[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blon_D

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:21

Laukje heeft vanacht op de wei gestaan zonder graasmasker. Vanochtend heb ik haar weer op stal gezet magnesium gegeven en vanavond ga ik er weer heen. Ze leek vanochtend beter te lopen :)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:55

We zijn gisteren overgegaan naar de nieuwe pensionplek.

Wat een lieve mensen daar zeg, zelfs iets te goed (men was iets te gul met het hooi geven, ha, ha).
Haar het was zooo goed bedoeld.
Heerlijk weer die rust op stal.

Vanochtend pony's pijnstillers gegeven en voorzichtig Jessy aan de longe gehad om ze zien hoe ze liep,
Helaas liep ze rechtsom nog gevoelig.
Rola was een draakje met de pijnstiller geven, weg willen knallen, nerveuse zijn.
Hopelijk heeft dat met het overplaatsen te maken.
Helaas is ze sinds er op het vorig pension allemaal veulens waren, om de haverklap henstig en kan je er niet meer mee de weg op als je een paard tegen komt.
Dat komt der overgewicht niet ten goede.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 18:55

Laukje vanochtend voor de 3de keer magnesium gevoerd. Zojuist weer op stal geweest en ze was bij aankomst al een stuk fitter. Eenmaal uit stal liep ze licht gevoelig op het harde wat eerst wel echt kreupel was. In de weide draafde ze meteen aan :) Heb haar nu overdag op stal en snachts buiten.

Haar manenkam toonde weer iets minder opgezet :)

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:46

Blon_D schreef:
Laukje vanochtend voor de 3de keer magnesium gevoerd. Zojuist weer op stal geweest en ze was bij aankomst al een stuk fitter. Eenmaal uit stal liep ze licht gevoelig op het harde wat eerst wel echt kreupel was. In de weide draafde ze meteen aan :) Heb haar nu overdag op stal en snachts buiten.

Haar manenkam toonde weer iets minder opgezet :)

Wat zou het fijn zijn als hij inderdaad zo goed reageert op de magnesium.
Heb mijn pony vandaag het eerste schepje gegeven. Heb toch het magnesium citraat van Groene Os gekocht, want ik vond nog een kortingsbon van de PaardenDrogist. Pony kreeg iedere avond al een handje muesli (Pavo Natural's) en daar heb ik het met een beetje water doorheen gemengd. Echt lekker was het niet, want hij at veel minder enthousiast dan anders. Maar de voerbak was goed leeg, dus hij heeft alles binnen gekregen.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:28

Ik bestel als dit goed lijkt te werken volgende week een kilo magnesium bij

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:18

Wat fijn. Al een aantal ook verhuist naar een andere stal met een positieve wending.
Magnesium wat waarschijnlijk aanslaat, ook super zeg.

Peep is nu 3x gereden in de bak. Rechtuit en grote voltes alleen.
Draf en galop in totaal 10 minuten en de rest stappen. Ze loopt nog steeds zuiver en wilt heel graag weer werken, wel nog snel moe gezien de conditie gelijk afgenomen is natuurlijk. Morgen gaan we haar proberen een urutje op het land te zetten, er staat echt vrijwel niets op het land is echt onwijs schraal. Dus hopelijk gaat dat goed, moet ze gelijk nieuwe vriendjes maken. Kudde pony merries.
Afbeelding

Als het opbouwen goed blijft gaan(ze zuiver blijft lopen) komen er elke week 5 minuten draf/galop bij.
En hopelijk blijft dit goed gaan en kunnen we vanaf 20 augustus de groepslessen in op ons nieuwe stal(enkelt eigen paarden). Dan is de zomerstop afgelopen.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:27

Marlis schreef:
Wat fijn. Al een aantal ook verhuist naar een andere stal met een positieve wending.
Magnesium wat waarschijnlijk aanslaat, ook super zeg.

Peep is nu 3x gereden in de bak. Rechtuit en grote voltes alleen.
Draf en galop in totaal 10 minuten en de rest stappen. Ze loopt nog steeds zuiver en wilt heel graag weer werken, wel nog snel moe gezien de conditie gelijk afgenomen is natuurlijk. Morgen gaan we haar proberen een urutje op het land te zetten, er staat echt vrijwel niets op het land is echt onwijs schraal. Dus hopelijk gaat dat goed, moet ze gelijk nieuwe vriendjes maken. Kudde pony merries.
[ Afbeelding ]

Als het opbouwen goed blijft gaan(ze zuiver blijft lopen) komen er elke week 5 minuten draf/galop bij.
En hopelijk blijft dit goed gaan en kunnen we vanaf 20 augustus de groepslessen in op ons nieuwe stal(enkelt eigen paarden). Dan is de zomerstop afgelopen.

top! klinkt veelbelovend

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:03

Marlis wat ontsettend fijn dat het de goede kant op gaat!

