[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:53

geniet nog even ervan. veel sterkte

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:22

Heel veel sterkte zaterdag.

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:28

Zamero schreef:
Komt de verzekering hem/haar halen dan ofzo?

ja de verzekering komt hem dan ophalen...
ze hebben mij direct vanaf het begin belooft dat hij zeker niet door verkocht word want daar hebben ze zelf ook een hekel aan...
een paard gaat niet voor niks weg naar de slacht...

ik ga hem zelf proberen op de vrachtwagen te zetten!!
hoop dat het lukt want de laatste tijd wilde hij niet echt op de trailer op...
dit is gewoon nog het laatste wat ik kan doen!

het is trouwens net alsof hij ook afscheid neemt!
iedereen die nog even bijhem wil kijken likt hij heel lief en wil knuffelen dat deed hij anders nooit!

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:32

Ja soms lijkt het wel alsof ze het weten...je hoort wel vaker zulke verhalen, wel bijzonder.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 02:09

Ik krijg er gewoon een knoop van in m'n buik ;(

Heel veel sterkte trudel :(:)

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 11:34

Heel veel sterkte vandaag :(:)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:34

Heel veel sterkte Trudel. Wat moet dat mega moeilijk zijn om je paard op die vrachtwagen te zetten voor de laatste keer....

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:03

Trudel; sterkte

Ik heb positiefs nieuws te melden. Zoals de meesten weten ben ik in april weer met Selena na Emmeloord gegaan. Na 4 Tildrenkuren en het gevoel dat het toch niet meer goed kwam, loopt ze nu rad. Het niveau wat we hadden zullen we waarschijnlijk niet meer bereiken, maar ze is op dit moment pijnvrij. Dus daar ben ik natuurlijk reuze blij mee.
De vraag is dan natuurlijk hoe lang blijft het zo goed gaan?

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:56

Alani Wat fijn nieuws zeg :) Ben erg blij voor je :j

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:52

Ja helaas blijf je altijd met die vraag leven denk ik (net als ons) maar wel lekker dat het op dit moment goed gaat, dat is toch weer even genieten. Ik blijf er veel moeite mee hebben, ben ook wel gauw emotioneel hierdoor sinds hij spat heeft, echt zon gevoel van wanneer moeten wij hem laten gaan, terwijl dat helemaal nog lang niet zo hoeft te zijn, maar het kan wel....

@Trudel: Nogmaals veel sterkte, hoop dat hij rustig de trailer op is gegaan.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:33

hoe gaat het met jullie spat paarden? Met splash gaat het redelijk, als het veel geregend heeft wil ze niet de natte bak in maar als we gaan rijden wil ze het liefste van het harde af en op gras of zand lopen. Tevens is ze wel sneller minder stijf dan in het begin.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:08

Die van mij gaat het goed, is topfit :D
Ik ben nu om het te proberen ook GlucoHorse gaan proberen voor 2 maanden, ben benieuwd.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:36

Met onze Kiek gaat het ook heel goed. Als het echt koud is, heeft ze soms wat opstartproblemen (een paar tellen), maar het is ook heel erg van belang hoe ze op haar ijzers staan (goed binnendoor). Ze loopt al weer een week of 6, 7 helemaal goed en ze is inmiddels wel weer terug op M2 niveau, bezig met Z oefeningen. Maar we beseffen ons al te goed dat dat morgen weer anders kan zijn. Oftewel: geniet van elke dag :D

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 00:23

Bij ons gaat het ook nog goed, hoefsmidt vond hem er heel goed uitzien (die kwam vandaag) en had dit eigenlijk niet verwacht. Dus wel leuk om te horen. Draven vind Tiger wel moeilijk in de bak, je moet echt tempo rijden anders gaat hij *huppelen* noem ik het maar even, dan gooit ie galop en draf door elkaar. Buiten heeft hij hier helemaal geen last van, maar het gaat gelukkig wel al beter. De bak werkt ook niet echt mee nu met al die .... regen hehe.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 02:07

Ik heb ons Vic al ruim een jaar niet meer bereden. Hij is "opgegeven" door de reguliere artsen hoewel dit meer te maken heeft met het SI-gewricht dan met de spat. Maar kan me er niet bij neerleggen zolang hij zo vrolijk blijft dus vrijdag 11 december komt er iemand naar hem kijken, hij krijgt een geheel aangepast rantsoen en ze verwijst me waarschijnlijk door naar een of andere therapeut. Ik ben benieuwd, verwacht er niet teveel van maar dan komt ie in ieder geval weer beter in z'n vel te zitten door het aangepaste voer en het zou voor hem fijn zijn als we hem weer eens mee kunnen nemen voor een bosritje. Hij is niet kreupel zolang hij niet belast wordt maar iedere keer als ik 'm weer op ga bouwen is het binnen 4 weken bekeken |( En hij gaat zo graag mee :(:)

