Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:51

Een week of twee geleden is bij mij de smid weer geweest. De hoeven zijn nu zo ongeveer gelijk qua hoogte in de hielen *\o/* Nu alleen nog de hielen nóg meer verlagen en hopen dat ze ooit nog een beetje dezelfde vorm krijgen.
Ik heb ze van de week weer zelf een beetje rondgevijld (alleen de voorhoeven) en wat foto's gemaakt. Ben benieuwd wat jullie erover te zeggen hebben. Ik vind zelf in elk geval dat ik nog wel wat meer van de hielen af had mogen halen, dus dat doe ik van de week weer wanneer ik ook de achterhoeven onder handen neem.

de foto's zijn jammer genoeg net niet uit hetzelfde oogpunt genomen (ja ik ben niet zo'n goede fotograaf merk ik wel weer :o) bij de foto 'voor bekappen' (voor het bijwerken dus) stond ik wat hoger en daardoor lijken de hielen daar net zo hoog als bij de andere foto. Wel is in elk geval goed te zien dat de hielen van linksvoor in elk geval bijna net zo hoog zijn als rechtsvoor.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LQAO47AA.jpg

Onderkantjes na en voor het veilen
Afbeelding

Zijaanzichtje onderkant rechtsvoor na het bijwerken http://www.mijnalbum.nl/Foto-8R783KEM.jpg

Rechtsvoor http://www.mijnalbum.nl/Foto-6K4GAAI8.jpg
Linksvoor http://www.mijnalbum.nl/Foto-UCXYVXQI.jpg

De stralen worden trouwens nog steeds behandeld voor rotstraal. Elke keer als het weg is en ik houd twee weken op, komt het weer bij een van de voeten terug :+ Het is nu ook niet zo erg meer, de spleet zit er nog wel (vooral bij de rechtervoet, ook achter maar dat zie je niet op de foto) maar het is niet meer nattig of gevoelig. Ik ga nu in elk geval door met het behandelen van alle 4 de voeten tot bij allemaal de spleet helemaal weg is. Ik heb elke keer gewoon te vroeg gejuicht geloof ik :P

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:56

CherokeeChum schreef:
[Het is de bedoeling dat de straal meedraagt,maar als hij te hoog word,kan het gebeuren dat hij splijt.
Dat veroorzaakt dat gat in het midden.

Volgens mij is dit regelrechte nonsens en heeft het inderdaad meer met inwerking van vocht enz. te maken. Een straal is juist heel erg veerkrachtig. Zo doe je net of die keihard is en kan barsten.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:04

O.k ik leg het nog eens uit zodat zelfs jij het begrijpt.
Als je een straal hebt met de neiging om een zeer diepe middelste straalgroeve te vormen zit daar een spleet in,in het midden.
Als die straal vervolgens belast word aan weerszijden zal hij een beetje inscheuren,een beetje rotstraal of een ander schimmeltje...et voila' een grotere opening. Als je die straal vervolgens ook nog gaat uitdrogen,en vooral terplekke van die spleet krijg je dit.
Even niet al te stug aan je dogma's vasthouden,het renet ter hand nemen de straal re-shapen en met een paar weken ben je er vanaf. De hoef gaat daar echt niet in een keer van achteruit.

Kinke

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:13

interessant Cherokee, mijn paarden worden morgen weer bekapt, ik zal het eens bespreken. Friese dame ontwikkelt nu ook van die spleten.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:57

CherokeeChum schreef:
O.k ik leg het nog eens uit zodat zelfs jij het begrijpt.
Als je een straal hebt met de neiging om een zeer diepe middelste straalgroeve te vormen zit daar een spleet in,in het midden.
Als die straal vervolgens belast word aan weerszijden zal hij een beetje inscheuren,een beetje rotstraal of een ander schimmeltje...et voila' een grotere opening. Als je die straal vervolgens ook nog gaat uitdrogen,en vooral terplekke van die spleet krijg je dit.
Even niet al te stug aan je dogma's vasthouden,het renet ter hand nemen de straal re-shapen en met een paar weken ben je er vanaf. De hoef gaat daar echt niet in een keer van achteruit.

