Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kruimeltje3

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 23:16

Ik was eerste onderzoek 125 € kwijt en vervolgscans 100€. Dan is er alleen gescand geen buigproeven.
@jury lekker op de wei zetten heb ik ook gedaan en heb echt de indruk dat het snel is gegaan daardoor. Af en toe heb ik hem een dag op stal gehad voor hoefsmid en enten en dat soort dingen. Was zijn pees meteen dikker omdat hij minder bewoog en meer draaide in zijn stal.
Vandaag weer mijn eerste proefje (b) weer gereden sinds de blessure. Verwachte er niet veel van na een maand van volledige opbouw met galop. Toch netjes gereden. We zijn er weer!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:56

Vandaag de hoefsmid geweest en maar rondom op ijzers laten zetten. Normaal heeft ie achter geen ijzers ivm zijn krampbenen maar nu met dat vele stappen op het hardem, werden zijn hoeven wat kort.

Ook een stukje wei afgezet waarie dan maar af en toe onder toezicht in mag. Hij was bijna niet meer te houden als ie een groene spriet zag.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:25

Hier vandaag ook langs de Smit geweest. Hij had iedere keer in zijn gezonde been wat vocht. Dus ik de hoefsmid thuis gevraagd, had hem in de vakantie thuis staan, stond hij met zijn goede been 2 cm langer..... Dus heeft de Smit thuis hem weer enigszins recht gezet. En weer een maatje 4 ijzer. Daar stond hij al op, maar de vorige had hem een maat kleiner cadeau gedaan. Dus nu maar hopen dat het herstel van zijn pees er niet onder lijd..... Hij heeft 4 weken op dit beslag gestaan!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:34

Hopen dat het nu over is met dat vocht in z'n been Liedjuh. Gaat verder alles bij iedereen goed?

Hier vandaag de 1ste buitenrit gemaakt, nouja... ik niet, vriendin erop en ik op de fiets erachteraan. Ze was erg braaf, maar moest wel goed bezig gehouden worden. Op een kilometer van huis werd mevrouw wel wat drukker, maar was goed te handelen. Dus dat geeft mij weer hoop! :) En hopelijk kan ik over een paar weken een keer weer een halfuurtje les nemen. Al is het alleen maar stappen, maar dat zou zo fijn zijn! :D

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:34

Noa wat fijn dat ze buiten iig te handelen is en heerlijk om voorzichtig weer te kunnen denken aan rijden en lessen!

ik zit een beetje met een dilemma over mijn plan van aanpak voor de komende periode, wij gaan namelijk binnenkort verhuizen. Tot aan de verhuizing blijf ik gewoon met haar aan de hand stappen (30 min nu).
Maar dan... Ze komt dan dus in een nieuwe omgeving, de weg daar is drukker én het is dan alweer donker als ik uit mijn werk kom. Tegen die tijd is ook mijn huidige stapschema 'afgelopen'.
Ik neig er zelf een beetje naar om nu op haar oude plekje haar postzegeltje land al langzaam te vergroten en haar dan op haar nieuwe plekje een maand extra op het land te laten lopen overdag (nog een niet té groot stuk maar wel zo dat ze lekker haar ding kan doen) en haar dan half december weer te laten scannen.

Wat daar ook weer bij mee speelt is dat de planning was/is om er een kleine pony bij te kopen als gezelschap. Natuurlijk is het eerst even onrustig als ze aan elkaar moeten wennen en is hett fijner als ik ze, zolang als nodig is, naast elkaar in de wei te zetten voordat ze samen in één stuk gaan.
Nu ben ik er alleen bang voor dat ze te onrustig gaat doen in een nieuwe omgeving + een vreemde pony + weidegang.

Oja de huidige situatie van de pees: de blessure is een verdikking van het check ligament, ik ben nu 10 weken (bij de verhuizing 12-14 weken) opbouwend aan het stappen en de pees blijft mooi dun en ze is weer helemaal rad. Het enige waar ik me nog een beetje zorgen om maak is dat het been naar mijn zin nog teveel reageert op het op stal staan, ze heeft dan 's ochtends haar blessurebeen dikker dan de andere 3 (wel minder als in het begin maar nog wel iets)

Het is een heel verhaal geworden en ik hoop dat jullie je mening willen geven, misschien wordt mijn keuze dan wat makkelijker :Y)

Bedankt alvast!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:38

Staat 6-8 maanden voor heb ik begrepen. Ik heb eerst 10/20 min pd, 6 weken gestapt, nu na scan 2x30 min. nog eens 6 wk stappen. Geen idee wat daarna komt .... maar met 14 weken ben je er nog niet lijkt me.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:39

Interessant, straks doorlezen :)
Bij mijn pony is na de blessure(4/5maanden terug) de plek nog steeds een beetje dik, maar ook niet warm of kreupel of iets..