Trudel, hoe is het met jou? :(:)

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:08

@Maikeltje, het zou dan leuk zijn als je gewoon weer lekker stapritjes kan maken. Ben benieuwd, horen het wel 11 december!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 15:02

TigerBD schreef:
@Maikeltje, het zou dan leuk zijn als je gewoon weer lekker stapritjes kan maken. Ben benieuwd, horen het wel 11 december!

Ja en dan met name voor het paard. Ik heb nog een merrie gekocht vorig jaar omdat het met Vic niet meer ging maar het zou zo leuk zijn om hem weer eens mee te nemen......Ik hou jullie op de hoogte.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:38

Hallo allemaal! ik kom me ook melden als spat 'slachtoffer' gisteren is dan eidenlijk voor 100% geconstateerd dat mijn paard beginnende spat heeft. klinkt raar maar ik ben blij dat ik nou eindelijk weet waarom hij al zo lang zoooooo kreupel is! ook ben ik juist verdrietig omdat ik te horen heb gekregen dat ik zeker een jaar tot 2 jaar niets met hem kan doen (rijden etc) de spat zit in de middelste gewrichtsspleet en de spat is nu zeer aktief en pijnlijk. Over een jaar a 2 jaar zal die gerichtsspleet dicht zijn gegroeid en zou hij pijnvrij moeten zijn ..... uitzonderingen op de regel.

Dus ik ben heelllll erg in dubio ,wat doe ik???!!!!

Er is me iig een Tildren infuus geadviseerd om de botoplossing te remmen , kosten hiervoor zijn bij mijn DA 200 euro.

En nu moet ik voor mezelf dus gaan beslissen , wacht ik twee jaar tot alles dicht zit met het risico dat de kreupelheid niet weg is. of ga ik voor de zekere nieuwe toekomst en laat ik hem gaan.............. heel moeilijk. |(

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:22

Uriah: wat een vervelend nieuws voor je. Ik herken het wel: dat je opgelucht bent om te weten wat het is.

Wel vreemd dat ze nu al weten dat je 2 jaar niets mag doen. Spat is nl. helemaal niet zo voorspelbaar (kon je het juist maar weten !) en het is dus ook echt niet te zeggen hoe snel die spleet dichtgroeit. Bij ons paard is in maart spat geconstateerd; in oktober zijn er nieuwe foto's gemaakt en de situatie was identiek aan maart (niet verder dicht of wat dan ook). Aan de ene kant fijn (kennelijk doet de glucosamine zijn werk) aan de andere kant helemaal niet: als het helemaal dichtgroeit zou ze er geen last meer van moeten hebben.

Tildren werkt alleen als de ontsteking acuut is: als het proces stilstaat kun je infusen blijven geven, maar dan doet het niks.

Wat wordt er op dit moment gegeven: pijnstillers ? glucosamine? En wat mag je doen? Veel stappen op het harde neem ik aan.

Onze DA heeft vanaf het eerste moment gezegd: ze geven het zelf wel aan. Als het goed gaat mag ze alles doen, loopt ze kreupel dan alleen stappen. Ook heeft bij ons de hoefsmid wonderen verricht. Door haar meer binnendoor te zetten heeft ze nu nergens last op dit moment en loopt ze weer M2 met oefeningen voor de Z1. Eigenlijk heeft ze alleen in oktober even een terugval gehad, maar verder de hele zomer goed gelopen....

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:30

volgens de DA is de spat nu heel aktief dus is het nu juist het goede moment voor tildren.

zolang de spat aktief is heeft hij pijn en is hij kreupel dus hij zal kreupel blijven tot het dicht is.

Ze hebben het niet over pijnstilling gehad , kan ik nog wel vragen .

Glucosamine is juist om alles soepel te houden , en de spleet moet juist dicht dus lijkt me glucosamine geen goed idee....

Trouwens mijn paard loopt al een half jaar kreupel terwijl hij alleen stapt!!!!!

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:57

Als het nu aktief is, heeft Tildren zeker zin.

Maar dat het aktief is en blijft tot het dicht is, is helemaal niet te voorzien. De ontsteking kan ook zomaar weer stilstaan en dan kan het weer een periode goed gaan. Als het al een half jaar zo is, dan is het misschien een ander verhaal en had Tildren misschien al veel eerder gegeven moeten of kunnen worden.

