Verrekking bandjes hoefgewricht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Re: Verrekking bandjes hoefgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:24

Hier eindelijk weer echte vooruitgang.
Ze loopt ook in draf rechtsom weer goed. Rechtuit en links om was al een paar weken niets meer te zien.
Ben nu wel heel blij dat ik haar weer op de Corleone Rounders gezet heb, doet haar echt goed.

Ik kijk niet vaker dan 1x per week en dan ook nog max 1 grote volte in draf.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:17

Fijn zeg ! Hoe nu verder ? Nog rust of langzaam opbouwen ?

Mijn paard is ook opgeknapt van het lekker buitenstaan. Na nieuwjaar weer dierenarts bezoek dus nog ff geduld.
zijn been blijft mooi dun dus dat is hopenlijk een goed teken !

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:34

We waren al aan het opbouwen, maar net een flinke terugslag gehad.
Voor de zekerheid blijf ik nog een maand stappen, onder het zadel, lange lijnen of aan de hand. In het nieuwe jaar gaan we voorzichtig proberen de draf erbij te pakken.

Vandaag was het lastig om in stap te blijven met een erg fris paard die zich blijkbaar weer goed voelt. Hetgeen uiteindelijk resulteerde in een flinke serie bokken over de diagonaal toen er een vogeltje de bak in vloog. Maar ik ben blijven zitten.
Dan knijp ik hem wel dat het weer mis gaat, gelukkig was ze in de paddock wel rustig.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 09:02

@tiwi1969 hoe gaat het er nu mee? Weet je ook waardoor de terugslag gekomen is? Die van mij ook na 1,5 jaar weer een kleine terugslag. Waarschijnlijk weer door gek doen in de wei.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 11:13

tiwi1969 wat balen dat je zo'n terugslag hebt gehad. Wat is er gebeurd?
grace1989 Jeetje na anderhalf jaar een terug slag. Had die van jou echt een beschadiging of irritatie.

Mijn paard doet altijd vreselijk druk op de wei dus ik weet niet zo goed wat ik moet komende zomer als ze weer naar buiten gaan. Ik ben nu weer 4 weken aan het opbouwen en zit nu op 3 rondjes draven.
Over 3.5 weer naar de kliniek voor controle.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 14:41

De mijne had een beschadiging en zal altijd gevoelig op het littekenweefsel blijven. Een klinische keuring zal ze niet meer 100% doorkomen. Maar buitenrijden en heel af en toe in de bak met aangepast beslag gaat goed. Heb wel de keus moeten maken om niet verder in de sport of met springen/dressuur te gaan.
Maar ze doet af en toe gek in de wei en dan kan een rare draai verkeerd uitpakken.
Maar op stal houden is geen optie.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 19:36

Mijn paard heeft even heel gek gedaan in de wei op haar oude stal. Zij stond al een tijdje in een eigen wei met links en rechts van haar een dekhengst met een dubbele draad er tussen.
Dat ging heel goed tot het veulen van de oma van mijn paard werd afgespeend en oma tijdelijk op stal kwam. Dat gaf veel onrust bij de hengsten en daar heeft mevrouw fijn aan meegedaan.

Het gaat nu weer goed en we zijn weer aan het stappen onder het zadel. In januari mogen we voorzichtig het draven weer oppakken met een heel langzaam opbouwschema.

Ze zal voorlopig wel kwetsbaar blijven maar hoop toch dat haar leeftijd in haar voordeel zal zijn en dat ze er nog een beetje overheen groeit.
Ze heeft meer beschadigd dan alleen het hoefbandje, ook tussenpezen aan beide voorbenen en kissingspines door een trailerongeluk.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:03

Jeetje tiwi1969 dat is nog al wat. Hopelijk blijft ze goed.
Grace1989 Balen zeg dat je sport gedag hebt moeten zeggen.

Met zen ging het opbouwen goed. Ze ging steeds beter stappen aan me hand en ze draafde fijn.
Vorige week woensdag is fysio geweest. Nu koppelt zen heel snel los en loopt ze niet lekker. Het voelt kreupel. Iedereen zegt dat er een hupsje in zit maar dat het niet kreupel is.
Man man wat maak ik me druk. Ben zo bang dat het toch weer mis is.
18 januari weer terug naar de kliniek.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 13:57

Tja, het is niet anders.
Ik heb me erbij neergelegd. Ik kan geen twee paarden onderhouden en naar de slager kan ik ook niet.
Een paar dagen wat rustiger aan gedaan, maar nu weer lekker bezig. Op zich kan ik wel rijden, maar beperkt. In de bak mag maar af en toe. Buiten rij ik 1 uur tot 1,5 uur. En dan draaf ik toch wel een uur van de tijd met regelmatig een stuk galop. Maar in een niet te hoog tempo. Het is het paard in de gaten houden en je daaraan aanpassen. Maar voor ik hiertoe kwam ben ik 1,5 jaar bezig geweest.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:09

Yes! Gisteren heb ik voor het eerst twee rondjes links om en rechts om gedraafd en het ging super. Geen spoortje van kreupelheid te bekennen. Rug voelde ook fijn los wat rekeninghoudend met de k.s. ook wel een top gevoel is.

