[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annelieke92

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 09:08

Nee dan staat ze hele dagen in de wei. Dank je! Toen het echt winter was kon in alleen maar op vrijdag rijden tijdens de clubles. En in het weekend startte ik dan een wedtsrijd zodat ik nog een keer kon rijden :')
Maar ik ben stiekem ook best wel een beetje trots op hoe we het doen en gedaan hebben.
Nog 2 en een halve week en dan is mijn M debuut. Spannend! We hebben zondag privéles en een vriendinnetje wilde daar foto's van komen maken. Dus hoop dat het weer een beetje goed is want het is in een buitenbak.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:14

@ norton: hoe is het met jou en Norton?

@annelieke: wat fijn dat het zo goed gaat met jullie, en echt heel knap hoor dat je paard het red op deze manier, relatief weinig lopen en wel zo goed kunnen presteren op wedstrijd!

@mvermeulen: fijn dat je zo lekker hebt gelest en genoten van het mooie weer!

@Katja: wat leuk zeg zeg dat je lekker naar buiten bent geweest! ook al is het maar aan een touwtje, je bent WEL geweest!

mijn baaldagen zijn gelukkig weer een beetje over, ik heb een behoorlijke relatie crisis gehad/ beetje nog steeds, dus dat hakt er behoorlijk in.
gelukkig kan ik weer een beetje lachen en krijg ik mezelf ook weer gemotiveerd om Mister te rijden.
van de week kregen we een heel groot compliment toen we speed-controls hadden gedaan ( 2 grote voltes in galop rijden en dan elke kwart volte versnellen tov de kwart ervoor en dan overgaan in een hele kalme galop op een kleine volte ) mijn paard had er ook zoveel plezier in om met mij te werken! hij liep bijna met een big smiley rond met die versnellingen :D *\%/*
dat is toch wel heel leuk om te horen! we zijn ook een goed team en hebben veel lol samen.

gisteren zijn we met een vriendin een stap rondje naar buiten geweest, zij met haar nieuwe aanwinst, en dus moest Mister natuurlijk wel even laten zien dat hij gewoon kan galopperen wanneer zij aan het stappen was :D :D qua tempo gingen ze keurig gelijk op, dus het is best wel erg knap van hem! het zit ook fantastisch als hij zo aan het showen is.
en zeker met dat prachtige weer erbij was het een super lekkere buitenrit waar we erg van hebben genoten!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:32

Mister01 fijn dat het weer iets beter gaat dat gevoel vast houden en zeker genieten van Mister!
Fijn dat je zo lekker gereden hebt dat is ook erg belangrijk in zware periodes.

Bij mij gaat alles nog steeds zijn gangetje. Ben het buitenrijden nog aan het opbouwen we zijn nu de rotonde overgestoken en naar een nieuw stukje bos gegaan. Ging aardig goed.
Verder het rijden in de bak minder gedaan. Merkte gelijk dat het in de bak dan moeizamer gaat en Lorenz er weinig zin in had. Maar ja het hoort er toch bij mezelf ook motiveren hem weer lekker aan het werk te zetten.
Ik vind buitenritjes ook veel leuker :) Binnenkort weer een rijles plannen kunnen we weer lekker aan de gang.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:04

ik was ook een tijd mijn zin in rijden in de bak kwijt en nog steeds moet ik mezelf streng toespreken maar sinds ik weer les gaat het wel beter, dan heb je weer wat te doen dan doelloos rondjes rijden :o

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 19:08

Mister wat fijn dat het zo lekker gaat met het rijden. En zoals Linnie al zegt in zware periodes is lekker rijden toch wel heel erg fijn!

Linnie fijn dat het buitenrijden goed ging. Als je dadelijk les hebt gaat het rijden in de bak ook vast weer beter. Les is altijd wel een goede motivatie om aan de slag te gaan.