Jij kunt je wel beroepen op jarenlange ervaring, maar vindt het nog steeds larie. Niet omdat jij het pretendeert, maar omdat ik het gewoonweg niet logisch vind. Dat jij mij een dom wicht vindt, zal mij een worst zijn :P .

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:35

opala schreef:
CherokeeChum schreef:
[Het is de bedoeling dat de straal meedraagt,maar als hij te hoog word,kan het gebeuren dat hij splijt.
Dat veroorzaakt dat gat in het midden.

Volgens mij is dit regelrechte nonsens en heeft het inderdaad meer met inwerking van vocht enz. te maken. Een straal is juist heel erg veerkrachtig. Zo doe je net of die keihard is en kan barsten.

Maar hoe zou het kunnen dat een straal te hoog wordt dan? Ik denk ook als een straal wat hoger is, maar zacht dan barst die heus niet. Daar moet die echt droog voor zijn, wil die barsten, lijkt mij (maar goed.. ik heb echt weinig verstand van hoeven ;) )

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:43

Pivanti schreef:
Maar hoe zou het kunnen dat een straal te hoog wordt dan? Ik denk ook als een straal wat hoger is, maar zacht dan barst die heus niet. Daar moet die echt droog voor zijn, wil die barsten, lijkt mij (maar goed.. ik heb echt weinig verstand van hoeven ;) )

Hebben jullie dan nog nooit gehad dat de stralen opzij geduwd worden omdat ze te lang zijn??
Dat kan ik me haast niet voorstellen.

Ik kort ze regelmatig in, om problemen te voorkomen.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:46

Uhh geen idee... M'n paard had voor eerder ijzers altijd. En achter heb ik dat nooit gehad. Hij staat sinds eind juli zonder ijzers. Heb op de vorige pagina foto's geplaatst van z'n voorhoef. En ik doe er zelf verder niets aan, alleen wat bij vijlen. Maar mijn ding was dat de middelste straalgroeve wat groter en iets dieper geworden is tov eind juli dus. En je ziet ook idd verandering van de straal en straalgroeves.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:50

Pivanti schreef:
Uhh geen idee... M'n paard had voor eerder ijzers altijd. En achter heb ik dat nooit gehad. Hij staat sinds eind juli zonder ijzers. Heb op de vorige pagina foto's geplaatst van z'n voorhoef. En ik doe er zelf verder niets aan, alleen wat bij vijlen. Maar mijn ding was dat de middelste straalgroeve wat groter en iets dieper geworden is tov eind juli dus. En je ziet ook idd verandering van de straal en straalgroeves.

Ohw :D

Ik kijk al jaren naar de stralen, nam ze zelfs mee naar huis, als ik de oude eraf had gesneden om te laten zien :D :D

Ik realiseer me nu dat ik een afwijking heb.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:54

Hahaha dat is wel heel apart :P

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:56

Pivanti schreef:
Hahaha dat is wel heel apart :P

Nee, dat heet interesse *D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:59

mijn hoefsmid is net weg...hij bewerkt de stralen met een renet en maakt er juist een bredere groef in(de middelste groef,kuiltje bovenin zeg maar...)...zou dat frans zijn?

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:59

Haha zeeeeeeerrr veel interesse:P

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:30

geerke schreef:
mijn hoefsmid is net weg...hij bewerkt de stralen met een renet en maakt er juist een bredere groef in(de middelste groef,kuiltje bovenin zeg maar...)...zou dat frans zijn?

Zo werken alle traditionele smeden toch?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:49

Antheman schreef:
Pivanti schreef:

Hebben jullie dan nog nooit gehad dat de stralen opzij geduwd worden omdat ze te lang zijn??
Dat kan ik me haast niet voorstellen.

Ik kort ze regelmatig in, om problemen te voorkomen.

