[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frummels

Berichten: 7032
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:38

NinaCharlie schreef:
Kun je niet de vitaminebrok weken met wat water zodat dat een papje wordt en daarna de glucobalance erdoor mengen? Of bedoel je dat met een papje maken?


Ja dat bedoelde ik inderdaad met papje maken! Niet helemaal duidelijk sorry.

Maar ga morgen eens met een spuit proberen. Denk dat dat wel lukt. En anders doe ik t door een schep appelmoes ofzo :+

NinaCharlie

Berichten: 3182
Geregistreerd: 15-07-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:44

Appelmoes zit vaak veel suiker in dus dan schiet de glucobalance misschien een beetje z’n doel voorbij. Dan zit zou ik eerder een waterspuit gebruiken.

Frummels

Berichten: 7032
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:54

Wij maken het altijd zelf en dan heb je alleen de khd van de appel zelf (ongeveer 12 gram per appel), dus dat valt op een schep wel heel erg mee gelukkig. Bedankt voor het meedenken wel!

Maar zoals ik al zei ga ik morgen eerst even de spuit proberen en hopelijk werkt dat gewoon.

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:25

Ik zit enorm in dubio.
Mijn pony krijgt nu twee handjes dieetmix van Subli. Hier doet hij het echt mega goed op en hij heeft er nog nooit zo goed uitgezien als nu.
Ik geeft het hem ook als beloning tijdens het trainen.

Nu heb ik altijd marstall gevoerd en ik zag dat de Vito nagenoeg hetzelfde qua waarden heeft als de dieetmix maar wel met minder suiker/zetmeel gehalte.

Het liefste zet ik Stapper dus over op Vito maar hij doet het zo goed op Dieetmix dus ik durf niet zo goed.
Wat zouden jullie doen?

Even voor de duidelijkheid, Stapper staat op een paddock met hooi en krijgt dus twee handjes muesli samen met magnesium en gluco balance. Meer niet.

Frummels

Berichten: 7032
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:31

Als hij het hier heel goed op doet, dan zou ik er persoonlijk niet voor kiezen om over te gaan op iets anders

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 14:40

Okay, dank je wel voor je mening! Laat ik hem lekker op de dieetmix staan.

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 16:27

Frummels schreef:
Wij maken het altijd zelf en dan heb je alleen de khd van de appel zelf (ongeveer 12 gram per appel), dus dat valt op een schep wel heel erg mee gelukkig. Bedankt voor het meedenken wel!

Maar zoals ik al zei ga ik morgen eerst even de spuit proberen en hopelijk werkt dat gewoon.


Ik kreeg ook de tip om het in een spuitje te doen. Gluco Balance nat maken, en als een papje in een spuitje. En het werkt uitstekend. Ben echt blij met die tip, want de mijne at het ook niet :Y)

ChefsSpecial

Berichten: 2699
Geregistreerd: 06-05-09
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 18:02

En als je het mengt met lijnzaadolie? Die van mij vindt het poeder ook niks (blaast ze eruit) en met water ook geen succes maar met lijnzaadolie likt ze zelfs haar bak uit!

gerlindie

Berichten: 4655
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 10:05

Sabina ging al weer een paar jaar heel lekker, staat nu een jaartje op cushing medicatie en liep alweer vier uur op de wei.
Maar twee weken terug liep ze net niet helemaal goed, twee dagen later kwam de hoefsmid, maar er was geen ontsteking te zien, alleen een klein plekje bloed in het midden van haar hoef.
Helaas is ze de weken daarna steeds wisselend kreupel geweest, niet zo heel erg dat ik het meteen alarmerend vond, maar wel om in de gaten te houden.
Eergisteren was het opeens een stuk verergerd, dus hoefsmid er weer bij, in de hoop dat er misschien toch een zweer ergens zat.
Maar de plek waar ze gevoelig reageerde, was precies de plaats waar het hoefbeen zit...