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:42

Ik snap je probleem, en zou er dan toch voor kiezen om het paard gewoon in een 'grote' weide te zetten. Zo kan ze zichzelf lekker beweging geven en hoef jij je niet te haasten om op tijd te zijn voor het donker en of gevaarlijke taferelen uit te halen langs een drukke weg.

Mij werd aangeraden mijn paard op stal te houden, braaf gedaan maar na 14 weken kon ik nergens meer aan de hand stappen of ze ontplofte meteen. Terwijl ik in het algemeen een heel lief, rustig en eerlijk paard heb. Nadat na 14 weken bleek dat haar pees echt maar minimaal genezen was (wss te weinig doorbloeding). Toch paardlief maar in de wei gegooid, en gewoon een grote weide. Eerste week is ze denk ik 3x ontploft in de wei maar been veranderde niet tot weinig. Dus heb der maar gewoon laten staan. Tuurlijk deed ik m'n ogen maar dicht en op hoop van zege, maar het been is er wel een stuk sterker door geworden en m'n paard zit goed in der vel, rent bijna nooit meer in de wei en als ze dat doet het is het 2x op en neer en dan is de lol er weer vanaf, haha. Dus gewoon in een grote weide gooien, is alleen maar beter. Kunnen ze misschien wel meer kilometers maken, maar hoeven ze minder vaak te draaien/slidings te maken. :)

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:34

jury schreef:
Staat 6-8 maanden voor heb ik begrepen. Ik heb eerst 10/20 min pd, 6 weken gestapt, nu na scan 2x30 min. nog eens 6 wk stappen. Geen idee wat daarna komt .... maar met 14 weken ben je er nog niet lijkt me.

De termijnen die voor een peesblessure 'staan' zeggen mij niet zoveel, het hangt van zó veel dingen af hoe snel een pees hersteld. Ze krijgt van mij alle tijd die nodig is om weer volledig te herstellen.
Ik bedoel ook niet dat ik verwacht dat het half december weer helemaal goed is (dan zitten we op 4 maand), maar als ik aan het einde van mijn eerste schema terug zou gaan om te scannen dan ben ik dus net verhuisd en is de hele situatie net veranderd.
Daarom dacht ik dat ik haar dan beter nog een maand extra op het land kon zetten voordat ik terug ga om te scannen (als controle tussendoor) dan kan ik gelijk inschatten of het een goede zet is geweest om haar die weidegang te geven.
Heeft jouw paard de zelfde blessure?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:40

yep, beide benen checkligament, bij ene aanhechting bij beide structuurproblemen

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:43

De mijne ook, rechtsvoor checkligament. Zit altijd een kleine bolling op, en die zal ook nooit meer weg gaan. Verder heb ik die van mij ook iets langer laten staan voor 1 scan. Maakt ze echt niet uit hoor. :)

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:10

Bij die van mij zeiden ze dat het er eigenlijk allemaal nog heel mooi uitzag op de scan, alleen de pees zou op de echo de vorm van een halve maan moeten hebben en bij haar was het meer een te grote ovaal.
Het weefsel was nog wel helemaal intact. Maar of dat dan ook doorwerkt in een korte herstelperiode durf ik niet te zeggen. (ik laat haar liever wat langer staan dan dat ik te vroeg begin.)

Noa, bedankt voor het delen van jouw verhaal, dat helpt me echt om mijn gevoel te volgen. (ook al door het eerdere meelezen in het topic)

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:32

Vandaag weer naar de DA geweest. Bink is helemaal goed verklaard er was niks meer te zien op de echo ook niet waar gezeten had. Dus super goed nieuws mag nu verder gaan opbouwen! Over 8 weken zou die weer helemaal vol in het werk moeten staan dus kan weer wedstrijden gaan plannen :D Springen mag die ook weer maar daar wacht ik wel mee tot het voorjaar!

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:33

Goed nieuws zeg!! Fijn!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 18:32

Fijn nieuws! Wat een opluchting is dat altijd hè?
Hoe gaat het met jou paard nu Liza?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:23

Super nieuws!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:28

Super nieuws!

Moef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 00:12

Hoi allemaal, ik was niet van plan om alle pagina's te lezen :D maar even een korte vraag. Mijn paardje heeft een gat in haar sesambeenpees. Dit is een hechtpees. Ze staat nu 3 maanden op stal en elke 8 weken mag ze meer minuten stappen (ik ga om de 8 weken langs bij de DA). Ze moet nu weer 8 weken op stal en dan 3x 45 min stappen per dag. Hebben jullie ook zo lang stalrust moeten hanteren en alleen stappen? Ik vind het zo enorm sneu voor mijn meisje. Hoop dat ik eind november meer mag doen....iig weer eens een drafje want ze is er zelf behoorlijk klaar mee. Dank jullie voor de reacties en succes allemaal met jullie paardjes

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 02:20

Jou paard is het na 3 maanden al beu? :')
Die van mij staat al zo goed als 8/9 maanden stil, en die is nog makkelijk te hanteren.
(Scheur in buigpees)

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:46

Wauw wat een supergoed nieuws, dat willen we hier allemaal horen van onze patientjes, gefeliciteerd!

