[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:27

Uriah Wat erg zeg, dat bij jou paard ook spat is geconstateerd. Maar wel logisch dat je nu blij bent dat je zeker weet wat het is en ook zekerheid voor jezelf.
Ik ben erg benieuwd waar je uiteindelijk voor kiest.

Trudel Wat leuk dat je hier een berichtje weet achter laat, ik heb nog steeds heel veel respect voor de beslissing die je genomen had :j

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:42

Het ene moment denk ik ik geef hem nog een kans maar zoals vanmorgen met buiten zetten , dacht ik meteen dit kan niet meer!!!!!!! hij loopt zo beroerd! als ik met hem ga wandelen zie je er gewoon niks van , alleen met uit de stal lopen en als hij wil aandraven en gallop is bagger en de draf is tttttttttrrrrrrrrrrrrraaaaaaaaaaaaaaaaaagggggggggggggggg.

Het doet hem zo'n pijn dat hij echt niet te rijden is , dwz de draf en gallop gaan niet ,stap gaat wel maar hij geeft wel aan dat hij het ruiter gewicht te zwaar vind voor zn been.

Het is wel zo dat als hij eenmaal warm is hij aardig regelmatiger loopt ,maar hij draaft dan zo langzaam dat je bijna stil staat , en drijf je hem aan dan voelt het alsof de handrem erop staat of alsof je tegen een betonnen muur aanloopt en hij is dan gewoon niet te genieten!

@ Trudel bedoel je Tildren?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:42

Ik begrijp je twijfels helemaal; wij hebben ook al een keer op het punt gestaan om er mee te stoppen. Als ze zoveel pijn hebben is het ook niet leuk meer. Het stomme is dat als je nét in je diepste dal zit, ze je altijd weer weten te verrassen (althans bij ons is dat al een paar keer gebeurd). Op dit moment hebben we geen klagen, maar dat kan morgen ineens weer anders zijn.

Uriah

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:21

weten jullie ook of het zin heeft hem op spat beslag te zetten in de 'werkende' fase van de spat? volgens DA heeft het geen toegevoegde waarde maar misschien hebben jullie andere ervaringen?

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:48

nee bedoel geen tildren dat is die infuus...
mijn dierenarts heeft mijn paard direct na de foto's ingespoten met 2 grote spuiten..
door al het elende ben ik toen de naam vergeten...

misschien dat iemand anders in dit topic het weet??

leef erg met iedereen mee hier hoor!!
wat een rot aandoening is het ook!!
gewoon om kwaad over te worden maa ja het helpt niks..

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:23

Uriah schreef:
weten jullie ook of het zin heeft hem op spat beslag te zetten in de 'werkende' fase van de spat? volgens DA heeft het geen toegevoegde waarde maar misschien hebben jullie andere ervaringen?

Volgens mijn DA heeft het wel zin, omdat je de druk verandert op de aktieve aandoening. Wel maakt het natuurlijk uit wáár het aktief is (bij Kiek aan de zijkant). Een goede hoefsmid weet hier het antwoord wel op; die komen het zo vaak tegen. Bij ons heeft het super goed geholpen.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 11:20

Uriah; ik zou Tildren proberen. Als ik je berichten zo lees gaat het om de woekering variant. In mijn beleving de meest gunstige vorm van spat (voor zover spat gunstig kan zijn). Als de spat vergroeid is, zijn de vooruitzichten beter dan wanneer er sprake is van de oplossingsvariant. Laatst genoemde kan steeds terugkeren.

Mijn merrie heeft 5 jaar geleden 2 Tildrenkuren gehad waar ze tot april dit jaar het best goed op heeft gedaan. Dit jaar heeft ze 4 kuren gehad en nu loopt ze rad. Zelfs zo goed dat ik weer aan sport ga denken. Ik kan natuurlijk niet in je portomonnee kijken dus ik weet niet of het financieel voor je haalbaar is. De kuren bij jouw da zijn wel heel goedkoop (ik betaalde € 433,00). Bedenk je wel dat vaak 1 kuur niet afdoende is.

Dan spatbeslag.
Voorheen werden spatpaarden binnendoorgezet met een ijzer met kijl. Mijn paard is nu ook iets binnendoorgezet maar met een gewoon ijzer die helemaal afgerond is. Ze kan dus achter veel beter afronden dan de klassieke manier van beslaan. Ik raad je aan om te overleggen met je da (second opion?) en je hoefsmid.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:36

Klopt Alani: speciaal spatbeslag wordt eigenlijk niet meer gedaan. Maar ze bekappen anders en stellen de ijzers zo (afgerond en wat verbogen) dat de druk van het gewricht wordt afgehaald. Bij ons helpt dat goed (zelfs zo goed dat toen ze iets te weinig binnendoor was gezet door de smid, ze meteen weer kreupel liep).

Bij ons zou een Tildren-kuur rond de €300 hebben gekost (maar die heeft ze uiteindelijk niet gehad).

