[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Frummels

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:57

Oké thanks! :D ben heel benieuwd

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:06

Nijnteee schreef:
Hoi bokkers,

Een vraag, hebben jullie hb paarden op het land? Ik heb hier een paar maanden terug ook niet en bericht geplaatst over mijn arabiertje met een gekanteld hoefbeen. Wat nu gelukkig goed gaat! Dankzij dieet en speciaalbeslag en verhuizing van stal. Met meer kunde.
Nu is mijn vraag mag hij ooit weer op het land? Ook al is dit maar een uurtje bijvoorbeeld. Wat is jullie ervaring hierin? Ben erg benieuwd!!

Moeilijk om situaties te vergelijken. De mijne was 2 jaar geleden eventjes bevangen (door in te breken in een erg rijke wei) maar heeft gelukkig geen gekanteld hoefbeen. Direct na diagnose natuurlijk bekapper laten komen, wordt iedere 4 weken bijgehouden.

De eerste maanden was ik erg voorzichtig, maar paar maanden later heb ik haar weeral gewoon laten meegaan in de groep. Dit jaar riskeer ik me zelfs nog verder, maar ik geef wel verder Gluco Balance nu. Ik moet zeggen (even afkloppen maar, want sterfgevallen genoeg de laatste tijd: mijn pa maand geleden gestorven van kanker, buurman 2 weken geleden van Covid-19, m'n oudste merrie op paasmaandag in laten slapen wegens artrose) dat ze nog nooit zo goed gelopen heeft als nu, ze wordt me zelfs af en toe te pittig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 08:56

Ik lees veel positieve verhalen over gluco balance en ben wel benieuwd naar jullie ervaringen.
Bij mijn merrie is de oorzaak van hb niet zeker, vermoed wel teveel suikers maar ze is 27 en in de 19 jaar bij mij nooit bevangen geweest en eigenlijk ook nooit te dik (in de zomer wat voller door gras) en nu zelfs te mager.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:03

Dan denk ik aan cushing. Is ze daar op getest?

Bij grietje deed GB weinig dus ben er mee gestopt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:10

Cushing is ze 2 jaar geleden op getest en kwam toen uit dat ze het toen niet had, wou opnieuw laten testen maar volgens mijn da kan ik dat beter rond de herfst doen ivm dat de waardes dan op zijn hoogst liggen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:14

Ik geef glucobalance in de zomer maar heb niet het idee dat het perse wat doet... Ze kreeg vroeger alsnog een dikke manenkam. Maar goed, misschien was het zonder wel erger geweest. Mijne komt niet echt op gras maar geef het nof wel iedere zomer... Durf er niet mee te stoppen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:19

Romy1234 schreef:
Cushing is ze 2 jaar geleden op getest en kwam toen uit dat ze het toen niet had, wou opnieuw laten testen maar volgens mijn da kan ik dat beter rond de herfst doen ivm dat de waardes dan op zijn hoogst liggen.

Dan heb je meer kans op valse waarden geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:42

capopjekop schreef:
Romy1234 schreef:

Dan heb je meer kans op valse waarden geloof ik.

Dit is wat de da mij zei, heb het ook nog even opgezocht na de tijd maar daar zeggen ze dus ook het beste rond september/oktober.
Voor de rest heeft ze ook niet echt duidelijke tekenen van cushing, verhaart goed, geen krullige vacht, geen vetbulten boven ogen, etc. Enkel een hangbuikje en missen van bespiering op de bovenlijn maar dat heeft ze altijd al gehad als ik haar niet reed (weke rug), trainde altijd veel haar rug en buikspieren en toen was het goed maar ze wordt niet meer gereden.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 13:25

Dan testen wordt bij sommige dierenartsen gratis gedaan. Zover ik weet is het bedrijf voor medicatie en testen dezelfde. Dus hoe meer positieve testen hoe meer medicatie er verkocht wordt.

Als ik jou was zou ik mij er eens beter in verdiepen.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 14:12

Romy1234 schreef:
Ik lees veel positieve verhalen over gluco balance en ben wel benieuwd naar jullie ervaringen.
Bij mijn merrie is de oorzaak van hb niet zeker, vermoed wel teveel suikers maar ze is 27 en in de 19 jaar bij mij nooit bevangen geweest en eigenlijk ook nooit te dik (in de zomer wat voller door gras) en nu zelfs te mager.