Zelf was ik heel bang om te gaan draven, niet omdat ik mijn paard niet vertrouw, maar omdat ik bang was dat ik weer een kreupel paard onder mij zou voelen.

We mogen nu opbouwen door per week een rondje eraan toe te voegen.

Daarna hoorde ik van de staleigenaresse dat ze die week al een keer een flinke show had weggegeven in de paddock en dat ze daar haar super draf had laten zien waarmee ze hoge ogen gooide op de keuring anderhalf jaar geleden.
Dat heeft ze lang niet gedaan, ben er blij mee dat ze zich daar goed genoeg voor voelt, maar toch heb ik liever dat ze zich rustig houdt in de paddock dus nu staat er een draadje in zodat ze een kleiner stuk heeft.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 19:01

@tiwi1969 Dat is een felicitatie waard. Fijn hoor. Zonder een doemdenker te willen zijn wil ik je meegeven dat een terugslag zo ineens kan komen. Zoals je bij velen onder ons kunt lezen weet je soms niet eens precies waarvan. Een rare beweging is makkelijk gemaakt. Vaak blijft deze blessure een kwetsbaar punt bij het paard. Maar dit heb je in ieder geval weer bereikt. Op naar de volgende paar rondjes.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 19:12

De eerste tegenslag hebben we eind oktober al gehad, daarvoor ook al een poosje gedraafd, maar door een ongelukkige actie in de wei weer kreupel.
Daarom dus ook zo voorzichtig opbouwen en beweging in de paddock toch nog wat beperken.

De Corleone rounders blijven er voorlopig ook onder, voorschrift was 2x 6 weken maar na overleg tussen hoefsmid en kliniek besloten dat we dit gewoon voorlopig volhouden en pas als het echt langere tijd goed gaat proberen een wat normaler ijzer eronder zetten.
Als het moet blijft ze levenslang op deze ijzers, kan geen kwaad alleen voor mijn portemonnee...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:33

Hier gaat het goed op zich. We waren weer terug bij waar we waren gebleven. Helaas door andere gezondheidsperikelen staan we even stil. Ik schrok wel de laatste x bij de hoefsmid, toen was ze enorm 'vervelend' met haar blessure voet........ zo begonnen we vorig jaar ook, was ze enorm gevoelig op de voet met nagelen en doen. Ik hoop dat dit een gedragsding was en geen pijn.... Eind januari moet ze weer nieuwe ijzers, we zullen het zien. Ik doe nu sowieso rustiger aan vanwege haar longen, maar anders had ik ook even een stap terug gedaan vanwege haar voet, voor de zekerheid. Ik merk er verder overigens niets van van die voet.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:45

Dat van de hoefsmid herken ik ook. Heel lastig in het begin. Einde zomer niks aan de hand en in oktober weer erg lastig bij de smid.
Ik wist op dat moment nog niet dat ze weer kreupel was.

Toen ik merkte dat ze weer kreupelde heb ik de smid gevraagd of het met het eerste paar andere ijzers te maken had. Toen zei hij dus dat ze weer flink liep te klooien als hij met LV bezig was en dat ze dus waarschijnlijk al een paar dagen niet goed liep. Voor de ijzerwissel dus.

Later zei een stalgenoot dat ze de dag voor de hoefsmid flink had lopen rennen in de wei.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:55

Ja, toch gevoelig dan he. De eerste 2x was ze echt super gevoelig op de voet, echt vervelend en bij elke nagel moeilijk doen, weg willen trekken etc. Terwijl ze echt braaf is. En met haar andere voet was er niets aan de hand, dus dat was wel echt duidelijk dat het ook pijn en ongemak was. Het is lange tijd weggeweest, maar de laatste x dus weer wat lastig... daar schrok ik wel een beetje van. Had gehoopt dat het echt verleden tijd was dat voetje.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:58

Met twee geblesseerde voorbenen viel dat verschil in het begin dus niet op.
Ze is ook nog jong en heeft pas een jaar voor ijzers, achter niet dus ook daar kan je niet mee vergelijken.

2e week van januari komt de smid weer en ik ben heel benieuwd hoe ze dan is.