Glucosamine kán een positief effect hebben op het kraakbeen; maar hier zijn de meningen over verdeeld. Voor ons paard helpt het goed (al kun je het niet aan ze vragen, dus je weet nooit wát nu precies de truc is). Pijnstilling (buut) heeft ons paard gekregen toen het net geconstateerd was en dat heeft haar toen veel goed gedaan. Vervolgens ander beslag, de pijnstilling langzaam afgebouwd en daarna heeft ze de hele zomer goed gelopen (de hele winter kreupel).

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:37

Er werd door de DA een half jaar geleden wel wat gevonden ,maar dat vond de DA niet erg genoeg, en gooide het op een onverklaarbare kreupelheid. Nu een half jaar later was er dus niks veranderd in zn kreupelheid ( in het begin wel bute gehad hoor maar dat hielp niet echt) maar er was WEL wat veranderd op de foto , dus blijkbaar rommelde het al een tijd maar was het niet duidelijk genoeg op de foto.

Bij mijn paard zal het wel erg aktief zijn want hij kraakt aan het been enorm en als hij even gek heeft gedaan of ik heb een poging gedaan tot draven is hij weer helemaal bagger!

Heeft jouwn paard wel Tildren gehad??? en wat is jouwn paard een prachtig paard!! arabieren hoofdje!

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:36

Dank je :D

Nee, die van ons heeft nog geen Tildren gehad. In september werd ze weer heel kreupel en toen hadden we besloten met Tildren te beginnen. De DA wilde echter eerst nog controle-foto's maken en daaruit bleek dus dat er helemaal niets gebeurd was in haar sprong sinds maart en dat we het in andere dingen moesten zoeken, omdat Tildren dan niet zou helpen (behalve onze bankrekening leegtrekken). Ze stond 's nachts nog in de wei en het begon flink kouder te worden; ook was ze net beslagen maar volgens de DA stond ze die keer te weinig naar binnen. We hebben dus rubbermatten gekocht voor in de stal (en ze is 's nachts naar binnen gegaan) en de hoefsmid heeft haar opnieuw beslagen en toen knapte ze eigenlijk zienderogen op. Heel moeilijk telkens zo tussen hoop en vrees, want we hadden eigenlijk besloten dat als het infuus niets zou doen, we er mee zouden stoppen (ze liep echt weer stok en stok kreupel). Maar die muts van ons lijkt dat elke keer te horen en sindsdien loopt ze weer als een zonnetje (maar dus wel met een nog steeds niet dichtgegroeid spronggewricht).

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:16

maikeltje schreef:
Ik heb ons Vic al ruim een jaar niet meer bereden. Hij is "opgegeven" door de reguliere artsen hoewel dit meer te maken heeft met het SI-gewricht dan met de spat. Maar kan me er niet bij neerleggen zolang hij zo vrolijk blijft dus vrijdag 11 december komt er iemand naar hem kijken, hij krijgt een geheel aangepast rantsoen en ze verwijst me waarschijnlijk door naar een of andere therapeut. Ik ben benieuwd, verwacht er niet teveel van maar dan komt ie in ieder geval weer beter in z'n vel te zitten door het aangepaste voer en het zou voor hem fijn zijn als we hem weer eens mee kunnen nemen voor een bosritje. Hij is niet kreupel zolang hij niet belast wordt maar iedere keer als ik 'm weer op ga bouwen is het binnen 4 weken bekeken |( En hij gaat zo graag mee :(:)

Trudel, hoe is het met jou? :(:)

met mij gaat het redelijk!!
heb er vrede mee dat ik sil het laten gaan.. het kon gewoon niet meer...

wat vervelend dat jij niet kunt rijden op vic zeg.. ook omdat hij graag wil..
daarom heb ik ook besloten met sil om hem te laten gaan want hij wou ook altijd heel graag..
en hij had gewoon teveel pijn om wat te doen...

@ Uriah: wat vervelend zeg dat jouw paard ook spat blijkt te hebben...
die van mij hebben ze nog proberen in te spuiten tussen de gewrichten kan dat niet meer bij die van jouw??

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:21

@uriah, wat naar zeg dat er spat geconstateerd is maar misschien is het gunstig omdat het in het begin fase zit. Mijn paard zit ook in het begin stadium en heeft het infuus gehad onder het motto we zien wel na een avondje brainstormen met de dierenarts.