Hopelijk blijft het herstel zich voortzetten!

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:08

Ja inderdaad echt super fijn. We houden ons netjes aan het opbouw schema van de dierenarts en hopen dat dit goed blijft gaan als er elke week 5 minuten bij komen. Het is geen paard om stil te zetten dus voor haar ook fijn als ze lekker OHZ kan.

Het land hebben we wel zelf voor gekozen. Zodat als het goed gaat ze tenminste nog even lekker buiten kan staan overdag in het zomerseizoen/landseizoen. Er staat echt geen ene reet aan gras dus veel zal ze niet binnen krijgen. Verder krijgt ze enkelt 3x per dag wat hooi nu. Waar ze het goed op doet.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:26

Marlis schreef:
Ja inderdaad echt super fijn. We houden ons netjes aan het opbouw schema van de dierenarts en hopen dat dit goed blijft gaan als er elke week 5 minuten bij komen. Het is geen paard om stil te zetten dus voor haar ook fijn als ze lekker OHZ kan.

Het land hebben we wel zelf voor gekozen. Zodat als het goed gaat ze tenminste nog even lekker buiten kan staan overdag in het zomerseizoen/landseizoen. Er staat echt geen ene reet aan gras dus veel zal ze niet binnen krijgen. Verder krijgt ze enkelt 3x per dag wat hooi nu. Waar ze het goed op doet.

Is het ook zo dat het gras nu minder gevaarlijk is als in het voorjaar?
Ik heb de fructaanindex van paardnatuurlijk namelijk in de leeslijst van mijn telefoon gezet en kijk hier iedere dag even naar. Het valt me op dat zelfs bij een hele dag zon, het risico nu laag blijft. En rond april toen Bruut hoefbevangen was schoot het risico elke dag flink omhoog.

Hier staat de pony nu circa 5 uurtjes buiten. Nog steeds op een apart schraal stuk, durf hem nog niet bij de rest van de paarden in het land te doen, omdat dat gras echt zichtbaar langer en groener (ik weet niet of dit iets zegt) is. Heb wel goed hooi van het land kunnen halen dit jaar. Grof, stengelig en goed droog. Hier kunnen ze in ieder geval zonder gevaar lekker van gaan eten.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:30

Langer gras is juist beter dan kort gestresst gras begreep ik.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:40

Je moet niet teveel aan de fructaanindex vasthouden, het is een goede indicatie maar hoe JOUW gras is hangt van heel veel factoren af, is het kort....of juist lang.....heb je veel zon...of juist niet....wat voor soort gras....
De fructaan index is een goed leidraad maar erg "gemiddeld" zeg maar. Als je hiernaar kijkt ook goed naar je eigen situatie op dat moment kijken en daaruit je conclusie trekken..... Helaas leer je dit pas goed door naar de reacties van je paard te kijken...

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 10:53

Babeth schreef:

Ja en nee...
Schijnt idd zo te zijn dat er minder fructaan zit in langer gras... maar ze krijgen natuurlijk wel veel meer binnen qua hoeveelheid gras. Die van mij gaat schrokken op een lange wei en krijgt dan kilo's binnen, op een korte wei moet ze zoeken en moeite doen en krijgt ze weer minder gras binnen... is maar net je gevoel. Ik ga toch voor kort(er) :-)

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:36

Vanochtend waren de paardjes nog duf van het weer. Ik ook en de honden ook. Ze staat nu op stal vanavond weer even om het hoekje kijken :) Haar nek had een echte dikke opslag plek deze lijkt echt weg te trekken nog een halve centimeter en dan zie je die plek niet meer

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:27

Ja het was echt drukkend weer he, bah, is niet lekker zo benauwd. Vandaag gelukkig beter te doen, hier wel iig :)
Ik heb de weidegang voor mijn paardje inmiddels opgebouwd van een uurtje per dag naar 2 a 3 uur en het gaat nog steeds super *\o/* Als het zo goed blijft gaan, hoop ik op te kunnen bouwen naar een halve dag, lekker voor het beessie :)
Gelukkig zijn er meer paarden op stal die niet de hele dag mogen dus ze staat nooit alleen :-)

