[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:33

dynamiek schreef:
hahaha ik heb een reactie gehad van het nieuwe voer, en of ik er wijzer van wordt??????? NEE Haha!

Het wonder is geschiet in Hugho Granenmix zijn geen suikers of andere chemische zooi toegevoegd
alle vitaminen en mineralen zijn verkregen uit kruiden en granen er zitten geen ballaststoffen in om het product goedkoper te maken
om jou paard te helpen zou ik hem moeten onderzoeken en dan met gerichte kruiden zorgen dat zijn stofwisseling weer goed op gang komt en als jij er dag geen chemische stoffen en geen suikers meer in stopt zal jou paard weer een lang en gelukkig leven leiden voor meer info kijk op de stikker op de zak daar vind je alle informatie die nodig is als je iets niet begrijpt kun je altijd bellen

Goh, begint Leen Taal achtig te klinken....

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:39

Myr, dat is echt een goed artikel! Op basis van wat daar in staat heb ik ook het graszaadmengsel gekozen waarmee het bij mij ingezaaid is vorig jaar (was voorheen maisland). Dit jaar moet ik wel bijzaaien omdat het minder goed pakt dan het traditionele koeienmengsel, zoals BG11 of zelfs BG3 en 4. Die laatste 2 zijn echt puur productiegrassen. BG11 wordt ook nog wel veel in paardenweides ingezaaid, maar bestaat voor ong. 90% uit Engels raai. En is dus ook fructaanrijk.

Verder vind ik jouw idee echt wel goed, om eens vragen te verzamelen en de juiste personen te benaderen Ja

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 09:41

Dit stukje schreef ik vanochtend op het IJslanderforum als reactie op de vraag of wij ons wel eens zorgen maakte over onze paarden met al de verhalen die er op dit moment zijn over dood gaan aan koliek en zo. Herkennen jullie dit ? Ook de vraag van wanneer houdt het op ? Maak ik me onterecht zoveel zorgen ?

Maar... Nado. Sinds Nado begin februari weer tegen hoefbevangenheid aan heeft gezeten maak ik me zorgen om hem. Hij is nu bijna 16 en al 12 jaar chronisch hoefbevangen. Sinds februari staat hij op ander voer, wordt zijn hooi geweekt, krijgt hij een drainage kuur en sinds maart staat hij ook op magnesium. Dagelijks voel ik zijn manenkam, de bulten bij zijn staartinplant. Soms is het iets beter, dan is het weer slechter. Ook is hij nog steeds kreupel in draf (wat hem niet weerhoudt de wei in de draven/galoperen), waar ik me dus zorgen om maak. Nu was mijn hoefsmid er woensdag, die dacht dat de kreupelheid te wijten zal zijn aan artrose. Dus niets in de hoeven. Ik blij dat het niet uit de hoeven kwam, maar jeetje, nog een zorg erbij. Hij begon ook al dat ik rekening moest houden dat Nado niet het eeuwige leven heeft. Ik vroeg of er foto's moesten komen van het rechtervoorbeen, hij dacht dat het niet veel uit zou maken en dat op de foto's het hoefbeen zo schrikbarend slecht zou zijn, dat de DA ws over inslapen zou beginnen. Nado is echt mijn maatje, mijn beste vriend, al 15 jaar. We hebben zoveel meegemaakt al samen, ik moet er echt niet aan denken om hem kwijt te raken. Maar dat doe ik nu dus al 2 maanden, elke dag. Wat als hij wel weer echt bevangen raakt ? Waarom kan ik hem niet weer helemaal goed krijgen ? Wat kan ik nog meer voor hem doen ? Het is echt niet dat hij de hele dag pijn heeft, nee, absoluut niet, maar dat wil ik juist voorkomen. Mijn gave, felle pony... (en nu zit ik dus te janken)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:08

misschien een idee om eens met je da het erover te hebben om een schildklier hormoon te proberen een maand of twee?je weet het niet....al die symptomen lijken op die van pablo,en nado lijkt ook nog op hem....pablo is ook een hele tijd kreupel geweest,niets te vinden op foto's,de ene dag kreupel dan weer een paar dagen niet en dan weer wel...kunnen dus ook pijnlijke gewrichten en pezen zijn door een te trage schildklier,onderschat de werking van een schildklier niet,die is voor heel veel dingen verantwoordelijk..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:22