Toen is de dierenarts nog geweest voor pijnstilling en gisteren zijn ze foto's komen maken.
De dierenarts vond het bizar dat ze er met deze foto's nog zo goed rondliep :(

Afbeelding

Afbeelding

Nu mag de het weekend over nog net pijnstilling de wei op, en dan wordt ze dinsdag waarschijnlijk ingeslapen.
Zo'n rotziekte, dat het nu toch nog opeens klaar is, ook al ging het al jaren goed Y;(

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 10:33

Heel veel sterkte voor dinsdag!
Isde prognose echt zo slecht dan? Als ze nog zo goed loopt ondanks de forse kanteling?

Edit: oh wacht. Ze heeft ook een stuk een sinker of zie ik dat verkeerd?

Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:46

Wat erg!
Heel veel sterkte gewenst, wat een rotziekte is het ook he :(

Eliana

Berichten: 5473
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 12:13

He wat rot, heel veel sterkte!

gerlindie

Berichten: 4655
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 13:14

Shettepret schreef:
Heel veel sterkte voor dinsdag!
Isde prognose echt zo slecht dan? Als ze nog zo goed loopt ondanks de forse kanteling?

Edit: oh wacht. Ze heeft ook een stuk een sinker of zie ik dat verkeerd?


Ja klopt, de zool is ondertussen zo dun, dat elk steentje of onregelmatigheid waar ze op staat pijn doet.
De DA dacht dat misschien met pijnstilling deze kreupelheid weer over kon gaan, maar dat je dan na een week of twee weer precies hetzelfde heeft, als ze weer ergens op staat...

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 20:08

Sterkte Verlinde!! Hier zijn we allemaal bang voor.

Speirs

Berichten: 1691
Geregistreerd: 20-07-14

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 20:56

Jeetje, heftig Gerlindie. Sterkte!

Ik kom even binnenvallen in dit topic. Lang verhaal kort: morgen krijgen we een hoefbevangen pony op stal, omdat hij bij ons in de paddock kan en de eigenaar alleen een wei heeft.

De paddock staat klaar met hooi en water. Ik kom hier meelezen omdat wat tegenstrijdige dingen lees over de verzorging bij hoefbevangenheid. Moeten ze zou wel of niet boxrust? En moeten ze nou wel of juist niet bewegen?

swatch
Berichten: 1387
Geregistreerd: 08-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 21:01

Wat een rot bericht, de foto geeft wel een duidelijk beeld. Sterkte voor komende week. Knap dat je de beslissing kan nemen.

@ speirs
Lees even mijn berichten in dit topic terug. Dat is het beleid nu volgens laatste richtlijn. Vorig jaar werd mijn paard hoefbevangen en is nu weer volledig actief in de sport.

Speirs

Berichten: 1691
Geregistreerd: 20-07-14

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 21:14

Dank je wel! Hoe doe je dat efficiënt? :D

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 21:20

gerlindie schreef:
Sabina ging al weer een paar jaar heel lekker, staat nu een jaartje op cushing medicatie en liep alweer vier uur op de wei.
Maar twee weken terug liep ze net niet helemaal goed, twee dagen later kwam de hoefsmid, maar er was geen ontsteking te zien, alleen een klein plekje bloed in het midden van haar hoef.
Helaas is ze de weken daarna steeds wisselend kreupel geweest, niet zo heel erg dat ik het meteen alarmerend vond, maar wel om in de gaten te houden.
Eergisteren was het opeens een stuk verergerd, dus hoefsmid er weer bij, in de hoop dat er misschien toch een zweer ergens zat.
Maar de plek waar ze gevoelig reageerde, was precies de plaats waar het hoefbeen zit...

Toen is de dierenarts nog geweest voor pijnstilling en gisteren zijn ze foto's komen maken.
De dierenarts vond het bizar dat ze er met deze foto's nog zo goed rondliep :(

[ [url=m/lNzTHH.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3BrAyb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu mag de het weekend over nog net pijnstilling de wei op, en dan wordt ze dinsdag waarschijnlijk ingeslapen.
Zo'n rotziekte, dat het nu toch nog opeens klaar is, ook al ging het al jaren goed Y;(


Heftig zeg, heel veel sterkte dinsdag :(:)

Speirs

Berichten: 1691
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 21:21

Oja, wat ik ook nog wilde vragen.. Kan de pony wel zomaar van de (korte) wei over op ons hooi? Ik hoorde laatst van een paard wat koliek kreeg toen hij na een periode met stoffig slecht hooi, een nieuwe lichting fris hooi at. Omdat ze blijkbaar zo snel at en niet goed kauwde.

