Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:05

Ik snap heus wel dat het altijd een keer kan gebeuren dat een paard een ijzer verliest door capriolen of door een blubberige wei.
Maar tot nu toe is mijn ervaring dat paarden die met grote regelmaat de ijzers verloren, dit véél minder gingen doen bij verandering van smid..... of eigenlijk..... Verbetering van smid.....

Als ik dan zo'n verhaal lees van Joopie7 over een paard dat de ijzers zo vaak verliest, dan denk ik: heeft dat paard werkelijk zo slechte voeten, of heeft dat paard gewoon een slechte smid?
Waarom gaan die hoeven zo brokkelen, is dat echt vanwege gebrek aan kwaliteit? Waarom verbetert de kwaliteit dan niet door het werk van de smid?

Over het algemeen branden smeden de ijzers vreselijk lang op de hoeven. Buitengewoon vreemde zaak. Er horen nauwelijks rookwolken te ontstaan!
De smid hoort de hoeven glad te vijlen, niet glad te branden.

Aimee

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:16

Ik ben in ieder geval even smid-stress-vrij :D :+

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 21:25

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:28

Ik vind het ook altijd een beetje apart als een paard heel snel ijzers verliest tenzij hij echt in de zuigende modder staat.
Mijn paard trapt wel snel op de achterkant van het beslag vandaar dat bij haar de takken wat kort zijn. Met een goede opzet zal het voorbeen, door een goede afrol, ook wat sneller weg moeten zijn wat de kans op aftrappen weer verkleint.

Dat smeden overdreven lang branden weet ik niet. Momenteel heeft mijn paard ook kunststof wat er natuurlijk koud onder geslagen wordt :D

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:37

*veegt zweet van voorhoofd*

Ben dus toch niet de enige die het apart vindt als een paard snel de ijzers verliest :D

Op dat lange branden kwam ik eigenlijk door dat brokkelen bij het paard waar Joopie7 het over had. Dat verband was waarschijnlijk niet zo duidelijk :o

Misschien neem ik komende week eens mijn fototoestel mee op pad. Beslagen paardenvoeten op de foto zetten. Ik denk dat Arabesk een hartverzakking krijgt :D

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 22:01

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 22:04

Oh, 92 dollar voor 4 stuks excl de lijm

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:29

Dat stuk land is ook echt, nou ja, een moeras. Onze andere, veel zwaardere tink zonder ijzers overigens, durft er niet eens in, want die komt echt tot de nek toe vast te zitten. Clover is echter zo'n vreetzak, c.q. zwijn, die gaat er gewoon in. De benen zijn dan echt tot de oksel zwart.

Wel ben ik met Aimee eens dat de smid er mee te maken kan hebben. In NL stond ze ook wel eens in een wat blubberig stuk (maar geen moeras te noemen) en daar is ze nooit een ijzer kwijt geweest.
Mijn Zweedse smid heeft ook geen ervaring met kunststof en hij verzinkt de nagels niet. De laatste keer hebben we dat na zijn bezoek, zelf gedaan en dat ging al beter. Ook hebbben we ''het moeras'' afgezet. Helaas had Clover tijdens onze vakantie zin in extra gras (overdag als we thuis zijn lopen ze los en maaien ze gras in de tuin, maar nu dus een paar dagen niet) en had ze al snel door dat er geen stroom stond op het draadje van het moeras... Gevolg: ijzer (nou ja ijzer, ze heeft kunststof) kwijt.....
Wel gezocht maar helaas. Wel een ijzer van de vorige keer beslaan en kwijtraken (toen mocht ze nog in het moeras) gevonden. Dus die heeft vriendlief (is dierenarts) er weer onder gemept.
De volgende keer gaan we trouwens vragen aan de smid of hij de nagels wat langer te laten, dan kunnen we af en toe wat aantrekken.
Ik weet dat er op kunststof wat meer speling zat, maar in NL hoefde ik nooit na te tikken op nagels ofzo. Kan dat komen doordat ze in Nl eigenlijk niet zo vel lipe in haar saaie vierkante stukje zonder gras? Hier heeft ze een stuk land, met tussendoor weggetjes,bosjes en struiken, bomen, omgevallen bomen, rotsen, heuvels en wat meer te vreten. Ze loopt veel meer. (ik kan ook niet veel meer merken van de artrose, dus ik ben er wel blij mee! Overweeg zelfs om te kijken of ik kan minderen/stoppen met de glucosamine. In NL kon ze daar niet zonder, dat merkte ik gelijk na een paar dagen.

