[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:16

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:33

Zal ik maar weer even wiki spelen Haha! ... Info over podocomplex:
http://puurnatuur.nl/html/product_detail.php?p_id=298

Wat de voeding betreft ... met de pavo summer fit koek krijgt je paard al alles binnen wat hij nodig heeft. Waarom wil je dan ook nog een muesli geven?
Zelf geef ik Safe en Sound van Dodson en Horrell. Is speciaal voer voor hoefbevangen paarden. Zit alles in wat ze nodig hebben en wat ze niet mogen zit er juist niet in (suikers/zetmeel e.d.). Extra aanvullend zit er biotine en soort probiotica in dit voer. Er zijn voor zover ik weet maar een paar voederfabrikanten die speciaal voer hebben. Dat is Spillers met Happy Hoof, St. Hippolyt met Equigard en Marstall met Vito.

Alle voeders zijn niet zomaar bij de normale paardenbrokkenman aan te komen (helaas).

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:45

IK werk zelf in een dierenwinkel dus aan het voer kan ik altijd wel komen:D
Ik geef hem nu ook nog een brok omdat hij niet de hele dag hooi heeft dus ook geen maagvulling.
Van zo'n koek mag hij er maar 1 per dag en dit vind ik vrij weinig als hij ook nog een moet rijden of werken. Het is niet veel wat hij krijgt maar krachtvoer heeft hij wel nodig voor het werk.
Hoe doen jullie dat paard het land op ofniet?
Gr.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:13

Als het gaat om de maagvulling dan zou ik er voor kiezen meer hooi te geven. Ik voer hetzelfde voer als Isapaardje, Dodson & Horrell en dat bevalt me heel goed. Van de biks en de muesli ben ik helemaal afgestapt. Ik rijd wedstrijden met mijn paard en toen ik hem vorig jaar weer oppakte na zijn bevangenheid kreeg hij eigenlijk alleen maar hooi. Ik kwam erachter dat hij z'n krachtvoer niet miste en juist fitter werd. Hoefbevangenheid is in veel gevallen een stofwisselingsstoornis en dan kan krachtvoer in de vorm van biks of muesli juist tegen je paard gaan werken. Vaak moeten de eigenaren meer aan het idee wennen van geen krachtvoer geven dan de paarden zelf Knipoog .

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:16

OohafoO: Tenzij je paard naar de olympische spelen moet en je daar voor aan het trainen bent, heeft je paard in principe geen krachtvoer nodig.
De maagvulling moet je niet zoeken in krachtvoer maar in hooi. Krachtvoer moet je meer zien als lekker extraatje, of om medicijnen door te doen of als toevoeging van vitaminen en mineralen.
Voor de vitaminen en mineralen zit je met 1 pavokoek per dag prima.

Als je gewoon 'iets' wilt geven voor het idee: voor het paard maakt het geen verschil of hij 1 handje lekkers krijgt of een hele schep.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:43

ben ik helemaal met je eens,veel problemen komen van teveel voeren,en dan heb ik het niet over hooi...

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:38

Isapaardje schreef:
Even over die hoevenfoto's. Dat de wand daar is "gebroken" is volgens mij toch echt omdat hij te lang is. Je zegt dat hij gelijk is met de zool, maar sorry, zo te zien steek hij toch uit. Het hoeft geen cm te zijn, een paar mm is al voldoende om "te lang" te zijn. Ik vijl om de dag een stukje van de hoeven.
Daarmee bevorder je ook de hoefgroei trouwens.

Het probleem is dat hij perfect egaal is, en dus kan er niets meer vanaf behalve 'naar boven toe' vijlen. En dat was de laatste keer al gedaan. Als je wat van de rand wil afdoen, letterlijk, moet je ook van de zool wegnemen en dat kan hier niet meer omdat die dan teveel zou verdunnen (door de hoefbevangenheid). Je hebt gelijk dat het snel te lang is en daarom houd ik het ook sterk bij, maar hier kan er werkelijk niets meer vanaf. Over een paar weken ga ik natuurlijk wel weer om het randje eraf te doen. Vervelende is dat het zooo traag groeit he...
Ik vind je tip wel handig dat ze dan sneller groeien. Een dezer dagen kan ik de vijl van de hoefsmid gaan stelen en snel wat bijvijlen Knipoog

Ben het ook volledig eens met romeorowan Ja een paard heeft eigenlijk zelden krachtvoer echt nódig, wel handig voor de eventuele supplementen Lachen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:58

Voor een haflinger is een hele pavo koek al meer dan genoeg. Niet meer gaan geven dan ook. Daarbij stikt het ding van de suikers en zetmeel en is daarmee niet bijster geschikt eigenlijk voor ex bevangen paarden, maar vooruit, het is wel een makkelijke manier van vitamine toedienen.