Fijn trouwens dat het weer zo goed gaat met je merrie :D

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:38

@ Alani , Wat ik heb begrepen is het juist botoplossing en aanmaak , en is de Tildren om de oplossing tegen te gaan. De DA heeft het ook niet gehad over vaker een tildren infuus. Als ik vaker dan 1 keer een Tildren infuus zou moeten geven dat trek ik idd financeel niet ,en je wilt niet weten wat ik al uitgegeven heb aan hem |( ik denk dat ik al wel tegen de 2000 euro aankom, als het niet meer is.

Ik zit een beetje met het feit dat ik straks weer 1000 euro lichter ben en met de kans dat het allemaal niet geholpen heeft...... ik heb dit paard al 3 jaar en hij had telkens wat(achteraf door de pijn in zn benen) dus ik heb nooit langere tijden achter alkaar kunnen rijden.

Pijnloos wordt hij toch niet van een Tildren infuus? iig zolang de spat zeer aktief is?

Hij heeft pijn dat kan niet anders en om mn paard nou twee jaar lang pijn te zien hebben......... ;(

Ik lees bij sommigen jullie dat jullie ook rijden , dat vind ik zo vreemd want het doet toch pijn zolang het niet dicht zit?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:51

@Uriah. Door het Tildren-infuus zou de ontstekking gestopt moeten worden. Het proces stopt dan ook. Als het goed is hebben ze dan ook geen pijn en kan je weer gewoon rijden. Alleen moet het soms een aantal keer herhaald worden om dat effect te hebben. Bij de één werkt het al met 1 behandeling, maar soms moet het herhaald worden.

Bij ons paard is het op dit moment al weer een tijdje niet aktief en dan heeft ze nergens last van en loopt gewoon weer de sterren van hemel. Het vervelende is dat dat ook zomaar ineens weer over kan zijn. Dat weet je nooit van tevoren. Vandaar dat we op dit moment ook maar niet inschrijven voor wedstrijden, terwijl ze dat makkelijk aan zou kunnen op dit moment.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:20

Door mijn paard in beweging te houden loopt ze juist beter dan als ze stil staat. Ze wordt er anders erg stijf van. Oftewel ik moet nu 9 weken lang elke dag max 45 min stappen en draven.

Joepie, van de week wilde ik over een takje draven in het bos. Nam ze een nood sprong uit zich zelf er over heen. terwijl ze er al weken over heen draaft. Super dus.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:17

Netje schreef:
Ik begrijp je twijfels helemaal; wij hebben ook al een keer op het punt gestaan om er mee te stoppen. Als ze zoveel pijn hebben is het ook niet leuk meer. Het stomme is dat als je nét in je diepste dal zit, ze je altijd weer weten te verrassen (althans bij ons is dat al een paar keer gebeurd). Op dit moment hebben we geen klagen, maar dat kan morgen ineens weer anders zijn.

Hebben wij met victor idd ook al 2x gehad....moeilijk is dat.

Vandaag is er iemand voor hem geweest. We gaan nu compleet anders voeren zodat hij om te beginnen wat beter in z'n vel komt te zitten. Hij gaat volledig van de brok af en we gaan over op Marstall aangevuld met wat kruiden. Hij krijgt een reinigingskuur en tzt komt er een osteopaat om te kijken of we wat kunnen verlichten voor hem en hem zover krijgen dat hij weer lekker mee naar buiten kan.

Tildren heeft bij Victor wel goed geholpen toendertijd, hij heeft eigenlijk ook nooit meer last gehad van zijn spatbeen, wel van zijn SI-gewricht. Hij loopt ook niet kreupel maar heeft, wat ik hier ook al bij iemand anders las, de handrem erop met draven. Victor moet straks ook juist meer gaan galopperen dan draven voor zijn SI-gewricht.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:23

@maikeltje dat was ik met het paard die op de handrem loopt. wat heeft jouwn paard met zn si gewricht dan?

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:06

Oh helemaal vergeten :o Mijn King gaat morgen middag naar de kliniek en dan krijgt hij maandag ochtend een Tildren infuus! ik laat ook even door de hoefsmid van de kliniek naar zn hoeven kijken. Ik kan hem maandag avond of dinsdag weer ophalen.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:09

Helaas welkom Uriah, balen dat je paard spat heeft. Vind het trouwens knap dat ze kunnen zeggen dat het over 2 jaar dichtgegroeid is, want dit is eigenlijk niet te voorspellen. Maar hoop natuurlijk dat het wel dichtgroeid voor jullie. Maandag een Tildren infuus, duurt wel lang trouwens voor je hem weer mag ophalen, bij mij werd het gewoon op stal gedaan. Ben benieuwd wat de smidt zegt over zijn hoeven, en wat hij er mee wil gaan doen :)

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:14

Bij mijn paard is de spat trouwens niet dichtgegroeid, maar niet actief. Wij rijden dus gewoon, veel buitenritten en niet te vaak in de bak, daar draaft hij veel minder goed dan buiten, al zitten er wel al mooie stukjes tussen, buiten draaft hij echt zuiver. Hij heeft nu een beslag dat hij beter kan afrollen, dus is verder niet binnen of buitendoor gezet, toen hij net spat had wel, en dit verlichte het wel voor mijn idee.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:37

TigerBD Ja dat is wel heel knap ja om te zeggen dat het over twee jaar dicht zit,vond ik ook al wat vreemd... ik ga er van uit dat als de Tildren aanslaat ik gewoon weer op mn paard kom te zitten ipv twee jaar wachten tot het dicht is.