Sorry, weeer een heel verhaal, maar ik vind het zo'n interssant topic!

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:32

Clovertje schreef:
Dat stuk land is ook echt, nou ja, een moeras. Onze andere, veel zwaardere tink zonder ijzers overigens, durft er niet eens in, want die komt echt tot de nek toe vast te zitten. Clover is echter zo'n vreetzak, c.q. zwijn, die gaat er gewoon in. De benen zijn dan echt tot de oksel zwart.

Wel ben ik met Aimee eens dat de smid er mee te maken kan hebben. In NL stond ze ook wel eens in een wat blubberig stuk (maar geen moeras te noemen) en daar is ze nooit een ijzer kwijt geweest.
Mijn Zweedse smid heeft ook geen ervaring met kunststof en hij verzinkt de nagels niet. De laatste keer hebben we dat na zijn bezoek, zelf gedaan en dat ging al beter. Ook hebbben we ''het moeras'' afgezet. Helaas had Clover tijdens onze vakantie zin in extra gras (overdag als we thuis zijn lopen ze los en maaien ze gras in de tuin, maar nu dus een paar dagen niet) en had ze al snel door dat er geen stroom stond op het draadje van het moeras... Gevolg: ijzer (nou ja ijzer, ze heeft kunststof) kwijt.....
Wel gezocht maar helaas. Wel een ijzer van de vorige keer beslaan en kwijtraken (toen mocht ze nog in het moeras) gevonden. Dus die heeft vriendlief (is dierenarts) er weer onder gemept.
De volgende keer gaan we trouwens vragen aan de smid of hij de nagels wat langer te laten, dan kunnen we af en toe wat aantrekken.
Ik weet dat er op kunststof wat meer speling zat, maar in NL hoefde ik nooit na te tikken op nagels ofzo. Kan dat komen doordat ze in Nl eigenlijk niet zo veel liep in haar saaie vierkante stukje zonder gras? Hier heeft ze een stuk land, met tussendoor weggetjes,bosjes en struiken, bomen, omgevallen bomen, rotsen, heuvels en wat meer te vreten. Ze loopt veel meer. (ik kan ook niet veel meer merken van de artrose, dus ik ben er wel blij mee! Overweeg zelfs om te kijken of ik kan minderen/stoppen met de glucosamine. In NL kon ze daar niet zonder, dat merkte ik gelijk na een paar dagen.

Sorry, weeer een heel verhaal, maar ik vind het zo'n interssant topic!

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:33

oeps, hier ging wat mis.... Excuses

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:50

__karin__ schreef:
@Annetje: In mijn ogen staat je paardje nu ook veel beter op zijn benen. En als omdat hij gelijkelijk is gegaan, zal hij waarschijnlijk nu beter rondlopen als in feb 2008. Ik ben benieuwd of je daar zelf ook verschil in merkt.

Ben benieuwd wat de experts ervan zeggen ;)

Allemaal bedankt voor de antwoorden! Fijn om te horen dat het alleen maar goed kan zijn dt de hoeven steeds meer in ideale stand komen te staan.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zeker weet of hij nu ook echt beter loopt. Met het rijden zeker wel, maar dat is ook rijtechnisch en hij was toen zo scheef als een hoepel (wie weet ook wel gedeeltelijk een gevolg van die stijle rechtervoorvoet.) In het begin draafde hij op asfalt ook niet zo heel erg ruim en nu doet hij dit wel. Hij heeft altijd goed gelopen op kiezels en andere moeilijke ondergronden. Hij zat toen ik hem kocht ook niet helemaal goed in zijn vel en was veel te mager, dus het is moeilijk om zijn bewegen echt te vergelijken.