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:02

Vesceron schreef:
Babeth schreef:

Ja en nee...
Schijnt idd zo te zijn dat er minder fructaan zit in langer gras... maar ze krijgen natuurlijk wel veel meer binnen qua hoeveelheid gras. Die van mij gaat schrokken op een lange wei en krijgt dan kilo's binnen, op een korte wei moet ze zoeken en moeite doen en krijgt ze weer minder gras binnen... is maar net je gevoel. Ik ga toch voor kort(er) :-)

Klopt inderdaad. Mijn pony stopt alleen niet met eten in het lange gras.
Vorig jaar heb ik hem wel eens uit het land gehaald en dan pufte hij erover. Ik heb ze dus liever op kort gras staan.
Gisteren zou de staleigenaar de paarden binnenhalen als het te hard ging onweren en het knalde erover hier. Ik verwachte dus dat ze al binnen stonden en ging na het eten pas heen. Stonden ze nog gewoon buiten! Pony heeft dus 1,5 langer buiten staan dan normaal. Gelukkig was er niks aan de hand. Ik moet ook zeggen dat ik heel voorzichtig ben geweest met opbouwen, als het aan de DA gelegen had stond hij nu al de hele dag op het gras. Heb hem vandaag na 5,5 uur maar weer binnen gehaald. Toch maar even rustig aan doen, maar ga wel weer een beetje opbouwen. Pony is zoveel vrolijker als hij lekker buiten kan staan.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 21:28

Ik had vanmiddag een gesprek met iemand die mij wist te vertellen dan niet elk zetmeel slecht is voor hoefbevangen paarden. Geexpandeerde (ofzo) zetmeel (juist bewerkte zetmeel dus) is tot 80% beter verwerkbaar dan ruwe zetmeel. De zetmeel die dus in pavo nature's best of havens nature balance zit, is wel geschikt omdat deze goed verteerbaar is. Deze is namelijk geexpandeerd.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 22:26

Mooi verkooppraatje, Babeth ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 22:53

En dikke onzin. Geëxpandeerd betekent alleen maar 'sneller opneembaar, beschikbaar' . Met puur graan heeft het paard nog wel eens moeite om de harde korrel te verteren, en dan gaat er in feite meer verloren.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 23:14

Nado schreef:
Mooi verkooppraatje, Babeth ;)

Het was geen verkoper. :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 11:21

Ik geloof wel dat het tweede deel van die bewering klopt, geëxpandeerd is beter verteerbaar :j
Maar dat het daardoor gelijk geschikt is voor hoefbevangen paarden? :n

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 11:30

Dat praatje kreeg ik ook van Havens toen ik eens mailde waarom ze adverteren met voer voor hb paarden terwijl er 30% zetmeel in zit. Toen kreeg ik ook dat verhaal van geexpandeerde zetmelen enz. Ik ga het risico niet lopen iig, dus ik mijd het gewoon zoveel mogelijk.

Voor zover ik weet zet het lichaam zetmeel om in suiker. Dan zou het zetmeel dus zo bewerkt moeten zijn dat dat niet meer gebeurd. Dat lijkt me niet dat dat het geval is als het enkel sneller op te nemen is? Even een hersenkronkel.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 11:47

Lauk liep van de week een dag goed maar momenteel is ze toch wel weer gevoelig.. Ze toont wel fitter dan dat ze voor de magnesium deed. We zijn nu precies een week bezig. Vanavond ga ik even wat beeldmateriaal maken. Ze staat nu weer op stal

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:15

Wij hebben gisteren heerlijk een rondje in het bos gereden. Het ging super goed! Zo goed dat ik zelfs 10 meter heb gegaloppeerd. Heerlijk :) Ik voer Bruut nog wel magnesium met de hoop dat zijn manenkam nog iets soepeler wordt. Ik meng de magnesium met een beetje water door twee handjes Pavo Natural's, misschien niet de beste oplossing, maar wel effectief.

Even spammen ;)
Afbeelding

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:59

Dat heb ik gehad toen ik een mail stuurde naar pavo over de nature's best, omdat ik het suiker/zetmeel percentage evengoed hoog vond terwijl er wel op staat dat het geschikt is voor hoefbevangen paarden... en met de vraag waarom ze niet een voer ontwikkelen dat werkelijk geschikt is voor hoefbevangen paarden. Het antwoord was doodleuk "dat is niet onze doelgroep". Helaas heb ik de mail niet bewaard.