hoefjes die ik in handen heb echt zo klein als mogelijk!

Hmmmmm.... Daar denkt mijn smid toch anders over.......

Waarom zou je kleine voeten willen? Hoe groter de voet, hoe groter het "draagoppervlak".
Ook grote hoeven kunnen gewoon gezond zijn, zonder al die gebreken die jij noemt waarop de kans groter zou zijn bij grote hoeven.

Bij mijn paard moeten bijvoorbeeld de flaires weggewerkt worden, maar de hoeven moeten juist nog groter worden!

Ik vind kleine voetjes juist eng :o

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:44

ik denk dat de voet gewoon in verhouding moet zijn met wat het moet dragen
een paard van 1,80 moet bijbehorende voeten hebben zeg maar
en het formaat hoeven , zegt niets over kwaliteit , of eventuele problemen als flares lijkt mij, dat hangt af van de vorm en mate van onderhoud

kijk , ik heb ijsjes, dus sja, die hoeven zijn niet bar groot, maar ja, het hoeft ook maar 400 tot 450 kilo mee te sjouwen
een kwpn daarentegen heeft 6 tot 700 kilo mee te sjouwen en zal dus grtere hoeven hebben ...

platpoten en het formaat hoef zijn gewoon twee verschillende dingen (puur mijn gedachten bij het formaat hoef ten opzichte van het paard )

en tuurlijk streef je naar een nette "kleine" hoef
maar bij kleine hoef denk ik dan aan de natuurlijke afmetingen van die hoef ipv hem kleiner maken dan hij hoort en zorgen dat het geen platpoot wrd...
maar niet zo klein als het halen kan zeg maar

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:46

Suzan1 schreef:
Afbeelding

Daar zit een laag ondergeplakt of niet?

Zack

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:48

ieeeee
is dat wat ze bedoelen met dubbele ijzers??

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:49

Ja, die worden er voor de wedstrijd onder gezet en erna weer eraf gehaald. Heb nog wel ergens foto's ervan liggen volgens mij, zal ze eens opzoeken.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:18

TWH Plateauzooltje.......is toch te zot? :oo

Afbeelding

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:00

de 1 zet er wel dubbele ijzers -of plateau's onder, de andere niet.

dat zoiets mag, vind ik van de zotte.. heeft toch niets meer met natuurlijk bewegen te maken?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:49

mn bek valt open...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:32

Idd net dat tenehuppelepup walkinghorse idee. Wist niet dat het nog hier voor kwam zo extreem. Een dikker ijzer eronder ala, maar hele plateau zolen??? Pfff... Hier hebben ze ook altijd een wat dikker dan normaal ijzer eronder liggen, maar adt is niet zozeer voor het tuiger, maar voor het veeeeeel op de weg aangespannen lopen, zo kunnen ze wat langer mee...

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:36

@ingrid
dat heeft zack ook hoor, extra dik.
10mm ipv 8 geloof ik..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:42

Ook vanwege slijten?
Ik had Wietje op gewone dunnetjes staan, extra dik en dus extra gewicht vond ik niet fijn klinken (zeker niet nadat ze was afgekeurd en er mogelijk 'wat' zat). Maar helaas betekende dat wel regelmatig nieuwe.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:43

Jep, omdat we zoveel buiten lopen.
Ook omdat zack scheef loopt, en zo alles wat minder snel doorslijt zeg maar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:06

Paintlinger schreef:
TWH Plateauzooltje.......is toch te zot? :oo

Afbeelding

%)
Ik zou direct op mijn smoel gaan met zulke ondingen.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:07

In de jaren 70 liepen we allemaal op die plateauzolen :D Heeft heel wat gebroken enkels gekost. Het kan niet anders dan dat de paarden hierdoor ook blessures oplopen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 22:02

Sonja_vR schreef:
en tuurlijk streef je naar een nette "kleine" hoef
maar bij kleine hoef denk ik dan aan de natuurlijke afmetingen van die hoef ipv hem kleiner maken dan hij hoort en zorgen dat het geen platpoot wrd...
maar niet zo klein als het halen kan zeg maar

Ik maak de hoef zo klein mogelijk als de hoef mij te bieden heeft. Er zijn bepaalde aanwijzingen in de hoef die aangeven waar het leven (ongeveer) begint.
Alles wordt zo klein, zo strak en zo recht & symmetrisch als mogelijk bekapt.... waarbij ik absoluut nooit snij in de hoefzool-teen (muv soms bij te veel flaky material).
Steunsels worden bijgewerkt maar niet uitgeschept of iets dergelijks.
Hoefwand draagt mee tegelijk met een cm zool direct aansluitend aan de hoefwand.
De ervaring leert dat als je mooi en netjes bekapwerk aflevert, dit (bijna) altijd een zo klein als mogelijke hoef opleverd (muv zieke hoefjes)
Logisch ook... het materiaal wat wegbekapt wordt heeft immers geen dragende functie, althans geen positief dragende functie voor de hoef"nagel".
De hoef betreft immers een soort grote nagel.

Wil je bijv je eigen nagels zo sterk als mogelijk krijgen, zal je deze zo kort als mogelijk af moeten knippen en netjes bijvijlen.
Te kort afgeknipt = in het leven = auw
Te lange nagels = scheuren en brokkelen snel tijdens het werk (bij de paarden) en zijn een stuk zwakker
Voel zelf maar aan een eigen te lange nagel aan het einde: wiebelt alle kanten op en is vrij zwak. Kort afgeknipt deze nagel = zit geen beweging meer in, is sterk en zal niet inscheuren of iets dergelijks.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 22:37

Aimee schreef:
Bij mijn paard moeten bijvoorbeeld de flaires weggewerkt worden, maar de hoeven moeten juist nog groter worden!

