[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Uriah

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:05

Bij mijn paard zou je denken dat de spat er eerst was , ik heb hem in een jaar tijd 3 keer door een osteo laten behandelen ,maar telkens was het even redelijk goed . De osteo zei toen altijd wel dat er extreem veel links ,rechts verschil was ,links was altijd meer spanning(daar zit de spat dus ook)

Een volle zus van mijn paard heeft/had ook spat die is ingeslapen , dan zou je toch ook wel aan erfelijkheid denken.

We hebben hem net naar de kliniek gebracht ,hij staat prins heerlijk in een hele luxe box met strooisel tot aan zn knieen te genieten van zn slobber en hij was opvallend vrolijk.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:43

Super toch, nu maar afwachten Uriah.
In ieder geval veel succes :)

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:06

Zo King is klaar met zn infuus en het ging allemaal goed, de hoefsmid heeft ook gekeken en die kon wel wat aan hem doen dmv binnenomzetten plus een ijzer . Volgend hem stond hij nu teveel buitenom. hij gaat rondom op beslag want hij blijkt ook een hele dunne zool te hebben en was erg gevoelig met voordraven en de visiteertang. Vanavond mag ik hem denk ik al wel ophalen :):)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:08

Fijn Uriah, hoe nu verder?

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:28

Dat hoor ik nog via de telefoon.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:31

Gelukkig dat het allemaal goed gegaan is: nu maar duimen dat het infuus en het beslag z'n werk gaan doen en dat je weer voorzichtig kunt gaan oppakken. Maar geduld moet je wel hebben hoor, het zal niet meteen goed zijn...

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:40

Ja dat snap ik Netje ,hij zal het vanzelf wel aangeven of hij zich beter voelt.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:44

Heel veel succes Uriah ben benieuwd wat je nu verder moet doen ;)

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:23

Sluit me aan bij de andere, veel succes en ben benieuwd :)

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:20

Nou mn paard is weer terug! hier het verslagje.

In de ochtend hadden ze al gebeld om te vragen of ze hem ook op spat beslag mochten zetten (ik had gevraagd de hoefsmid van de kliniek naar hem te kijken) Hij stond nu teveel buitenom en een spat paard moet meer binnenom gezet worden ,omdat hij een flinter dunne zool heeft moest er wel een ijzer onder anders kwam je van de regen in de drup. De smid had met de visiteer tang al zn hoeven getest en hem laten lopen op het harde en hij concludeerde dus hele dunne en gevoelige zolen( hij loopt ook met buiten rijden altijd heel voorzichtig) Nu staat hij dus ook nog voor het eerst in zn leven rondom op beslag! Hij loopt als een kievit heel grappig,maar hij loopt nog wel heel klungelig omdat hij opeens wat aan zn voeten heeft hangen,hihi!

Met het infuus is het goed gegaan dat heeft nu tijd nodig natuurlijk, het infuus duurt 1,5 uur en hij moet dan onder een roesje ,omdat hij de hoefsmid heel spannend vond hebben ze hem ook in die staat beslagen.

Toen ik gister avond de DA belde was hij opvallend vrolijk en zei meteen hij loopt een stuk beter,dat beslag doet hem toch wel wat! nu moet ik een week stappen en na een week weer bellen hoe het gaat .

Als dat beslag al helpt ben ik ECHT heel blij!!!! ik ga zo met hem een wandeling maken .

En de Tildren mag nu zn werk doen ,hopelijk doet dat het ook voor mij.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:28

Dat is toch super goed nieuws ! Ik duim met je mee dat het z'n werk gaat doen. Wij merkten aan ons paard dat ze de eerste paar dagen spierpijn had na het naar binnen zetten. Het is toch een andere manier van lopen. Na een dag of 2 à 3 was het over en toen ging het iedere dag steeds beter.

Gisteravond heeft mijn dochter met -5 graden les gehad en Kiek liep als een zonnetje: eenvoudige wissels, travers, appuyeren en dat in een bak die wel van glas leek. Soms snap ik spat ook niet meer: er wordt altijd gezegd dat ze er met kou meer last van hebben, maar dat zou je gisteravond dus niet zeggen. Wel denk ik dat de rubber matten in stal een hoop goed doen, omdat ze nu niet meer op de koude vloer ligt. Maar ja, het blijft altijd gissen.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:04

Ja ik heb het idee dat hij ook al wat spierpijn heeft , hij liep met wandelen heel goed maar je zag ook dat hij echt heel erg bezig was met het wennen aan zn nieuwe schoenen. Hij wilde zelfs een paar keer aandraven en ik dacht ik kijk even hoe hij loopt , geen onzuiverheid te zien en met zn neusje over de grond :? 8)7

Ik mag er dus ook op ,maar inderdaad omdat hij moet wennen aan de stand en de evt spierpijn wacht ik daar nog ff mee , anders heeft hij EN een nieuwe stand waar hij aan moet wennen EN weer een ruiter op zn rug na een halfjaar .