Nado schreef:
Dit stukje schreef ik vanochtend op het IJslanderforum <knip>

Weet je Nado ... ik zou ongeveer hetzelfde over Isabella geschreven kunnen hebben. En ik denk dat er meer van ons zijn die helemaal begrijpen wat je bedoeld, maar ook dat gevoel van onmacht en soms wanhoop erbij hebben. Kijk ook maar naar het antwoord van Geerke.

Bij Isabella werd 2 jaar geleden al aan artrose gedacht omdat ze al zo vaak bevangen was geweest, wisselende voetstanden had gehad daardoor, vaak kreupel om onverklaarbare redenen. Ook hier het verhaal; dat hoefbeen zal wel vreselijk zijn; laat maar geen foto's meer maken.
Dat heb ik vorig jaar toch gedaan. Ik hield mijn hart vast toen ze gemaakt werden. Wat zou ik zien? Artose in de koten? Vervorming hoefbeen? Nou jullie kennen de foto's ... het viel reuze mee.
Dus dat was een opluchting. Echter is ze daarna toch dood en doodziek geworden.
Lever, nieren, darmen, gehele immuumsysteem; het lag allemaal overhoop. Hoefzweren, peesontsteking, het kwam er ook nog eens bij.
En nu alles zo'n beetje "over" lijkt (op een kreupelheid in draf na in bochten en op harde bodem), verdwijnt ook hier de angst niet dat het terug kan komen.
Ondanks dat ze behandeld is en ik met de laatste medicatie bezig ben (homeopatisch) en ze daarna echt "gezond" zou moeten zijn en weer "gewoon" de wei in zou kunnen; ik blijf bang dat het terugkomt.
Iedere ochtend die kritische blik of ze wel goed loopt, iedere wandeling het aan de ene kant willen aansporen van mijn maffe paardje, aan de andere kant gelijktijdig het willen inhouden, want stel ze doet zichzelf zeer ... dat soort dingen.
En ja soms krab ik me wel eens achter mijn oren. Hoe leuk is paardenbezit dan nog?
Maar die vraag is toch snel beantwoord als ik in die donkere ogen kijk van mijn beestje ... leuk !! En ze is iedere uitgegeven cent waard.
Echter baal ik wel eens dat zij zo haar best heeft gedaan (en nog doet) helemaal beter te worden, en dat ik er maar niet "overheen" kan stappen, het los kan laten.

Gelukkig hebben we daar hier ook ons "praatgroepje" voor Haha!
Het lucht vaak wel op vind ik om zo je gevoel even te kunnen en ook te mogen uiten bij mensen die echt begrijpen wat je bedoeld.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:50

ROFL

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:23

Inderdaad zal iedereen hier de angsten wel herkennen Nado, ook ik lig regelmatig 's nachts alle doemscenarios te bedenken. Enige wat ik kan zeggen is Ach gut en laat je niet te veel van de wijs brengen van alle meningen van "buitenstaanders" die je paard een keer zien en dan meteen hun conclusie klaar hebben.
Ik vind het eerlijk gezegd nogal een kwetsende opmerking wat je hoefsmid zegt, natuurlijk weet jij ook wel dat hij geen honderd wordt, lekker nuttig om dat er even in te wrijven.
Het enige wat we kunnen doen is er zolang mogelijk het beste ervan te maken, en met alle adviezen en ervaringen hier denk ik dat dat een stuk langer is dan wat er was gebeurd als die er niet geweest waren.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:27

Ach... doemscenario's ken ik natuurlijk ook maar aan de andere kant; zoals wij hier op onze paarden letten (als havikken Nagelbijten / Gniffelen ) en iedere verandering opmerken, denk ik dat onze paardjes ons niet zo snel zullen ontglippen. We doen er in ieder geval alles aan en hoeven onszelf wat dat betreft niets te verwijten toch?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 13:23

Dat wel inderdaad, maar mijn ongerustheid wordt niet minder doordat ik nu beter weet waar ik op moet letten en hoe erop te reageren.
Dat is het gevolg van liefhebben, bang zijn om het weer kwijt te raken.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 13:32

Ik vind ook dat je je ogen niet moet sluiten als het tijd is om je paard te laten gaan. Mijn eerste pony had zó veel pijn tijdens haar hoefbevangenheid, daar heb ik niet lang over nagedacht, het meest humane was een eind aan haar leven maken.