De stralen horen eigenlijk te slijten net zoals de hoefwand toch ?
Inkorten zorgt ervoor dat de straal geen callous kan opbouwen en dus minder sterk is als hij hoort te zijn zonder te snijden.
Maar goed, als de stralen te lang zijn en je paard daardoor onregelmatig loopt heb je geen keuze natuurlijk

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:01

Maris schreef:
Inkorten zorgt ervoor dat de straal geen callous kan opbouwen en dus minder sterk is als hij hoort te zijn zonder te snijden.
Maar goed, als de stralen te lang zijn en je paard daardoor onregelmatig loopt heb je geen keuze natuurlijk

Ik kort ze gewoon in wanneer ze 3 mm boven de hoefwand uitsteken.
Ik wil niet dat ze uit elkaar gedrukt worden.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:09

Bij Shy hou ik ze bij de hoefballen net zo hoog als de wand maar naar de punt toe snij ik ze iets weg.
Ik heb gemerkt dat ze dan het minst gevoelig loopt en de stralen zien er altijd goed uit :j

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:44

bij de achterhoeven van mijn paard werk ik de stralen bijna nooit bij. Ze zijn echt superhard, zit geen middelste straatgroeve in (minimaal dipje) en ze zijn plat tgv het verharden door de druk. Ik denk dat als je paard op verschillende ondergronden loopt de straal in principe voldoende zichzelf bij kan houden, alleen hebben wij hier in nl vaak een te zachte ondergrond daarvoor.
Bij zn voorvoeten was het van de zomer hetzelfde, maar nu na het natte sneeuw weer is de middelste straalgroeve teruggekomen en best snel.
Dat uitsnijden van de straalgroeve kan ook zijn om ervoor te zorgen dat het schoner blijft en meer zuurstof erbij komt. Als het een dunne spleet is heb je meer kans op rotstraal

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:27

Jij gaat door voor de koelkast 8-)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:39

orsini op voor uw keuken!

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 09:25

woehoooe....maarree koelkast en keuken heb ik al ;).

Orsi loopt trouwens helemaal super nu de bak niet meer bevroren is. Was toch net teveel van het goede voor zn voeten denk ik. Hopelijk zijn ze volgend jaar nog veel sterker geworden en kan hij er dan wel tegen. Maar ik hoor ook van paarden die nooit 100% goed gaan op een harde ongelijke ondergrond als ze vroeger een paar jaar ijzers hebben gehad....,kan je nagaan wat die dingen kunnen doen :(

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 15:44

orsini schreef:
Maar ik hoor ook van paarden die nooit 100% goed gaan op een harde ongelijke ondergrond als ze vroeger een paar jaar ijzers hebben gehad....,kan je nagaan wat die dingen kunnen doen :(

Onzin natuurlijk... tenzij mijn paarden de enige uitzondering zijn hier. ;-)
Mijn paarden gaan 100% goed op blote voeten galopperend over keien zo groot als mannenvuisten... maar helaas, zodra de kilometers toenemen hebben ze absoluut ijzers nodig. En die krijgen ze dan ook.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:30

Scoxxx u was mij voor, waarom die onzin om ijzers af te kraken en natuurlijk bekappen aan te prijzen.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:22

Fabersmid, wil je eens naar mijn vraag en foto's kijken?

Pivanti schreef:
Heb even een foto gemaakt, is wat duidelijker

Dit is een foto van een voorhoef een maand nadat de ijzer eraf gehaald waren. Deze foto is van eind augustus.
Afbeelding

Deze is van gisteren (li voor) Die middelste straalgroeve vind ik dus zo groot en dieper geworden. Het is niet heel zacht. heb het gisteren schoongemaakt met betadinescrub voor de zekerheid maar is niet heel zacht. De straalgroeves zijn voor ook behoorlijk diep. Achter is dit niet zo.
Afbeelding
Afbeelding

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:21

Ik rij een merrie die ongeveer anderhalf jaar geleden erge problemen heeft gehad met haar hoeven. Vooral in haar voorhoeven zaten scheuren en om de hoef bij elkaar te houden kreeg ze voor ijzers. Ook moest ze met één hoef elke dag in een schoen staan met een soort ontsmettingsmiddel erin. Ze mocht niet rijden, wat heel vervelend was voor haar omdat ze dat heel leuk vind en veel energie heeft. De hoefsmid zei dat dit een soort hoefaandoening is en noemde een moeilijke naam die ik niet meer weet. Weet iemand dat? Of heeft iemand tips om te voorkomen dat dit weer gebeurt?

Een paar maanden geleden, in September, had ze weer scheuren en alles in haar hoeven. Gelukkig kon de hoefsmid tijdens het bekappen wegwerken en heeft ze er geen last van gehad, ook tijdens het rijden merkte je niet dat ze er last van had. Hier heb ik nog wel een foto van:

Afbeelding