Ik vind dat met dit oude pony'tje ook wel een beetje spannend..

gerlindie

Berichten: 4655
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 23:26

Dank jullie wel allemaal voor de lieve berichten <3
Het is nogal onwerkelijk allemaal, een maand geleden liep ze nog gewoon rondes van vijf kilometer mee, en vandaag was ik met de rendac aan het mailen voor informatie

EDIT: misschien kan een slowfeeder helpen voor de overgang naar hooi?
Dan kan ze het in elk geval niet zo naar binnen schrokken.
Mijn shetlanders staan overigens niet op onbeperkt hooi, dan worden ze alsnog veel te dik.
Hebben wel altijd een stronet tot hun beschikking :j

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 07:10

Wat erg gerlindie...... heel veel sterkte deze weken !

Tancreda4

Berichten: 24135
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 08:42

Verlinde wat naar, sterkte....

Speirs, ik zou eten en drinken zoveel mogelijk bij elkaar zetten en pony eventuele apart van de rest als hij echt slecht looppt. En zelf de beweging dan laten bepalen. Niet geforceerd bewegen. In de acute fasr zou je dan meer ellende kunnen veroorzaken omdat ze pees van het lopen teveel aan achterkant hoefbeen zou kunnen trekken die aan de voorkant minder goed vastzit door de ontstoken lamellen. Zoiets werd mij verteld. Maar sowieso, paard met pijn forceer ik niet.

Frummels

Berichten: 7032
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 09:22

gerlindie schreef:
Sabina ging al weer een paar jaar heel lekker, staat nu een jaartje op cushing medicatie en liep alweer vier uur op de wei.
Maar twee weken terug liep ze net niet helemaal goed, twee dagen later kwam de hoefsmid, maar er was geen ontsteking te zien, alleen een klein plekje bloed in het midden van haar hoef.
Helaas is ze de weken daarna steeds wisselend kreupel geweest, niet zo heel erg dat ik het meteen alarmerend vond, maar wel om in de gaten te houden.
Eergisteren was het opeens een stuk verergerd, dus hoefsmid er weer bij, in de hoop dat er misschien toch een zweer ergens zat.
Maar de plek waar ze gevoelig reageerde, was precies de plaats waar het hoefbeen zit...

Toen is de dierenarts nog geweest voor pijnstilling en gisteren zijn ze foto's komen maken.
De dierenarts vond het bizar dat ze er met deze foto's nog zo goed rondliep :(

[ [url=m/lNzTHH.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3BrAyb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu mag de het weekend over nog net pijnstilling de wei op, en dan wordt ze dinsdag waarschijnlijk ingeslapen.
Zo'n rotziekte, dat het nu toch nog opeens klaar is, ook al ging het al jaren goed Y;(


Jemig wat heftig dit zeg.. heel veel sterkte :(:)

Getup

Berichten: 8359
Geregistreerd: 27-01-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 09:26

Gerlindie sterkte, wat ontzettend rot...

Speirs

Berichten: 1691
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 09:29

Tancreda4 schreef:
Verlinde wat naar, sterkte....

Speirs, ik zou eten en drinken zoveel mogelijk bij elkaar zetten en pony eventuele apart van de rest als hij echt slecht looppt. En zelf de beweging dan laten bepalen. Niet geforceerd bewegen. In de acute fasr zou je dan meer ellende kunnen veroorzaken omdat ze pees van het lopen teveel aan achterkant hoefbeen zou kunnen trekken die aan de voorkant minder goed vastzit door de ontstoken lamellen. Zoiets werd mij verteld. Maar sowieso, paard met pijn forceer ik niet.

Hmmm, oké. Het plan was wel om de pony ongeveer een km te laten lopen voor de verhuizing.. Ik weet niet hoe erg het is, ga straks bij hem kijken. Mocht dat niet lukken dan zie ik dat snel genoeg en kunnen we beter een trailer regelen.

Ik geloof net dat het acuut is, ik hoorde er een paar week geleden van en verwacht dat het vorig jaar ook gespeeld heeft.