Hoefkatrolontsteking

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:35

Ik longeer eigenlijk ook niet meer......Ik gooi Boris nog wel regelmatig los in de longeerpaddock dan kan ie zelf bepalen of ie uit zn dak wil gaan of niet.....

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:39

Dat doe ik ook wel maar op het moment is die nog niet begaanbaar,net als onze buitenbakken en de drafbaan.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:45

Dat is wel jammer, gelukkig houdt onze stalbaas de bakken echt heel goed bij met slepen/strooien, dus zowel onze rij-als longeerbak zijn echt prima te doen.....
Geloof dat wij in de omgeving ook de enige zijn waar de buitenbakken nog goed te doen zijn....

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:55

taverno schreef:
Wat voor therapeutisch beslag heeft je paard dan Stephanie?

Mij is veel dressuren en longeren afgeraden maar het is inderdaad op het moment kiezen tussen 2 kwaden.Niet bewegen is ook niet goed voor hem.

Ik weet eigenlijk niet de naam ervan maar het is een soort leren zool wat met een soort flexibele lijm op zijn hoeven geplakt wordt en dan een normaal ijzer erop. Ik zal eens vragen aan de smid hoe het heet, die komt volgende week. Want hij is nu een ijzer kwijt (maar ze liggen er ook al sinds 6 oktober onder.

Buitenbakken zijn hier onbegaanbaar maar ik zit ook 2 min stappen van een binnenbak af.. lekker luxe
Laatst bijgewerkt door dell_1 op 16-01-10 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:55

Het is even door de zure appel heen bijten,het is natuurlijk al jaren niet zo extreem geweest als nu.

Het is alleen lastig als je paard mankerende is.Gelukkig lijkt Tence wel over zijn bronchitis heen te zijn,dus 1 zorg minder.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:57

Dus dan heeft hij geen therapeutisch beslag Stephanie,een zooltje is geen beslag. ;) Maar kan wel goed helpen.

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:01

Ow haha nou ja het is iig een speciaal iets en duur :P niet zo duur als silliconen dus daarom was dit ook aangeraden door de DA.
Maar goed ze loopt er goed op. heb het idee dat HKO bij elk paard een ander verloop heeft.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:02

Het is idd kijken op welk beslag een paard het goed doet....
Moet zeggen dat Bor het echt heel goed doet op zn EL

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:03

Bij In helpt dat leren zooltje ook heel erg goed.

De buitenbakken zijn bij ons ook allemaal nog hard en niet te berijden. We hebben gelukkig wel goede binnenbakken, alleen kan In niet zo goed tegen het binnenklimaat. Ze krijgt het namelijk heel snel benauwd. Een paar dagen binnenrijden is geen ramp, maar nu het al weken buiten slecht is, hoor ik haar weer ademen bij inspanning.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:45

Hier gaan ze gelukkig elke dag naar buiten en ´s avonds ben ik bezig met hem op het erf. ( lange teugelen/ rijden)
Wandelen kan gelukkig ook weer en toen het zo glad was ben ik juist in de wei bezig geweest.

Als ze minder bewegen gaan ze ook minder lopen, dan is wandelen inderdaad nog de beste oplossing denk ik.
Gelukkig komt er straks weer de lente en de zomer voor onze paardjes :)

Hier is het nu hard aan het regenen :\

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:49

Hanneke84 schreef:
Hier is het nu hard aan het regenen :\

Ik kijk gelijk op de buienradar en zie heel wat regen aankomen. :(

Tence loopt ook wel buiten maar de paddocks zijn erg ongelijk en hard dus veel lopen doen ze niet.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:53

Zo te zien duurt het ook nog wel even voor het weer over is..
Ik hoop dat het vanavond net droog is, ik heb een nieuw zadel en het zou toch leuk zijn als ik wat kon stappen op het erf. ( In de regen kan natuurlijk ook wel, maar lekker is anders.)
Hier hadden de paarden geluk dat ze op het land lopen waar daarvoor de ezels liepen, de grond is gewoon nog netjes :)

Het is toch overal behelpen nu..hopelijk krijgen we er een mooie zomer voor terug.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:24

Natuurlijk regende het flink toen ik naar stal ging.Heb Tence wel los kunnen gooien maar hij liep niet van harte.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:45

:( Vandaag was net alle sneeuw weg hier in het zuiden, en wat zie ik nu buiten..nieuwe sneeuw. |o
Morgen wordt het flink boven nul, hopelijk verdwijnt alle sneeuw, ontdooien alle bakken en kunnen we weer alles doen wat goed is voor onze paarden.

