[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 09:16

Het wordt tijd dat we de gras-studie-boeken tevoorschijn halen geloof ik.
Volgens mij kan het paard nl. nu ( in de vroege ochtend) wél op de wei ( voor even) want het is bewolkt en wb de dagtemperatuur wordt niet verwacht dat deze boven de 14* uitkomt.

Het is link als het 's nachts koud is en de dagtemperatuur schiet omhoog met een stralend zonnetje - dan worden de suikertjes extra gevormd.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 09:35

Dat is ook zo als na een koude nacht de zon in de middag zo ineens begint te schijnen das het gevaarlijkst!.

Ik zet mij paarden tegenwoordig nog maar 3 kwartier op het gras, wel doe ik dat altijd om 7 uur sochtend

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:25

Die van mij staat overdag een aantal uurtjes in de wei en 's nachts in een veulenuitloop stal op vakantie adres. Maar zie geen problemen gezien het feit dat hij op het moment meer dan genoeg loop. :+ ~~}>

Eergisteren een rit gemaakt van 2,5 uur en 17,8 km gereden en uiteindelijk op de utrechtse heuvelrug uitgekomen.

Gisteren morgen eerst naar de apenheul geweest en daarna gelijk door gegaan naar stal. En weer een heerlijke buitenrit gemaakt van 2,5 uur en 16,8 km dus een stuk rustiger aan gedaan. Heb nu in 2 dagen tijd 34,5 km gereden. 8-)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:36

Jannepauli schreef:
Het wordt tijd dat we de gras-studie-boeken tevoorschijn halen geloof ik.
Volgens mij kan het paard nl. nu ( in de vroege ochtend) wél op de wei ( voor even) want het is bewolkt en wb de dagtemperatuur wordt niet verwacht dat deze boven de 14* uitkomt.

Het is link als het 's nachts koud is en de dagtemperatuur schiet omhoog met een stralend zonnetje - dan worden de suikertjes extra gevormd.

Het klopt grotendeels , maar als de nacht temperatuur onder de 5* komt wordt de fructaan bewaard door het gras en niet verbruikt.
Je begint dus s'morgens alweer met een hoger gehalte aan fructaan, wat vervolgens verder opbouwt (trap effect).
Als het dan ook nog zonnig is bouwt het extra op, wordt dit s'nachts weer niet gebruikt dan heb je iedere morgen weer meer fructanen erin.

Krijgen we nu weer nachten die warmer zijn dan een graad of 8 (geen groei, wel verbruik) of zelfs 10 * (wel groei en verbruik) dan wordt het weer veiliger om je paard s'morgens eruit te laten.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 10:44

Iets klopt niet in deze redenering LC maar weet (nu) nog niet wat. Een gegeven is ook dat het gras een rustperiode heeft en niet meer groeit (late herfst/winter) en dus ook geen noodzaak heeft om NSC's op te bouwen.
Citaat:
Als het dan ook nog zonnig is bouwt het extra op, wordt dit s'nachts weer niet gebruikt dan heb je iedere morgen weer meer fructanen erin.

Volgens Safer Grass alleen in de toppen van het gras.
Ik ga verder puzzelen.

Jannepauli

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 11:10

Een tijdje geleden plaatste iemand hier een link ( was jij dat misschien LC?) met graswaarden voor nederlandse boeren. Het kalendertje en overzicht liep maar tot oktober meen ik.. Ik kan die link niet meer vinden - stond die misschien in deel 1?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 11:20

Nou ik kies maar gewoon de veiligste optie en doe ze niet meer op het gras :)

Vanochtend ook nog snel een ritje gemaakt. Mevrouw vond er niet veel aan met deze regen (ik ook niet eigenlijk :D )
Maar ze moet lopen, dus het moest maar even :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 11:21

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 11:30

Ja! Die tweede link bedoelde ik, thanks!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 11:42

Volgens die link zit in op 127-suiker. Is dat hoog voor HB/SB gevoelige paarden ??