Mijn smid haalt nu ook heel voorzichtig magen voor nagel uit haar voet en trekt absoluut niet aan het ijzer met afhalen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:05

Zo af en toe lees ik hier mee.
Mijn merrie heeft problemen gehad in de ondervoet, vermoedelijk de bandjes.
Maar bij sobere dieren is het lastiger met scannen.
Nu ook nog ervaring met gevoeligheid op de banden.
Maar ik merk het vooral als niet elke paar weken de smid komt. Als de stand veranderd is hij gevoeliger.
Merken jullie dat niet? Ijzers zitten er best een poosje onder natuurlijk.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:16

Ijzers worden daarom iedere 6 weken verlegd of vervangen.
Eerder deed ik dat iedere 8 weken.

Wij zijn vorige winter begonnen met ijzers omdat haar hoeven bijna niet groeiden terwijl ze 24/7 op de zachte wei liep op blote voeten. Dus zijn nu blij dat er wel wat te bekappen valt

Ze staat op aluminium, dat slijt ook veel sneller dan ijzer.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:21

Van de zomer zag ik na vijf weken al verschil. Nu zie ik echt minimale dingen, want zelfs de veterinaire keuring met endurance kwam die nog door. Maar ik zag het. Pas achteraf had ik door dat het kwam door net te laat bekappen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:55

Normaal merk ik niet zo heel veel, maar deze keer liep ze niet lekker een week voordat ze naar de smid zou gaan. Ik laat ze elke 7 weken komen. Mocht ze vaker gevoeliger worden 1 a 2 weken van te voren, moeten we de periode verkorten. Er gaat weinig af van de hoef, maar mogelijk net genoeg om toch wat ongemak te geven?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:58

Ja, hier is het maar een klein randje elke keer (vooral hiel), maar dat maakt bij hem wel verschil.
De eerder wat steilere stand heeft waarschijnlijk voor zijn eerdere kreupelheid gezorgd.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:49

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:08

Ik ben maandag weer naar de kliniek geweest. De dierenarts was erg tevreden. Ik zit nu op 9 rondjes draf. Ik mag nu opbouwen naar 15 minuten draven wat galop werk en voltes. Over 6 weken kan ik de kliniek bellen hoe het gaat. Blij blij blij.

Mijn paard staat nu al paar maanden op corleone ijzers. houden jullie je paard op die ijzers? Of gingen jullie na een aantal keer corleone ijzers over op andere ijzers of blote voeten?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 09:26

Mijn paard is er heel even af geweest.
Dat was de planning, van de kliniek moest 2x 6 weken en wij hadden nog een ronde extra gedaan omdat die ijzers nog goed waren en verlegd konden worden, dus mijn hoefsmid had geen nieuwe besteld.
Twee dagen voor de beslag wissel heeft ze zich weer kreupel gelopen, zonder ijzers was geen optie dus toch de "gewone" ijzers met extra veel opzet eronder.

Het bleef toen weer kwakkelen met de kreupelheid, dus na 3 weken gewone ijzers eraf en Corleone Rounders (er zijn ook nog andere type's van Corleone, maar Emmeloord gebruikt vaak Rounders) er weer onder.
Paard loopt inmiddels weer als een trein en we kunnen nu het werk goed opbouwen.
Voorlopig laat ik dat zo, ze blijft nog wel een poos op de CR's.

Een andere hoefsmid (dit is een van de smeden uit Utrecht en tevens opleider van mijn huidige smid, mijn huidige smid is inmiddels docent smeden in Zwolle) waar ik veel vertrouwen in heb adviseerde om na de CR's eerst nog aluminium Equilibiriums er onder te laten doen, wennen aan de nieuwe stand zonder gelijk ook het gewicht te verhogen. Daarna ijzeren Equilibriums en eventueel daarna terug op gewone ijzers.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:15

Lang niks meer gepost in dit topic, maar heb een vraagje. Heeft iemand van jullie ervaring met dracht na deze blessure?
Yade is nooit meer 100% belastbaar geworden voor de sport nadat ze in 2011 deze blessure opliep. Ze heeft wat littekenweefsel op haar mediale band wat niet meer weg zal gaan. Ik rijd haar nu recreatief, rustig aan, max. 2 a 3 keer per week en ze staat verder gewoon op het land. Dit gaat goed, wanneer ze een keer echt flink uit haar stekker gaat kan ze wel 1 a 2 weken iets onzuiver zijn, maar dit trekt dan altijd weer weg.
Erfelijkheid is geen punt, ze heeft goede rechte benen en gelijke hoeven en is prima op de foto's. Haar vorige veulen loopt op aardig niveau in de endurance sport.
Ik vraag me af hoe groot de belasting is van de dracht en of iemand daar ervaring mee heeft? Er is eerder wel gezegd door de veearts dat ze geen problemen verwacht en ik ga bodegraven nog bellen, maar ervaringen zijn heel welkom!