Ik ben zo trots op Danté! Vanmiddag voor het eerst de M proeven geoefend en het ging eigenlijk al best wel goed. Leuke proeven maar toch wel heel wat anders dan de L hihi. Maar ze heeft ontzettend goed haar best gedaan. Kan merken dat ze het echt heerlijk vind om weer aan de slag te gaan. De terugweg naar huis kwam ik mijn oppaskindje van 2,5 nog tegen en die heb ik even een stukje meegenomen voor op het zadel. Zo leuk om te zien hoe Danté dan echt doodbraaf wordt en geen stap verkeerd zet. Ben helemaal trots op mijn lieve meisje <3 .
Afbeelding

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:35

leuke foto annelieke. idd paarden worden gelijk stuk rustiger als er kindje bij zit is ijn ervaring nort en hutch hebben dat in ieder geval wel diego durf ik zoiets niet aan maar lijkt me logische met jong groen paard.

hoe gaat het met jullie artrose paardjes???

sorry linnie maar wat deed er ook alweer op dat je niet in bak deed rijden??? of gewoon liever lekker buiten rijden???

mister01 met mij gaat het wel voor het eerst sinds dec 4 dagen an 3 uur alleen gewerkt in buitenlands gezin met alleen ja en nee als nederlands dat heeft me zoveel energie gekost dat ik vadaag voor het eerst minder moe ben. en dan heb ik al incl vandaag 3 dagen vrij.

met nort gaat het goed op de mok na we komen er gewoon niet goed vanaf. smeer al sinds okt. maar tis steeds weg en dan kom het binnen week weer terug. nu zo erg dat de halve kogel eronder zit. al aan het reinigen geslagen tig soorten mok zalf geprobeerd weet het even niet meer dus nog tips ( sudocreme gewone mok zalf dap mokzalf panalog honing zalf vaseline hydrocortiderm allemaal al geprobeerd)

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:43

Ja bijzonder is dat he. Was zo trots hihi.

Oei mok kan inderdaad hardnekkig zijn ik heb er (gelukkig) geen ervaring mee maar zal mijn oren openhouden.

Met ons gaat het goed. 15min naar de bak stappen aan een lange teugen langs de weg is geen probleem maar als ik in de bak kom moet ik dr wel echt aan het werk zetten want alles is dan echt dood eng :') . Morgen ochtend heb ik privéles (buiten) dus ik hoop dat het weer een beetje meezit..

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 00:29

mok is idd een drama, sem heeft er ook veel last van gehad wat zelfs een einschus been opleverde :-( maar het enige wat bij hem het beste werkte was alles kort scheren en een flinke dot sudocreme, dag later zachtjes met een borstel de losse korsten afvegen en opnieuw flinke dot sudocreme..en dat even volhouden heb daarvoor 1 keer goed gewassen met betadine en warm water lekker weken..

hier alles zijn gangetje, gister in de bak gereden en vond hem wat stijf en sloom vandaag maar rustig aan gedaan en gewandeld.. zal morgen ook wel zo zijn vanwege het weer..

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 01:16

Mijn paard had veel baat bij 'puur mok'." 3 jaar geleden paar maanden mok gehad. Pilletjes gegeven en daarna nooit meer terug gezien gelukkig!
http://www.natulistic.nl/webshop/index. ... 58&lang=NL Ik heb het destijds zelf besteld bij de paardendrogist, maar ik zag dat ze daar alleen nog druppels hebben die nu puur moc heten. Is denk ik hetzelfde maar ik heb er geen ervaring mee.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 11:06

Ik heb veel baat mij efrata mouse voor de mok ik ben er bijna vanaf.
En 1 a 2x in de week met betadine shampoo wassen.

Ik wil graag rond de zomer lekker veel en eventueel lange buitenritten maken.
Lorenz moet nog wennen dat we van huis weg gaan en wat meer verkeersmak worden.
Hij wil het liefst in volle draf of galop naar huis en dat mag niet.
En het eerste stukje wil hij altijd graag weer terug naar stal later als we wat op weg zijn gaat dit beter.
Maar ik moet hem bezig houden met figuren en sla ommen en tempo wisselingen.
Dus kost even tijd met wandelen en buitenrijden maar het gaat steeds beter.
Daardoor heb ik minder gedaan in de bak.
Lorenz is zwaar om te rijden en heeft veel ruiters op zijn rug gehad, en altijd wedstrijden gereden tot de zz zwaar.
Dus hij is erg wijs en slim en ik heb die ervaring niet maar echt een super leerpaard voor mij.
En het duurt ook even totdat hij lekker loopt ivm de slijtage en artrose en zijn 19 jaar.