Ik heb wat duidelijkere foto's opgezocht van nu en toen.
September 2008
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XYREL7OQ.jpg

Begin december, de smid durfde niet te bekappen omdat hij de hoeven te kort vond. Hier net voor bekappen, wat hij toen op mijn aandringen toch maar gedaan heeft
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NRRCGRFW.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6UH7TF78.jpg

Begin februari
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AEQS8CQS.jpg

Maart
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QZB7H3TW.jpg

Stomme is, dat ik geen nieuwere foto's heb :o
Zijn hoeven lijken nu veel sneller te groeien en beter de slijten. Zijn hoeven zijn van de onderkant wel nog steeds te rond. Ik wilde eigenlijk hoefschoenen, omdat hij zijn toon teveel slijt, maar er is er geen die past omdat de lengte van zijn voet te kort is. Zijn hoeven zijn rond ipv ovaal.
De flares in de linkervoorvoet zijn al minder. Ik hoef minder vaak steentjes te peuteren als ik op buitenrit geweest ben.
Rechtsvoor is de gekke scheur er grotendeels uit. Hij is niet meer helemaal door. De scheur zat vanaf de kroonrand, tot onderaan en door de witte lijn heen. De smid dacht dat het door vitaminetekort is ontstaan.
Achter is er voor mijn gevoel weinig veranderd aan de hoeven.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 00:24

@annetje
Ze zien er toch op de nieuwste foto's beter uit!

@topic
wij hebben op stal ook een paard staan dat zijn ijzers steeds verliest.
Hij mag niet op het land omdat hij ze anders zo kwijt is..
Op het paddock is hij ze afentoe kwijt.
Mijn mening: Dit probleem ligt zeker bij de smid.
Helaas zijn ze heilig van overtuigd dat dit niet zo is.. zonde want dat beestje kan daardoor niet opt land.
Heb inmiddels geleerd het los te laten.

Mijn paard staat dag en nacht op het land, nooit een ijzer kwijt!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 10:38

Wietje was ze regelmatig kwijt in het land, maar niet door zuigende modder maar door achterlijke bokkesprongen en ze er daarbji onderuit slaan. Gelukkig is ze nu blootvoets, en overigens lijkt ze nu ook een stuk rustiger. Niet meer zo achterlijk in het land, ze wordt ouder en wijzer volgens mij :D Haar jongere shet vriendin is nu de achterlijke in het land, die heeft gelukkig ook geen ijzers :))

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 10:40

Wuahah je wisselt ze goed af ingrid :P

We hebben hier goed land, dus van zuigende modder is hij bijna niet ten sprake (of het moet echt een hele dag gehoost hebben)

Nee maar die ijzers zien er ook echt niet uit..
dubbel lippig voor, veelste lange teen... echt jammer.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 10:50

Weet iemand in dit topic waar dat vandaan komt, dat de tonen veel te lang worden gelaten en er vervolgens ijzers met dubbele lippen ondergeslagen worden? Over het algemeen zijn dat dan hele ovale ijzers onder de voorvoeten..... Zijn dat dan werkelijk achterijzers die er voor onder geslagen worden en daarom worden de voorvoeten vervormd?

Deze hoefsmidpraktijken zie ik zo ongelooflijk veel, dat moet ergens vandaan komen.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:38

Ondanks dat Clover af en toe een ijzer verliest, loopt ze gewoon op het land. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om haar op stal te houden! Sterker nog, ik heb geen stal;-) (wordt nu gebouwd hoor)

Sneu voor dat paard, nooit op het land.....
Ik zou toch echt een keer een andere smid proberen. Kan het nog zo'n aardige kerell zijn, maar het welzijn van je paard gaat toch voor? Als blijkt dat dat paard wel op het land kan zonder ijzers te verliezen, lijkt mij de keuze vrij simpel.... Andere smid!