In die engelse link zag ik dat paardenbloemen tot 25% aan suiker/fructaan 'bovengronds' kunnen opslaan. Is dat hoog??
Er staat nl flink wat van in mijn wei en de meiden zijn er gek op.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:35

Jannepauli schreef:
Iets klopt niet in deze redenering LC maar weet (nu) nog niet wat. Een gegeven is ook dat het gras een rustperiode heeft en niet meer groeit (late herfst/winter) en dus ook geen noodzaak heeft om NSC's op te bouwen.
Citaat:

Volgens Safer Grass alleen in de toppen van het gras.
Ik ga verder puzzelen.

ik ben misschien een overbezorgde paarden moeder maar ik houd me toch echt aan deze zin:

Proactive owners may choose to remove high risk animals completely during times when NSC peaks, such as when night time temperatures are below 40*F (5*C) or at the onset of severe drought.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:00

DubbelDun schreef:
Volgens die link zit in op 127-suiker. Is dat hoog voor HB/SB gevoelige paarden ??

In die engelse link zag ik dat paardenbloemen tot 25% aan suiker/fructaan 'bovengronds' kunnen opslaan. Is dat hoog??
Er staat nl flink wat van in mijn wei en de meiden zijn er gek op.

Alle voeders onder de 10% NSC worden als veilig gezien voor hoog risico dieren.
25 % is dus erg veel ja ;) ,
sterker nog... Hittie heeft zich behoorlijk tegoed gedaan aan paardenbloemen van het voorjaar, precies rond de tijd dat de eerste symptomen kwamen, bewijs is er niet, maar....

waar in de grafieken zie je trouwens dat er nu 127 suiker inzit ?
ik lees : week 37-38 (t/m 24 september) suiker 97 , vorige week waren de nachten echter nog warmer als dat ze nu zijn, ik vermoed dat er volgende week een veel hoger getal staat

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 13:08

Citaat:
ik ben misschien een overbezorgde paarden moeder maar ik houd me toch echt aan .....
Gelijk heb je hoor - als je je er niet goed bij voelt moet je zeker passende maatregelen nemen én je eigen inzicht volgen. Ik denk echter dat ook deze uitspraak meegewogen moet worden:

Een warmbloed paard neemt - bij een gemiddeld fructaangehalte van het gras - dagelijks ongeveer 2,05 gram fructaan per kg lichaamsgewicht op. Om de grenswaarde van 7,5 gram te bereiken zou een paard van 500 kg dagelijks 36,6 kg drogestof uit gras moeten eten. Daarvoor heeft een paard echter minstens 2,5 dag nodig.
Onder normale omstandigheden is er dus niets aan de hand. Maar bij zeer hoge fructaangehaltes -bijvoorbeeld door een combinatie van zeer lage temperaturen in september en een ‘ongunstig’ grassenbestand - kunnen er wel problemen optreden.

Meer lezen: http://www.allesovergras.nl

Met dit in gedachten, denk ik dat het geen kwaad kan om de paarden een uurtje op het gras te laten. Maar - dat is mijn persoonlijke mening en ik raad dus niemand aan dat te volgen! Ik zie dat het bij Pauli geen probleem oplevert - zolang ik de graastijd maar beperk tot een uur! Ik zie ook dat het ene uurtje beide paarden goed doet, ze komen nadien ook zonder problemen weer in de zandbak.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:21

lolclub schreef:
ik lees : week 37-38 (t/m 24 september) suiker 97 , vorige week waren de nachten echter nog warmer als dat ze nu zijn, ik vermoed dat er volgende week een veel hoger getal staat

Sorry dat ik wat onduidelijk ben geweest, maar ik doelde op de tijd dat mijn land gehooid is (begin juni) en er toen dus 127/suiker in het gras zat.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:59

DubbelDun schreef:
lolclub schreef:

Sorry dat ik wat onduidelijk ben geweest, maar ik doelde op de tijd dat mijn land gehooid is (begin juni) en er toen dus 127/suiker in het gras zat.

ah oke , nou snap ik hem ;)

Ik heb hooi uit de 181 serie , dat was die extreem warme en droge week, vandaar dat ik er ook graszaadhooi bij voer.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 15:13

Maar... het suikergehalte uit het lijstje van Booijink is toch vastgesteld op basis van vers gras, en niet op basis van hooi?
Na het maaien lopen de gehaltes sowieso terug, en je zou natuurlijk ook het hooi nog kunnen weken om een hoog suikergehalte eruit te krijgen?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:22

DubbelDun schreef:

Nog even terugkomende op deze vraag.
Ik kan het niet hard maken maar als je het verloop van de grafiek volgt (en dat heb ik gedaan afgelopen zomer ) is er uit op te maken dat de 100-grens ongeveer de risico grens inhoud.
in de regenperiodes met warme temperaturen zaten we daaronder, in de droogte en het voorjaar met zijn koude nachten er boven.