En ik ben meer van het buitenrijden dan in de bak rijden echt een recreatie ruiter.
Ik heb altijd op maneges rond gehobbeld en nu sinds Lorenz echt priveles en zie wel echt vooruit gang.
Me zusje is best ziek word binnenkort langdurig opgenomen in amc amsterdam en ik werk ook 40 uur.
En daarnaast heb ik ook nog een ander bijrijpaard voor 3x in de week.
Dit paard reed ik al toen de eigenaresse van dit paard stopte met het leasen van Lorenz moest hij eigenlijk weg.
maar ik was zo gek vna Lorenz dat ik besloten heb om hem te gaan leasen en dit mocht.
Maar wilde me bijrijpaard natuurlijk ook blijven doen. Met alles ben je dan toch wel heel druk.

Voor Lorenz in de bak moet ik veel geduld hebben en echt de tijd nemen anders is het niet eerlijk tegenover hem en voor mij ook frusterend als hij niet lekker gelopen heeft je wilt het gewoon lekker afsluiten.
Nu het langer licht is kies ik er dan sneller voor, snel uit me werk naar de paarden toe en nog even een rondje naar buiten voordat het donker wordt en niet te gaan rijden in de bak. Dan heb ik voor mijn gevoel toch weer een doel bereikt en ben ik lekker bezig geweest.
Het geeft een heel ander gevoel zeg maar dan dat ik voor mij gevoel loop te ploeteren in de bak.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 16:39

Norton: Ik heb helemaal geen ervaring met mok. weet alleen dat het iets zeer lastig kan zijn! Hopelijk vind je snel een goede oplossing.
Annelieke: Wat een leuke foto! ongelooflijk dat ze dat toch voelen dat ze voorzichtiger moeten zijn...
Linnie: Jij hebt een drukke agenda! Hopelijk vind je genoeg tijd om lekker lange buitenritten te maken.

Ik ben vandaag weer gaan wandelen! Urka doet het steeds beter. Ze is vandaag geen enkele keer echt bang geweest. Ze is wel enorm kijkerig. Ze houd echt alles in het oog! Maar zolang ze niet echt bang is vind ik dat niet echt een probleem. Mijn vriend houdt haar wel nog steeds vast aan een touwtje. We doen nu nog steeds dezelfde weg. Als het wat beter weer wordt, dan ga ik eens een andere richting uit. Ze liep naar mijn idee toch beter als afgelopen dinsdag (ze stapte vlotter). Die stapritjes doen haar precies goed :) Ze is ook best wel slecht gezind vind ik. Het poetsen en borstelen vind ze tegenwoordig toch minder leuk dan anders. Mss de hormonen?

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 19:55

mvermeulen: jammer dat Sem wat stijver is maar opzich is dat nog niet heel raar met de weersveranderingen van de afgelopen dagen.
Linnie: Je hebt echt een druk schema! Kan me voorstellen dat buitenritten dan fijner zijn!
Katje: Fijn dat het buitenrijden zo lekker gaat.

Ik had vandaag privéles met Danté, de bak was een grote drekbende maar het ging zo lekker <3 . Ben zo trots ze deed zo goed haar best en liep erg lekker. Vriendinnetje was mee foto's maken ben erg benieuwd hoe die zijn geworden.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:51

vriendin van me heeft vandaag even gereden en hij had nu ook wat opstart problemen, die natte kou is idd de nekslag voor hem..ik vind het trouwens ook helemaal niks ben echt toe aan wat warmte en zon.. probeer hem wel in beweging te houden dus morgen maar even aan kijken of de bak nog goed is om te longeren.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:36

Ahh balen zeg!
Ik ben ook weer helemaal toe aan zon en warmte!