Die van mij werd ondanks het voeren van Glucobalance bevangen, terwijl het daarvoor dus zonder de Glucobalance 4 jaar goed is gegaan. Ik ben er dus juist mee gestopt bij hem,want het deed of niks of had een averechts effect. Ik geef hem nu alleen nog magnesium en voldoende beweging,dat zorgt er bij hem echt voor dat zijn manenkam zacht blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 14:19

Blue_flower schreef:
Dan testen wordt bij sommige dierenartsen gratis gedaan. Zover ik weet is het bedrijf voor medicatie en testen dezelfde. Dus hoe meer positieve testen hoe meer medicatie er verkocht wordt.

Als ik jou was zou ik mij er eens beter in verdiepen.

Dit is ook alleen maar wat ik gehoord heb en erover heb kunnen vinden maar ga mij er eens beter in verdiepen, dank je voor je reactie.

Blackberry28 schreef:
Romy1234 schreef:

Die van mij werd ondanks het voeren van Glucobalance bevangen, terwijl het daarvoor dus zonder de Glucobalance 4 jaar goed is gegaan. Ik ben er dus juist mee gestopt bij hem,want het deed of niks of had een averechts effect. Ik geef hem nu alleen nog magnesium en voldoende beweging,dat zorgt er bij hem echt voor dat zijn manenkam zacht blijft.

Oké dank voor je reactie.
Blijft lastig, die van mij heeft nooit echt hele harde manenkam gehad, kliniek zei bevangen en ook foto’s van licht gekanteld hoefbeen, maar is heel gedoe geweest met die kliniek aangezien die man ook zei dat haar pezen compleet kapot zijn?
Second opion bij andere kliniek constateerde ook licht gekanteld hoefbeen maar geen kapotte pezen behalve oud littekenweefsel, wat mij logischer leek aangezien ze in het verleden fikse peesblessure aan beide voorbenen heeft gehad.
Hun zeiden ook wel dat ze wellicht in het verleden bevangen is geweest en misschien wel spierbevangen was i.p.v. hb afgelopen september.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 17:06

Je kan evt het boek van Remco eens gaan doorlezen. Die legt veel uit over oorzaken en type van bevangenheid. Wellicht kun je dan meer voor jezelf verklaren.

Zo is mijn pony chronisch te dik, diverse zaken geprobeerd maar valt geen grammetje af en het is met name een erg ronde buik. Nek en billen zijn normaal. Werd hoefbevangen, eerst op een voor mij vreemd moment. Maar later na een lezing van Remco viel het kwartje.

- verandering van wei en kudde genoten wat stressvol verliep.
- liep daarbij een wond op wat moest genezen + antibiotica.
- tijdje weer apart van kudde gestaan ivm hechting.
- terug bij kudde en ineens hoefbevangen.

Had weinig met gras te maken, want ze stond al langere tijd in een vol weiland.

Edit: en tuurlijk speelt gras en te rijk gras wel mee. Maar was niet de druppel die de emmer deed overlopen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:15

Tancreda4 schreef:
Ik geef glucobalance in de zomer maar heb niet het idee dat het perse wat doet... Ze kreeg vroeger alsnog een dikke manenkam. Maar goed, misschien was het zonder wel erger geweest. Mijne komt niet echt op gras maar geef het nof wel iedere zomer... Durf er niet mee te stoppen.

Herkenbaar, geef het ook in weide seizoen. Nooit idee gehad dat het íets doet maar durf toch de gok niet te nemen om het niet te geven 8-)

Baticorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:06

Dat probleem met Gluco Balance heb ik idd ook, niet het idee dat het iets doet maar stoppen durf ik ook niet. Po krijgt het alleen wel het hele jaar door omdat hij IR is en tussen iedere pot een stopweek.

Moest toevallig nu ook weer een nieuwe pot en heb de ingrediënten van de Gluco Balance en Gluco Support van Horseflex even vergeleken. Ze zijn vrijwel hetzelfde qua kruiden, wat kleine veranderingen in de samenstelling en in de Balance zitten meer aanvullende ingrediënten met moeilijke namen wat vooral vitamine/mineralen zijn geloof ik maar dat krijgt hij toch al in zijn vitaminebrokjes, verder een conserveermiddel wat in de support niet zit, er zit rijst in waar ik geen meerwaarde in zie
(vulmiddel? proteine? antiklonter?) en een soort klei wat als versterker zou moeten werken, dat is de enige waarvan ik denk dat je echt verschil zou kunnen merken.