Nou is deze lijst gebaseerd op hoog productief gras (lees Raaigras), en zullen de gehaltes van je hooi iets afwijken , maar globaal gezien is de grafiek heel interessant en zou je deze best als leidraad kunnen houden.

is 127 dan te hoog.... in mijn theorie dus wel,
en ik zou het hooi gaan weken, gedeeltelijk gaan vervangen voor graszaadhooi of hooi erbij voeren uit een periode welke onder de 100-grens zit (al zal dat moeilijk zijn omdat er geen hooiperiode meer is geweest na begin juli ).

@JP
Het suikergehalte zakt inderdaad tijdens de droogperiode, maar dit is niet dusdanig veel dat het meteen als veilig beschouwd kan worden.
Hooi weken is een oplossing natuurlijk en raad ik ook iedereen aan met een hoog risico paard.
voor extra volume zonder dat het energiegehalte teveel omhoog gaat is graszaadhooi erg geschikt.

meagan_sarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:30

lolclub schreef:
meagan_sarah schreef:
Even een vraagje, misschien kunnen jullie mij helpen

Mijn 14 jarige pony ruin, heeft de aanleg om heel snel dik te worden. Wanneer hij
in het voorjaar 3 sprietjes gras eet zie je het de volgende dag gelijk. Ook als je te
snel meer bix geeft (basisbrok) zie je dit gelijk. Tot nu toe is hij gezond gebleven en
ik wil dit graag zo houden. Nu heb ik vandaag Safe & Sound gekregen, alleen nu vraag
ik me af hoeveel hij hier van nodig heeft. Hij krijgt smorgens en savonds een plak hooi
op stal en overdag als hij buiten staat krijgt hij met de groep 2 keer een portie hooi.
Verder wordt hij recreatief gereden en gelongeerd (ben ik weer aan het opbouwen),
lichte arbeid dus. Als je de verpakking leest van Safe & Sound, zou het betekenen dat
hij 2 kilo per dag nodig heeft, is dit niet een beetje veel? Ik hoop dat jullie me kunnen
helpen.

Wat voor pony heb je en wat is zijn ideaal gewicht
is hij nu te zwaar of te licht ?
krijgt hij er ook nog gras naast of alleen hooi ?

Dit topic gaat zo snel. Ik zie nu pas dat er iemand gereageerd heeft. Mijn pony
is 1.46, ik weet niet precies hoeveel hij weegt, maar je ziet gewoon duidelijk
dat hij te dik is. Hij staat nu overdag niet meer op het land maar in de paddock
en is nu na 2 weken ook al een stuk dunner, maar er mag nog wel iets af. Ik
probeer hem nu ook steeds meer beweging te geven. Hij kan er soms een beetje
opgeblazen uit zien met name na het eten van gras. Hij krijgt nu al een paar dagen
safe en sound, zowel smorgens als savonds een paar handjes (geen bix meer) en ik
moet zeggen dat hij er minder opgeblazen uit ziet. Ook eet hij veel langzamer dan
wanneer hij bix krijgt.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:34

Omdat we nog niet genoeg in een dipje zaten kreeg ik gisteren een lijstje doorgemaild met mogelijke hengsten voor Y voor volgend jaar (We zouden volgend jaar de eerste keer proberen met haar een veulentje te fokken ...)
Maar die plannen zitten nu terug in de kast, al wat momenteel telt is haar er nu zo goed mogelijk door krijgen.