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:34

dat rotweer hier altijd! ik wil ook zon en wat warmte! hier valt op deze moment zelfs weer sneeuw uit de lucht :(

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:28

idd mijn huidje kan wel wat vitamine D gebruiken :D hier voor nu alleen een straffe wind :(

horsie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:01

Ik kom hier zo maar even binnen vallen.
Mijn pony vertoond namelijk symptomen van artrose.
Ze struikelt regelmatig en niet alleen onder het zadel, ook in de wei.
Als ze loopt knakt alles en ze loopt aardig kort.
Als ze langer op stal staat is ze in het begin een beetje stijf.
Zijn dit symptomen voor artrose?
Volgende week komt mijn hoefsmid, ik wil eerst het probleem aan haar voorleggen en kijken wat zij zegt voordat ik een DA bel.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:08

het advies blijft hetzelfde..alleen foto's kunnen uitwijzen of het atrose is of niet..de symptomen komen wel overeen maar voor zekerheid is toch echt een bezoekje aan een kliniek..

horsie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:41

Ik ga ook zeker naar de kliniek, maar wil even de menig van de hoefsmid afwachten.
Voor hetzelfde geld maak ik me weer druk om niks.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:22

Vitamine D klinkt niet verkeerd maar volgens mij moeten we dan nog zeker een week wachten :(. Ik vrees voor mijn cross van dit weekend..

Bezoekje aan de DA is denk ik wel een goed idee horsie.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:36

het girls,

fijn dat het over het algemeen weer zo goed gaat met de paardjes! afgezien van de bijkomende stijfheid door dat verrotte weer nu :brr: :brr: :brr: :brr:

ik ben gisteren met mijn beste maatje naar het strand geweest, dat was bijna een jaar geleden voor haar (zwangerschap en een bekken probleem) en we hebben genoten!
ook nog een stukje gecrost (hij kan zoooooo hard) en we hebben weer een ijzer afgetrapt |( en ik kon vervolgens bijna de hele weg terug naar huis lopen. beetje jammer.

hopelijk komt de smid woensdag en loopt hij weer in evenwicht. het is een voorijzer dus dat is helemaal balen!

elke keer wanneer we een strandje crossen dan trapt hij een ijzer af lijkt het wel, maar het is zo leuk! en we hebben dit nooit eerder gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:50

zoals ik al eens zei heeft rahere lichte kogelartrose
nu in een half jaar geen problemen mee gehad, loopt sinds december dressuurwedstrijden en we gaan vaak buitenrijden
in december heb ik ook voor de eerste keer nog eens met hem gesprongen, geen meters hoog of zo, gewoon 50 cm en vorige week ook nog eens gesprongen, geen onregelmatigheden gevoelt of opgemerkt

Joycosuzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:30

Vandaag heb ik het slechte nieuws gekregen dat myn pony artroze heeft op haar linkerachtrvoet.
Het is heel moelyk voor my het is myn eerste pony heb ze al 11j ben er mee opgegroeid.
Ik kan haar echt niet laten inslapen dit is me te pijnlyk..
Wil al het nodige proberen om haar te kunnen helpen..
Dus al iemand iets weet laat me zeker iets weten..
Ik ben er kappot van...

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 23:32

Chalinka en joycosuzy (helaas) welkom bij de club. Met supplementen kan je paardje vaak wel veel profijt van hebben in de zin van dat ze soepeler gaan bewegen.
Chalinka wat je doet kan wel. Ik start over 2 weken voor het eerst M dressuur en spring af en toe ook wat baby-hindernissen.

mister fijn dat je zo lekker hebt gereden. Ik wil ook zo graag nog een keermet Danté naar het strand! Wel echt balen van het ijzer ik hoop dat je hoefsmid snel komt! Misschien zijn springschoenen een idee voor de volgende keer?

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:25

hoi hoi alles goed met iedereen?

hier gaat het zijn gangetje, door de natte kou is sem een beetje stijf maar na een lange warming-up gaat het goed.. vandaag weer les gehad en omdat we steeds stapjes verder gaan is hij het daar niet altijd mee eens maar uiteindelijk lukt het ons toch.. maar we zijn er nog lang niet.. hij is zo scheef als een banaan en daar werken we hard aan wat hij heel moeilijk vind maar laat echt mooie rechte stukjes zien :-) ook ik moet erop letten dat ik niet al te snel gefrustreerd raak als het even niet wil dat werkt vooral bij sem averechts..

van de week heeft hij ook weer nieuwe schoenen en zijn hoeven gaan er steeds beter uitzien.. staan nu mooi recht en gelijk..