Met mijn huidige merrie was ik bang dat het weer die kant op zou gaan, maar nu was het de DA die me gerust stelde en zei dat er nog heel veel aan te doen was - en die heeft gelukkig gelijk gekregen Lachen. Maar ik zou geen paard met chronisch veel pijn in leven willen laten omdat ik hem niet kan missen, wat heeft zo'n dier nou aan zijn leven ? Uiteraard moet je dan wel weten dat het een hopeloze zaak is en niet iets wat kan verbeteren!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 13:38

Nado: het is echt heel erg herkenbaar. De wanhoop die jij ervaart , hebben wij denk ik allemaal gehad. Ik denk dat we de angst nooit helemaal zullen kwijtraken, hoewel ik moet zeggen dat ik van Indiana nu wel weer kan genieten, ook omdat ik nu heel erg met haar dracht bezig ben. Mijn focus ligt nu ergens anders, zal ik maar zeggen.

Je zou natuurlijk foto's kunnen laten maken, dan krijg je misschien geen leuk bericht, maar dan weet je wel waar je aan toe bent. En vandaar uit kun je dan ook gericht plannen voor herstel maken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 14:34

dynamiek schreef:
hahaha ik heb een reactie gehad van het nieuwe voer, en of ik er wijzer van wordt??????? NEE Haha!

Ik was toch nieuwsgierig geworden naar deze firma, het voer en de man die het voer bedenkt. Daarom heb ik vanochtend deze man gemaild om navraag te doen hoe het zat met de door hem beschreven "eiwitvergiftiging" en waarom zij denken dat hun voer goed is voor bevangen paarden, gelet op de vele granen (en dus zetmeel in het voer). Dit even kort mijn mail. Hieronder het volledige antwoord van deze man:

Om het zo makkelijk mogelijk te maken voor de meeste mensen met paarden heb ik het zo opgeschreven.
Zoals jij weet is het een vergiftiging en daar gaat het om. Daarom moet je daar wat aan doen. De stoffen die hoefbevangen
veroorzaken worden bij een normale stofwisseling via de nieren uitgescheiden.
Je kunt niet zomaar zeggen dat hoefbevangen door te hoog fructaan of een te hoog aan zetmeel of te hoog eiwit.Het is een samenkomst van die stoffen.Een merrie die met de nageboorte blijft staan kan zomaar bevangen raken is weer een andere stof die een vergiftiging veroorzaakt.je moet niet vergeten dat slecht werkende nieren negen van de tien keer de boosdoener is.
wat wij gedaan hebben is een voer ontwikkeld zonder balast zonder chemie puur natuur producten.de meeste voeders hebben synthetische vitaminen kleur geur en smaak stoffen conserveringsmiddelen dat zijn stoffen die via de nieren het lichaam verlaten. Dus de druk op de nieren is enorm met Hugho kruidenmix heb je een enorme verlichting voor de nieren.
waar het verhaal vanaf komt dat Hugho kruidenmix speciaal voor hoefbevangen paarden is is mij een raadsel.
Hugho kruidenmix is gemaakt voor ieder paard of pony zowel sport als recreatie.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt

Ik hoop dat jullie hier ook wat aan hebben Knipoog

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 14:35

gemske schreef:
Dat is het gevolg van liefhebben, bang zijn om het weer kwijt te raken.