Voor extra energie kun je ook besluiten olie door het voer te doen. Er is van subli nu ook en nieuw voer dat energiekernmix heet. Ik ken het spul zelf niet, behalve de uitwerking ervan. Een van de pony's van onze stichting krijgt het spul nu een paar weken (ook exbevangen paard). En ze is zo maf als een konijn ... van een saaie matte pony, heb je nu een jong veulen. Ze barst van de energie en dat moet haast wel van dat handje voer komen, want het verschil is enorm. Wel vreselijk duur voer naar het schijnt, maar je hebt weinig nodig.
Wat er precies in zit heb ik me niet in verdiept ... ik ken dus alleen de uitwerking en weet dat die pony het er goed op doet. Is ook een voer op basis van veel olie.

Oh ja en over in het land gaan. Dat is moeilijk te beantwoord.
Het ligt aan zoveel factoren. Wat heb je voor gras, is het lang of kort, bemest of onbemest, droge zandgrond of kleigrond (dit alles heeft te maken met de hoeveelheden fructaan in het gras). Hoeveel tijd per dag staat het paard op het gras, strookbegrazing, wel of geen kruiden, wel of geen hooi erbij. Hoe is het paard bevangen geraakt (door suiker/fructaan of door een ontsteking/medicatie).
Je ziet wel ... er is niet direct een antwoord op te geven.
Zelf heb ik mijn pony wel 24 uur in de wei lopen (nou ja wei; het is nu meer een korte nog wat groenkijkende zandvlakte geworden). Maar ik ga dit niet zomaar aanraden aan anderen "dat dit kan".

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 13:19

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 13:37

Isa, Je schrijft hierboven: zand of klei. Wat doet de grondsoort ivm fructaangehalte gras?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:11

Weet ik niet precies Mysa. Weet alleen dat er op zandgrond andere grassoorten groeien dan op kleigrond. Nu ben ik uit het hoofd kwijt welke grassoorten de meeste fructaan bevatten.
Wel zitten er in kleigras andere mineralen dan in zandgrondgras. Hooi van de klei schijnt ook voedzamer te zijn dan van zandgrond (hoewel voor mij de voornaamste reden is dat kleigrondhooi niet zo stoffig is als zandgrondhooi).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:43

ik zal eens een foto maken van mijn "weiland",volgens mij staat er vanalles op behalve gras,en het is kort,het word ook niet lang want dan maaien we het.....is het fructaan dan ook hoog?,als het gras kort is dus wel,als je ervan uitgaat dat het meeste fructaan in de stengel zit,maar hoe zit het met het fructaan gehalte van andere planten,bij mij op het land staat bijvoorbeeld wilde tijm...?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:10

hahaha ik heb een reactie gehad van het nieuwe voer, en of ik er wijzer van wordt??????? NEE Haha!

Het wonder is geschiet in Hugho Granenmix zijn geen suikers of andere chemische zooi toegevoegd
alle vitaminen en mineralen zijn verkregen uit kruiden en granen er zitten geen ballaststoffen in om het product goedkoper te maken
om jou paard te helpen zou ik hem moeten onderzoeken en dan met gerichte kruiden zorgen dat zijn stofwisseling weer goed op gang komt en als jij er dag geen chemische stoffen en geen suikers meer in stopt zal jou paard weer een lang en gelukkig leven leiden voor meer info kijk op de stikker op de zak daar vind je alle informatie die nodig is als je iets niet begrijpt kun je altijd bellen

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:27

Isapaardje schreef:
Weet ik niet precies Mysa. Weet alleen dat er op zandgrond andere grassoorten groeien dan op kleigrond. Nu ben ik uit het hoofd kwijt welke grassoorten de meeste fructaan bevatten.
Wel zitten er in kleigras andere mineralen dan in zandgrondgras. Hooi van de klei schijnt ook voedzamer te zijn dan van zandgrond (hoewel voor mij de voornaamste reden is dat kleigrondhooi niet zo stoffig is als zandgrondhooi).

Engels en Italiaans raaigras bevatten het meeste fructaan. Die worden volgens mij in heel Nederland het meest gezaaid. In elk geval wel hier op zandgrond, dacht ik althans. Ik kan er wel achterkomen wat er in mijn wei staat, want de helft is nog niet zolang geleden opnieuw ingezaaid (toen mijn buurvrouw hem nog huurde)
Ik weet wel dat er speciale graszaden zijn die zeer laag zijn in fructaan, maar die schijnen het lang niet overal te doen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:08

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:16

Ja dat was de link inderdaad.
Punt is dat wat je al zegt ... niet iedere grassoort wil groeien op iedere bodem (en dan ook nog wel of niet bemest). Schiet je dus niets mee op.

Wat ik me wel eens afvraag met dat korte gras is het volgende: fructaan schijnt in de stengel te zitten, niet in het blad.
Lang gras dat wordt afgegraasd wordt kort stengelig gras = fructaanrijk.
Maar gras dat altijd kort wordt afgegraasd, verlegd zijn groeipunt en je krijgt dan kort bladrijk gras. Is dit dan niet minder fructaanrijk dan kort afgegraasd gras? Is het te volgen wat ik bedoel?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:54

dynamiek schreef:
hahaha ik heb een reactie gehad van het nieuwe voer, en of ik er wijzer van wordt??????? NEE Haha!