Ik haalde Boa vanmorgen uit haar stal om haar op de wei te zetten, ze loopt supergoed. Ben helemaal blij. Ze is enorm opgeknapt van de rust die ze krijgt.
Ik sta op een stal met geen enkele luxe. Geen binnenbak, geen longeerbak, geen echte buitenbak, (stukje afgezet in de wei)
6 Stalletjes. Maar wel met een hoogliggende wei, die bijna altijd goed begaanbaar is zodat ze dagelijks los naar buiten kan, en dan dus een lang en bijna altijd schoon fietspad waarop we eindeloos kunnen wandelen.
Voor ons perfect.

Taverno sterkte met je paard, misschien knapt hij idd op van even rust en geen bochten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:37

Wat fijn dat het zo goed gaat met Boa,ik heb gisteren een buitenrit gemaakt dat ging heel goed.Alleen kon ik vandaag geen beweging geven dus zou mijn verzorgster een eind met hem gaan wandelen.Maar ik krijg net een sms dat ze i.v.m verhuizen geen tijd heeft gehad.Dus dat vind ik niet leuk,maar morgen probeer ik mijn dochter zo ver te krijgen dat ze gaat rijden.Ik heb te weinig hulp aan haar om er op te komen met mijn zere schouder.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:40

Heb vandaag weer voor t eerst na een week stappen aan de hand, op Borretje gezeten en heb het idee dat zn behandeling heeft geholpen. Hij wilde gewoon weer de volte op en liet zich nu wel rijden, ook was het maar in stap.
2 weken terug kwam ie zelfs in stap in protest als ik probeerde de volte op rijden. Nog 2 dgen stappen ohz en dan mogen we weer verder waar we gebleven waren....

Bermudaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 09:47

Hoi hoi! ik kom me ook even melden in dit topic.

Mijn paard heeft een 4 op zijn rechterbeen, en een 1tje op zijn linkerbeen.. Totaal afgekeurd dus!
Paard had al een 4 op zijn straalbeen vóórdat hij werd ingereden (op zijn 3e zijn foto's gemaakt), de dierenarts vermoed dat dit in de opfok gebeurt is, ongeluk of iets dergelijks.

Ik lees hier allemaal verhalen met dat het soms slecht gaat, dat paarden vaak kreupel lopen en dat ze daarom absoluut ijzers hebben.. Zijn er ook mensen hier die een paard hebben met een verschrikkelijk slecht straalbeen die eigenlijk perfect lopen?

Mijn paard heeft nog nooit kreupel gelopen, loopt ontzettend zuiver, zonder ijzers en word normaal bekapt.. Hij is nu onderhand 7 jaar en er is nog steeds niets verandert. Het is een springgefokt paard maar dat laat ik nu dus achterwege, ook ga ik hem niet verkopen vanwege dit gebrek want ik kan alles met hem, en ik ben bang doordat je er niets vanziet dat mensen hem toch gaan overbelasten.

Ik rijd gewoon recreatief met hem, hij kan aardig wat crossen etc.. Niets aan het handje! Hoewel het er op de foto vreselijk uitziet.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:47

Bermudaa ,misschien heb je het niet gelezen, maar mijn pony staat niet op ijzers en loopt op het moment ook niet kreupel.
Hij heeft links een 4 en rechts een 3..

Het is hier wel bekend hoor dat er paarden zijn die perfect lopen terwijl het er op de foto vreselijk uitziet. Andersom komt ook voor. En de mensen die hier ijzers gebruiken doen dat denk ik ook niet allemaal voor de lol..

Afijn welkom in het topic en gelukkig voor jou paard dat het zo goed met hem gaat :)

Esther fijn voor jou en Bor!
Hopelijk blijft dat zo goed gaat :j

Reiziger, ook goed om te lezen dat Boa zo goed gaat.
Hier hetzelfde als bij jou, geen luxe alleen een dijk die bijna altijd droog blijft en een stuk weiland.
En dan natuurlijk een grote schuur met de stallen erin. Bij ons de helft minder als bij jou :D
Verder een groot boerenerf die ik vaak gebruik en een grindweggetje langs de dijk waar we heerlijk kunnen wandelen en rijden.