Voor iedereen die nog niet zo ver is, nog veel geduld gewenst en geniet ondanks alles van ze!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:54

michelle___ schreef:
Jou paard is het na 3 maanden al beu? :')
Die van mij staat al zo goed als 8/9 maanden stil, en die is nog makkelijk te hanteren.
(Scheur in buigpees)

Zo gek is dat toch niet :+ ? Het ene paard reageert er anders op dan de andere. Mijn paard had een moment dat ze zich er bij neer had gelegd, maar naar mate we steeds langer mochten stappen werd ze steeds irritanter. Toen ze mij eraf heeft gegooid en gevaarlijk werd heb ik besloten haar in de wei te doen, beste beslissing geweest. Pees genas stukken sneller dan toen ze 14 weken op stal had gestaan, en mevrouw kon haar energie kwijt waardoor ik weer een stukje van mijn oude paard terug zag :+:
Die van mij was er op een gegeven moment dus ook wel klaar mee hoor :P

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 19:16

Tor is op zijn momentjes na keibraaf. Stap 2x per dag ruim een half uur langs de weg. Komt er vandaag een auto kei-asociaalhard op ons afgereden. Dus ik bleef midden in op de weg lopen omdat hij nog wel eens zijn kont wel wil draaien de weg op en als ze dan aankomt geraced kan de auto niet meer remmen. Dus ik zag dat ze gewoon door bleef gassen, toch voor mijn eigen leven en dat van Tor gekozen. Komt ze langs gegast en dan ook nog zo dat toen ze op mijn hoogte was een lekker koppeling en gas tegelijk indrukken. Dus Tor springt de weg op, vrouw rijd door. Hij bleef een beetje staan springen. Komt ze terug gereden. Zegt ze: wat dan, wat dan. Dus ik, mevrouw, hierom wordt het niet gewaardeerd als je hard rijd over deze weg. Zegt ze ook echt: Ja, schatje, ik rijd hier al jaren iedere dag over deze weg en als jij je paard niet onder controle kan houden hoor jij hier niet thuis. Ik heb nog nooit een paard gehad dat al ruim 8 maanden stapt en nog zo braaf is. Stom wijf!!

Sorry voor de egopost.
@Moesje: Ik vind dat je nog best veel mag stappen met je paard. Tor heeft een irritatie/verdikkingsplek op zijn tussenpees. Met hem mag ik nu 2x per dag 45 kwartier stappen. Stap iets minder(35 minuten) omdat het rondje iets korter is en het andere rondje te lang. Maar jij mag een keer meer en even lang.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 09:08

Hoe is het met de schiefels bij jullie? Ik ben nu 4,5 week om de dag/2 dagen 1x dat spul aan het smeren. Jammer dat je aan de buitenkant niet kunt zien of het helpt :-).
Voor mijn gevoel was de schiefel iets kleiner geworden maar als ik m opmeet niet echt. Over anderhalve week weer contact opnemen met de dierenarts. Misschien dat ik heel iets langer wacht als ie weer een foto moet.

Ik vind het ook echt niet gek dat onze paardjes er genoeg van krijgen af en toe. Merk ook dat veel mensen om me heen veel teveel blijven voeren waardoor ze ook gek doen natuurlijk. Vond het heel sneu om m op zo weinig voer te zetten maar hij is dan wel prima te handelen. Ik gaf met se cl blessure voer in zo.n emmer van Pavo waar alles in zat dat ie nodig had. En nu wat brok en de rest muesli zonder van Pavo. En sommigen zijn gewoon veel heter dan anderen... Bouw nu weer wat meer op dus ga binnenkort weer omhoog in voer. Wilde hem ook weer scheren. Alleen met al dat beengedoe laat ik de benen maar lang ..

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:49

Vippie doet het stappen nog steeds heel goed (eigenlijk vind ik hem wat te rustig, maar goed beter dan je er steeds aan moeten hangen).
Sinds een paar dagen wordt de verdikking echter groter, na het stappen wel weer iets minder. Maandag maar eens bellen of dit er bij hoort of dat hij minder moet gaan doen. (zitten nu op 2 x 30 min stappen)

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 12:27

Met mijn paard gaat het volgens mij nog steeds niet beter. (blessure tussenpees). Na het liggen heeft ze nog steeds pijn.
Het duurt ondertussen al weer 8 maanden. Mag alleen stappen dus mss dat ze wel beter draaft ondertussen, dat weet ik niet, maar dat ze na t liggen zo'n pijn aan geeft zit me niet lekker.. over 1,5 week gaan we terug naar de kliniek..