Het wonder is geschiet in Hugho Granenmix zijn geen suikers of andere chemische zooi toegevoegd
alle vitaminen en mineralen zijn verkregen uit kruiden en granen er zitten geen ballaststoffen in om het product goedkoper te maken
om jou paard te helpen zou ik hem moeten onderzoeken en dan met gerichte kruiden zorgen dat zijn stofwisseling weer goed op gang komt en als jij er dag geen chemische stoffen en geen suikers meer in stopt zal jou paard weer een lang en gelukkig leven leiden voor meer info kijk op de stikker op de zak daar vind je alle informatie die nodig is als je iets niet begrijpt kun je altijd bellen

Ik vind het een beetje en popie jopie antwoord, maar goed denk er om, da's mijn mening en mijn gevoel.... Daarnaast staat er duidelijk in dat er granen in zitten, dus zetmeel, dus suiker.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:07

Hey even op mijn verhaal terug te komen. IK heb eens gekeken hoeveel handen het waren die ik geef. Het is er maar een. Dat twwe keer per dag. Hier wil ik eigelijk ook niet van of. Heb het een keer geprobeerd niet te doen maar hij word gek als alle andere paarden op stal wel krijgen en hij alleen maar hooi.
Niks geven is dus geen optie.
Het land is niet bemest en als ik het goed heb ik het zand grond.
Vrij kort gras.
Zou dit met een graaskorf kunnen?
Bedankt vast.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:12

OohafoO schreef:
Heb het een keer geprobeerd niet te doen maar hij word gek als alle andere paarden op stal wel krijgen en hij alleen maar hooi.
Niks geven is dus geen optie.
Het land is niet bemest en als ik het goed heb ik het zand grond.
Vrij kort gras.
Zou dit met een graaskorf kunnen?
Bedankt vast.

Is het niet mogelijk om Dodson & Horrell te bestellen bij een voerleverancier bij jou in de buurt? Da's in ieder geval veilig voeren en ze doen er vrij lang over voordat ze het op hebben.

Ik heb geen ervaring met een graaskorf. Ik begin met weiden als de temperatuur 's nachts boven de 10 graden blijft. Eerst een week een half uur en dan wekelijks met een half uurtje uitbreiden. Dit bouw ik uit tot 2,5 uur. De rest van de tijd staan ze met hooi in een zandpaddock.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:14

Isapaardje schreef:
Ja dat was de link inderdaad.
Punt is dat wat je al zegt ... niet iedere grassoort wil groeien op iedere bodem (en dan ook nog wel of niet bemest). Schiet je dus niets mee op.

Wat ik me wel eens afvraag met dat korte gras is het volgende: fructaan schijnt in de stengel te zitten, niet in het blad.
Lang gras dat wordt afgegraasd wordt kort stengelig gras = fructaanrijk.
Maar gras dat altijd kort wordt afgegraasd, verlegd zijn groeipunt en je krijgt dan kort bladrijk gras. Is dit dan niet minder fructaanrijk dan kort afgegraasd gras? Is het te volgen wat ik bedoel?

ja,daar zeg je wat......

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:16

Zoals jij het stelt Isapaardje zit daat wel wat in natuurlijk. Klinkt logisch. Gazon is inderdaad ook kort maar wel bladrijk.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:26

Overstappen ga ik zekerweten op het voer dat jullie noemde.
De weide gang word ook altijd opgebouwen en denk dat ik het dit jaar weer ga proberen. Al twijfel ik wel

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:49

OohafoO schreef:
Overstappen ga ik zekerweten op het voer dat jullie noemde.
De weide gang word ook altijd opgebouwen en denk dat ik het dit jaar weer ga proberen. Al twijfel ik wel

dat had ik ook hoor, nog steeds af en toe, maar het gaat erg goed. Heel voorzichtig opbouwen en goed opletten Lachen

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:00

OP stal word met alle paarden goed opgelet en opgebouwd. Het si ook een kleinschalige stal wat ik erg fijn vind. Iedereen houd elkaars paard in de gaten.
Zijn jullie ook verzerkerd? Voor hoefbevangenheid welk deel is dan extra?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:01

Volgens mij moeten wij eens een lijstje maken met de meest prangende vragen. Als wij dan aan de hand van die vragen eens deskundigen gaan zoeken, die ons daar misschien het antwoord op kunnen geven, dan hoeven we over bepaalde zaken niet meer te gissen.

Met deskundigen bedoel ik dan niet de plaatselijke d.a. of een producent van bepaald voer, maar bijvoorbeeld m.b.t. het groeipunt van gras en zo, die Kathryn Watts.

Voor wat betreft de meer medische kant van de zaak, zouden we eens contact op kunnen nemen met die laminitis clinic in Engeland. En zo zijn er nog wel wat 'autoriteiten' op allerlei gebied te vinden. We zouden dan wel erg goed na moeten denken over welke vragen voor zoveel mogelijk mensen relevant zijn, en de experts dan als groep(je) moeten benaderen. Wie weet levert het wat op.