Freedom 's just another word for nothing left to lose.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:09

ik geloof dat ik het (in pablo's geval) niet eens ben met wat die man zegt,nieren worden hoofdzakelijk teveel belast door eiwitten,die de paarden van tegenwoordig teveel krijgen,ze gaan er veel van drinken en zodoende worden de nieren teveel belast...kijk maar naar paarden die veel biks krijgen die piesen zich een ongeluk.
bedoelt hij de streptococcus?als andere "stof "bij een vastzittende nageboorte? dat is gewoon een hele slechte ettervormende bacterie en geen "stof",het paard loopt dan een septicemie op,door de afgestorven (door ab)bacterien daardoor komen er toxinen in de darmen ,waardoor het hoefbevangen kan worden,ik begrijp dat hij zijn voer graag wil verkopen....
ik heb gewoon heel erg mijn bedenkingen bij granen(zetmeel) bij hoefbevangenheid...nog erger,alle sobere rassen,voeren we veel te veel troep.
Overgens was pablo zijn nierfuctie heel goed,3 jaar geleden is er bloed afgenomen,pablo was opgegeven maar de nieren waren top!zelfs toen hij nierkoliek had,10 jaar geleden was de nierfunctie goed.
nee ik ben het niet erg met hem eens,mag toch wel he??

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:29

[quote="Isapaardje]Om het zo makkelijk mogelijk te maken voor de meeste mensen met paarden heb ik het zo opgeschreven.

Je kunt niet zomaar zeggen dat hoefbevangen door te hoog fructaan of een te hoog aan zetmeel of te hoog eiwit.Het is een samenkomst van die stoffen.Een merrie die met de nageboorte blijft staan kan zomaar bevangen raken is weer een andere stof die een vergiftiging veroorzaakt.je moet niet vergeten dat slecht werkende nieren negen van de tien keer de boosdoener is.
[/quote]

Geerke, wat mij betreft hetzelfde.... Alleen al hoe hij z'n verhaal begint; Om het zo makkelijk mogelijk te maken voor de meeste mensen met paarden heb ik het zo opgeschreven.
Dan denk ik, hoe serieus neem je je klant Verward En blijkbaar gaat hij ervan uit dat mensen toch niet weten hoe het zit dus dan zeg je maar dat het daar aan ligt?

Dan het volgende; Je kunt niet zomaar zeggen dat hoefbevangen door te hoog fructaan of een te hoog aan zetmeel of te hoog eiwit.Het is een samenkomst van die stoffen. Samenkomst van stoffen??? Klinkt anders dan een stofwisselingsprobleem....

is weer een andere stof die een vergiftiging veroorzaakt. Vergiftiging!?

je moet niet vergeten dat slecht werkende nieren negen van de tien keer de boosdoener is. En slecht werkende nieren, hmmm... misschien maar daar gaat toch inderdaad veel plassen bij gepaard en van alle gevallen die ik ken plaste er niet 1 meer dan normaal.
Al met al vind ik het een beetje een met arrogantie doordrenkt verhaaltje van deze man wat inderdaad een beetje Leen Taal achtig aandoet.

Maar wat vond jij zelf Isapaardje?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:44

Ik dacht al voordat ik ging mailen "zucht", en na het verhaal van Dynamiek, nog meer "zucht", maar wilde het een kans geven. Maar toen ik dit antwoord kreeg, dacht ik "diepe zucht".
Dat zijn dan experts die "voeradviezen geven" aan mensen met paarden met een probleem.

Eigenlijk vind ik het diep triest. Hopelijk denken mensen na voordat ze een kruidenkuur bij zo'n man gaan bestellen voor welk probleem dan ook.
Ook in Isabella's geval was er veel slecht, maar haar nieren waren volgens het bloedonderzoek goed.

Ben trouwens erg blij, want zojuist heerlijk gereden met mijn paardje. Had vanochtend al een stevige wandeling gemaakt, maar kennis van me belde dat hij graag nog even wilde gaan rijden met beide pony's. Een stukje leek me wel te kunnen nog. Isabella heeft nog nooit met een andere pony samen gelopen en liep zich enorm aan te stellen (hoge school dressuur voor de kar Haha!). bij thuiskomst behoorlijk bezweet.

Onderstaande foto geeft leuk weer waar shetten toch het best in zijn ... stilstaan en vreten !!!:

Afbeelding

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:49

Isapaardje schreef:
Dat zijn dan experts die "voeradviezen geven" aan mensen met paarden met een probleem.