Hij moet zo lang op de kliniek blijven omdat Tildren koliek kan geven en dat houden ze dan in de gaten.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:13

hmmm, ik stond er erbij tijdens het infuus en mocht haar direct weer mee naar huis nemen. zei dat sommige paarden koliek of een shock kunnen krijgen maar dat ligt er ook aan hoe snel het in de ader wordt gespoten. Splash heeft nergens last van gehad trouwens.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:17

Bij mij is dat niet eens gezegd, en werd het dus op stal gedaan.

@Uriah, ik hoop ook dat je na het infuus weer wat kan doen, al zijn het maar lekker stapritjes, want rust roest ook weer.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:00

Uriah schreef:
@maikeltje dat was ik met het paard die op de handrem loopt. wat heeft jouwn paard met zn si gewricht dan?

Hij heeft een scheef bekken en het SI-gerwicht is eigenlijk chronisch geirriteerd. De spat komt waarschijnlijk ook daar vandaan omdat hij door dat gedoe met z'n rug anders is gaan lopen.
splash1999 schreef:
hmmm, ik stond er erbij tijdens het infuus en mocht haar direct weer mee naar huis nemen. zei dat sommige paarden koliek of een shock kunnen krijgen maar dat ligt er ook aan hoe snel het in de ader wordt gespoten. Splash heeft nergens last van gehad trouwens.

Hier ook, infuus werd aangekoppeld en ik had een boekje meegenomen. De DA bleef er trouwens wel de hele tijd bij. Na het infuus is ie ook nog rechtstreeks ingespoten in het gewricht met corticosteroiden. Tildreninfuus duurde geloof ik 1,5 uur. Paard heeft verder nergens last van gehad.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:21

mijn paard heeft/had ook een scheef bekken ,maar of de spat nou daardoor komt ... of het scheve bekken door de spat .... het zou beide kunnen . hij is in het voorjaar door Steffi Vd Laarse behandeld en toen ging het wel beter alleen de pijn in het been bleef.

Mijn kliniek neemt blijkbaar liever geen risico's.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:09

Bij mij was de ook de afspraak om het op stal te doen; wel moest ze een nachtje binnenblijven om haar in de gaten te kunnen houden. Maar uiteindelijk heeft ze het dus niet gehad. Spat komt wel vaker door trauma of verkeerde houding. Rugproblemen en spat zie je vaak samen. Wij zijn ook eindeloos met haar rug bezig geweest en hadden in maart besloten foto's van haar rug te laten maken omdat we overtuigd waren dat de kreupelheid daar vandaan kwam. Maar na de buigproef was het al duidelijk: het zit in het been. Er zijn (na de foto's van haar been) nog wel foto's van haar rug gemaakt, maar die bleek helemaal in orde....

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:47

Ik heb ook rug foto's laten maken maar daar was alles prima, het bekken was dus wel scheef en is voor zover het kan weer recht gezet door Steffi Vd Laarse. Ik denk dat ik na de Tildren hem nog een keer laat rechtzetten.

Ik breng hem zo weg ! ik vind het heel spannend dat hij een nacht en een dag weg is ,heel vreemd.....

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:02

Wij laten 1 keer in het jaar sowieso een Osteo komen, liever iets eerder zelfs. Hij is nu al 4 keer behandeld geloof ik sinds hij spat heeft dan, en elke keer zat hij wel weer ergens vast.

Net heerlijk buitenrit gemaakt, en een stukje tempo gereden, merkte echt dat hij het even nodig had, daarna was hij gelijk weer ontspannen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:30

Uriah schreef:
mijn paard heeft/had ook een scheef bekken ,maar of de spat nou daardoor komt ... of het scheve bekken door de spat .... het zou beide kunnen . hij is in het voorjaar door Steffi Vd Laarse behandeld en toen ging het wel beter alleen de pijn in het been bleef.

Mijn kliniek neemt blijkbaar liever geen risico's.

Het is echt een "de kip en het ei"-verhaal. Wat er eerst was, dat bekken of die spat, dat zullen we nooit weten. Maar wij hebben het vermoeden dat onze Victor in de opfok een keer flink onderuit is gegaan, daardoor het een en ander wat ontwricht is geraakt en hij daardoor anders is gaan lopen met spat als gevolg. Maar het blijft een vermoeden....