Ik vind kleine voetjes juist eng :o

Zijn hoefjes zouden geopend "moeten" worden, zeg maar.
Zijn hielen zijn te lang, dan worden het inderdaad te enge/kleine/steile hoefjes in een disbalans.

BJ05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:54

Scoxx, met grote hoeven doel ik niet op de problemen die jij omschrijft. Maar ik wil wel graag voet onder een paard. Gelukkig denken de smeden in mijn omgeving daar hetzelfde over en heb ik verder dit probleem niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:05

Jasper schreef:
In de jaren 70 liepen we allemaal op die plateauzolen :D Heeft heel wat gebroken enkels gekost. Het kan niet anders dan dat de paarden hierdoor ook blessures oplopen.

:oo
inderdaad.

En die foto van Darwin op de vorige bladzijde %), OMG dat paardje loopt bijna op wc-rolletjes }:0

BJ05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:38

Hebben jullie dit soort ijzers nog nooit eerder gezien :? Het wordt veel gebruikt in de tuigersport. Ook dressuurpaarden worden regelmatig in de schoenen gezet voor meer spektakel in de benen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 01:19

ik hou me verre van dat soort praktijken BJ05 tuigpaarden treken me niet (aangespannen soieso niet ) en dressuur is leuk als je het gebruikt voor je paard ipv je paard voor de dressuur, en spektakel? is geen dressuur in mijn ogen
maar ja, mijn mening verschilt nog wel eens van de commerciele ;)

en bij de ijslanders heb je in de baan de keuze tussen geen ijzers, of 4 standaard ijzertjes, that's it
ook extremiteiten in hoefvorm/lengte zijn niet toegestaan

dus sja...neuh, ik heb dergelijke acties paashaas zij dank nog niet irl gezien

Scoxxx, je vertelt over hoef afmetingen etc precies wat ik al dacht wat je zou zeggen :D je gaat gewoon uit van wat de hoef hoort te zijn

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:33

@BJ05
Ik zit ook niet in de tuigpaarden.. dus nee ik ken het ook niet.
Dressuur is ook mijn ding niet, dus nee nog nooit van mn leven gezien..
(gelukkig maar zullen we zeggen)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:45

Zack schreef:
@BJ05
Ik zit ook niet in de tuigpaarden.. dus nee ik ken het ook niet.
Dressuur is ook mijn ding niet, dus nee nog nooit van mn leven gezien..
(gelukkig maar zullen we zeggen)

Dat is wel heel erg overdreven.
Dat dressuurpaarden SOMS in de schoenen worden gezet, maakt die hele sport niet verziekt.
Als een dressuurpaard schoenen omkrijgt, is dat ook zonder alle touwen en toeters en bellen eraan. Ik heb dat tot nu toe twee keer gezien en dat was bij het verbeteren van de piaffe. In feite krijgt zo'n paard de schoenen om als springschoenen, echter nu maken de ringen steeds geluid waardoor de benen meer opgetrokken worden.

Dat is dus niet te vergelijken met de praktijken in de tuigpaardsport, bovendien heb ik nog nooit een dressuurpaard zo op de voeten zien staan als de tuigpaarden. Zou ook vrij onlogisch zijn, aangezien je in dressuur een soepele bewegingsafloop wil en die hoge hoeven zorgen ervoor dat het paard gaat lopen als een nietmachine. Een tuigpaard mag dat, krijgt daar meer spektakel van in de benen. Een dressuurpaard wordt daar keihard op afgestraft.........

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:04

BJ05 schreef:
Hebben jullie dit soort ijzers nog nooit eerder gezien :? Het wordt veel gebruikt in de tuigersport. Ook dressuurpaarden worden regelmatig in de schoenen gezet voor meer spektakel in de benen.

Citaat:
In feite krijgt zo'n paard de schoenen om als springschoenen, echter nu maken de ringen steeds geluid waardoor de benen meer opgetrokken worden.

Ik begrijp niet dat het nog niet lang verboden is. Net zoals bij doping zou er ook een nultolerantie mogen zijn op vlak van slechte verzorging (de hoeven van die hackney :n ) of voor 'zolen' die er onder genageld mogen worden.

@ringen en kettingen (en bamboestokjes, stroomdraadjes, loodgetten enz..): als daar nu in de sport nog steeds over gedaan wordt alsof het training is: volledig afschaffen die handel. Dat kan je toch in de verste verte geen dressuur (of andere) training noemen? Allemaal terug naar de beginnersles.

Bovendien spreekt het van een neerbuigende houding ten opzichte van het publiek. Als je paard minder spektakel produceert zonder blokken onder zijn voeten, nou.. dan zijn het de blokken die voor spektakel zorgen, en niet het paard. Waar zit je dan eigenlijk nog naar te kijken?!
Juist ja.. nog maar eens naar een dansende beer, die kan ook niks zonder hulpstukken :n
Vreemd genoeg wordt dat massaal zielig gevonden en al dat geklooi voor het mooi met paarden niet.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:46

Aimee, ik vind ook van veel dressuurpaarden de voeten te lang.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:59

Needje schreef:
Aimee, ik vind ook van veel dressuurpaarden de voeten te lang.

Ja, maar niet op de manier zoals tuigpaarden vaak op de voeten staan.
Over het algemeen wordt de toon gewoon veel te lang gehouden.
In deze omgeving ken ik in ieder geval maar één smid die rijpaarden bekapt/beslaat zoals tuigpaarden en van zijn klanten is 80 % uitgeschakeld door peesblessures..............