Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jannepauli schreef:Het wordt tijd dat we de gras-studie-boeken tevoorschijn halen geloof ik.
Volgens mij kan het paard nl. nu ( in de vroege ochtend) wél op de wei ( voor even) want het is bewolkt en wb de dagtemperatuur wordt niet verwacht dat deze boven de 14* uitkomt.
Het is link als het 's nachts koud is en de dagtemperatuur schiet omhoog met een stralend zonnetje - dan worden de suikertjes extra gevormd.
Citaat:Als het dan ook nog zonnig is bouwt het extra op, wordt dit s'nachts weer niet gebruikt dan heb je iedere morgen weer meer fructanen erin.
Jannepauli schreef:Iets klopt niet in deze redenering LC maar weet (nu) nog niet wat. Een gegeven is ook dat het gras een rustperiode heeft en niet meer groeit (late herfst/winter) en dus ook geen noodzaak heeft om NSC's op te bouwen.Citaat:Als het dan ook nog zonnig is bouwt het extra op, wordt dit s'nachts weer niet gebruikt dan heb je iedere morgen weer meer fructanen erin.
Volgens Safer Grass alleen in de toppen van het gras.
Ik ga verder puzzelen.
DubbelDun schreef:Volgens die link zit in op 127-suiker. Is dat hoog voor HB/SB gevoelige paarden ??
In die engelse link zag ik dat paardenbloemen tot 25% aan suiker/fructaan 'bovengronds' kunnen opslaan. Is dat hoog??
Er staat nl flink wat van in mijn wei en de meiden zijn er gek op.
Gelijk heb je hoor - als je je er niet goed bij voelt moet je zeker passende maatregelen nemen én je eigen inzicht volgen. Ik denk echter dat ook deze uitspraak meegewogen moet worden:Citaat:ik ben misschien een overbezorgde paarden moeder maar ik houd me toch echt aan .....
lolclub schreef:waar in de grafieken zie je trouwens dat er nu 127 suiker inzit ?
ik lees : week 37-38 (t/m 24 september) suiker 97 , vorige week waren de nachten echter nog warmer als dat ze nu zijn, ik vermoed dat er volgende week een veel hoger getal staat
DubbelDun schreef:lolclub schreef:waar in de grafieken zie je trouwens dat er nu 127 suiker inzit ?
ik lees : week 37-38 (t/m 24 september) suiker 97 , vorige week waren de nachten echter nog warmer als dat ze nu zijn, ik vermoed dat er volgende week een veel hoger getal staat
Sorry dat ik wat onduidelijk ben geweest, maar ik doelde op de tijd dat mijn land gehooid is (begin juni) en er toen dus 127/suiker in het gras zat.
DubbelDun schreef:Volgens die link zit in op 127-suiker. Is dat hoog voor HB/SB gevoelige paarden ??
lolclub schreef:meagan_sarah schreef:Even een vraagje, misschien kunnen jullie mij helpen
Mijn 14 jarige pony ruin, heeft de aanleg om heel snel dik te worden. Wanneer hij
in het voorjaar 3 sprietjes gras eet zie je het de volgende dag gelijk. Ook als je te
snel meer bix geeft (basisbrok) zie je dit gelijk. Tot nu toe is hij gezond gebleven en
ik wil dit graag zo houden. Nu heb ik vandaag Safe & Sound gekregen, alleen nu vraag
ik me af hoeveel hij hier van nodig heeft. Hij krijgt smorgens en savonds een plak hooi
op stal en overdag als hij buiten staat krijgt hij met de groep 2 keer een portie hooi.
Verder wordt hij recreatief gereden en gelongeerd (ben ik weer aan het opbouwen),
lichte arbeid dus. Als je de verpakking leest van Safe & Sound, zou het betekenen dat
hij 2 kilo per dag nodig heeft, is dit niet een beetje veel? Ik hoop dat jullie me kunnen
helpen.
Wat voor pony heb je en wat is zijn ideaal gewicht
is hij nu te zwaar of te licht ?
krijgt hij er ook nog gras naast of alleen hooi ?
meagan_sarah schreef:Dit topic gaat zo snel. Ik zie nu pas dat er iemand gereageerd heeft. Mijn pony
is 1.46, ik weet niet precies hoeveel hij weegt, maar je ziet gewoon duidelijk
dat hij te dik is. Hij staat nu overdag niet meer op het land maar in de paddock
en is nu na 2 weken ook al een stuk dunner, maar er mag nog wel iets af. Ik
probeer hem nu ook steeds meer beweging te geven. Hij kan er soms een beetje
opgeblazen uit zien met name na het eten van gras. Hij krijgt nu al een paar dagen
safe en sound, zowel smorgens als savonds een paar handjes (geen bix meer) en ik
moet zeggen dat hij er minder opgeblazen uit ziet. Ook eet hij veel langzamer dan
wanneer hij bix krijgt.
lolclub schreef:Het suikergehalte zakt inderdaad tijdens de droogperiode, maar dit is niet dusdanig veel dat het meteen als veilig beschouwd kan worden.
Jannepauli schreef:lolclub schreef:Het suikergehalte zakt inderdaad tijdens de droogperiode, maar dit is niet dusdanig veel dat het meteen als veilig beschouwd kan worden.
Ik beweer ook niet dat het veilig is, maar voor een juiste interpretatie van de cijfers moet je dit natuurlijk wel meewegen!
Heb jij overigens je hooi laten testen op gehaltes?