Eigenlijk vind ik het diep triest. Hopelijk denken mensen na voordat ze een kruidenkuur bij zo'n man gaan bestellen voor welk probleem dan ook.

Inderdaad, en vele zullen in eerste instantie toch daar op ingaan als hij het z'n verhaal komt, zoals we zelf ook bepaalde dingen hebben gedaan "omdat anderen dat zeiden en die hebben er toch verstand van" waarvan we nu denken; dat nooit weer! Ik hou het dan toch liever bij Rene Wielens!

Leuke foto trouwens Haha!
Laatst bijgewerkt door Kymalin op 28-03-08 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:04

Ja ik ga ook liever naar René Wielens voor advies. Die man heeft zich er al zoveel jaren in allerlei voer verdiept dat zijn adviezen daardoor bijna te vertrouwen zijn hahaha.

Foto van in het bos:
Afbeelding

Hij wilde net niet op de een of andere manier
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 28-03-08 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:05

Nagelbijten / Gniffelen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:15

oh,wat leuk!!!ik wil ook z'on karretje!!(op marktplaats zie je ze niet,ik heb al een poging gedaan een tijdje terug)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:23

Je bedoeld die zwarte ponysulky die voor me rijdt?
Die wil je echt niet hoor, dat kan ik je wel vertellen.
Die man wil er heel graag vanaf en is op zoek naar een wagentje zoals ik heb (die rode). Is tenminste een stevige kar waarmee je niet bang hoeft te zijn een boomstronk oid te raken, zonder dat hij uit elkaar lazert haha.
Als hij een nieuwe heeft is zijn wagentje ook beslist te koop op marktplaats Haha!

Hier nog een foto van Isabella's linkervoet zojuist ook genomen (toen de schoenen uitgingen):

Afbeelding

De scheur is hier goed te zien (en ook dat hij helaas niet wil stoppen).

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:27

Wat een wazig en onzinnig verhaal van die man.
Ik vind dat met het verhaal van Pavo ook misleidend. Nou zijn wij hier op dit topic enorm met voeding bezig maar ik heb in een ander topic gereageerd waarin iemand haar hoefbevangen paard Pavo Natures Best geeft omdat daar maar 2% suiker in zit.
Dat je dat voer geeft, prima, maar Pavo maakt misbruik van de onwetendheid over koolhydraten.

Leuke foto Isapaardje, fijn dat ze het zo goed doet.
Ik zie net de scheur, 'k schrik ervan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:29

oh,jee ,die scheur..tot hoe hoog gaat ie?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:37

Jee, ja, flinke scheur!

Nog even over die man van dat voer. Deze hangt een l*l-verhaal op, waar we met zijn allen zo doorheen prikken. Maar er zijn ook lieden die het allemaal heel aardig weten te vertellen, maar die toch ook voornamelijk op winst uit zijn, of in het gunstigste geval geloven ze in hun eigen verhaal en zijn het wereldverbeteraars.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 19:10

Het taalgebruik van die man slaat gewoonweg alles. In een reactie naar een mogelijk klant - als commercieel persoon - en gewoon als volwassen Nederlands sprekende man, hoort zo'n taalgebruik (of misbruik) niet... Zo iemand kan je toch niet vertrouwen? Naast dan nog de inhoud natuurlijk... Hij weet begod niet waarover hij het heeft. En indien wel, kan hij het bijzonder slecht overbrengen.

Die scheur ziet er wel serieus uit! Was het niet in dat topic met het trekpaard dat ze daar een dwarse snede boven hadden gemaakt om het te stoppen? Hopelijk betert het Lachen
Een paar maanden terug kwam bij ons ook een jonge merrie binnen van de weide met enorme scheuren. De hoefsmid heeft haar toen kort gezet, 'gelukkig' stond ze ook zeer lang en waren grote delen van de scheuren toen weg. Smid heeft gewoon sterk bijgevijld en dan maar hopen dat de hoefjes zich herpakken, en dat doen ze ook.
Hier is het natuurlijk een ander verhaal en niet omdat ze zoveel te lang zijn Lachen .