Voor een pony is de Support ook best goedkoper, voor paarden scheelt het bijna niets, dus ik heb de Support nu gekocht, eerst nog even een stopweek en dan kijken of de iets andere samenstelling misschien wel zichtbaar verschil zal opleveren. Ben erg benieuwd of ik er iets van zal merken!

Hatsikidee89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:59

Ik ontdekte vorige week wat ribbels in de manen kan van mijn drachtige merrie. Iemand die dit herkend? Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 10:31

Zulke lijnen geven vaak wel te vet en te dikke manenkam aan... Oppassen geblazen vaak!

Mijn grote had een vitamine E tekort laatst. De DA zei dat ik het moet bijvoeren en dat het daarna door weide wel wordt overgenomen. En dat het vaker in winter voorkwam ivm geen gras. En toen dacht ik, mijn shet staat helemaal nooit op het gras. Dus zij krijgt nu ook maar wat vitamine E bij....

Hatsikidee89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 10:39

Ik voer nu gluco balance bij, maar durf haar amper op de wei te zetten. Maak mezelf gewoon helemaal gek met allerlei scenario's

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 10:42

Mijne komt ook niet meer op de weide hooi. Vind het al eng dat ze randjes buiten de paddock leeg eet... En ze is niet eens door gras maar door kuil in de winter bevangen geworden. Ze mag soms 5 minuten los rondrennen in het land. Maar langer niet en echt niet dagelijks....

Hatsikidee89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 10:44

Ze krijgt hooi idd, bij de vorige eigenaar (Ik heb haar sinds december) nooit problemen gehad, gewoon op de wei. Misschien ben ik te bang en voorzichtig, maar ik heb ellende genoeg gezien met paarden die bevangen raken. Weet voor nu even niet waar ik goed aan doe, ook omdat ze drachtig is en ik niet wil dat ze tekort komt

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 13:01

Ik las laatst dat rugklachten ook te maken kunnen hebben met insuline resistentie. Weet iemand hoe dit kan komen?

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:34

Toen ik de pot glucobalance opende en de geur rook, was ik er al een beetje bang voor: meneer eet het dus niet. :+ Ik doe het door zijn vitaminebrokjes, maar hij vist de brokken er vakkundig tussenuit. Als ik er een papje van maak dan eet hij de brokken ook niet meer.. Heeft iemand hier tips voor? Ik heb het tot nu toe nat gemaakt en dan met mijn vinger in zijn mond gedaan :=

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:49

Frummels schreef:
Toen ik de pot glucobalance opende en de geur rook, was ik er al een beetje bang voor: meneer eet het dus niet. :+ Ik doe het door zijn vitaminebrokjes, maar hij vist de brokken er vakkundig tussenuit. Als ik er een papje van maak dan eet hij de brokken ook niet meer.. Heeft iemand hier tips voor? Ik heb het tot nu toe nat gemaakt en dan met mijn vinger in zijn mond gedaan :=

Mengen met wat water en dan in de mond spuiten, als een wormenkuur idee.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 12:49

En als je de brokken beetje vochtig maakt ipv nat zodat de poeder erop plakt?

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:04

Blue_flower schreef:
Frummels schreef:

Mengen met wat water en dan in de mond spuiten, als een wormenkuur idee.

Oh dat is nog wel een idee ja. Wat makkelijker dan met mn vingers in zn mond smeren..

capopjekop schreef:
En als je de brokken beetje vochtig maakt ipv nat zodat de poeder erop plakt?

Dan eet hij het ook niet helaas. Hij vindt de geur niks geloof ik. Maar er blijft dan ook best wat over want heb niet genoeg brokken voor de hoeveelheid poeder (hij krijgt 200 gram vitaminekorrel dus dat is nog geen klein handje haha)

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:28

Kun je niet de vitaminebrok weken met wat water zodat dat een papje wordt en daarna de glucobalance erdoor mengen? Of bedoel je dat met een papje maken?