Clover verliest ze ook alleen als ze in het moeras komt, en dat is nu afgezet, dus hopelijk geen ijzers meer kwijt!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:43

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:20

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:29

Bandida schreef:
Achterijzers voor: Volgens mij is dat gewoon mode op dit moment.
Volgens de smeden van Hoofcare ook: http://www.hoofcare.be/frame_pagina/fra ... 0trend.htm

'Dit moment' duurt anders wel al heel wat jaartjes.
Een hype heeft als kenmerk dat het tijdelijk sterk de aandacht trekt, maar ook snel weer over is omdat het weinig voorstelt.
Dit beslaan met dubbele lippen, het lang laten (worden) van de tonen en alle gevolgen van dien, is niet iets tijdelijks, is zeker niet snel over en stelt juist een heleboel voor. In deze omgeving zijn er geen smeden meer die deze praktijk NIET toepassen! Deze 'hype' is zo hardnekkig en zo diepgeworteld dat er helemaal geen einde meer aan lijkt te komen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:26

Niet elk ijzer met dubbele lippen wat op een voorhoef zit is een achterijzer. Equilibriumbeslag heeft bijvoorbeeld ook dubbele lippen voor.

Ik ken geen paarden die nu voor op achterijzers staan, touwens :)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:28

Ik weet ook niet zeker of het bij al die paarden achterijzers zijn hoor. Het zijn wel allemaal ovale ijzers, dus het zou heel goed kunnen.
Misschien is het ook wel regiogebonden? Toen ik nog in Noord-holland zat, had ik dit ook nog nooit gezien :n

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:30

annetje.. hoefjes zien er beter uit nu. Hele paard ziet er beter uit.

Paard niet op het land vanwege verlies hoefijzers... erg hoor. Dan zou ik toch paardje blootvoets willen laten met evt hoefschoenen indien nodig op de weg of een andere smid zoeken

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:14

Aimee schreef:
Deze 'hype' is zo hardnekkig en zo diepgeworteld dat er helemaal geen einde meer aan lijkt te komen.

Ik zag in een ander topic eens voorbij komen dat Anky met dubbele lippen vooraan rond rijdt. Ik heb geen idee of dat waar is, maar als dat zo is is dat vast een deel van de verklaring. (wil overigens idd niet zeggen dat het achterijzers zijn, maar een hoop mensen denken dat misschien).
Ik zie er eigenlijk helemaal nergens een voordeel aan. Geen idee waarom dus..

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:42

Bandida schreef:
Ik zag in een ander topic eens voorbij komen dat Anky met dubbele lippen vooraan rond rijdt. Ik heb geen idee of dat waar is, maar als dat zo is is dat vast een deel van de verklaring. (wil overigens idd niet zeggen dat het achterijzers zijn, maar een hoop mensen denken dat misschien).
Ik zie er eigenlijk helemaal nergens een voordeel aan. Geen idee waarom dus..

:?
Anky's paarden hebben geen dubbele lippen aan de ijzers :n Dat heb ik zelf uitgebreid gezien ;)
Rob Renirie beslaat al jaaaaaaaaaren de paarden van Anky en da's een beste smid.

Buiten dat zie ik de link tussen Anky en al die paarden met slecht beslagen voeten niet.
Als Anky in de sloot springt, springt iedereen dan in de sloot :?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:49

Aimee schreef:
Als Anky in de sloot springt, springt iedereen dan in de sloot :?

Tot op zekere hoogte wel vrees ik, anders had ze ook niet zo'n succesvolle kledinglijn en zo (waarvoor wel respect, goeie marketing!). Maar goed, ik zag het eens voorbij komen, geen idee of het zo is. Die mode moet echter wel ergens vandaan komen en gevoed worden..