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:22

Welkom Bermuda
Mijn paard heeft dus speciaal beslag en heeft daarna nooit weer kreupel gelopen. :) Ik rijd nu alleen nog maar recreatief en zo min mogelijk in de bak.
Hopelijk krijgt je paard er in de toekomst geen last van dat zijn ene been veel slechter is dan het andere.

Mijn paard moet overigens van de week weer naar de hoefsmid (had eerder gezegd dat ze begin januari moest dat was een foutje ;-))
Ik zal dan nog even foto's maken van haar beslag.

Gelukkig gaat het met de rest van de paarden hier ook weer wat beter. Hier zet de dooi nu goed in dus hopelijk kunnen we van de week weer een beetje buiten rijden.
Hier zijn de weilanden ook goed te doen, maar met die gladheid is ze verder helemaal niet gereden ze staat dus al meer dan twee weken alleen op het land of op stal.
Gelukkig kan ze daar wel tegen en zal ze geen rare bokkesprongen uithalen als ik er weer op stap.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:36

Welkom Bermuda!
Mijn paard heeft een leren zooltje tussen ijzer en hoef gekregen en daarna heeft ze niet meer kreupel gelopen.

Bor weer goed! Fijn Esther, hopelijk blijft het zo.

Ik hoop dat we snel weer buiten kunnen rijden: In begint te hoesten...

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:56

Ik vind het zo fijn dat die sneeuw weg is *\o/* . Gister heerlijk gereden, weer eens echt een half uurtje het bos in geweest, en zelfs een drafje gedaan. (Dat was weer voor het eerst na ongeveer 6 maanden) Boa was zo enthousiast dat ze eigenlijk in galop wilde, maar dat hebben we maar niet gedaan..Maar ik kan nu eindelijk weer een beetje gaan opbouwen!

Hanneke84 schreef:
Reiziger, ook goed om te lezen dat Boa zo goed gaat.
Hier hetzelfde als bij jou, geen luxe alleen een dijk die bijna altijd droog blijft en een stuk weiland.
En dan natuurlijk een grote schuur met de stallen erin. Bij ons de helft minder als bij jou :D
Verder een groot boerenerf die ik vaak gebruik en een grindweggetje langs de dijk waar we heerlijk kunnen wandelen en rijden.

Dat klinkt perfect toch? Voorheen stond ik op een grote luxe pensionstal met veel mensen, maar dit bevalt me eigenlijk veel beter. Heerlijk rustig!! Maargoed, beetje oftopic ;)

En Bermuda mijn paard heeft ook een 4. En een peesblessure (die nu net eigenlijk beter is) en een 3 op de sesambeentjes allemaal in hetzefde been. Heel slecht dus..Maar ondanks dat gaat ze op dit moment dansend het leven door. Het zegt gewoon echt niet alles.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:46

Tence had al een paar dagen een dikke kogel/kootholte van zijn slechste voorvoet.
Vandaag DA laten kijken en hij heeft een steunpeesje in zijn kootholte gekneusd/overbelast.
Klinisch liep hij gelukkig niet kreupel maar hij was heel gevoelig toen DA eraan zat.
Eerst maar een weekje stappen en dan verder kijken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 09:04

Poeh dus dat wordt stappen, hopen maar dat het goed gaat over een week.Ik heb zaterdag een buitenrit gemaakt,hij was goed voorwaarts.Gisteren heeft mijn dochter buiten gereden,in draf liep hij goed maar later bij het stappen struikelde hij steeds.Dus ik hoop maar dat het niks is,mijn schouder gaat nog steeds niet goed dus ik ben heel beperkt met de dingen die ik met hem kan doen.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:23

Het is hier stilletjes ;)

Balen Marleen, dat je weinig kan doen. Ik moet zeggen dat bij mij bij struikelen er meteen alarmbellen gaan rinkelen. Maar dat komt ook omdat ik een type paard heb die snel is en haar benen hoog optilt, als zij steeds struikelt is er echt iets mis..
Maar dat verschilt natuurlijk ook per type/karakter paard. Kan je ook niet wandelen of stapritjes maken?

Taverno strekte, hopelijk is het na een week een stuk beter.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:16

ik zit even in een dipje. ik merk dat ik in deze periode het gewoon even heel slecht heb. ik mis me mannetje en het word alleen maar meer als ik naar 6 maart toeleef.

bepaalde liedjes geven me een brok in me keel en doen me denken aan hem. life sucks at the moment....