@asch, ik gaf haar medicatie in een beetje Safe & sound.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:52

meagan_sarah schreef:
Dit topic gaat zo snel. Ik zie nu pas dat er iemand gereageerd heeft. Mijn pony
is 1.46, ik weet niet precies hoeveel hij weegt, maar je ziet gewoon duidelijk
dat hij te dik is. Hij staat nu overdag niet meer op het land maar in de paddock
en is nu na 2 weken ook al een stuk dunner, maar er mag nog wel iets af. Ik
probeer hem nu ook steeds meer beweging te geven. Hij kan er soms een beetje
opgeblazen uit zien met name na het eten van gras. Hij krijgt nu al een paar dagen
safe en sound, zowel smorgens als savonds een paar handjes (geen bix meer) en ik
moet zeggen dat hij er minder opgeblazen uit ziet. Ook eet hij veel langzamer dan
wanneer hij bix krijgt.

De aanbevolen hoeveelheid op de zak S&S voorziet in de dagelijkse vitamine/mineralen behoefte.
Het is inderdaad een grote hoeveelheid die je dan zou moeten geven en ikzelf doe dat dus ook niet.
Wel heb ik een compleet supplement aangeschaft om deze tekorten op te vangen.
Natuurlijk zit in je hooi ook vitamines/mineralen en dit moet je ook meenemen in de hoeveelheid van het supplement.

Goed trouwens dat je actie hebt ondernomen, beter voorkomen dan genezen !
Als je pony zo extreem reageert op een beetje gras zou je kunnen overwegen om een keer zijn bloed te laten testen op IR.
Mocht blijken dat hij IR heeft dan weet je in ieder geval dat je voortaan altijd heel voorzichtig moet wezen met gras en zoet voer.

Safe & Sound is in ieder geval al een hele goede keuze ipv biks ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 16:21

lolclub schreef:
Het suikergehalte zakt inderdaad tijdens de droogperiode, maar dit is niet dusdanig veel dat het meteen als veilig beschouwd kan worden.

Ik beweer ook niet dat het veilig is, maar voor een juiste interpretatie van de cijfers moet je dit natuurlijk wel meewegen!
Heb jij overigens je hooi laten testen op gehaltes?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:25

Jannepauli schreef:
lolclub schreef:

Ik beweer ook niet dat het veilig is, maar voor een juiste interpretatie van de cijfers moet je dit natuurlijk wel meewegen!
Heb jij overigens je hooi laten testen op gehaltes?

Nee dat snap ik en zo onaardig bedoelde ik het ook niet ;) , het is alleen niet zo dat er erg veel suikers verloren gaan bij het drogen.
Daarnaast maakt het ook nog uit op welk tijdstip het gras gemaaid is.
s'morgens vroeg gemaaid zal het hoogstwaarschijnlijk minder suikers bevatten als gras wat s'middags pas gemaaid wordt.

Ons hooi is niet getest, het is ook niet te doen, het zijn 90 grote rollen van 8 hectare en van glooiend land.
Op de hoge stukken stond kort en al haast droog gras, op de lage stukken stond gras van wel 40 cm hoog.
Vele soorten gras (haast alpenhooi dus ;) ) en natuurlijk ook diverse kruiden en distels
Het is ingeseald zodat we het buiten kunnen opslaan.
De loonwerker is zowat een volle dag aan het maaien geweest dus je kunt wel nagaan dat iedere rol verschillend is qua gehaltes.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:36

Hij krijgt zijn medicijnen nu ook met een spuit ochtend en avond maar dan nog blijft hij vervelen bij de stal deur.
Kan een klein handje kwaad?

Gr.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:15

Ash_ schreef:
Hij krijgt zijn medicijnen nu ook met een spuit ochtend en avond maar dan nog blijft hij vervelen bij de stal deur.
Kan een klein handje kwaad?

Gr.

een klein handje van wat ?
waarom bestel je niet een zak safe & Sound, dan kan je pony ook gewoon wat te eten krijgen gelijk met de anderen ;)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:15

@LOLCLUB: Ik kwam bij Makana iets tegen wat qua naam hetzelfde is als de Yea Sacc. Het was veel goedkoper.
Ik zal even zoeken.
Lebendhefe Saccharomyces cerevisae, 1kg 16,90 euro.

Bij www.makana.de heb ik trouwens ook de psyllium besteld. Ook dit was zeer aantrekkelijk van prijs.