Leuk zeg Netje dat Kiek zo goed liep!!! Kiek voelt zich duidelijk goed! Wij hebben trouwens ook rubber matten in de stal idd ideaal!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:38

kan je met hem fietsen uriah? dat is wel even lekker voor hem dan.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:39

Ok, we duimen verder :D Wat een belevenis zal dat zijn als je er weer op kunt gaan zitten !

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:07

Wat super Netje dat het zo lekker ging met Kiek, zo is het natuurlijk wel weer even genieten :)

Uriah dat klinkt erg goed, nu hopen dat het zo berg opwaarts blijft gaan :j

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:27

@splash1999 ik wandel met hem , dat deed ik al maanden maar nu veel doelgerichter uiteraard. ik moet een week lang stappen ,en vandaag heb ik gewoon even een aantal meters laten draven aan de hand om te kijken hoe hij liep.

Hij is fiets proof dus dat ga ik over een tijdje wel doen ja!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:44

:= oeps splash ging er vandaag vandoor, ze was een beetje frisjes en alleen op dit stuk kon ze een beetje lopen dordat het bos ietwat ongelijk bevroren was. Ach ja laten we er maar vanuit gaan dat ze zich goed voelt toch. Verder vond ze de bevroren bodem niet super geweldig en liep daar iets voorzichtig op. Ze had wel een goede rem hoor alleen oost indisch doof (ooo moest ik echt stoppen ;) 0

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:21

heeft ze ook spat ijzers splash1999? daar zit ik nu wel een beetje mee met die vorst dat mijn paard nu op ijzers staat....

Er vanddor gaan staat bij mij voor het gaat ggggoooooeeeeddd!!! had King vandaag ook die wilde met mij op sleeptouw een sprintje trekken ,dacht heut nnniiiieeett! :D

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:31

Kiek loopt al lang op ijzers, dus wij weten niet echt het verschil meer. Wij wonen in een klein dorpje en als je een rondje om gaat, moet je over asfalt, dus dan slijten de hoeven snel. Als het echt glad is houdt het natuurlijk op. Vroeger stonden ze in een paddock waar ze eerst over de weg moesten en als het dan ijzig was, moesten ze binnenblijven. Nu is er een paddock vlak naast stal bijgekomen, dus dan kunnen ze in ieder geval iedere dag naar buiten.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 08:28

mag ik me hier ook melden

ben echt een leek op het gebied van spat nog , ben nu een hoop aan het opdoen hier op bokt .
verder een hoop googlen .

ik moet om 10 uur vandaag bij de vee arts zijn m et mijn ijsje .
hij denkt rechts achter dat ze spat heeft , zo dus foto's maken .

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:38

@ gaapje ben je al terug van de dierenarts?

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:46

ja ben ik

en ja ze heeft het , meteen aan het infuus met dat goedje .
was er wel heel snel bij zei hij , het viel allemaal nog reuze mee ( als dat kan )

heb ook 2 potten motion-jmt mee gekregen .

nu moet ik met dochter naar het ziekenhuis , ben er vanavond weer

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:31

@ gaapje :(:) Weet je ook in welke graad het was ? bij mij was het een 3 maar dat wordt weer een 2 als het dicht zit(als dat gaat gebeuren)

Is je paard ook kreupel?

Mij king was vandaag weer lekker aan de sjouw met wandelen , beter dan gisteren ,zelfs errug ontdeugend!!! ik was haast blij dat ik er niet op zat :D

Op de terug weg heb ik hem naast een bankje geparkeerd en ben er op gaan zitten , wel 20 meter gestapt! ;) toen ben ik er snel weer afgesprongen want hij voelde idd fris en ik liep langs de snelweg op een paard zonder zadel met halster :P :+ maar het voelde wel goed :D Wat me wel opviel is dat hij meteen met een scheve staart ging lopen naar links (spat kant)

Ik heb vandaag Glucosamine complex speciaal van de groene os binnen gekregen , lekker handig dat ik een eigen bedrijf heb en glucosamine veeeelllllll goedkoper kan inkopen. :D ik had dit al een tijdje gevoerd maar omdat ik geen diagnose had destijds ben ik na 1 pot gestopt , toch heb ik nu wel het idee dat hij het miste dus ik begin maar weer.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:46

nee graad weet ik niet .
hij zei na deze kuur loopt ze weer goed .

en verwacht dat ze de aankomende jaren geen last meer zal hebben .
ik weet het ook niet , geen verstand van nog .
laat nog wel even foto's maken over 3 maanden .

en kreupel niet meer , maar helemaal rad ook niet .
ze tolt he en dan zie je niks , maar gaat ze draven dan zie je echt dat ze niet goed loopt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:05

Gaapje wat vervelend voor je paardje. Volgens mij hoor je dat toch niet zo vaak bij ijslanders.